Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling briefadres gemeente Kerkrade 2013 |
Citeertitel | Regeling briefadres gemeente Kerkrade 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-08-2013 | 19-06-2015 | nieuwe regeling | 07-05-2013 Zuid-Limburger 07-08-2013 | 13n00304 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kerkrade,
gelet op de artikelen 1, 49, 65, 66, 67, 70, 72 en 77 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 58 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de artikelen 32, 33 en 34 van de Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht en op de circulaire briefadres (BPR2012/0000306843) van de minister van BZK van 1 juni 2012;
overwegende dat het noodzakelijk is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de aangifte van een briefadres om het oneigenlijk gebruik van het briefadres tegen te gaan;
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. Briefadres: adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken (artikel 1 wet GBA);
b. briefadresgever: de ingezetene in de basisadministratie of rechtspersoon bij wie het briefadres wordt gehouden;
c. briefadreshuishouder: de ingezetene in de basisadministratie die een briefadres houdt;
1. twee personen die volgens de basisregistratie personen een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);
2. twee personen die door het overleggen van een door de notaris opgemaakt samenlevingscontract hebben aangetoond, dat zij een gemeenschappelijke huishouding voeren, met of zonder kind(eren);
Redenen voor de aangifte van een briefadres zijn:
1. het ontbreken van een woonadres vanwege:
b. korte overbrugging tussen twee woonadressen;
c. de uitoefening van een ambulant beroep;
d. kort verblijf in het buitenland: gedurende een jaar ten hoogste twee derden van die tijd;
e. korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland en varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft.
2. verblijf in een instelling voor mannen-of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen).
3. verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 67, lid 3 en 4 van de Wet GBA.
Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:
a. een geldig identiteitsbewijs;
b. de schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;
c. een geldig identiteitsbewijs of een kopie ervan en een schriftelijke verklaring van instemming van degene bij wie het briefadres wordt gehouden;
Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, indien:
a. de aangever een woonadres heeft;
b. de aangever, niet varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft, en langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft;
c. de aangever varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;
d. er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;
e. het briefadres een adres betreft waarop reeds aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens een briefadres is verleend;
Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling.