Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Apeldoorn

uitwerkingsbesluit financiele verordening 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieApeldoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelinguitwerkingsbesluit financiele verordening 2013
Citeertiteluitwerkingsbesluit financiele verordening 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 18 van de Financiële verordening 2013

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2013Onbekend

10-04-2013

Apeldoorns Stadsblad, d.d. 17 juli 2013

2013-504764

Tekst van de regeling

Intitulé

UITWERKINGSBESLUIT FINANCIËLE VERORDENING 2013

Burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;

 

gelet op de artikel 18 van de Financiële verordening 2013;

 

BESLUITEN:

vast te stellen het navolgende Uitwerkingsbesluit Financiële verordening 2013.

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit uitwerkingsbesluit wordt verstaan onder:

  • a.

    begroting: de meerjarenprogrammabegroting waarin de raad de kaders vaststelt voor zowel het beleid als de financiën. Het beleidsdeel bestaat uit de programma’s en de paragrafen. Het financiële deel bevat een overzicht van baten, lasten en de uiteenzetting van de financiële positie plus de bijbehorende toelichtingen. Op basis van de meerjarenbegroting worden de productenraming en eenheidsplannen opgesteld.

  • b.

    directieraad: besluitvormend orgaan bestaande uit drie leden te weten: de gemeente-secretaris tevens algemeen directeur en twee concerndirecteuren;

  • c.

    administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van de gemeentelijke organisatie en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;

  • d.

    financiële administratie: het systematisch maken en verwerken van de financiële gegevens van de gemeentelijke organisatie of van een organisatieonderdeel daarbinnen, om te komen tot een goed inzicht in de financieel-economische positie, het beheer van vermogenswaarden, de uitvoering van de begroting en het afwikkelen van vorderingen en schulden, alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover;

  • e.

    administratieve organisatie: de zorg voor het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van gegevens, gericht op het verstrekken van informatie die nodig is voor het besturen van (bedrijfs)processen en de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;

  • f.

    financiële organisatie: het geheel van organisatorische afspraken en maatregelen (indeling van de organisatie, functiescheidingen en mandaatregelingen) en de rapportage over de realisatie van de te leveren producten, zodat een doelmatig en rechtmatig beheer gewaarborgd is;

  • g.

    beheer: bestuur over en toezicht op het geheel van de gemeentelijke middelen en rechten;

  • h.

    budgethouder: de functionaris van de gemeente aan wie op grond van zijn functie of taak een budget wordt toegekend en die daarmee bevoegd is tot besteding van het budget.

    Deze bevoegdheid geldt zowel voor de uitgaven en inkomsten en investeringen, die in directe relatie staan tot dit budget;

  • i.

    budget: betreft de door de raad, het college, de directieraad, de eenheidsmanager of teammanager toegekende financiële middelen, bestemd voor het realiseren van een bepaald doel binnen een bepaalde termijn;

  • j.

    rechtmatigheid: het vaststellen dat baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen;

  • k.

    doelmatigheid: het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen;

  • l.

    doeltreffendheid: de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten van het beleid daadwerkelijk worden behaald.

  • m.

    treasurer: functionaris die namens de gemeente op de geld- en kapitaalmarkt transacties afsluit.

HOOFDSTUK I De financiële organisatie

Artikel 2 Functionarissen

  • 1.

    De eenheid Financiën en Control kent een eenheidsmanager, een teammanager Financieel en bedrijfskundig advies, een teammanager Concerncontrol en 3 teammanagers Control voor de eenheden Fysiek, Publiek en Sociaal en Sturing en Bedrijfsvoering.

  • 2.

    De teammanager Concerncontrol van de eenheid Financiën en Control is concerncontroller.

  • 3.

    De controller van het Grondbedrijf maakt deel uit van het team Concerncontrol

  • 4.

    De medewerker van het team Financieel en bedrijfskundig advies die belast is met de uitvoering van de treasuryfunctie is tevens treasurer.

  • 5.

    De eenheidsmanager Shared Service Center is verantwoordelijk voor het voeren van de centrale financiële administratie, het voeren van de personeelsadministratie en de inning en invordering.

  • 6.

    De functies concerncontroller, teammanager control, projectcontroller en controller grondbedrijf zijn onverenigbaar met functies die verantwoordelijkheid dragen voor het beheer van vermogenswaarden (zoals financiële activa en grond).

Artikel 3 Eenheidsmanager

  • 1.

    Onverminderd hetgeen is vastgelegd in artikel 7 van de Organisatieregeling heeft de eenheidsmanager de onderstaande taken.

