Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voerendaal

Participatieverordening Wmo gemeente Voerendaal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoerendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingParticipatieverordening Wmo gemeente Voerendaal
CiteertitelParticipatieverordening wmo gemeente Voerendaal
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpwet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Nieuwe Regeling

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet Maatschappelijke ondersteuning art. 11, Gemeentewet art. 84 en 150

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201316-10-2014Nieuwe Regeling

01-11-2012

Weekblad Parkstad, 14-11-2012

2012 / 7 /11

Tekst van de regeling

Intitulé

Participatieverordening Wmo gemeente Voerendaal

Participatieverordening WMO

Gemeente Voerendaal

 

De raad van de gemeente Voerendaal

gelezen het voorstel van de werkgroep 'Status adviesraad Wmo'

gezien het advies van de commissie Samenleving d.d. 11 oktober 2012

gelet op artikel 11 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en met inachtneming van artikelen 84 en 150 van de Gemeentewet;

 

B e s l u i t:

vast te stellen de

 

"Participatieverordening Wmo gemeente Voerendaal".

Paragraaf 1: Algemeen

Artikel 1 begripsbepalingen

  • a.

    cliënten belanghebbenden zoals bedoeld binnen de taakvelden wonen, welzijn en

    zorg;

  • b.

    organisaties organisaties die blijkens hun doelstelling of werkwijze de belangen

    van (bepaalde groepen) cliënten en burgers behartigen;

  • c.

    college het college van burgemeester en wethouders van Voerendaal;

  • d.

    Adviesraad Wmo het adviesorgaan dat college en gemeenteraad adviseert met betrekking tot het beleid en uitvoering inzake de beleidsvelden wonen, welzijn en zorg.

Artikel 2 doelstelling

  • 1.

    Het doel van participatie is dat burgers en vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokaal beleid op het terrein van wonen, welzijn en zorg.

  • 2.

    Er is een Adviesraad Wmo om gestalte te geven aan de wettelijke verplichting van burger- cq. cliëntenparticipatie.

  • 3.

    Met de instelling van een Adviesraad Wmo en het overleg wordt beoogd meerwaarde te bereiken in

    de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente Voerendaal op de taakvelden wonen, welzijn en zorg.

Artikel 3 de voorzitter

  • 1.

    Het voorzitterschap van de Adviesraad Wmo berust bij een door het college benoemde onafhankelijke voorzitter.

  • 2.

    De Adviesraad Wmo kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 4 taak voorzitter

De voorzitter is belast met:

  • a.

    het vaststellen van de agenda;

  • b.

    het bepalen van dag en uur van de vergadering;

  • c.

    het leiden van de vergadering;

  • d.

    het vertegenwoordigen van de Adviesraad Wmo naar buiten;

  • e.

    hetgeen deze verordening overigens opdraagt.

Artikel 5 aanwezigheid gemeenteambtenaren

  • 1.

    De voorzitter van de Adviesraad Wmo kan een verzoek bij de secretaris of een afdelingshoofd indienen om ambtenaren van de gemeente uit te nodigen het overleg bij te wonen teneinde inlichtingen of adviezen te verstrekken.

  • 2.

    Alle vergaderingen worden vanuit een ondersteunende en adviserende taak bijgewoond door een daartoe aangewezen (beleids)ambtenaar.

Artikel 6 taak secretaris

  • 1.

    De Adviesraad Wmo draagt zelf zorg voor het secretariaat en wijst hiertoe een lid uit haar midden aan.

  • 2.

    De secretaris draagt, onverminderd de verantwoordelijkheid van de voorzitter, zorg voor een goe-

    de voorbereiding, verslaglegging en uitvoering van het overleg van de Adviesraad Wmo.

  • 3.

    De secretaris nodigt de ambtenaren uit die het overleg bij dienen te wonen teneinde toelichting,

    inlichtingen of adviezen te verstrekken.

Artikel 7 tekenen van stukken

Alle van de Adviesraad Wmo uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Paragraaf 2: Samenstelling, voordracht, benoeming

Artikel 8 samenstelling

  • 1.

    De Adviesraad Wmo bestaat, naast de voorzitter, de secretaris en/of diens plaatsvervanger uit leden van cliëntvertegenwoordigende organisaties zoals genoemd in artikel 9.

Artikel 9 voordracht, benoeming/ontslag, zittingsduur

  • 1.

