Organisatie | Apeldoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | uitwerkingsbesluit financiele verordening 2013 |
Citeertitel | uitwerkingsbesluit financiele verordening 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 18 van de Financiële verordening 2013
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | Onbekend | 10-04-2013 Apeldoorns Stadsblad, d.d. 17 juli 2013 | 2013-504764 |
In dit uitwerkingsbesluit wordt verstaan onder:
begroting: de meerjarenprogrammabegroting waarin de raad de kaders vaststelt voor zowel het beleid als de financiën. Het beleidsdeel bestaat uit de programma’s en de paragrafen. Het financiële deel bevat een overzicht van baten, lasten en de uiteenzetting van de financiële positie plus de bijbehorende toelichtingen. Op basis van de meerjarenbegroting worden de productenraming en eenheidsplannen opgesteld.
financiële administratie: het systematisch maken en verwerken van de financiële gegevens van de gemeentelijke organisatie of van een organisatieonderdeel daarbinnen, om te komen tot een goed inzicht in de financieel-economische positie, het beheer van vermogenswaarden, de uitvoering van de begroting en het afwikkelen van vorderingen en schulden, alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover;
HOOFDSTUK I De financiële organisatie
• juistheid en volledigheid van de gegeven informatie
• rechtmatigheid en doelmatigheid;
• juistheid van de gevolgde procedure;
• toedeling van de verantwoordelijkheid voor de uitvoering.
Artikel 4 Eenheidsmanager Financiën en Control
• opstellen van richtlijnen ten behoeve van de eenheid, samenhang en kwaliteit van de centraal gevoerde administraties en de daaruit verstrekte informatie;
• het opstellen van richtlijnen betreffende inrichting van de administratie, de tussentijdse informatievoorziening, de jaarrekening, het jaarverslag en de begroting;
• het binnen de daartoe in de richtlijnen gestelde termijn aanbieden van begroting, Voorjaarsnota, tussentijdse informatievoorziening en jaarstukken aan de directieraad;
• de bedrijfseconomische analyses en advisering aan de directieraad en het college;
• de ondersteuning van de organisatieonderdelen bij het opzetten en doen functioneren van de financiële organisatie;
• het samenstellen van de meerjarenprogrammabegroting, de eenheidsplannen, de tussentijdse informatievoorziening en de jaarrekening. Hij bevordert en bewaakt daarbij eenheid en samenhang in deze stukken en toetst de juiste toepassing van daartoe door directieraad en/of college vastgestelde richtlijnen.
De concerncontroller heeft, onverlet de verantwoordelijkheid van de eenheidsmanager Financiën en Control, een eigen signalerende en toetsende functie met betrekking tot de concernbrede (financiële) norm- en kaderstelling op het gebied van planning en control. Als deze norm- en kaderstelling ontbreekt of aanvulling behoeft, neemt de concerncontroller dit op met de directieraad of de desbetreffende eenheidsmanager.
De concerncontroller heeft, onverlet de verantwoordelijkheid van de eenheidsmanager, een eigen verantwoordelijkheid voor de bevordering en de bewaking van de doelmatigheid, doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het beheer en de administratie.
De concerncontroller toetst in dit kader de opzet en de werking van de financiële en de administratieve organisatie. Als hij van oordeel is dat een meer doelmatig, doeltreffend of rechtmatig beheer kan worden gerealiseerd, treedt hij in overleg met de directieraad en informeert de eenheidsmanager daarover. Als hij dat nodig acht legt hij zelfstandig voorstellen voor aan het college.
Onverminderd hetgeen is vastgelegd in artikel 8 van de Organisatieregeling heeft de teammanager Control de zorg voor:
• het bevorderen en het bewaken van doelmatig beheer van financieel administratieve processen;
• het informeren en adviseren van de eenheidsmanagers bij de beheersing van de financieel-administratieve processen;
• de analyse en interpretatie van de beschikbare gegevens. Hij draagt er zorg voor dat deze gegevens (optimaal) geschikt zijn voor de sturing en beheersing van processen en activiteiten en voor bevordering en beoordeling van de doelmatigheid, rechtmatigheid en doeltreffendheid door het management;
• de verslaggeving ten behoeve van de eenheidsmanagers en de daarop te baseren bedrijfseconomische advisering;
De teammanager Control heeft een eigen verantwoordelijkheid voor de financieel- technische aspecten en risicoinformatie in de begroting, tussentijdse rapportages, jaarrekening en de beleidsvoorstellen. Als sprake is van een afwijkend standpunt met de eenheidsmanager kan de teammanager Control, met medeweten van de eenheidsmanager, hiervan melding maken bij het desbetreffende document.