  • 2.

    De eenheidsmanager is er voor verantwoordelijk dat de ingediende collegevoorstellen zowel inhoudelijk als procedureel getoetst zijn op:

• juistheid en volledigheid van de gegeven informatie

• rechtmatigheid en doelmatigheid;

• juistheid van de gevolgde procedure;

• toedeling van de verantwoordelijkheid voor de uitvoering.

  • 3.

    De eenheidsmanager draagt zorg voor tijdige totstandkoming van de bijdragen aan de begroting, tussentijdse informatievoorziening en jaarrekening van zijn organisatieonderdeel.

    Daarbij bevordert hij een juiste toepassing van de richtlijnen met betrekking tot de planning en controlcyclus.

  • 4.

    De eenheidsmanager is belast met realisatie van beleidsvoornemens uit de begroting binnen de daarin gestelde (financiële) kaders. Tevens behoort het doen van beleidsvoorstellen en -adviezen met implicaties voor die begroting tot zijn taak.

  • 5.

    De eenheidsmanager is verantwoordelijk voor het sturen de voor zijn eenheid relevante

    5. risico’s en de informatie daarover in artikel 2 tot en met 4 genoemde documenten.

Artikel 4 Eenheidsmanager Financiën en Control

  • 1.

    Met inachtneming van de verantwoordelijkheid van de Concerncontroller draagt de eenheidsmanager Financiën en Control zorg voor de concernbrede (financiële) norm- en kaderstelling.

  • 2.

    Tot zijn financiële verantwoordelijkheid behoren:

• opstellen van richtlijnen ten behoeve van de eenheid, samenhang en kwaliteit van de centraal gevoerde administraties en de daaruit verstrekte informatie;

• het opstellen van richtlijnen betreffende inrichting van de administratie, de tussentijdse informatievoorziening, de jaarrekening, het jaarverslag en de begroting;

• het binnen de daartoe in de richtlijnen gestelde termijn aanbieden van begroting, Voorjaarsnota, tussentijdse informatievoorziening en jaarstukken aan de directieraad;

• de bedrijfseconomische analyses en advisering aan de directieraad en het college;

• de ondersteuning van de organisatieonderdelen bij het opzetten en doen functioneren van de financiële organisatie;

• het samenstellen van de meerjarenprogrammabegroting, de eenheidsplannen, de tussentijdse informatievoorziening en de jaarrekening. Hij bevordert en bewaakt daarbij eenheid en samenhang in deze stukken en toetst de juiste toepassing van daartoe door directieraad en/of college vastgestelde richtlijnen.

Artikel 5 Concerncontroller

  • 1.

    Onverminderd hetgeen is vastgelegd in artikel 10 van de Organisatieregeling heeft de concerncontroller de onderstaande taken en verantwoordelijkheden.

  • 2.

    Voor zover de concerncontroller dit noodzakelijk of wenselijk acht, is hij bevoegd de (financiële) implicaties van beleidsadviezen en -voorstellen, te toetsen.

  • 3.

    De concerncontroller heeft, onverlet de verantwoordelijkheid van de eenheidsmanager Financiën en Control, een eigen signalerende en toetsende functie met betrekking tot de concernbrede (financiële) norm- en kaderstelling op het gebied van planning en control. Als deze norm- en kaderstelling ontbreekt of aanvulling behoeft, neemt de concerncontroller dit op met de directieraad of de desbetreffende eenheidsmanager.

  • 4.

    De concerncontroller heeft, onverlet de verantwoordelijkheid van de eenheidsmanager, een eigen verantwoordelijkheid voor de bevordering en de bewaking van de doelmatigheid, doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het beheer en de administratie.

    De concerncontroller toetst in dit kader de opzet en de werking van de financiële en de administratieve organisatie. Als hij van oordeel is dat een meer doelmatig, doeltreffend of rechtmatig beheer kan worden gerealiseerd, treedt hij in overleg met de directieraad en informeert de eenheidsmanager daarover. Als hij dat nodig acht legt hij zelfstandig voorstellen voor aan het college.

  • 5.

    De concerncontroller kan aan de teammanagers Control nadere aanwijzingen en richtlijnen verstrekken. De teammanager Control is gehouden deze aanwijzingen en richtlijnen in acht te nemen.

  • 6.

    De concerncontroller is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het audit beleid

  • 7.

    De concerncontroller is verantwoordelijk voor het opstellen van richtlijnen voor risicomanagement en de toetsing van de implementatie door de eenheden daarvan.