    Het college benoemt de leden en plaatsvervangend leden op voordracht van de voorzitter namens de Adviesraad Wmo.

  • 2.

    De navolgende cliëntvertegenwoordigende organisaties worden in de gelegenheid gesteld ieder

    voor zich één lid en één plaatsvervangend lid uit de gemeente Voerendaal, voor benoeming voor te

    dragen:

    – Seniorenraad Voerendaal;

    – Ouderenverenigingen Voerendaal

    – Vrijwilligerswerk

    – Mantelzorgers

    – Vrouwenverenigingen Voerendaal

    – Gehandicaptenplatform Voerendaal

    – Cliëntenraad Kompas

    – Vakorganisaties (FNV en CNV.)

    – Jeugdorganisaties

    – Parochies gemeente Voerendaal

    – Nieuwkomers/Vluchtelingenwerk

    – GGZ

  • 3.

    Indien één of meer organisaties geen gebruik maken van de voordrachtbevoegdheid wordt in een

    vergadering met de reeds benoemde leden van organisaties een advies gegeven aan het college hoe in de vacature(s) kan worden voorzien. Dit kan zijn dat één of zonodig meerdere genoemde organisaties in staat worden gesteld nog een lid en een plaatsvervangend lid voor te dragen.

  • 4.

    De zittingsduur van de leden van de Adviesraad Wmo is, behoudens tussentijds aftreden, gelijk aan het tijdvak gedurende hetwelk de gemeenteraad zitting heeft.

  • 5.

    Aftredende leden zijn direct hernoembaar.

  • 6.

    Een lid van de Adviesraad Wmo kan te allen tijde ontslag nemen. Het lid geeft daarvan schriftelijke kennis aan het College met afschrift aan de voorzitter van de Adviesraad Wmo.

  • 7.

    De leden van de Adviesraad Wmo kunnen tussentijds door het college ontslagen worden op eigen verzoek of op verzoek van de organisatie die hen voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 8.

    Aftredende leden, die blijven voldoen aan de vereisten van het lidmaatschap, oefenen hun functie

    uit totdat hun opvolgers zijn benoemd.

  • 9.

    Zodra blijkt dat een lid van de Adviesraad Wmo de hoedanigheid op grond waarvan zij/hij is benoemd niet meer bezit, houdt zij/hij op lid te zijn.

Artikel 10 faciliteiten

  • 1.

    Het college kent de leden van de Adviesraad Wmo in verband met het bijwonen van een formele overlegvergadering een onkostenvergoeding toe van € 55,00;

  • 2.

    De voorzitter ontvangt een onkostenvergoeding van € 110,00 per vergadering;

  • 3.

    Daarnaast ontvangt de Adviesraad Wmo een jaarlijks bij de begroting vast te stellen budget voor evt. te maken onkosten bijvoorbeeld in verband activiteiten in het kader van deskundigheidsbevordering. Na afloop van een kalenderjaar verantwoordt de Adviesraad de gedane uitgaven;

  • 4.

    Het college draagt er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan de Adviesraad Wmo de nodige informatie tijdig wordt verstrekt voor het naar behoren functioneren van de Adviesraad. Het betreft alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en ontwikkelingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm (digitaal of grootletterschrift) aangeleverd;

  • 5.

    Het college zorgt er voor dat de Adviesraad Wmo kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren.

Paragraaf 3: Openbaar overleg

Artikel 11 Frequentie, tijd en plaats

  • 1.

    De vergaderingen van de Adviesraad Wmo zijn openbaar.

  • 2.

    De Adviesraad Wmo vergadert ten minste 4 keer per jaar. De verantwoordelijk portefeuillehouder zal ter bevordering van de communicatie tussen college en Adviesraad Wmo zoveel als mogelijk de vergaderingen bijwonen, doch minimaal 2 maal (voorjaar en najaar), of voorts zo dikwijls de voorzitter en secretaris dit nodig oordelen dan wel 2 leden de wens daartoe met opgave van redenen schriftelijk te kennen hebben gegeven.

  • 3.

    Ten minste een maal per jaar vindt er een overleg plaats tussen de Adviesraad Wmo en de gemeenteraad.

  • 4.

