8 | Artikel 3 Drank- en Horecawet Het uitoefenen van het horecabedrijf of slijtersbedrijf zonder vergunning. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Nieuw horecabedrijf, geen rechtsgeldige vergunning; wel drank aanwezig in inrichting: Uitgangspunt: geen drankverstrekking vooruitlopend op vergunningverlening geen aanvraag ingediend: -boeterapport, gelijktijdig last onder bestuursdwang opleggen tot het verwijderen en verwijderd houden van alcoholhoudende drank. wel aanvraag ingediend: -alleen bij zicht op legalisatie 1) schriftelijke toestemming (in de vorm van een gedoogbeschikking) om vooruitlopend op vergunningverlening drank te verstrekken. Bestaand horecabedrijf 2), geen rechtsgeldige vergunning: geen aanvraag ingediend: -gelegenheid bieden tot indienen aanvraag binnen 5 werkdagen + mededeling dat er geen alcoholhoudende drank verstrekt mag worden; binnen 5 werkdagen geen aanvraag ingediend: -boeterapport, gelijktijdig last onder bestuursdwang opleggen tot het verwijderen en verwijderd houden van alcoholhoudende drank. wel aanvraag ingediend: -alleen bij zicht op legalisatie 1) schriftelijke toestemming (in de vorm van een gedoogbeschikking) om vooruitlopend op vergunningverlening drank te verstrekken. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | 1).Zicht op legalisatie houdt in ieder geval in dat screening van de beoogd leidinggevenden geen indicatie oplevert voor nader onderzoek. 2).Het moet hier gaan om een bestaand bedrijf dat: a.in het bezit was van de geldige vergunningen; b.voortgezet wordt zonder wijziging in de exploitatie. NB: Iedere gemeente heeft beleidsvrijheid. |
9 | Artikel 4, lid 4 Drank- en Horecawet Het door een paracommerciële rechtspersoon zonder ontheffing afwijken van de bij gemeentelijke verordening gestelde regels die in elk geval betrekking hebben op: a.de tijden gedurende welke in de betrokken inrichting alcoholhoudende drank mag worden verstrekt; b.in de inrichting te houden bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en partijen; c.in de inrichting te houden bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -2e,,3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer met maximum van € 750,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
10 | Artikel 4, lid 5 Drank- en Horecawet Het niet in de inrichting aanwezig hebben van een ontheffing of een afschrift daarvan. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom -2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer met maximum van € 750,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
11 | artikel 9, lid 3 jo. lid 4 Drank- en Horecawet Het niet in de inrichting aanwezig hebben van: a.de registratie van de barvrijwilligers die een voorlichtingsinstructie hebben gekregen of een afschrift van die registratie; b.het bestuursreglement of een afschrift daarvan. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer: schriftelijke waarschuwing; -2ekeer:vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onderdwangsom € 250,- per keer met maximum van € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
12 | Artikel 12, lid 1 Drank- en Horecawet Het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik in een andere lokaliteit dan in de vergunning vermeld. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer: schriftelijke waarschuwing en wijzen op de mogelijkheid een aanvraag tot wijziging van de vergunning in te dienen; -bij indiening aanvraag en zicht op legalisatie: schriftelijke toestemming (in de vorm van een gedoogbeschikking) om in de desbetreffende lokaliteit drank te verstrekken; -2ekeer vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: Opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer met maximum van € 500,-; -Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
13 | Artikel 12, lid 2 Drank- en Horecawet Het verstrekken van sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse anders dan in een slijtlokaliteit. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: proces-verbaal | Ernstige overtreding -1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom; -2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 500,- per keer met maximum van € 1.500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Deze overtreding betekent meestal dat sterke drank wordt verstrekt vanuit een laagdrempelige inrichting bijvoorbeeld een supermarkt. Gezien de doelstellingen van de Drank- en Horecawet is dit aangemerkt als een ernstige overtreding. |
14 | Artikel 13, lid 1 Drank- en Horecawet Het verstrekken van alcoholhoudende drank in een horecalokaliteit of op een terras voor gebruik elders dan ter plaatse. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer: proces-verbaal | Ernstige overtreding -1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom -2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom 500,- per keer met maximum van € 1.500,- (last; geen alcoholhoudende drank verstrekken om elders te gebruiken); -Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Vanwege openbare ordeverstoringen op openbare weg of strijdigheid met lokaal verbod om alcohol op straat te nuttigen in bepaalde gebieden aangemerkt als ernstige overtreding. |
