De raad der gemeente Elburg;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 mei 2013;
overwegende dat het wenselijk is regels te stellen voor het bewaren en
beschermen van houtopstanden;
gelet op het bepaalde in artikel 15 van de Boswet, artikel 149 van de
Gemeentewet, artikel 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de
Algemene wet bestuursrecht;
besluit vast te stellen de volgende:
BOMENVERORDENING 2013
ARTIKEL 1: Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Houtopstand: één of meer bomen, hakhout, een houtwal, een grotere
(lint)begroeiing van heesters en struiken en een beplanting van
bosplantsoen;
- b.
Bebouwde kom: de bebouwde kom van de gemeente, vastgesteld ingevolge
artikel 1, vijfde lid van de Boswet;
- c.
Boomzone: begrensd gebied met houtopstanden die tezamen een
functioneel geheel vormen;
- d.
Boomstructuur: lijnvormige beplanting van houtopstanden dat een
functioneel geheel vormt;
- e.
Solitaire bomen: bomen die op zichzelf staand waardevol zijn.
- f.
Beschermde houtopstand: houtopstand waarvoor een ontheffing moet
worden aangevraagd:
- -
Boomzones, boomstructuren en solitaire bomen die zijn
vastgelegd op de Groene Kaart;
- -
Gemeentelijke boomzones, boomstructuren en solitaire bomen
met een stamomtrek van 65 centimeter of meer op 1,30 meter
boven het maaiveld;
- -
Erven en tuinen gelegen in een bos;
- -
Houtopstand dat is geplant in het kader van een herplant- of
instandhoudingsplicht als bedoeld in artikel 7 en 8 van deze
verordening;
- -
Houtopstand dat overgaat van gemeentelijk eigendom op
particulier eigendom in de periode tussen vaststelling en de
eerstvolgende herziening van de Groene Kaart als bedoeld in
artikel 2, eerste lid van deze verordening.
- g.
Groene Kaart: topografische kaart met daarop aangegeven boomzones,
boomstructuren en solitaire bomen met bijbehorend register, behorend
bij deze verordening;
- h.
Vellen: rooien; kappen; verplanten; afzetten; het snoeien van meer
dan 20 procent van de kroon of het wortelgestel, met inbegrip van
kandelaberen; het verrichten van handelingen, zowel boven- als
ondergronds, die de dood, ernstige beschadiging of ernstige
ontsiering van de houtopstand ten gevolge kunnen hebben;
- i.
Knotten of kandelaberen: het tot op de oude groeiplaats verwijderen
van uitgelopen takhout bij knotbomen, gekandelaberde bomen of
leibomen als periodiek noodzakelijk onderhoud;
- j.
Boomwaarde: de door het college van burgemeester en wethouders
vastgestelde wijze waarop de waarde van bomen wordt bepaald. De
boomwaarde wordt uitgedrukt in het product van de volgende
factoren:
- -
de oppervlakte in cm2 van de dwarsdoorsnede van
de stam op 1.30 meter boven het maaiveld;
- -
de geïndexeerde eenheidsprijs per cm2;
- -
- -
- -
de waarde van de plantwijze.
- k.
Bomen Effect Analyse: een standaard beoordeling van de gevolgen van
voorgenomen bouw of aanleg voor een boom, op basis van landelijke
richtlijnen van de Bomenstichting.
- l.
Bevoegd gezag: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1.1, lid 1 van
de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
ARTIKEL 2: Groene Kaart
- 1.
De raad heeft een Groene Kaart vastgesteld. De Groene Kaart wordt elke
vijf jaar herzien.
- 2.
De kaart en het bijbehorende register bevat een samenhangend geheel van
de volgende houtopstanden:
- 3.
Deze kaart bevat minimaal de volgende gegevens:
- a.
eenduidige inmeting van de beschermde houtopstand;
- b.
- 4.
Het bijbehorende register van beschermde houtopstand bevat minimaal de
volgende gegevens:
ARTIKEL 3: Kapverbod
- 1.
Het is verboden beschermde houtopstand te vellen of te doen vellen.
- 2.
Het bevoegd gezag kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid
gestelde verbod.
- 3.
Het in het eerste lid genoemde verbod geldt niet voor:
- a.
ceders en coniferen die onderdeel uitmaken van een boomzone of
boomstructuur;
- b.
bomen die onderdeel uitmaken van een boomzone of boomstructuur
en een stamomtrek hebben van 60 cm of minder op 1.30 meter boven
het maaiveld;
- c.
houtopstand, die deel uitmaakt van als zodanig bij het Bosschap
geregistreerde bosbouwondernemingen en niet gelegen is binnen
een bebouwde kom, tenzij deze houtopstand een zelfstandige
eenheid vormt en ofwel geen grotere oppervlakte beslaat dan 10
are, ofwel in geval van rijbeplanting, gerekend over het totaal
aantal rijen, niet meer bomen omvat dan 20;
- d.
het periodiek vellen van hakhout ter uitvoering van het
reguliere onderhoud;
- e.
het periodiek knotten van of kandelaberen als cultuurmaatregel
van reeds eerder afgezette en daarvoor geschikte
boomsoorten;
- f.
houtopstand die moet worden geveld krachtens de Plantenziektewet
of krachtens een aanschrijving op last van het college van
burgemeester en wethouders, zulks onverminderd het bepaalde in
artikelen 8, 11 en 14 van deze verordening.
ARTIKEL 4: Aanvraag
De ontheffing moet schriftelijk en gemotiveerd worden aangevraagd door of
namens dan wel met toestemming van degene, die krachtens zakelijk recht of
door degene die krachtens publiekrechtelijke bevoegdheid gerechtigd is over
de beschermde houtopstand te beschikken.
ARTIKEL 5: Weigeringsgronden
Het bevoegd gezag kan de ontheffing om te vellen weigeren dan wel onder
voorschriften verlenen in het belang van de instandhouding van:
- a.
natuur- en landschapswaarden;
- b.
landschappelijke waarden;
- c.
cultuurhistorische waarden;
- d.
waarden van stads- en dorpsschoon;
- e.
waarden voor recreatie en leefbaarheid.
ARTIKEL 6: Intrekking of wijziging
De ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd indien:
- a.
onjuiste of onvolledige gegevens ter verkrijging van ontheffing of
vergunning zijn verstrekt;
- b.
na het verlenen van ontheffing of vergunning, op grond van
verandering van inzichten of omstandigheden opgetreden na verlening,
wijziging of intrekking noodzakelijk is vanwege het belang of de
belangen ter bescherming waarvan ontheffing of vergunning is
vereist;
- c.
beperkingen die aan de ontheffing of vergunning zijn of worden
vervuld;
- d.
van de ontheffing of vergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen
een daarin gestelde termijn of indien deze termijn ontbreekt, binnen
een redelijke termijn.
ARTIKEL 7: Bijzondere voorschriften
- 1.
Tot de aan de ontheffing te verbinden voorschriften kan behoren het
voorschrift dat binnen een bepaalde termijn en overeenkomstig de door
bevoegd gezag te geven aanwijzingen moet worden herplant.
- 2.
In het voorschrift als bedoeld in het eerste lid wordt telkens bepaald
binnen welke termijn na de herplant en op welke wijze niet aangeslagen
herplant moet worden vervangen.
- 3.
Bij het opleggen van een verplichting tot herplant wordt in beginsel
uitgegaan van een herplant met inheemse soorten.
- 4.
Tot aan de ontheffing tot vellen te verbinden voorschriften kan het
voorschrift behoren dat pas tot vellen van de beschermde houtopstand op
en bij bouw- en aanlegwerken of andere ruimtelijke herinrichting of
reconstructie mag worden overgegaan indien andere ontheffingen,
vergunningen, toestemmingen of ruimtelijke ordeningsprocedures
onherroepelijk geworden zijn en de feitelijke en financiële voortgang
van de werken voldoende gewaarborgd is.
- 5.
Tot aan de ontheffing te verbinden voorschriften kan het voorschrift
behoren tot het opstellen en overleggen van een Bomen Effect Analyse in
geval van bouw of aanleg van werken nabij te behouden bomen.
ARTIKEL 8: Herplant-/instandhoudingsplicht
- 1.
Indien een beschermde houtopstand waarop het verbod tot vellen van
toepassing is, zonder ontheffing van het bevoegd gezag is geveld, dan
wel op andere wijze teniet is gegaan, kan het bevoegd gezag aan de
zakelijk gerechtigde tot de grond waarop zich de beschermde houtopstand
bevond dan wel aan degene die uit andere hoofde tot het treffen van
voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen te herplanten
overeenkomstig de door het te geven aanwijzingen binnen een door het te
stellen termijn.
- 2.
Wordt een verplichting als bedoeld in het eerste lid opgelegd, dan kan
daarbij tevens worden bepaald binnen welke termijn na herplant en op
welke wijze niet aangeslagen herplant moet worden vervangen.
- 3.
Wordt een verplichting als bedoeld in het eerste lid opgelegd, dan wordt
de omvang van de herplant bepaald aan de hand van de boomwaarde. Bij
geschil over de boomwaarde is een taxatie van de boomwaarde door een
onafhankelijk en beëdigd taxateur van bomen beslissend.