    Overleggen worden in den regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 12 Oproep, agenda en voorstellen

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris stellen in overleg de agenda samen. Ieder lid van de raad heeft het

    recht om via de voorzitter een onderwerp op de agenda te plaatsen. De definitieve agenda wordt

    bij aanvang van de vergadering vastgesteld.

  • 2.

    De oproeping voor een vergadering vindt schriftelijke plaats en wordt - spoedeisende situaties

    uitgezonderd- ten minste 10 dagen vóór het overleg aan de leden toegezonden.

  • 3.

    De oproepingsbrief vermeldt de onderwerpen die in de vergadering behandeld zullen worden in

    de volgorde waarin deze aan de orde zullen worden gesteld.

  • 4.

    De voorzitter zorgt ervoor dat - spoedeisende situaties uitgezonderd- de te behandelen voor-

    stellen bij de oproepingsbrief zijn gevoegd.

  • 5.

    De leden kunnen agendapunten aanleveren. Deze dienen uiterlijk twee werkdagen voor de ver-

    zending van de agenda bij het secretariaat aangeleverd te zijn.

  • 6.

    De voorzitter kan agendapunten samenvoegen of niet opnemen. Bij niet-opneming op de agenda

    wordt hiervan bij het overleg melding gemaakt door de voorzitter onder vermelding van de reden.

Artikel 13 opening en quorum

  • 1.

    De Adviesraad Wmo mag niet beraadslagen of besluiten om een advies te geven, indien buiten de voorzitter niet ten minste de helft van het aantal benoemde leden aanwezig is.

  • 2.

    De voorzitter opent de vergadering, nadat is gebleken dat het ingevolge het eerste lid vereiste

    aantal leden aanwezig is.

  • 3.

    Indien een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt

    de voorzitter met een tussentijd van ten minste 24 uren een nieuwe vergadering. In deze verga-

    dering kunnen de dan aanwezige leden beraadslagen en besluiten.

  • 4.

    Vanuit de cliëntvertegenwoordigende organisaties neemt per vergadering het benoemde lid óf plv

    lid deel.

Artikel 14 besluitenlijst

  • 1.

    Van de vergadering wordt door of namens de secretaris een ontwerp- besluitenlijst opgemaakt.

  • 2.

    Ingeval een advies niet eenstemmig is uitgebracht wordt hiervan in de besluitenlijst melding ge-

    maakt indien zulks wordt verlangd.

  • 3.

    De besluitenlijst van de voorgaande vergadering wordt -zo mogelijk- bij de agenda aan de le-

    den toegezonden.

  • 4.

    Bij het begin van de vergadering wordt -zoveel mogelijk- de besluitenlijst van de vorige verga-

    dering vastgesteld.

  • 5.

    De besluitenlijst wordt aan het college toegezonden.

Paragraaf 4: Besloten vergadering

Artikel 15 algemeen

  • 1.

    Een vergadering wordt besloten verklaard, wanneer dit door ten minste 2 van de aanwezige le-

    den wordt gevraagd of de voorzitter dit nodig oordeelt.

  • 2.

    De Adviesraad Wmo beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 3.

    De plaatsvervangend leden zijn bevoegd tot het bijwonen van een besloten vergadering.

Artikel 16 bepalingen besloten vergadering

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van toepassing die gelden voor een openbare vergade-

ring.

Artikel 17 besluitenlijst

Van een besloten vergadering wordt een afzonderlijke besluitenlijst opgemaakt, die niet openbaar wordtgemaakt, tenzij de Adviesraad Wmo anders beslist. De besluitenlijst van een besloten vergadering ligt voor de leden en plaatsvervangend leden ter vertrouwelijke inzage bij de secretaris.

Artikel 18 geheimhouding

  • 1.

    De Adviesraad Wmo beslist of over de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden.

  • 2.

    Stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd, kunnen bij de secretaris van de Adviesraad Wmo worden ingezien door de leden en plaatsvervangend leden.

Paragraaf 5: Inhoud vergadering

Artikel 19
  • 1.

    In de vergadering worden de navolgende zaken aan de orde gesteld:

    – nieuwe of gewijzigde regelingen;

    – gemeentelijk beleid;

    – hoofdlijnen van uitvoering;

    – maatschappelijke ondersteuning.

  • 2.

    Het overleg heeft geen betrekking op:

    – individuele gevals- of klachtenbehandeling

    – door de wet bepaalde onderdelen, maar wel over de mogelijke gevolgen.

  • 3.