15 | Artikel 13, lid 2 Drank- en Horecawet Het verstrekken van alcoholhoudende drank in een slijtlokaliteit voor gebruik ter plaatse, tenzij het betreft verstrekking om niet door een persoon die in die slijtlokaliteit dienst pleegt te doen en die verstrekking tot doel heeft een klant die daarom verzoekt een alcoholhoudende drank die in dat slijtersbedrijf verkrijgbaar is, te laten proeven. | Na constatering mutatie aan gemeente en VWA. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer: schriftelijke waarschuwing; -2ekeer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer met maximum van € 500,- (last: geen alcoholhoudende drank verstrekken om ter plaatse te gebruiken anders dan te proeven); -Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Slijten en verstrekken mag nooit in dezelfde inrichting plaats vinden. Het gratis proeven daarentegen is wel door de wetgever mogelijk gemaakt. Gezien deze ontwikkeling wordt een overtreding gekwalificeerd als gering. |
16 | Artikel 14, lid 1 Drank- en Horecawet Het gelijktijdig in gebruik hebben van een slijtlokaliteit voor het verrichten van andere bedrijfsactiviteiten dan die welke tot het slijtersbedrijf behoren dan wel toe te laten dat daarin zodanige activiteiten worden uitgeoefend. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer: schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom -3e en 4e keer: opleggen last dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,- (last: geen andere bedrijfsactiviteiten dan drankverkoop); -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Het gaat hier om het (bij herhaling) gebruik van een horecalokaliteit voor andere bedrijfsactiviteiten, bijvoorbeeld een georganiseerde schilderijenverkoop vanuit een hotel, verkoping van tapijten etc. |
17 | Artikel 14, lid 2 Drank- en Horecawet Het in gebruik hebben van een horecalokaliteit of een terras voor het uitoefenen van de kleinhandel of zelfbedieningsgroothandel of het uitoefenen van de in het derde lid genoemde activiteiten, dan wel toe te laten dat daarin zodanig handel wordt of zodanige activiteiten worden uitgeoefend, tenzij het betreft de verkoop van etenswaren die voor consumptie gereed zijn. De in het derde lid genoemde activiteiten zijn: a.het bedrijfsmatig aan particulieren verkopen van goederen in het kader van een openbare verkoping; b.het bedrijfsmatig aanbieden van diensten, uitgezonderd diensten van recreatieve of culturele aard; c.het bedrijfsmatig verhuren van goederen; d.het in het openbaar bedrijfsmatig opkopen van goederen). | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer: schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,- (last: geen andere bedrijfsactiviteiten dan drankverkoop; -Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
18 | Artikel 15, lid 1 Drank- en Horecawet Het uitoefenen van: a.de kleinhandel; b.de zelfbedieningsgroothandel; c.het bedrijfsmatig aan particulieren verkopen van goederen in het kader van een openbare verkoping; d.het bedrijfsmatig aanbieden van diensten; e.het bedrijfsmatig verhuren van goederen; f.het in het openbaar bedrijfsmatig opkopen van goederen, in een lokaliteit van een inrichting waar het horecabedrijf wordt uitgeoefend, indien het publiek uitsluitend toegang heeft tot die lokaliteit door een lokaliteit te betreden waar alcoholhoudende drank aanwezig is. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer: schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
19 | artikel 15, lid 2 Drank- en Horecawet Rechtstreekse verbinding tussen slijterij en andere neringruimte. | Na constatering mutatie aan gemeente 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer: schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | De slijtlokaliteit mag niet rechtstreeks in verbinding staan met ruimte "detail en diensten" |
20 | Artikel 16 Drank- en Horecawet Het aanwezig hebben van automaten waaruit afnemers zelfstandig alcoholhoudende drank kunnen betrekken, tenzij deze zich bevinden in hotelkamers ingericht voor nachtverblijf, welke deel uitmaken van een inrichting, waarin het horecabedrijf rechtmatig wordt uitgeoefend. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer direct proces-verbaal en inbeslagneming alcohol door politie | Ernstige overtreding -1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom; -2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom 500,- per keer met maximum van € 1.500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: last onder bestuursdwang tot verwijdering automaat. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Voorkomen moet worden dat alcoholverkoop zonder toezicht plaatsvindt en alcohol op straat genuttigd wordt ter voorkoming van openbare orde verstoringen daarom gekozen voor strafrechtelijk optreden. |
