De raad van de gemeente Dalfsen;
gelezen het voorstel van het presidium van de gemeente Dalfsen;
gelet op artikel 84 e.v. van de Gemeentewet;
b e s l u i t:
I. vast te stellen de“Verordening rekenkamercommissie gemeente
Dalfsen";
II. in te trekken de verordening rekenkamer gemeente Dalfsen, zoals
vastgesteld op 9 januari 2006.
Verordening Rekenkamercommissie gemeente Dalfsen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
commissie: de gemeentelijke rekenkamercommissie;
- b.
doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin de organisatie
erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of
beoogde maatschappelijke effecten te bereiken;
- c.
doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo gunstig
mogelijke inzet van de beschikbare productiemiddelen het gewenste
resultaat te bereiken;
- d.
rechtmatigheid: de mate waarin wordt voldaan aan de gemeentelijke
begroting en wettelijke regels.
Artikel 2 Taak
- 1.
Er is een rekenkamercommissie.
- 2.
De taak van de commissie is het (laten) onderzoeken van de
doeltreffendheid, doelmatigheid en de rechtmatigheid van het door het
gemeentebestuur gevoerde bestuur.
Artikel 3 Samenstelling en benoeming
- 1.
De commissie bestaat uit één extern lid en 3 raadsleden.
- 2.
Benoeming en ontslag van de leden vindt plaats door de raad.
- 3.
Benoeming vindt plaats voor de resterende zittingsduur van de raad. Bij
tussentijdse beëindiging van het raadslidmaatschap van het raadslid
vervalt ook het lidmaatschap van de rekenkamercommissie.
- 4.
Het externe lid is tevens voorzitter.
- 5.
Het externe lid wordt eveneens voor de resterende zittingsduur van de
raad benoemd.
- 6.
Het externe lid kan voor ten hoogste één termijn worden herbenoemd.
- 7.
Het externe lid legt voor ambtsaanvaarding de eed of de verklaring en
belofte af als bedoeld in artikel 81g van de Gemeentewet.
- 8.
Een commissielid wordt ontslagen:
- a.
- b.
bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het
lidmaatschap van de commissie;
- c.
bij langdurige ziekte of in gebreke blijven;
- d.
indien hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak
wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zo'n uitspraak een
maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg
heeft;
- e.
indien hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak
onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is
verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens
schulden is gegijzeld;
- f.
indien hij naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt
aan het in hem gestelde vertrouwen.
Artikel 4 Voorzitter en secretaris
- 1.
De voorzitter draagt zorg voor:
- a.
het tot stand komen van de conceptonderzoeksopdracht;
- b.
het tot stand komen van een onderzoeksrapport met conclusies en
aanbevelingen;
- c.
het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming binnen de
commissie;
- d.
de leiding van de vergaderingen aan de commissie;
- e.
in voorkomende gevallen, optreden namens de commissie.
- 2.
De commissie kan worden bijgestaan door een ambtelijk secretaris.
- 3.
De ambtelijk secretaris wordt in overleg met de commissie en de griffier
door het presidium aangewezen. Op verzoek van de voorzitter kunnen
ambtenaren van de griffie of uit de ambtelijke organisatie worden
aangewezen als ambtelijk secretaris dan wel als - tijdelijke -
ondersteuning van de ambtelijk secretaris.
- 4.
De ambtelijk secretaris draagt zorg voor:
- a.
de administratieve ondersteuning van de commissie;
- b.
de organisatie van de vergaderingen in overleg met de
voorzitter.
Artikel 5 Vergoeding voor werkzaamheden
- 1.
Het externe lid ontvangt in overleg met het presidium een vergoeding
voor zijn werkzaamheden.
Artikel 6 Selectie onderzoeksonderwerp
- 1.
De commissie bepaalt het onderwerp dat zij onderzoekt, formuleert de
probleemstelling en de stelt de onderzoeksopzet vast.
- 2.
De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt ter kennisneming aan
de raad gestuurd.
- 3.
Bij de keuze van het onderzoeksonderwerp worden de volgende
richtinggevende criteria zo veel mogelijk in acht genomen:
- a.
het onderwerp moet op effectiviteit van beleid en/of efficiency
van de uitvoering en/of de rechtmatigheid daarvan kunnen worden
getoetst;
- b.
het onderwerp moet bestuurlijk relevant zijn, waarbij het
maatschappelijk effect zwaar weegt;
- c.
het gemeentebestuur moet van de uitkomsten kunnen leren;
- d.
de betrokkenheid van het gemeentebestuur bij het onderwerp dient
substantieel en aanwijsbaar te zijn;
- e.
het onderwerp dient betrekking te hebben op een (deels) afgerond
beleidsterrein, waarbij de relatie met de doelen en gewenste
resultaten uit de toekomstvisie en het meerjarenprogramma gelegd
kan worden.
- 4.
De raad heeft de bevoegdheid om onderwerpen aan te dragen via een
shortlist.
Artikel 7 Werkwijze en afstemming
- 1.
De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de organisatie en
uitvoering van het onderzoek.
- 2.
Indien de commissie verzoekt om mondelinge en/of schriftelijke
inlichtingen van leden van het college, van raadsleden of medewerkers
van de gemeente, zijn deze verplicht daaraan - binnen de eventueel door
de commissie gestelde termijn - gehoor te geven.
- 3.
