Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Vergunningverlening Natuurbeschermingswet 1998 voor veehouderijen |
Citeertitel | Vergunningverlening Natuurbeschermingswet 1998 voor veehouderijen |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 11-3-2014
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal blad nr 2014/0064372
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-03-2014 | 01-01-2017 | artikel 4, lid 2 is verwijderd | 11-03-2014 Provinciaal blad nr 2014/0064372 | Besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 11 maart 2014, kenmerk 2014/0063139 | |
19-07-2013 | 13-03-2014 | nieuwe regeling | 16-07-2013 Provinciaal blad nr 2013/0215236 | Besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 16 juli 2013, kenmerk 2013/0215236 |
Vanaf 27 april 2010 zijn mede op basis van het beleidskader en de beleidsregel ‘Natura 2000 en stikstof voor veehouderijen' vergunningen verleend op basis van de Natuurbeschermingswet 1998. Op 22 mei 2013 ( ABRS 22 mei 2013, zaaknrs. 201107526/1/T1/A4, 201208493/1/T1/A4, 201203714/1/A4) heeft de Raad van State uitspraak gedaan in een aantal zaken waarin beroep was ingesteld tegen Nb-wet vergunningen die aan agrarische bedrijven zijn verleend op basis van het beleidskader en de beleidsregel ‘Natura 2000 en stikstof voor veehouderijen'. De Raad van State heeft geoordeeld dat het beleidskader en de beleidsregel in het kader van vergunningverlening onvoldoende zekerheid geven dat de natuurlijke kenmerken van een gebied niet worden aangetast. Om die reden kunnen het beleidskader en de beleidsregel niet langer de basis vormen voor het verlenen van Nb-wet vergunningen. Gedeputeerde Staten besluiten daarom het beleidskader en de beleidsregel ‘Natura 2000 en stikstof voor veehouderijen' in te trekken.
Tot aan het moment dat de PAS in werking treedt, is het alleen mogelijk om Nb-wet vergunningen te verlenen voorzover de aanvraag in overeenstemming is met het wettelijk kader en rechtspraak. Voor zover stikstofdepositie een rol speelt bij de vergunningverlening voor veehouderijen, houdt het wettelijk kader kort gezegd in dat wanneer geen sprake is van een toename van stikstofdepositie ten opzichte van de milieuvergunde situatie ten tijde van aanwijzing/aanmelding natuurgebieden op grond van de Vogelrichtlijn en/of Habitatrichtlijn, de stikstofdepositie bij het verlenen van een vergunning buiten beschouwing mag blijven.
Bepaalde onderdelen van de ingetrokken beleidsregel ‘Natura 2000 en stikstof voor veehouderijen' worden ook toegepast bij het verlenen van Nb-wet vergunnningen voor veehouderijen op basis van het wettelijk kader. Deze onderdelen zijn samengebracht in de nieuwe beleidsregel ‘Vergunningverlening Natuurbeschermingswet 1998 voor veehouderijen'.
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
N-depositie: neerslag van stikstofverbindingen uit de atmosfeer op een habitat binnen een beschermd natuurgebied, waarbij de belasting op het meest belaste punt binnen het habitat uitgedrukt wordt in mol N/ha/jr en de belasting op het habitat als geheel in mol N/jr;
RAV-lijst: lijst van huisvestingssystemen met bijbehorende jaaremissies van ammoniak per diersoort verbonden aan de Regeling Ammoniak en Veehouderij;
vergunning: een vergunning als bedoeld in artikel 16 of artikel 19d van de Natuurbeschermingswet 1998.
Artikel 2. Aanvragen van een vergunning
Voor de aanvraag van een vergunning dient het aanvraagformulier, verstrekt door de provincie Overijssel te worden gebruikt.
Artikel 3. Commissie van deskundigen
Gedeputeerde Staten stellen een commissie van onafhankelijke deskundigen in, die adviseert over emissiearme technieken die moeten worden toegepast, voor zover deze niet overeenstemmen met de meest actuele versie van de RAV-lijst alsmede over situaties, zowel ad hoc als structureel, waarin de RAV-lijst niet voorziet, of wanneer sprake is van interpretatiegeschillen. De commissie van deskundigen kan een wisselende samenstelling hebben, afhankelijk van het concrete adviesonderwerp.
Artikel 4. Berekening van stikstofdeposities
Ten behoeve van de effectbepaling van technische maatregelen en saldering op gevoelige habitattypen wordt de N-depositie berekend met behulp van de meest actuele versie van het model/rekenprogramma AAgro-Stacks op de rand van het habitattype. De berekeningen moeten worden uitgevoerd overeenkomstig de handleiding AAgro-Stacks en aanvullingen van het ministerie van Economische Zaken. De ligging van habitattypen wordt bepaald op basis van de door de provincie vastgestelde habitattypenkaart.
[Toelichting: In dit artikel wordt vastgelegd volgens welke methode de effecten op een stikstofgevoelige habitat worden berekend, een methode die ook een rol speelt bij de saldering. Gekozen is voor de meest actuele versie van een landelijk toegepaste rekenmethode, te weten AAgro-Stacks. Bij het hanteren van AAgro-Stacks geldt dat voor een meting van 0,05 mol/ha/jaar of minder geldt dat er sprake is van geen effect en er dus geen Nb-wet vergunning nodig is. Een uitkomst van meer dan 0,05 mol/ha/jaar betekent dat een Nb-wet vergunning benodigd is. De Raad van State heeft op 19 juni 2013 in een uitspraak (ABRS zaaknrs. 201200593/1/R2, 201205887/1/R2 en 201300402/1/R2) bepaald dat deze ondergrens gehanteerd mag worden.]