21 | Artikel 17 Drank- en Horecawet Verstrekken van alcoholhoudende drank (voor gebruik elders dan ter plaatse) anders dan in een gesloten verpakking, die niet zonder kenbare beschadiging kan worden geopend. | Na constatering mutatie aan gemeente. Geringe overtreding: 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | b.Geringe overtreding -1e keer: schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning of opleggen last onder bestuursdwang tot verwijdering alcoholhoudende drank. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | In voorkomend geval kan er tevens sprake zijn van overtreding van artikel 3 Drank – en horecawet. |
22 | Artikel 18, lid 1 Drank- en Horecawet Het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse anders dan in een slijtersbedrijf. Dit verbod geldt niet ten aanzien van het verstrekken in: a.een winkel waarin in overwegende mate levensmiddelen of tabak en aanverwanten artikelen of uitsluitend zwak-alcoholische dranken al dan niet tezamen met alcoholvrije dranken plegen te worden verkocht; b.een warenhuis met een grote levensmiddelenafdeling; c.een voor het publiek besloten ruimte inrichting waar hoofdzakelijk gerede eetwaren worden verkocht. | Na constatering mutatie aan gemeente. Geringe overtreding: 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer: schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning of last onder bestuursdwang tot verwijdering zwakalcoholhoudende drank. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
23 | Artikel 18, lid 3 Drank- en Horecawet Het zodanig plaatsen van zwakalcoholhoudende dranken dat deze voor het publiek niet duidelijk zijn te onderscheiden van alcoholvrije dranken. Dit verbod geldt niet voor alcoholvrije alternatieven voor bier en wijn. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
24 | Artikel 19, lid 1 Drank- en Horecawet Het bieden van gelegenheid tot het doen van bestellingen voor sterke drank anders dan in de rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of het partijencateringbedrijf. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer: schriftelijk waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning of last onder bestuursdwang tot verwijdering sterke drank. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
25 | Artikel 19, lid 2, Drank- en Horecawet Het bieden van gelegenheid tot het doen van bestellingen voor zwakalcoholhoudende drank en zwakalcoholhoudende drank af te leveren of te doen afleveren aan huizen van particulieren anders dan vanuit: a.een niet voor publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin overeenkomstige bestellingen plegen te worden aanvaard, niet zijnde een horecalokaliteit; b.een ruimte als bedoeld in artikel 18, tweede lid; c.een inrichting waarin het slijtersbedrijf wordt uitgeoefend. | Na constatering mutatie aan gemeente en VWA. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2 keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning of last onder bestuursdwang tot verwijdering zwakalcoholhoudende drank. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
26 | Artikel 19a jo. 20, lid 1 Drank- en Horecawet Binnen een periode van 12 maanden driemaal bedrijfsmatig anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, dan wel welke drank kennelijk bestemd is voor een persoon die de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt door de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die exploiteert: a.een winkel waarin in overwegende mate levensmiddelen of tabak en aanverwante artikelen of uitsluitend zwak-alcoholhoudende dranken al dan niet tezamen met alcoholvrije drank plegen worden verkocht; b.een warenhuis met een grote levensmiddelenafdeling; c.een voor het publiek besloten ruimte inrichting waar hoofdzakelijk gerede eetwaren worden verkocht; d.een niet voor het publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin bestellingen voor zwakalcoholhoudende drank plegen te worden aanvaard, niet zijnde een horecalokaliteit. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer: proces-verbaal | Ernstige overtreding -1e keer: boeterapport; -2e keer: boeterapport; -3e keer: ontzeggen van bevoegdheden zwak alcoholhoudende drank te verkopen gedurende 12 weken. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | De bevoegdheid van de burgemeester berust op artikel 19a van de Drank- en Horecawet. Zie over de aard van de sanctie de algemene toelichting van deze paragraaf. |
