Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de
griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door
de raad aan haar zijn gedelegeerd;
- 2.
Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de
voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de
raad behorende besluiten en regelingen;
- 3.
De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten
aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de
plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee leden,
fractievoorzitters, die bij voorkeur afkomstig zijn uit de coalitie en
de oppositie;
- 2.
De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden
benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
- 3.
Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
- a.
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling
aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is
benoemd;
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt
is de functie van lid van de werkgeverscommissie te
vervullen.
- 4.
De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd
om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en
eventueel optreden als informant.
Artikel 3. Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de
werkgeverscommissie;
- b.
het leiden van de vergaderingen;
- c.
het doen naleven van deze verordening;
- d.
het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze
commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de
besluiten van de werkgeverscommissie,
- e.
het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de
griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en
organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 4. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie raadsgriffie
De werkgeverscommissie raadsgriffie heeft als taken:
- a.
het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de
raadsgriffier waaronder de functiebeschrijving en waardering, met
uitzondering van de besluiten omtrent benoeming, schorsing en
ontslag en de vaststelling van de instructie van de griffier zoals
bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;
- b.
het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen
besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag en de instructie
van de raadsgriffier;
- c.
het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de
raadsgriffier;
- d.
overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de
raadsgriffier;
- e.
het benoemen, schorsen en ontslaan van de medewerkers van de griffie
als bedoeld in artikel 107e, lid 2 van de Gemeentewet;
- f.
de overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de
medewerkers van de griffie;
- g.
het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de
medewerkers van de griffie;
- h.
de bevoegdheden als bedoeld in lid f en g van dit artikel worden
door de raadsgriffier in mandaat uitgeoefend.
- i.
het middels goedkeuring van het jaarverslag van de griffie, decharge
verlenen aan de griffier.
- j.
Het vaststellen van wijzigingen en aanvullingen op
arbeidsvoorwaardenregelingen.
Artikel 5. Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de
werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met
het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
Artikel 6. Besluitvorming
- 1.
Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door
de leden zoals bedoeld in artikel 2;
- 2.
Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de
helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 7. Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke
vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de
werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 8. Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als
bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid
van bestuur in beslotenheid gehouden.
- 2.
De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de
werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in
artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel
daarvan geheimhouding moet worden gelegd.
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien,
kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de
werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts
als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van
overeenkomstige toepassing.
Artikel 9. Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo
vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
Artikel 10. Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel
8, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en
bevindingen.
Artikel 11. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de
toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de
voorzitter.
Artikel 12. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2013.
Artikel 14. Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie'.