De commissie is bevoegd, indien en voor zover de gemeente uit andere
hoofde over deze bevoegdheid beschikt, ten aanzien van de volgende
instellingen en over de volgende periode onderzoek te doen instellen
bij:
- a.
openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld
krachtens de Wet gemeenschappelijke regelingen, waaraan de
gemeente deelneemt, over de jaren dat de gemeente deelneemt in
de regeling;
- b.
naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen met
beperkte aansprakelijkheid waarvan de gemeente meer dan 50% van
het geplaatste aandelenkapitaal houdt, over de jaren dat de
gemeente meer dan 50% van het geplaatste aandelenkapitaal
houdt;
- c.
andere privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of
een derde voor rekening en risico van de gemeente rechtstreeks
of middellijk een subsidie, lening of garantie heeft verstrekt
ten bedrage van tenminste 50% van de baten van deze instelling,
over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie
betrekking heeft.
- 4.
De commissie is bevoegd mondeling of schriftelijk informatie in te
winnen bij de onder a, b, en c genoemde organisaties. Bij het uitoefenen
van haar taak kan de commissie gebruik maken van de resultaten van door
anderen verrichte controles, onverminderd haar bevoegdheid tot eigen
onderzoek.
- 5.
De commissie past tijdens haar onderzoek onverminderd het principe van
hoor en wederhoor toe.
- 6.
De commissie kan voor haar functioneren een reglement van orde vast
stellen, dat zij ter kennisneming aan de raad stuurt.
- 7.
De commissie kan de raad tussentijds informeren over de voortgang van
het onderzoek.
- 8.
De commissie publiceert over de voorbereiding, uitvoering en
rapportering van onderzoeken op de momenten dat zij dat wenselijk
acht.
Artikel 8 Vergaderingen en geheimhouding
- 1.
De vergaderingen van de commissie worden in beslotenheid gehouden.
- 2.
De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen nadat raad
en college geïnformeerd zijn.
- 3.
De commissie kan geheimhouding opleggen over het in de vergadering
behandelde en over de inhoud van stukken die aan de commissie zijn
overgelegd.
- 4.
De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en
allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen
totdat de commissie haar opheft. Betreft het stukken waarover door
andere organen geheimhouding is opgelegd, of het verslag van de
behandeling van dergelijke stukken, dan blijft geheimhouding gehandhaafd
tot het betreffende orgaan of de raad deze opheft.
Artikel 9 Resultaten onderzoek
- 1.
Het onderzoek van de commissie resulteert in een openbaar
onderzoeksrapport, waarin bevindingen, conclusies en aanbevelingen zijn
opgenomen. Eventuele minderheidsstandpunten worden weergegeven.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders geeft binnen acht weken na
het gereedkomen van het onderzoeksrapport een reactie op de conclusies
en aanbevelingen van het onderzoeksrapport.
- 3.
Het onderzoeksrapport wordt samen met de reactie van het college van
burgemeester en wethouders aan de raad aangeboden.
- 4.
De raad neemt besluiten naar aanleiding van de conclusies en
aanbevelingen van het onderzoeksrapport met inachtneming van de reactie
van het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 10 Budget
- 1.
De commissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar
gesteld budget uitgaven te doen voor de uitvoering van haar taken.
- 2.
Uit het budget worden in ieder geval betaald:
- a.
de vergoeding aan het externe lid;
- b.
- c.
externe deskundigen die door de commissie worden
ingeschakeld;
- d.
overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening
van haar taak.
Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening rekenkamercommissie
Dalfsen en treedt 1 dag na bekendmaking in werking.
Toelichting op de Verordening rekenkamercommissie Dalfsen
Artikel 1
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2
De gemeenteraad heeft gekozen voor een rekenkamerfunctie als bedoeld in artikel
81a Gemeentewet.
Artikel 3
De gemeenteraad kiest voor een compacte commissie die bestaat uit een externe
voorzitter en 3 raadsleden. Er is voor een gemengde commissie gekozen omdat de
raad graag betrokken wil zijn bij de keuze van het onderzoeksonderwerp en de
probleemstelling waar het onderzoek zich op moet richten. Ook staat voor de raad
het leren centraal en vinden onderzoeken niet plaats om 'af te rekenen'.
De voorzitter en leden wordenbenoemd voor de resterende periode van de
gemeenteraad. Beëindigt een raadslid zijn functie als lid van de raad
tussentijds, dan eindigt ook het lidmaatschap van de rekenkamercommissie.
Artikel 4
De voorzitter vervult een belangrijke rol in het functioneren van de commissie
en in de invulling van de adviesrol die de commissie richting de raad kan
hebben. Hij wordt geacht invulling te geven aan constructieve communicatie
tussen de raad en de rekenkamercommissie.
Artikel 5
De vergoeding voor de werkzaamheden van de voorzitter wordt in overleg met het
presidium vastgesteld.
Artikel 6
De gemeenteraad heeft een duidelijke behoefte om betrokken te zijn bij de keuze
van het onderzoeksonderwerp en de probleemstelling waarop het onderzoek zich
moet richten.
Artikel 7, 8, 9, 10 en 11
Deze artikelen behoeven geen toelichting.
Inhoudsopgave
VERORDENING REKENKAMERCOMMISSIE gemeente Dalfsen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Artikel 2 Taak
Artikel 3 Samenstelling en benoeming
Artikel 4 Voorzitter en secretaris
Artikel 5 Vergoeding voor werkzaamheden
Artikel 6 Selectie onderzoeksonderwerp
Artikel 7 Werkwijze en afstemming
Artikel 8 Vergaderingen en geheimhouding
Artikel 9 Resultaten onderzoek
Artikel 10 Budget
Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding