Organisatie | Heerhugowaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels verblijfsontzeggingen Heerhugowaard 2013 |
Citeertitel | Beleidsregels verblijfsontzeggingen Heerhugowaard 2013 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | beleidsregels |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-06-2013 | 08-11-2017 | nieuwe regeling | 29-05-2013 Heerhugowaards Nieuwsblad d.d. 11-6-2013 | BW12-0425 |
Beleidsregels verblijfsontzeggingen Heerhugowaard
De burgemeester van de gemeente Heerhugowaard,
Gelezen het voorstel van de sector Brandweer en Rampenbestrijding d.d. 29 mei 2013,
Overwegende dat voor toepassing van artikel 2:76a (APV Heerhugowaard) beleidsregels noodzakelijk zijn,
Dat de duur van de verblijfsontzegging gekoppeld dient te zijn aan de verstoring,
Dat de maatregel de subsidiariteit- en proportionaliteitstoets kan doorstaan,
Dat de mogelijkheid om een verblijfsontzegging op te leggen optreden tegen verstoringen in heel Heerhugowaard effectiever maakt,
Dat in het lokaal driehoek d.d. 8 mei 2013 overeenstemming is bereikt over de inhoud en toepassing van onderstaande beleidsregels,
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 172, derde lid van de Gemeentewet en 2:76a van de Algemene Plaatselijke Verordening Heerhugowaard;
De gedragingen waarvoor een verblijfsontzegging kan worden opgelegd zijn:
De duur van de verblijfsontzegging is maximaal voor:
1e constatering: schriftelijke waarschuwing
2e constatering binnen een periode van 3 maanden na de dagtekening van een eerder opgelegde waarschuwing wegens een licht feit: 2 dagen
3e constatering binnen een periode van 3 maanden na de dagtekening van een eerder opgelegde verblijfsontzegging wegens een licht feit: 4 dagen
4e en volgende constatering binnen een periode van 3 maanden na de dagtekening van een eerder
opgelegde verblijfsontzegging wegens een licht feit: 7 dagen.
2e constatering: binnen een periode van 3 maanden na de dagtekening van een eerder opgelegde waarschuwing wegens een zwaar feit: 4 dagen
3e constatering binnen een periode van 3 maanden na de dagtekening van een eerder opgelegde verblijfsontzegging wegens een zwaar feit: 14 dagen
4e en volgende constatering binnen een periode van 3 maanden wegens een zwaar feit: 1 maand
In geval de overlast tijdens een meerdaags evenement plaatsvindt, kan door de burgemeester worden besloten de overlastveroorzaker bij een tweede constatering een verblijfsontzegging voor de duur van het evenement op te leggen.
De politie verbaliseert altijd voor het gepleegde feit. De processen-verbaal voor de feiten zoals omschreven in artikel 2 van deze beleidsregels, liggen ten grondslag aan de verblijfsontzegging omdat hieruit kan worden geconcludeerd dat de openbare orde in het betreffende gebied in het geding is door de aanwezigheid van de pleger.
Bij constatering van een gepleegd feit wordt de pleger door de desbetreffende verbalisant direct in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen. De zienswijze wordt schriftelijk vastgelegd.
Indien de zienswijze aanleiding geeft tot het opleggen van een waarschuwing wordt door de politiemedewerker een waarschuwing opgemaakt in tweevoud. Een exemplaar wordt aan de pleger uitgereikt. Het tweede exemplaar wordt, voorzien van het verslag van het horen en het proces-verbaal, door de politie aan het Team Veiligheid van de gemeente Heerhugowaard gestuurd.
Bij een tweede en volgende constatering door de politie wordt contact gezocht met de burgemeester en brengt de politie advies uit over het al dan niet opleggen van een verblijfsontzegging.
De burgemeester beslist na advies van de politie over het afgeven van een verblijfsontzegging en het gebied waarvoor de verblijfsontzegging geldt en verleend de politiefunctionaris afdoeningsmandaat.
Een verblijfsontzegging wordt in persoon aan de betrokkene uitgereikt onder verwijzing naar het besluit. De gedragingen waarop de verblijfsontzegging is gebaseerd, worden meegedeeld en schriftelijk vastgelegd in een proces-verbaal, alsmede voor welk tijdvak en gebied de verblijfsontzegging geldt. Tevens wordt een kaart uitgereikt van het gebied waarvoor de verblijfsontzegging van toepassing is.
Indien de betrokkene kan aantonen dat hij/zij een zwaarwegend belang heeft om zich op een bepaalde plaats in het gebied op te houden, wordt in het besluit tot oplegging van een verblijfsontzegging direct een looproute opgenomen. Het is de betrokkene in dat geval slechts toegestaan om de desbetreffende locatie via de aangegeven looproute te bereiken. Of iemand een zwaarwegend belang heeft om zich in het gebied op te houden, zal door betrokkene zelf moeten worden aangetoond. Doorgaans zal het daarbij gaan om belangen in de persoonlijke
levenssfeer, zoals werken, wonen, het bezoek aan een huisarts, advocaat, overheidsinstantie of een hulpverleningsorganisatie.
Een verblijfsontzegging treedt in werking op het moment dat het besluit aan betrokkene wordt uitgereikt, dan wel aansluitend op de datum waarop een eerder opgelegde verblijfsontzegging eindigt.
De politie verstrekt het Team Veiligheid van de gemeente Heerhugowaard een afschrift van de opgelegde verblijfsontzegging met daaraan gekoppeld het proces-verbaal en het verslag van de zienswijze.