Organisatie | Zevenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling ongewenst gedrag op het werk |
Citeertitel | Klachtenregeling ongewenst gedrag op het werk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-11-2018 | art. | 11-12-2012 Onbekend | Onbekend |
Klachtenregeling ongewenst gedrag op het werk
In deze regeling wordt verstaan onder:
(Seksuele) intimidatie op de werkplek:Ongewenste (seksuele) toenadering, verzoeken om gunsten of ander verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag waarbij tevens sprake is van een van de volgende punten:
dergelijk gedrag heeft het doel de werkprestaties van een persoon aan te tasten en/of een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving te creëren dan wel heeft tot gevolg dat de werkprestaties van een persoon worden aangetast en/of een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving wordt gecreëerd;
Artikel 2 Indienen van de klacht
De medewerker dient zich allereerst tot zijn direct leidinggevende te wenden met zijn klacht. Deze leidinggevende zal als bemiddelaar optreden tussen klager en aangeklaagde.
Heeft de medewerker reden zich niet tot zijn direct leidinggevende te wenden, of slaagt de bemiddelingspoging van de direct leidinggevende niet, dan kan hij zich wenden tot de vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon handelt de klacht af, tenzij de vertrouwenspersoon het noodzakelijk acht dat de klachtencommissie een advies uitbrengt.
In afwijking van lid 3 heeft iedere medewerker het recht zich (eventueel ondersteund door de vertrouwenspersoon) met een klacht tot de klachtencommissie te wenden.
Een klacht wordt in ieder geval geacht tijdig te zijn ingediend indien de klager binnen drie jaar nadat het laatste voorval inzake (seksuele) intimidatie, discriminatie of agressie en geweld heeft plaatsgehad, een klacht ter zake bij de commissie heeft ingediend. Deze termijn geldt niet, indien het een voorval betreft dat mogelijk tevens een strafbaar feit inhoudt. Het een en ander is ter beslissing aan de voorzitter van de klachtencommissie.
Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen, maar kunnen ter ondersteuning dienen van (een) andere (niet-anonieme) klacht(en).
Klager kan zich bij het indienen van de klacht en tijdens de hoorzittingen laten bijstaan door een vertrouwenspersoon of door een zelfgekozen raadsvrouwe of -man. Het laatste geldt ook voor de aangeklaagde.
Artikel 3 De vertrouwenspersoon
De algemeen directeur en de Ondernemingsraad dragen één of meer personen als vertrouwenspersoon voor.
De algemeen directeur stelt één of meer personen aan als vertrouwenspersoon.
Iedere medewerker heeft het recht zich tot een vertrouwenspersoon te wenden.
Vertrouwenspersonen die taken op basis van deze regeling verrichten mogen om die reden niet worden ontslagen of anderszins in hun positie binnen de gemeente Zevenaar benadeeld worden.
Artikel 5 Werkwijze en bevoegdheden van de vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon onderneemt met een klacht alleen actie indien de aanklager daarmee instemt.
De vertrouwenspersoon is bevoegd informatie in te winnen bij de betrokkenen en/of getuigen (na toestemming van de aanklager). De vertrouwenspersoon neemt daartoe de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht ter bescherming van de privacy en andere belangen van de betrokkenen.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van hetgeen in verband met de werkzaamheden in de functie van vertrouwenspersoon ter kennis wordt gebracht.
In voorkomende gevallen kan de vertrouwenspersoon externe deskundigen raadplegen. In het geval hier kosten aan verbonden zijn, meldt de vertrouwenspersoon dit bij de algemeen directeur.
Personen die met betrekking tot een klacht aangaande (seksuele) intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld door de vertrouwenspersoon worden benaderd, zijn verplicht tot geheimhouding en worden hierop gewezen door de vertrouwenspersoon.
Artikel 6 De klachtencommissie
Indien een klacht aanhangig wordt gemaakt bij de klachtencommissie is de “Regeling Klachtencommissie ongewenst gedrag voor de gemeentelijke overheid” van toepassing.
Dit reglement wordt aangehaald als: “Klachtenregeling ongewenst gedrag op het werk 2013”.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2013. Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 11 december 2012 (Nr. IN12.07826).
De “Klachtenregeling ongewenst gedrag op het werk 2009” is ingetrokken op de datum van inwerkingtreding van dit besluit.