27 | Artikel 20, lid 1 Drank- en Horecawet Het door de overige natuurlijke personen of rechtspersonen bedrijfsmatig anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, dan wel welke drank kennelijk bestemd is voor een persoon die de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. | Na constatering mutatie aan gemeente Ernstige overtreding: 1e en volgende keer: proces-verbaal Geringe overtreding: 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Ernstige overtreding (indien geen toegangssysteem) -1e keer: boeterapport en vooraankondiging opleggen last onder dwangsom; -2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 500,- per keer, maximum € 1.500,-; -Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. Geringe overtreding (wel toegangssysteem) -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2 keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Onderscheid gemaakt naar wel of niet aanwezig zijn toegangscontrole. Het feit dat er een toegangscontrole is, betekent al dat de ondernemer zijn verantwoordelijkheid serieus neemt. Controle aan de bar is dan minder streng. Glipt er toch iemand door de leeftijdscontrole wordt er wel opgetreden maar eerst gewaarschuwd. Bij het ontbreken van een leeftijdscontrole bij de deur moet er aan de bar altijd serieus gecontroleerd worden. Gaat men hier in de fout dan wordt er gelijk opgetreden. Een bedrijf als bedoeld in artikel 18, tweede lid of artikel 19 tweede lid, sub a (niet vergunningplichtige bedrijven) welke in een periode van 12 maanden 3 maal artikel 12, eerste lid, heeft overtreden kan de bevoegdheid worden ontzegd zwak – alcoholhoudende drank te verkopen (artikel 19a DHW). |
28 | Artikel 20, lid 2 Drank- en Horecawet Het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van sterke drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, dan wel welke drank kennelijk bestemd is voor een persoon die de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. | Na constatering mutatie aan gemeente. Ernstige overtreding: 1e en volgende keer: proces-verbaal Geringe overtreding: 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Ernstige overtreding (indien geen toegangssysteem) -1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom; -2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 500,- per keer, maximum € 1.500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. Geringe overtreding (wel toegangssysteem) -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2 keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Onderscheid gemaakt naar wel of niet aanwezig zijn toegangscontrole. Het feit dat er een toegangscontrole is, betekent al dat de ondernemer zijn verantwoordelijkheid serieus neemt. Controle aan de bar is dan minder streng. Glipt er toch iemand door de leeftijdscontrole wordt er wel opgetreden maar eerst gewaarschuwd. Bij het ontbreken van een leeftijdscontrole bij de deur moet er aan de bar altijd serieus gecontroleerd worden. Gaat men hier in de fout dan wordt er gelijk opgetreden. Een bedrijf als bedoeld in artikel 18, tweede lid of artikel 19 tweede lid, sub a (niet vergunningplichtige bedrijven) welke in een periode van 12 maanden 3 maal artikel 12, eerste lid, heeft overtreden kan de bevoegdheid worden ontzegd zwak – alcoholhoudende drank te verkopen (artikel 19a DHW). |
29 | Artikel 20, lid 3 Drank- en Horecawet Het in een slijtlokaliteit toelaten van een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, anders dan onder toezicht van een persoon van 21 jaar of ouder. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Er wordt voor gekozen om eerst te waarschuwen en bij herhaling pas te straffen. Het gaat hier immers alleen om het toelaten van een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 heeft bereikt, NIET om het verstrekken van alcohol. Dat laatste wordt wel als een ernstige overtreding aangemerkt. |
30 | Artikel 20, lid 4 Drank- en Horecawet Vaststelling leeftijd aan jongeren die niet onmiskenbaar ouder dan 16 jaar respectievelijk 18 jaar zijn, gebeurt niet volgens vastgestelde documenten. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding: -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Er wordt voor gekozen om de ondernemer te waarschuwen dat hij niet de juiste documenten gebruikt voor vaststelling leeftijd (kans op vervalsingen groter). Blijft de ondernemer dit bij herhaling toch doen dan gaan we uit van kwade opzet en moet misschien wel de vergunning worden ingetrokken. Natuurlijk heeft de politie dan ook al een dossier opgebouwd. De vaststelling vindt plaats aan de hand van een: nationaal paspoort, diplomatiek paspoort, dienstpaspoort, reisdocument voor vluchtelingen, reisdocument voor vreemdelingen, Europese identiteitskaart of rijbewijs (artikel 1, eerste lid, van de Wet op de identificatieplicht). |
31 | Artikel 20, lid 5 Drank- en Horecawet Geen aanduiding leeftijdsgrenzen of aanduiding niet goed leesbaar. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Toezichthouders op Goeree-Overflakkee hebben stickers uitgedeeld zodat de exploitant wel aan de wet kan voldoen. |
