Organisatie | Schinnen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Werktijdenregeling |
Citeertitel | “Werktijdenregeling gemeente Schinnen 2012”. |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-11-2012 | 01-01-2019 | Onbekend | 27-11-2012 Onbekend | 2-11-1987 |
De formele arbeidsduur bedraagt bij een voltijd dienstverband gemiddeld 36 uur per week. Bij een deeltijd dienstverband is de formele arbeidsduur zoveel uren als in de aanstelling is vastgesteld tot een maximum van 36 uur.
In verband met de van toepassing zijnde regeling voor adv is de feitelijke arbeidsduur voor een voltijd dienstverband vastgesteld op 8 uur per dag en 40 uur per week.
De bloktijden zijn maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur en van 14.00 uur tot 16.00 uur. Tijdens de bloktijden dient iedere medewerker aanwezig te zijn, behoudens bij opname van verlof per uur.
De werkzaamheden kunnen aanvangen tussen 7.30 uur (randtijd) en eindigen op 18.00 uur. Voor baliemedewerkers van de sector publiek eindigen de werkzaamheden op woensdag om 19.30 uur.
De individuele medewerker werkt volgens een met de sectordirecteur vooraf gemaakt rooster op basis van de feitelijke arbeidsduur. Het rooster is minimaal 1 jaar van toepassing.
Voor alle sectoren geldt de volgende servicetijd: maandag t/m vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 14.00 uur tot 16.00 uur en voor de sector publiek bovendien op woensdag van 16.00 uur tot 19.30 uur.
Artikel 4 Persoonlijke werktijden
De feitelijke arbeidsduur bedraagt ten hoogste 11 uur per dag en 50 uur per week (artikel 4:1 lid 2 CAR-UWO).
De werktijden van elke medewerker vallen in elk geval samen met de genoemde bloktijden.
De sectordirecteur is, als de bedrijfsvoering of arbeidsomstandigheden dit vereisen, bevoegd om voor individuele medewerkers of groepen medewerkers vaste aanvang- en vertrektijden vast te stellen, waarbij kan worden afgeweken van de in artikel 2 genoemde bloktijden en werktijden.
Het verschil tussen de feitelijke en formele arbeidsduur wordt gecompenseerd in de vorm van een even zo groot aantal adv-uren.
De uitgangspunten m.b.t. de invulling van de adv bij voltijd dienstverband zijn als volgt:
In geval van ziekte op de geplande maandelijkse adv, vervalt deze adv.
Een positief urensaldo van meer dan 10 uur wordt op het einde van het jaar teniet gedaan.Een negatief urensaldo van meer dan 10 uur moet worden aangevuld met adv- of verlofuren.
Bij uitdiensttreding dient betreffende medewerker ervoor te zorgen dat het urensaldo 0 is.
De adv moet in het betreffende kalenderjaar worden opgenomen.
De medewerker die minimaal 5,5 uur, maar maximaal 8 uur per dag werkt, dient tenminste een half uur pauze te nemen.
Wanneer een medewerker meer dan 10 uur per dag werkt, dient hij tenminste 45 minuten pauze te nemen.
Artikel 7 Tijd- en verlofregistratie
Het begin en einde van de werktijd en de pauze(s) dienen te worden vastgelegd via het systeem voor elektronische tijdregistratie.
De medewerker is zelf verantwoordelijk voor het deugdelijk registreren van zijn arbeidsuren en verlof.
Verlof kan worden opgenomen per uur van zowel de verlofkaart als van de plusuren van de tijdregistratie. De sectordirecteur is belast met het toezicht op de naleving van deze regeling.
De sector BMO taakveld P&O heeft ter uitvoering van de regeling een signalerende en administratieve functie en draagt zorg voor de verwerking van de mutaties.
De medewerkers die werkzaam zijn in de buitendienst werken volgens vaste werktijden, waarbij de feitelijke arbeidsduur 40 uur bedraagt.
Indien de medewerker verzuimt zijn arbeidsuren te registreren, wordt hij geacht een half uur pauze te hebben genomen.
Doktersbezoeken etc. dienen zoveel mogelijk in eigen tijd te geschieden. In gevallen waar dit niet mogelijk is wordt maximaal 2 uur buitengewoon verlof verleend.
Bij afwezigheid wegens verlof en ziekte wordt de feitelijke arbeidstijd per dag geregistreerd in het tijdregistratiesysteem.
Bij afwezigheid van een of meerdere werkdagen in verband met dienstreis, bijzonder verlof of training en opleiding wordt de feitelijke arbeidstijd geregistreerd met een maximum van 8 uur.
Bij afwezigheid wegens het bijwonen van vergaderingen en besprekingen buiten het gemeentehuis worden de gewerkte uren via de dienstreismutatie bijgeschreven in het elektronische tijdregistratiesysteem.
Frauderen met de tijdregistratie wordt aangemerkt als plichtsverzuim als bedoeld in artikel 16:1:1 van de CAR/UWO.
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de algemeen directeur ten gunste van een medewerker een bijzondere voorziening treffen.
Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze regeling kan worden aangehaald als de “Werktijdenregeling gemeente Schinnen 2012” en treedt in werking met ingang van 27 november 2012 (datum besluit door het college).
Vanaf de inwerkingtredingdatum van deze regeling vervalt de regeling Werktijdenregeling d.d. 2 november 1987.