  • 8.

    De concerncontroller kan ten allen tijde het college gevraagd en ongevraagd adviseren over de aan hem in dit besluit opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

Artikel 6 teammanager Control

  • 1.

    Onverminderd hetgeen is vastgelegd in artikel 8 van de Organisatieregeling heeft de teammanager Control de zorg voor:

    • het bevorderen en het bewaken van doelmatig beheer van financieel administratieve processen;

    • het informeren en adviseren van de eenheidsmanagers bij de beheersing van de financieel-administratieve processen;

    • de analyse en interpretatie van de beschikbare gegevens. Hij draagt er zorg voor dat deze gegevens (optimaal) geschikt zijn voor de sturing en beheersing van processen en activiteiten en voor bevordering en beoordeling van de doelmatigheid, rechtmatigheid en doeltreffendheid door het management;

    • de verslaggeving ten behoeve van de eenheidsmanagers en de daarop te baseren bedrijfseconomische advisering;

  • 2.

    De teammanager Control kan eenheidsmanagers, teammanagers, projectleiders en budgethouders gevraagd en ongevraagd adviseren.

  • 3.

    Indien de teammanager Control een meer doelmatig beheer mogelijk acht, treedt hij hierover in overleg met de eenheidsmanager. Zo nodig treedt hij bij blijvend verschil van inzicht, met medeweten van de eenheidsmanager, in overleg met de eenheidsmanager Financiën en Control.

  • 4.

    De teammanager Control begeleidt en ondersteunt de eenheidsmanagers bij vervulling van de aan hen in artikel 3 van dit besluit opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • 5.

    Met betrekking tot begrotingsrealisatie, budgetbeheer en het sturen op risico’s heeft de teammanager Control een signalerende functie naar de eenheidsmanagers.

  • 6.

    De teammanager Control heeft een eigen verantwoordelijkheid voor de financieel- technische aspecten en risicoinformatie in de begroting, tussentijdse rapportages, jaarrekening en de beleidsvoorstellen. Als sprake is van een afwijkend standpunt met de eenheidsmanager kan de teammanager Control, met medeweten van de eenheidsmanager, hiervan melding maken bij het desbetreffende document.

Artikel 7 Teammanager Heffen, Beleid en Bezwaar en beroep

Met inachtneming van artikel 3 van dit besluit is de teammanager Heffen, Beleid en Bezwaar en beroep van de eenheid Shared Service Center door het college aangewezen als ambtenaar bedoeld in artikel 231, lid 2 onder b, van de Gemeentewet. Het gaat hierbij o.a. om het opleggen van beschikkingen en aanslagen ten behoeve van gemeentelijke belastingen en het doen van uitspraken op bezwaarschriften.

Artikel 8 Teammanager Financieel en bedrijfskundig advies

  • 1.

    De teammanager Financieel en bedrijfskundig advies is belast met de samenstelling van de Voorjaarsnota, Meerjarenprogrammabegroting, productenraming, tussentijdse informatie- voorziening, de jaarrekening en het jaarverslag van het concern. Dit op basis van bijdragen die hem daartoe worden aangeleverd door de desbetreffende eenheden.

  • 2.

    Indien de teammanager Financieel en bedrijfskundig advies over de verantwoording van Ontvangsten, betalingen of risico’s een afwijkend standpunt heeft van een eenheid, kan hij daarvan met medeweten van de betreffende eenheid en concerncontroller, bij aanbieding van de jaarstukken aan het college schriftelijk mededeling doen.

Artikel 9 Treasurer

Tot de taak van de treasurer behoort de afstemming van de liquide middelen op de dagelijkse behoefte overeenkomstig de daarvoor in de financiële verordening door de raad gestelde kaders en de door het college in het Treasurystatuut vastgelegde spelregels.

Artikel 10 Invorderingsambtenaar

  • 1.

    De senior medewerker aanslagregeling binnen de eenheid Shared Service Center is door het college aangewezen als ambtenaar bedoeld in artikel 231, lid 2 onder c, van de Gemeentewet. Dit betreft onder andere het verzenden van aanslagen en aanmaningen en de overige taken op het gebied van de invordering (inclusief de gemeentelijke belastingen).

  • 2.

    De senior medewerker aanslagregeling is bevoegd te handelen als ambtenaar bedoeld in artikel 255 van de Gemeentewet voor wat betreft het geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van belastingen en overige vorderingen.

Artikel 11 Teammanager Inkoop en Administratie (eenheid Shared Service Center)

  • 1.