32 | Artikel 20, lid 6 Drank- en Horecawet Het in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit of op een terras toelaten van de aanwezigheid van een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer: proces-verbaal | Ernstige overtreding -1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -2e, 3e en 4e: opleggen last onder dwangsom € 500,- per keer, maximum € 1.500,-; -Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Geen bestuurlijke boete mogelijk enkel proces-verbaal, bij bestraffende sanctie ook altijd strafrechtelijke procedure volgen. |
33 | Artikel 20, lid 7 Drank- en Horecawet Het in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen dienst doen in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer: proces-verbaal. | Ernstige overtreding -1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 500,- per keer, maximum € 1.500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Geen bestuurlijke boete mogelijk enkel proces-verbaal, bij bestraffende sanctie ook altijd strafrechtelijke procedure volgen. |
34 | Artikel 21 Drank- en Horecawet Het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank, indien redelijkerwijs moet worden vermoed, dat dit tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer: proces-verbaal | Ernstige overtreding -1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 500,- per keer, maximum € 1.500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Geen bestuurlijke boete mogelijk enkel proces-verbaal. Openbare orde problematiek, waarbij strafrechtelijk en bestuursrechtelijk (vergunning intrekken) moet worden opgetreden. |
35 | Artikel 22, lid 1 onder a Drank- en Horecawet (evt. in combinatie met artikel 25) Het bedrijfsmatig en anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank: a.op plaatsen waar brandstof voor middelen van vervoer aan particulieren wordt verstrekt en; b.in winkels die aan een benzinestation zijn verbonden. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer: proces-verbaal | Overtreding: Oplegging last onder bestuursdwang tot verwijdering alcoholhoudende drank. Blijvende voortduring overtreding intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
36 | Artikel 22, lid 1 onder b Drank- en Horecawet (evt. in combinatie met artikel 25) Het bedrijfsmatig en anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank in winkels die verbonden zijn aan een inrichting waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend langs een autoweg. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer: proces-verbaal | Overtreding: Oplegging last onder bestuursdwang tot verwijdering alcoholhoudende drank. Blijvende voortduring overtreding intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
37 | Artikel 22, lid 1 onder c Drank- en Horecawet (evt. in combinatie met artikel 25) Het bedrijfsmatig en anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank in een ruimte langs een autosnelweg, tenzij het betreft het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse in een horecalokaliteit of en nabij die lokaliteit gelegen terras. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer: proces-verbaal | Overtreding: Oplegging last onder bestuursdwang tot verwijdering alcoholhoudende drank. Blijvende voortduring overtreding intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
38 | Artikel 24, lid 1 Drank- en Horecawet Het voor het publiek geopend houden van een horeca- of slijtlokaliteit indien in de inrichting niet aanwezig is: a.een leidinggevende die vermeld staat op het aanhangsel bij de vergunning met betrekking tot die inrichting of een andere vergunning van dezelfde vergunninghouder; b.een persoon wiens bijschrijving op het aanhangsel bij de vergunning is gevraagd, zolang op die aanvraag niet is beslist. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
39 | Artikel 24, lid 2 Drank – en Horecawet Het door een paracommerciële rechtspersoon voor het publiek geopend houden van een horecalokaliteit, gedurende de tijd dat daar alcoholhoudende drank wordt verstrekt, indien in de inrichting niet aanwezig is: a.een leidinggevende die vermeld staat op het aanhangsel bij de vergunning met betrekking tot die inrichting of een andere vergunning van dezelfde vergunninghouder; b.een persoon wiens bijschrijving op het aanhangsel bij de vergunning is gevraagd, zolang op die aanvraag niet is beslist; c.een barvrijwilliger die een voorlichtingsinstructie als bedoeld in artikel 9, tweede lid, heeft gekregen. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Opleggen boeterapport op advies van gemeente | | |
