Organisatie | Best |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliënten participatie Wet Werk en Bijstand 2009 |
Citeertitel | Verordening klantenparticipatie WWB 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | werk en inkomen |
geen
Gemeentewet, artikel 147, lid 1 en Wet werk en bijstand, artikel 47
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-01-2010 | nieuwe regeling | 17-11-2008 Groeiend Best, 2008-12-02 | onbekend |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
1. wet: de Wet werk en bijstand. In deze verordening wordt onder de wet tevens begrepen de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz), en de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (Wik)
2. klant: de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Best op grond van de wet, alsmede de persoon die behoort tot de doelgroep van artikel 4 van de Reintegratieverordening WWB
3. Adviesraad: de Adviesraad Sociale Voorzieningen van de gemeente Best
4. Raad: de gemeenteraad van de gemeente Best
5. maatschappelijke organisatie: de instelling die zich blijkens haar doelstelling en feitelijke werkzaamheden direct of indirect richt op de behartiging van de belangen van de klant;
6. klantenparticipatie: de gestructurerde wijze waarop de gemeente Best haar klanten en maatschappelijke organisaties betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de gemeente uit te voeren regelingen op het terrein van sociale zekerheid, de wijze van dienstverlening en de wijze van communicatie met de klanten.
Artikel 2 Doel klantenparticipatie
Het doel van de klantenparticipatie is:
1. klanten en maatschappelijke organisaties, vanuit een onafhankelijke positie, door middel van advisering aan het college optimaal te betrekken bij het uitkerings- en arbeidsre-integratiebeleid van de gemeente, alsmede bij de daarop gerichte dienstverlening en communicatie.
2. het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijk uitkerings- en arbeidsre-integratiebeleid, de dienstverlening en de communicatie met de klanten.
Hoofdstuk 2 De Adviesraad Sociale Voorzieningen
Artikel 7 Zittingsduur en beëindiging lidmaatschap
Het lidmaatschap eindigt door:
1. het verstrijken van de zittingsduur;
2. het vervallen van de hoedanigheid van klant of van vertegenwoordiger van een maatschappelijke organisatie;
3. aftreden op eigen schriftelijk verzoek;
6. opzeggen van het vertrouwen door alle overige zitting hebbende leden bij ernstig en langdurig disfunctioneren van een lid;
7. ontslag door het college op grond van met het lidmaatschap van de Adviesraad onverenigbaar handelen.
Hoofdstuk 4 Vergaderingen, vergaderorde en beslissingen
Artikel 13 Schriftelijke oproeping
De voorzitter van de Adviesraad roept de leden en eventuele genodigden, tot de vergadering op. De oproeping geschiedt door middel van een tijdige, schriftelijke uitnodiging waarin de datum, het tijdstip van aanvang, de plaats van de vergadering en de agenda zijn vermeld. Eventuele bijlagen worden bij de agenda gevoegd.
Hoofdstuk 5 Faciliteiten en vergoedingen
Ten behoeve van de werkzaamheden van de Adviesraad stelt het college die faciliteiten om niet beschikbaar die voor een goede taakvervulling noodzakelijk zijn.