    De teammanager Inkoop en Administratie is verantwoordelijk voor het registreren van financiële gegevens en het conform de budgethoudersregeling betaalbaar stellen van geautoriseerde facturen.

  • 2.

    Alvorens de daartoe gemachtigde medewerker van het team inkoop en administratie tot betaling overgaat, controleert hij of de verstrekte opdrachten door een daartoe bevoegde persoon zijn aangeleverd en geaccordeerd. De controles die hierbij worden uitgevoerd zijn vastgelegd in het controleprotocol 'uitvoeren betalingen'. Een betaalopdracht moet altijd meegetekend worden door een daartoe gemachtigde medewerker van het team Financieel bedrijfskundig advies van de Eenheid Financiën en Control.

  • 3.

    Het aanhouden van chartale kassen kan slechts, na goedkeuring van de eenheidsmanager Shared Service Center plaatsvinden. Onder de verantwoordelijkheid van de teammanager Inkoop en Administratie zijn kashouder(s) belast met de bewaring van chartale gelden.

HOOFDSTUK II Het Grondbedrijf

Artikel 12 Controller Grondbedrijf

  • 1.

    De controller Grondbedrijf heeft over risico’s aangaande het Grondbedrijf een zelfstandige rol naar de concerncontroller, directieraad en het bestuur.

  • 2.

    Om de zelfstandigheid van de controller Grondbedrijf ten opzichte van de inhoudelijk verantwoordelijke eenheden te waarborgen, valt deze rechtstreeks onder het team Concerncontrol.

     

  • 3.

    De controller Grondbedrijf kan de eenheidsmanagers, teammanagers, projectleiders en budgethouders (opdrachtgevers) ten aanzien van grondbedrijfaangelegenheden gevraagd en ongevraagd, rechtstreeks adviseren. M.b.t. de begrotingsrealisatie en budgetbeheer heeft

    de controller Grondbedrijf een signalerende functie.

     

  • 4.

    De controller Grondbedrijf heeft ten aanzien van het Grondbedrijf een eigen verantwoordelijkheid voor financieel-technische aspecten van de begroting, de tussentijdse informatievoorziening, de jaarrekening en de beleidsvoorstellen. Als sprake is van een afwijkend standpunt met de eenheidsmanager of de opdrachtgever(s) van het Grondbedrijf,

    kan de controller Grondbedrijf, met medeweten van de betrokken eenheidsmanager en/of opdrachtgever, hiervan melding maken bij het desbetreffende document.

     

Artikel 13 Eenheid Vastgoed en Control

De eenheidsmanager Vastgoed en Grond draagt, onverminderd de verantwoordelijkheid van de eenheidsmanager Financiën en Control en de Concerncontroller, zorg voor de uitvoering van het beleid dat met betrekking tot het Grondbedrijf wordt geformuleerd.

HOOFDSTUK III Décharge ambtenaren

Artikel 14 Décharge ambtenaren

  • 1.

    Aanbieding door het college van de jaarrekening en van het verslag over het gevoerdebeheer aan de raad, impliceert de décharge van de onder de verantwoordelijkheid van het college vallende organisatie-onderdelen en ambtenaren met betrekking tot het gevoerde beheer en de administratie. Zulks behoudens (later in rechte) gebleken onregelmatigheden.

     

  • 2.

    Het gestelde in het voorgaande lid is niet van toepassing indien het college, vóór aanbieding van de jaarrekening en het verslag aan de raad, het desbetreffende organisatie- onderdeel en/of ambtenaar schriftelijk heeft medegedeeld niet akkoord te gaan met de jaarrekening en/of het verslag.

     

  • 3.

    Het college behoudt zich in alle gevallen het recht voor bij misbruik en/of oneigenlijk gebruik maatregelen te treffen tegen de betrokken ambtena(a)r(en). De bepalingen uit de AAR(ApeldoornseArbeidsRegeling) zijn van overeenkomstige toepassing.

     

Hoofdstuk IV Slotbepalingen

Artikel 15 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt (met terugwerkende kracht) in werking per 1 januari 2013.

Artikel 16 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Uitwerkingsbesluit Financiële verordening’ en vervangt het Uitwerkingsbesluit Financiële verordening, vastgesteld d.d. 4 juli 2008

 

Aldus vastgesteld door het college op 10 april 2013.

Gepubliceerd in het Apeldoorns Stadsblad d.d. 17 juli 2013

Inwerking getreden d.d. 1 januari 2013.