40 | Artikel 24, lid 3 Drank- en Horecawet Personen jonger dan 16 jaar dienst laten doen in een horeca- of slijtlokaliteit, gedurende de tijd dat daarin dranken worden verstrekt. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer: proces-verbaal | Ernstige overtreding -1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom; -2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 500,- per keer, maximum € 1.500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
41 | Artikel 25, lid 1 onder a Drank- en Horecawet Het aanwezig hebben van alcoholhoudende drank in een voor het publiek toegankelijke ruimte anders dan in de rechtmatige uitoefening van het slijters- of horecabedrijf, tenzij dit geschiedt ten dienste van het rechtmatig in die ruimte bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van zwakalcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse, mits deze drank zich bevindt in een verpakking die voldoet aan de bij artikel 17 gestelde eis. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal (en mogelijk inbeslagname) | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
42 | Artikel 25, lid 1 onder b Drank- en Horecawet Het in voorraad hebben van alcoholhoudende drank in een voor het publiek niet toegankelijk deel van die ruimte, tenzij het betreft: a.het in voorraad hebben van zwakalcoholhoudende drank ten dienste van het in de rechtmatige uitoefening van een ander bedrijf dan het slijtersbedrijf bedrijfsmatig aan particulieren verstrekken van deze drank voor gebruik elders dan ter plaatse, mits deze drank zich bevindt in een verpakking die voldoet aan de bij artikel 17 gestelde eis; b.het in voorraad hebben van alcoholhoudende drank ten dienste van het uitoefenen van een bedrijf, waarin waren uit onder meer alcoholhoudende drank plegen te worden vervaardigd. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal (en mogelijk inbeslagname) | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer:opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
43 | Artikel 25, lid 2 Drank- en Horecawet Het anders dan in de rechtmatige uitoefening van het horecabedrijf toelaten dat in een voor het publiek geopende ruimte alcoholhoudende drank wordt genuttigd. Van overtreding is geen sprake als de uitzondering van artikel 13, tweede lid, van toepassing is (proeverij in een slijterij). | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer: proces-verbaal | Ernstige overtreding -1e keer: boeterapport en vooraankondiging last onder dwangsom; -2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 500,- per keer, maximum € 1.500,-; -hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
44 | Artikel 25, lid 3 Drank- en Horecawet Het aanwezig hebben van alcoholhoudende drank in een voertuig dat gebruikt wordt voor het rondtrekkende uitoefenen van de kleinhandel, tenzij het betreft een vervoermiddel dat wordt gebruikt voor: a.het rechtmatig aan particulieren afleveren van alcoholhoudende drank op bestelling; b.het binnen het vervoermiddel verstrekken van zwakalcoholhoudende drank in het kader van het rondtrekkend uitoefenen van de kleinhandel overwegend bestaand uit de handel in een gevarieerd assortiment levensmiddelen en kruideniersartikelen. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning of last onder bestuursdwang tot verwijdering alcoholhoudende drank. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
45 | Artikel 29, lid 3 Drank- en Horecawet Het niet in de inrichting aanwezig hebben van: a.de vergunning en het daarbij behorende aanhangsel of afschriften daarvan; b.in voorkomende gevallen een afschrift van de aanvraag als bedoeld in artikel 30a, eerste lid; c.de ontvangstbevestiging als bedoeld in artikel 30a, vierde lid of een afschrift daarvan. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
46 | Artikel 31, eerste lid, aanhef onder sub d jo. 30 Drank- en Horecawet Het niet melden van een zodanige verandering van de inrichting dat zij niet meer in overeenstemming is met de in de vergunning gegeven omschrijving. | Na constatering mutatie aan gemeente. | De vergunning moet worden ingetrokken ingevolge artikel 31. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Wanneer een inrichting een zodanige verandering ondergaat dat zij niet langer in overeenstemming is met de in de vergunning gegeven omschrijving, moet de vergunninghouder deze wijziging binnen één maand melden aan de burgemeester. Voor het vervolgtraject. Geen bestuurlijke boete mogelijk. |