Artikel 7 Teammanager Heffen, Beleid en Bezwaar en beroep
Met inachtneming van artikel 3 van dit besluit is de teammanager Heffen, Beleid en Bezwaar en beroep van de eenheid Shared Service Center door het college aangewezen als ambtenaar bedoeld in artikel 231, lid 2 onder b, van de Gemeentewet. Het gaat hierbij o.a. om het opleggen van beschikkingen en aanslagen ten behoeve van gemeentelijke belastingen en het doen van uitspraken op bezwaarschriften.
Artikel 8 Teammanager Financieel en bedrijfskundig advies
De teammanager Financieel en bedrijfskundig advies is belast met de samenstelling van de Voorjaarsnota, Meerjarenprogrammabegroting, productenraming, tussentijdse informatie- voorziening, de jaarrekening en het jaarverslag van het concern. Dit op basis van bijdragen die hem daartoe worden aangeleverd door de desbetreffende eenheden.
Indien de teammanager Financieel en bedrijfskundig advies over de verantwoording van Ontvangsten, betalingen of risico’s een afwijkend standpunt heeft van een eenheid, kan hij daarvan met medeweten van de betreffende eenheid en concerncontroller, bij aanbieding van de jaarstukken aan het college schriftelijk mededeling doen.
Tot de taak van de treasurer behoort de afstemming van de liquide middelen op de dagelijkse behoefte overeenkomstig de daarvoor in de financiële verordening door de raad gestelde kaders en de door het college in het Treasurystatuut vastgelegde spelregels.
Artikel 10 Invorderingsambtenaar
De senior medewerker aanslagregeling binnen de eenheid Shared Service Center is door het college aangewezen als ambtenaar bedoeld in artikel 231, lid 2 onder c, van de Gemeentewet. Dit betreft onder andere het verzenden van aanslagen en aanmaningen en de overige taken op het gebied van de invordering (inclusief de gemeentelijke belastingen).
Artikel 11 Teammanager Inkoop en Administratie (eenheid Shared Service Center)
Alvorens de daartoe gemachtigde medewerker van het team inkoop en administratie tot betaling overgaat, controleert hij of de verstrekte opdrachten door een daartoe bevoegde persoon zijn aangeleverd en geaccordeerd. De controles die hierbij worden uitgevoerd zijn vastgelegd in het controleprotocol 'uitvoeren betalingen'. Een betaalopdracht moet altijd meegetekend worden door een daartoe gemachtigde medewerker van het team Financieel bedrijfskundig advies van de Eenheid Financiën en Control.
Artikel 12 Controller Grondbedrijf
De controller Grondbedrijf kan de eenheidsmanagers, teammanagers, projectleiders en budgethouders (opdrachtgevers) ten aanzien van grondbedrijfaangelegenheden gevraagd en ongevraagd, rechtstreeks adviseren. M.b.t. de begrotingsrealisatie en budgetbeheer heeft
De controller Grondbedrijf heeft ten aanzien van het Grondbedrijf een eigen verantwoordelijkheid voor financieel-technische aspecten van de begroting, de tussentijdse informatievoorziening, de jaarrekening en de beleidsvoorstellen. Als sprake is van een afwijkend standpunt met de eenheidsmanager of de opdrachtgever(s) van het Grondbedrijf,
kan de controller Grondbedrijf, met medeweten van de betrokken eenheidsmanager en/of opdrachtgever, hiervan melding maken bij het desbetreffende document.
HOOFDSTUK III Décharge ambtenaren
Artikel 14 Décharge ambtenaren
Aanbieding door het college van de jaarrekening en van het verslag over het gevoerdebeheer aan de raad, impliceert de décharge van de onder de verantwoordelijkheid van het college vallende organisatie-onderdelen en ambtenaren met betrekking tot het gevoerde beheer en de administratie. Zulks behoudens (later in rechte) gebleken onregelmatigheden.