    Indien de vergadering geen doorgang kan vinden, stelt de secretaris, na overleg met de voorzit-

    ter, de leden hiervan onverwijld in kennis.

Artikel 20 Advisering / stemming

  • 1.

    De Adviesraad Wmo adviseert gevraagd en ongevraagd het college van burgemeester en wethouders en gemeenteraad over alle onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle en evaluatie van het gemeentelijke beleid betreffen ten aanzien van de eerder genoemde taakvelden.

  • 2.

    Indien het college wil komen tot vorming van nieuw beleid, wijziging of evaluatie van beleid

    waarvan voor de advisering de Adviesraad Wmo betrokken dient te worden, wordt deze tijdig geïnformeerd en geconsulteerd of in de gelegenheid gesteld hierover advies uit te brengen. De Adviesraad wordt daarbij minimnaal 4 weken in de gelegenheid gesteld om een advies aan het college of de gemeenteraad uit te brengen.

  • 3.

    Indien de Adviesraad Wmo niet tot een eensluidend advies kan komen, kan de voorzitter besluiten tot stemming. Hierbij beslist de meerderheid van stemmen. In het advies wordt evenwel ook aandacht besteed aan het minderheidsstandpunt.

  • 4.

    Bij stemming heeft elk lid één stem. De aanwezige voorzitter heeft geen stem.

Paragraaf 6 Slotbepalingen

Artikel 21

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, wordt gehandeld in overeenstemming met het gevoe-

len van de Adviesraad Wmo en de voorzitter.

Artikel 22
  • 1.

    Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de Adviesraad Wmo daarover is gehoord.

  • 2.

    Jaarlijks vindt er aan het einde van het jaar een evaluatie plaats over werkwijze en samenwerking tussen Adviesraad Wmo en gemeente. Daarbij worden ook afspraken gemaakt omtrent het budget voor het daarop volgende jaar.

Artikel 23 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Participatieverordening Wmo gemeente Voerendaal”.

Artikel 24 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt, na publicatie, in werking op 1 januari 2013.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 1 november 2012

 

De Griffier, De Voorzitter.

 

 

Algemene toelichting

In deze Verordening is gevolg gegeven aan de opdracht aan het gemeentebestuur om ingevolge artikel 11 van de Wet maatschappelijke ondersteuning vorm te geven aan cliëntenparticipatie.

Artikelsgewijs

De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijke toelichting behoeven.

Onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna derhalve niet nader toegelicht.

Artikel 1 begripsbepaling

Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen.

Artikel 2 doelstelling

Dit artikel omschrijft de doelstelling van de verordening. De verordening beoogt in beginsel geen ruimere

werking te hebben dan de wetgever voor ogen stond bij het opnemen van de verplichting tot het regelen

van (cliënten)participatie.

Artikel 3 t/m 7

Deze artikelen regelen de taken en bevoegdheden en behoeven geen nadere toelichting.

Artikelen 8 en 9

Deze artikelen spreken voor zich.

Artikel 10 faciliteiten

Voor wat betreft de persoonlijke onkostenvergoeding wordt deze verstrekt in de vorm van een onkosten-

vergoeding voor vrijwilligerswerk (artikel 31 lid 2 sub k WWB). Een dergelijke vergoeding blijft bij de bere-

kening van het recht op bijstand buiten beschouwing. Er kan ten hoogste € 95,00 per maand met een

maximum van € 1500 per jaar (norm 2006) worden vrijgelaten.

In dit artikel van de WWB wordt ten aanzien van de bedragen aangesloten bij de Regeling onkostenver-

goeding vrijwilligers, ex artikel 6, tiende lid, van de Coördinatiewet Sociale Verzekering en deze vergoe-

ding wordt dan ook bij de belastingen buiten beschouwing gelaten.

In deze verordening wordt met de onkostenvergoeding hier ook bij aangesloten.

Artikel 11 t/m 18

Deze artikelen regelen de vergadering en behoeven geen nadere toelichting.

Artikel 19/20

Deze artikelen geven de beleidsterreinen aan waarbij de Adviesraad Wmo wordt betrokken. De fasen waarbij de Adviesraad bij de beleidsterreinen kan worden betrokken zijn:

  • a.

    de voorbereiding van het beleid;

  • b.

    de uitvoering van het beleid;

  • c.

    de evaluatie van het beleid.

Artikel 21 t/m 24

Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.