47 | Artikel 31, eerste lid, aanhef onder sub d jo. artikel 30a Drank- en Horecawet Het niet melden van: een nieuwe leidinggevende; het feit dat een leidinggevende geen bemoeienis heeft met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horeca- of slijtersbedrijf. | Na constatering mutatie aan gemeente. | De vergunning moet worden ingetrokken ingevolge artikel 31. 1e constatering: Schriftelijke waarschuwing; 2e constatering: Schriftelijke waarschuwing; 3e constatering: Intrekking vergunning. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | De wettekst noemt geen termijn waarbinnen een dergelijk verzoek gemeld moet worden en ook niet welke ruimte wordt geboden aan de vergunninghouder om deze overtreding te repareren. Bij constatering wordt het feit als niet gemeld beschouwd. Bij controle dient bewijs van melding overhandigd te worden. Volgens jurisprudentie moet in een periode van beperkte omvang, ten minste driemaal worden aangetoond dat leidinggevende werkzaamheden worden uitgeoefend door een persoon die niet als leidinggevende op de vergunning staat vermeld. Om die reden wordt tweemaal de mogelijkheid geboden na waarschuwing de overtreding te repareren, bij een derde constatering wordt de vergunning ingetrokken. NB: situaties waarbij de exploitatie wordt overgedaan aan een ander wordt de vergunning door de oorspronkelijke vergunninghouder niet meer uitgeoefend. In deze situatie treedt artikel 33 sub b DHW in werking. |
48 | Artikel 35, lid 1 Drank- en Horecawet Het zonder ontheffing uitoefenen van het horecabedrijf bij een aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e en volgende keer: proces-verbaal | Bij constatering mondelinge waarschuwing binnen 1 uur ontruimen/verwijderen. Na ingebrekestelling spoedbestuursdwang toepassen. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | De procedure voor spoedbestuursdwang is geregeld in artikel 5:31 van de Algemene wet bestuursrecht. De inzet van deze bestuurlijke maatregel is afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de inbreuk die wordt gemaakt op de openbare orde en veiligheid. |
49 | Artikel 35, lid 1 Drank- en Horecawet Het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank bij een aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard: 1.onder de onmiddellijke leiding van een persoon: a.die niet de leeftijd van 21 jaar heeft bereikt; b.in enig opzicht van slecht levensgedrag is; 2.indien bij deze gelegenheid geen persoon aanwezig is die volgens de ontheffing onmiddellijk leiding behoort te geven. | Na constatering mutatie aan gemeente. Geringe overtreding: 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal Ernstige overtreding: 1e en volgende keer: proces-verbaal. | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking vergunning. Indien de overtreding heeft bijgedragen tot verstrekking van zwakalcoholhoudende drank aan een persoon jonger dan 16 jaar is er sprake van een ernstige overtreding: -1e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -2e, 3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 500,- per keer, maximum € 1.500,-; -hogere last onder dwangsom € 2.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking ontheffing. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet | Geen bestuurlijke boete mogelijk. |
50 | Artikel 35, lid 2 Drank- en Horecawet Het niet naleven van de aan de ontheffing verbonden beperkingen of voorschriften. | Na constatering mutatie aan gemeente. Geringe overtreding: 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding - 1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking ontheffing. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Bestuurlijke boete mogelijk. |
51 | Artikel 35, lid 4 Drank- en Horecawet Het niet ter plaatse aanwezig hebben van de ontheffing of een afschrift daarvan. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: mutatie aan gemeente en waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Geringe overtreding -1e keer:schriftelijke waarschuwing; -2e keer: vooraankondiging last onder dwangsom; -3e en 4e keer: opleggen last onder dwangsom € 250,- per keer, maximum € 500,-; -Maximale last onder dwangsom bereikt en voortduring overtreding: hogere last onder dwangsom € 1.000,- ineens; -blijvende voortduring overtreding: intrekking ontheffing. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
52 | Artikel 38 Drank- en Horecawet Overtreding van verbod om onjuiste of onvolledige gegevens te verstrekken ter zake van een aanvraag om een vergunning of een ontheffing. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: waarschuwing 2e en volgende keer: proces-verbaal | Intrekking van de vergunning op grond van artikel 31, eerste lid, onder a. Indien dit niet tot een ander besluit zou hebben geleid, dan wordt een boeterapport opgemaakt. Bij opzet kan aangifte gedaan worden bij politie van valsheid in geschrifte. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | |
53 | Artikel 45 Drank- en Horecawet Het aanwezig hebben of voor consumptie gereed hebben van alcoholhoudende drank op voor het publiek toegankelijke plaatsen, mits degene de leeftijd van 16 jaar nog niet heeft bereikt. | Na constatering mutatie aan gemeente. 1e keer: boete van de eerste categorie | n.v.t. | Vervolging conform Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet. | Geen bestuurlijke boete mogelijk enkel proces-verbaal. De categorieën van geldboetes zijn vermeld in artikel 23 van het Wetboek van Strafrecht. |