Organisatie | Bunnik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Startersleningen gemeente Bunnik |
Citeertitel | Verordening Startersleningen gemeente Bunnik |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Startersleningen |
Deze verordening vervangt de Verordening Starterslening NieuwEyk zoals vastgesteld op 10 januari 2013.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-07-2013 | Nieuwe regeling | 27-06-2013 Nieuwsbode, 3 juli 2013 | Onbekend |
Hoofdstuk 6 Hardheidsclausule, slot- en overgangsbepalingen
Het college kan bepalingen uit deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing daarvan, gelet op het belang van de aanvrager leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 9 Intrekking Verordening Starterslening NieuwEyk
De Verordening Starterslening Nieuweyk, in werking getreden op 17 januari 2013, wordt ingetrokken.
Toelichting op de Verordening Startersleningen gemeente Bunnik
Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) is in 1996 opgericht op initiatief van (destijds) Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. De aandeelhoudende gemeenten kregen via SVn de mogelijkheid hun Bouwfonds-dividend op een nieuwe manier in te zetten.
SVn is een financiële partner van gemeenten voor het beheer van revolverende fondsen.
In die rol verstrekt en beheert SVn laagrentende leningen voor de kwaliteitsverbetering van de volkhuisvesting, bijvoorbeeld bij het realiseren van nieuwbouw, herstructurering en aanpassing van de bestaande woningvoorraad. Middels het sluiten van een deelnemingsovereenkomst kunnen gemeenten gebruik maken van de producten en diensten van SVn. De gemeente Bunnik maakt voor de Startersleningen gebruik van de producten en diensten van SVn.
De gemeente Bunnik gebruikt het produkt Startersleningen met afkoopmethodiek. Bij de afkoopmethodiek stelt SVn de financiële middelen voor de startersleningen beschikbaar. Vervolgens rekent SVn per lening 30% aan afkoopkosten. Hiermee worden de rentederving en de beheerkosten afgekocht door de gemeente. Alle risico’s, hoe lang de klant geen rente betaalt; hoe lang de lening in portefeuille blijft en de risico’s van non betaling, liggen ook bij SVn.
Voor elk project waarbij startersleningen kunnen worden verstrekt sluiten de gemeente Bunnik en de ontwikkelaar een overeenkomst dat de afkoopkosten van de starterslening door de ontwikkelaar worden betaald.
Het bedrag van de starterslening is gemaximeerd op € 30.000,-.
Hoofdstuk 1 – Begripsbepalingen
In dit artikel zijn de begrippen gedefinieerd.
Hoofdstuk 2 – Algemene bepalingen
De gemeente Bunnik heeft ervoor gekozen om het verlenen van startersleningen gebruik te maken van de diensten en produkten van SVn. Hiervoor heeft de gemeente Bunnik een Gemeenterekening Starterslening geopend. Om aanspraak te kunnen maken op de Starterslening heeft de gemeente een deelnemingsovereenkomst en een aanvullende overeenkomst met SVn gesloten.
Een Starterslening kan alleen worden toegewezen wanneer het voor de afkoopmethodiek benodigde budget beschikbaar is gesteld op de Gemeenterekening. De betreffende ontwikkelaar zal de benodigde budgetten op de Gemeenterekening storten.
De aanvragen voor de Starterslening worden in volgorde van binnenkomst van de volledig ingevulde aanvraagformulier bij SVn afgehandeld.
Hoofdstuk 3 – Toepassingsbereik
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van de verordening Starterslening bepaald. De verordening is alleen van toepassing op aanvragen voor het verwerven van een nieuwbouwwoning in de gemeente Bunnik. De kosten voor het in eigendom verkrijgen van de woning mogen niet hoger zijn dan de normen van de NHG.
Hoofdstuk 4 – Aanvraag en toekenning
In dit artikel regelt de gemeente de afhandeling van de aanvragen. Enkel belanghebbenden kunnen een aanvraag indienen. Gemeenten hebben géén verplichting om verzoeken van niet-belanghebbenden te behandelen. Door eerst te toetsen of de verzoeker binnen het toepassingsbereik van artikel 6 past wordt voorkomen dat personen die niet hierbinnen vallen (zgn. niet-belanghebbenden) een niet ontvankelijke aanvraag zullen indienen.
De belanghebbende kan een op naam gesteld aanvraagformulier bij de ontwikkelaar of verkopend makelaar ophalen, mits hij de volgende stukken kan voorleggen:
De gehele procedure dient in een kort tijdsbestek afgerond te worden in verband met ontbindende voorwaarden in de koopakte/ koop/aannemingsovereenkomst. Het is daarom wenselijk dat de aanvraag van een Starterslening spoedig wordt afgehandeld.
Na de toetsing en het verstrekken van het aanvraagformulier zendt de aanvrager het aanvraagformulier met de benodigde bescheiden naar SVn. Aan de hand van de gegevens doet SVn een krediettoets en bepaald of de aanvraag in aanmerking komt voor een starterslening. Indien SVn adviseert de Starterslening te verstrekken adviseert SVn tevens over de de hoogte van de Starterslening.
Het college stelt de hoogte van de individuele Starterslening vast in een toewijzingsbesluit. Hierbij worden de Gemeentelijke Uitvoeringsregels Starterslening gevolgd. Om te benadrukken dat er een nadrukkelijke verbinding ligt met de Gemeentelijke uitvoeringsregels is de verwijzing in dit artikel opgenomen.
SVn draagt zorg voor de verdere afhandeling van de aanvraag, als het gaat om het uitbrengen van de offerte, het verzorgen van het passeren van de hypotheekakte, het leningenbeheer, de incasso en de eventuele hertoetsingen.
Het college heeft de bevoegdheid leningen toe te wijzen. De toewijzing gebeurt middels een toewijzingsbesluit, welke als een voorwaardelijke beschikking kan worden beschouwd, omdat de aanvrager voor het daadwerkelijk verkrijgen van de Starterslening aan de voorwaarden moet voldoen die vermeld staan in het toewijzingsbesluit. De gemeente dient in het toewijzingsbesluit in ieder geval het bedrag, de looptijd, het rentepercentage en de leningvoorwaarden te vermelden.
Hoofdstuk 5 – Intrekken van de Starterslening
In dit artikel wordt bepaald wanneer het toewijzingsbesluit kan worden ingetrokken en hoe dat vorm gegeven wordt. Het college kan (gedeeltelijk) afzien van sancties als zij de belanghebbende verschoonbaar acht. Dit besluit valt onder de discretionaire beslissingsbevoegdheid van het college.
Hoofdstuk 6 – Hardheidsclausule, slot- en overgangsbepalingen
Dit artikel bepaalt dat het college in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager kan afwijken van de bepalingen van deze verordening.
De gemeente geeft in dit artikel aan wanneer de onderliggende verordening in werking treedt.