- 4.
Indien een beschermde houtopstand waarop het verbod tot vellen van
toepassing is in het voortbestaan ernstig wordt bedreigd, kan het
bevoegd gezag aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de
beschermde houtopstand bevindt dan wel aan degene die uit andere hoofde
tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen
om:
- a.
overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door
hen te stellen termijn voorzieningen te treffen, waardoor die
bedreiging wordt weggenomen;
- b.
een Bomen Effecten Analyse op te stellen en aan te bieden aan
het bevoegd gezag.
ARTIKEL 9: Schadevergoeding
Het bevoegd gezag beslist op een verzoek om schadevergoeding op grond van
artikel 17 juncto artikel 13, vierde lid, van de Boswet.
ARTIKEL 10: Afstand tot de erfgrenslijn
De afstand als bedoeld in artikel 5:42 Burgerlijk Wetboek wordt vastgesteld
op 1 meter voor bomen en op nihil voor heggen en heesters.
ARTIKEL 11: Bestrijding van boomziekten
- 1.
Indien zich op een terrein één of meer bomen bevinden die naar het
oordeel van het college van burgemeester en wethouders gevaar opleveren
van verspreiding van een boomziekte of voor vermeerdering van de
ziekteverspreiders zoals insecten, is de rechthebbende, indien hij
daartoe door het college van burgemeester en wethouders is
aangeschreven, verplicht binnen de bij de aanschrijving vast te stellen
termijn:
- a.
de houtopstand te vellen;
- b.
conform richtlijnen van de gemeente de gevelde houtopstand
direct zodanig te behandelen dat verspreiding van de boomziekte
wordt voorkomen.
- 2.
Het is verboden gevelde houtopstand of delen daarvan voorhanden of in
voorraad te hebben of te vervoeren, indien het een boomsoort betreft die
de desbetreffende boomziekte kan verspreiden.
- 3.
Het bevoegd gezag kan ontheffing verlenen van het onder het tweede lid
van dit artikel gestelde verbod.
- 4.
Het niet voldoen aan de in het eerste lid bedoelde aanschrijving biedt
een basis voor de toepassing van bestuursdwang, waarbij de noodzakelijke
werkzaamheden, voor risico en voor rekening van aangeschrevene, door of
namens de gemeente kunnen worden verricht.
ARTIKEL 12: Bescherming publieke houtopstand
Het is verboden om houtopstanden, die publiek eigendom zijn te beschadigen,
te bekladden of te beplakken of daaraan snoeiwerk te verrichten, behoudens
door personen ter uitoefening van de hun opgedragen boomverzorgende
taak.
ARTIKEL 13: Bescherming bosvegetatie
- 1.
Het is verboden de onderbegroeiing of natuurlijke vegetatie in bos of
natuurgebieden te verwijderen, behoudens normaal bosbouwkundig
verantwoord onderhoud.
- 2.
Het bevoegd gezag kan voor het in het eerste lid van dit artikel
gestelde verbod een ontheffing verlenen, al dan niet onder
voorschriften.
ARTIKEL 14: Strafbepaling
- 1.
Een ieder, ten aanzien van wie één van de in artikelen 8 en 11 van deze
verordening omschreven bevoegdheden wordt uitgeoefend, is verplicht te
handelen overeenkomstig het bepaalde in de aanschrijving.
- 2.
Hij die handelt in strijd met het bij of krachtens artikel 8, eerste
lid, artikel 11, eerste lid en 12 bepaalde wordt gestraft met hechtenis
van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie en
kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van een rechterlijke
uitspraak. Bij de strafmaatbepaling kan rekening worden gehouden met de
boomwaarde.
ARTIKEL 15: Toezicht
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze
verordening zijn belast de bij besluit van burgemeester en wethouders of
burgemeester aangewezen personen.
ARTIKEL 16: Slotbepaling
- 1.
Deze verordening kan worden aangehaald als: ‘Bomenverordening
2013’.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na
die van de bekendmaking.
- 3.
Bij het in werking treden van deze verordening wordt de
Bomenverordening 2010 ingetrokken, met dien verstande dat zij van
toepassing blijft op:
- a.
besluiten die zijn genomen op grond van de in dit lid
genoemde verordening;
- b.
aanvragen die voor de in het tweede lid genoemde datum zijn
ingediend.
Aldus besloten door de raad der gemeente Elburg
in zijn vergadering van 10 juli 2013.
de voorzitter, de griffier,
F.A. de Lange M.C. Luiting.