Organisatie | Terneuzen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling voor de interne afhandeling van klachten |
Citeertitel | Regeling klachtenbehandeling Terneuzen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | 01-08-2015 | Onbekend | 16-12-2004 Zeeuws Vlaams Advertentieblad, 30 december 2004 | Onbekend |
De raad van de gemeente Terneuzen;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. ;
overwegende, dat deze verordening valt onder de werking van de Tijdelijke referendumwet (Trw) en dat dit inhoudt dat deze verordening eerst 6 weken na de publicatie in werking zal kunnen treden;
dat de inwerkingtreding, gelet op artikel 28 van de Wet algemene regels herindeling, dient plaats te vinden op uiterlijk 1 januari 2005;
dat daarom op grond van artikel 25 van de Trw wordt bepaald dat dit besluit in werking treedt alvorens de termijn, als vermeld in artikel 22, tweede lid, van de Trw is verstreken;
gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de navolgende “Regeling interne afhandeling van klachten gemeente Terneuzen”(citeertitel: Regeling klachtenbehandeling Terneuzen):
Onder klacht in de zin van deze regeling wordt verstaan: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van dat bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen.
Klachten over gedragingen van een bestuursorgaan, de voorzitter of leden daarvan worden door het bestuursorgaan zelf behandeld of indien daartoe aanleiding bestaat door de burgemeester wanneer het een klacht tegen een wethouder betreft en door de loco-burgemeester wanneer het een klacht tegen de burgemeester betreft.
Als klachtencoördinator, alsmede als diens plaatsvervanger treden op de door het college aangewezen medewerk(st)er(s) van de afdeling Algemene en Juridische Zaken. De klachtencoördinator ziet er op toe dat de behandeling van een klacht conform het bepaalde in deze regeling plaatsvindt.
Schriftelijke klachten worden behandeld volgens de procedure die op bijlage 1 is aangegeven.
De ingediende schriftelijke klachten worden geregistreerd. Jaarlijks wordt een verslag hiervan gemaakt, dat wordt gepubliceerd.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.
Op dat tijdstip vervalt de “Regeling interne afhandeling van klachten gemeente Terneuzen”, vastgesteld op 31 oktober 2002 door de raden van de voormalige gemeenten Axel, Sas van Gent en Terneuzen.
Bijlage 1 Procedure bij schriftelijke klachten
In deze brief wordt ook melding gemaakt van de eventuele mogelijkheid gebruik te maken van een externe klachtvoorziening (art. 9:12).
Tijdens de gehele procedure geldt dat, wanneer aan de klacht naar tevredenheid is tegemoet gekomen, de verdere procedure niet meer moet worden gevolgd. Daarvan wordt dan schriftelijk mededeling gedaan aan de klager.
Toelichting bij de Regeling interne afhandeling van klachten gemeente Terneuzen
Deze omschrijving is ontleend aan artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.
Op grond van lid 1, sub a kunnen als klachtbehandelaar optreden:
In lid 1 sub c is een andere regeling opgenomen als het betreft klachten van het ene personeelslid over het andere. Deze soort klachten vallen ook onder deze regeling. Omdat het hier personele aangelegenheden betreft zijn de gemeentesecretaris en/of het afdelingshoofd Personeel en Organisatie als klachtbehandelaar aangewezen.
In het tweede lid is geregeld dat bestuursorganen klachten tegen hen gericht of tegen de voorzitter of leden ervan zelf oplossen. Dit is gebaseerd op art. 9:7, 2e lid Awb.
Het aanwijzen van een klachtencoördinator is noodzakelijk om te waarborgen dat de procedure op de juiste wijze wordt gevolgd. Tevens dient deze te zorgen voor registratie van de klachten, ontvangstbevestigingen, verslag horen, bewaken termijnen en maken en publiceren jaarverslag.
De procedure voor schriftelijke klachten is in feite een nadere uitwerking van de wettelijke regeling.
In de wet is voor mondelinge klachten geen procedure voorgeschreven, wel dat ze zorgvuldig behandeld moeten worden. Door deze procedure wordt daar aan tegemoet gekomen.
Dit artikel is rechtstreeks op de wet gebaseerd.
Dit artikel spreekt voor zich.
Omdat de oude regeling per 1 januari 2005 vervalt is opgenomen dat niet afgedane klachten volgens de nieuwe regeling zullen worden afgedaan. In de praktijk heeft dit overigens geen consequenties omdat de regeling inhoudelijk niet is gewijzigd.
Gekozen is voor een korte en heldere en voor de burger herkenbare citeertitel.