Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overijssel

Beleidsregel Vergunningverlening Natuurbeschermingswet 1998 voor veehouderijen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverijssel
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBeleidsregel Vergunningverlening Natuurbeschermingswet 1998 voor veehouderijen
CiteertitelVergunningverlening Natuurbeschermingswet 1998 voor veehouderijen
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 11-3-2014

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal blad nr 2014/0064372

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Natuurbeschermingswet 1998,

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-03-201401-01-2017artikel 4, lid 2 is verwijderd

11-03-2014

Provinciaal blad nr 2014/0064372

Besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 11 maart 2014, kenmerk 2014/0063139
19-07-201313-03-2014nieuwe regeling

16-07-2013

Provinciaal blad nr 2013/0215236

Besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 16 juli 2013, kenmerk 2013/0215236

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Vergunningverlening Natuurbeschermingswet 1998 voor veehouderijen

 

 

Algemene toelichting

Vanaf 27 april 2010 zijn mede op basis van het beleidskader en de beleidsregel ‘Natura 2000 en stikstof voor veehouderijen' vergunningen verleend op basis van de Natuurbeschermingswet 1998. Op 22 mei 2013 ( ABRS 22 mei 2013, zaaknrs. 201107526/1/T1/A4, 201208493/1/T1/A4, 201203714/1/A4) heeft de Raad van State uitspraak gedaan in een aantal zaken waarin beroep was ingesteld tegen Nb-wet vergunningen die aan agrarische bedrijven zijn verleend op basis van het beleidskader en de beleidsregel ‘Natura 2000 en stikstof voor veehouderijen'. De Raad van State heeft geoordeeld dat het beleidskader en de beleidsregel in het kader van vergunningverlening onvoldoende zekerheid geven dat de natuurlijke kenmerken van een gebied niet worden aangetast. Om die reden kunnen het beleidskader en de beleidsregel niet langer de basis vormen voor het verlenen van Nb-wet vergunningen. Gedeputeerde Staten besluiten daarom het beleidskader en de beleidsregel ‘Natura 2000 en stikstof voor veehouderijen' in te trekken.

Tot aan het moment dat de PAS in werking treedt, is het alleen mogelijk om Nb-wet vergunningen te verlenen voorzover de aanvraag in overeenstemming is met het wettelijk kader en rechtspraak. Voor zover stikstofdepositie een rol speelt bij de vergunningverlening voor veehouderijen, houdt het wettelijk kader kort gezegd in dat wanneer geen sprake is van een toename van stikstofdepositie ten opzichte van de milieuvergunde situatie ten tijde van aanwijzing/aanmelding natuurgebieden op grond van de Vogelrichtlijn en/of Habitatrichtlijn, de stikstofdepositie bij het verlenen van een vergunning buiten beschouwing mag blijven.

Bepaalde onderdelen van de ingetrokken beleidsregel ‘Natura 2000 en stikstof voor veehouderijen' worden ook toegepast bij het verlenen van Nb-wet vergunnningen voor veehouderijen op basis van het wettelijk kader. Deze onderdelen zijn samengebracht in de nieuwe beleidsregel ‘Vergunningverlening Natuurbeschermingswet 1998 voor veehouderijen'.

inhoud

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

N-depositie: neerslag van stikstofverbindingen uit de atmosfeer op een habitat binnen een beschermd natuurgebied, waarbij de belasting op het meest belaste punt binnen het habitat uitgedrukt wordt in mol N/ha/jr en de belasting op het habitat als geheel in mol N/jr;

RAV-lijst: lijst van huisvestingssystemen met bijbehorende jaaremissies van ammoniak per diersoort verbonden aan de Regeling Ammoniak en Veehouderij;

vergunning: een vergunning als bedoeld in artikel 16 of artikel 19d van de Natuurbeschermingswet 1998.

Artikel 2. Aanvragen van een vergunning

Voor de aanvraag van een vergunning dient het aanvraagformulier, verstrekt door de provincie Overijssel te worden gebruikt.

Artikel 3. Commissie van deskundigen

1

Gedeputeerde Staten stellen een commissie van onafhankelijke deskundigen in, die adviseert over emissiearme technieken die moeten worden toegepast, voor zover deze niet overeenstemmen met de meest actuele versie van de RAV-lijst alsmede over situaties, zowel ad hoc als structureel, waarin de RAV-lijst niet voorziet, of wanneer sprake is van interpretatiegeschillen. De commissie van deskundigen kan een wisselende samenstelling hebben, afhankelijk van het concrete adviesonderwerp.

Artikel 4. Berekening van stikstofdeposities

2

Ten behoeve van de effectbepaling van technische maatregelen en saldering op gevoelige habitattypen wordt de N-depositie berekend met behulp van de meest actuele versie van het model/rekenprogramma AAgro-Stacks op de rand van het habitattype. De berekeningen moeten worden uitgevoerd overeenkomstig de handleiding AAgro-Stacks en aanvullingen van het ministerie van Economische Zaken. De ligging van habitattypen wordt bepaald op basis van de door de provincie vastgestelde habitattypenkaart.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking ervan in het Provinciaal blad.

Artikel 6. Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: ‘Vergunningverlening Natuurbeschermingswet 1998 voor veehouderijen'.


1

[Toelichting: In dit artikel wordt de instelling van een Commissie van deskundigen geregeld die adviseert over emissiearme technieken. Het advies van de Commissie aan GS is leidend voor de voorwaarden die aan een vergunning worden verbonden. ]

2

[Toelichting: In dit artikel wordt vastgelegd volgens welke methode de effecten op een stikstofgevoelige habitat worden berekend, een methode die ook een rol speelt bij de saldering. Gekozen is voor de meest actuele versie van een landelijk toegepaste rekenmethode, te weten AAgro-Stacks. Bij het hanteren van AAgro-Stacks geldt dat voor een meting van 0,05 mol/ha/jaar of minder geldt dat er sprake is van geen effect en er dus geen Nb-wet vergunning nodig is. Een uitkomst van meer dan 0,05 mol/ha/jaar betekent dat een Nb-wet vergunning benodigd is. De Raad van State heeft op 19 juni 2013 in een uitspraak (ABRS zaaknrs. 201200593/1/R2, 201205887/1/R2 en 201300402/1/R2) bepaald dat deze ondergrens gehanteerd mag worden.]