Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heemstede

Regeling Bedrijfshulpverlening gemeente Heemstede

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeemstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Bedrijfshulpverlening gemeente Heemstede
CiteertitelRegeling Bedrijfshulpverlening gemeente Heemstede
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Arbeidsomstandighedenwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-02-201001-07-2008Nieuwe regeling

24-06-2008

De Heemsteder, 10 februari 2010

392281

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Bedrijfshulpverlening gemeente Heemstede

REGELING BEDRIJFSHULPVERLENING GEMEENTE HEEMSTEDE

ARTIKEL 1.

In dit besluit wordt verstaan onder:

a.

gemeente

:

Gemeente Heemstede

b.

bedrijfshulpverlener

:

de ambtenaar die door het hoofd BHV is aangewezen om conform artikel 15 van de Arbo-wet hulp in of rond de gebouwen van de gemeente te verlenen met één van de volgende taken:

- het verlenen van eerste hulp bij ongevallen;

- het beperken en bestrijden van een beginnende brand en ongevallen;

- het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf of de inrichting;

- het alarmeren van en samenwerken met de gemeentelijke brandweer en andere hulpverleningsorganisaties.

Daarbij worden binnen de gemeente de volgende categorieën onderscheiden:

- Hoofd BHV.

- BHV-er;

- EHBO-er.

c.

BHV

:

de bedrijfshulpverleningsorganisatie van de gemeente.

Artikel 2.
  • 1.

    Aanwijzing als BHV-er geschiedt voor onbepaalde tijd en wordt schriftelijk verzorgd door het hoofd BHV.

  • 2.

    In de aanwijzing worden in ieder geval opgenomen:

    • -

      de NAW-gegevens van de BHV-er;

    • -

      het organisatieonderdeel waar de bedrijfshulpverlener werkzaam is;

    • -

      de taak bij de BHV, de datum met ingang waarop men wordt aangewezen voor deze taken

  • 3.

    Intrekking van het besluit tot aanwijzing als bedrijfshulpverlener door het hoofd BHV vindt plaats:

    • -

      op schriftelijk verzoek van de bedrijfshulpverlener;

    • -

      indien de BHV-er niet meer in het bezit is van een geldig BHV-certificaat;

    • -

      indien het hoofd BHV de BHV-er niet meer in staat acht op adequate wijze de aangewezen taken uit te voeren.

Artikel 3.
  • 1.

    De BHV-er voert naast zijn normale werkzaamheden de BHV-taken naar behoren uit.

  • 2.

    Er is sprake van naar behoren uitvoeren van de BHV-taken naast de normale taak als de BHV-er voldoende inzetbaar is geweest voor de uitoefening van deze taken.

  • 3.

    De taken voor de verschillende categorieën BHV zijn :

    • a.

      Taken Hoofd BHV:

      • 1.

        het dagelijks leidinggeven aan de BHV-organisatie;

      • 2.

        bij calamiteiten leiding geven aan de BHV-organisatie, inclusief eventueel extern/ingehuurd personeel;

      • 3.

        zorg dragen voor de werving, opleiding en oefening van het BHV-personeel;

      • 4.

        opstellen en actualiseren van het BHV-noodplan (aanvals- en ontruimingsplan) en dit laten uitvoeren.

    • b.

      Taken EHBO-er:

      • 1.

        het verlenen van eerste hulp aan personen;

      • 2.

        het afvoeren van gewonden, het begeleiden van personen in geval van ontruiming;

    • c.

      Taken BHV-er:

      • 1.

        het ontruimen van het gebouw;

      • 2.

        het begeleiden van personen naar veilige plaatsen;

      • 3.

        het controleren van het gebouw op aanwezigheid van personen;

      • 4.

        het verrichten van levensreddende handelingen;

      • 5.

        het bestrijden van branden met kleine blusmiddelen;

      • 6.

        het afvoeren van gewonden, het begeleiden van personen in geval van ontruiming

  • 4.
    • a.

      Om het vorenvermelde naar behoren te kunnen uitvoeren, dienen alle BHV-ers in het bezit te zijn van een BHV-certificaat van een erkend opleidingsinstituut.

      BHV-ers die nog niet in het bezit zijn van een BHV-certificaat kunnen slechts worden ingezet voor de onder c vermelde taken 1 tot en met 3.

    • b.

      De onder 3.b vermelde EHBO-er dient in het bezit te zijn van een geldig Eenheids-diploma EHBO van het Oranje Kruis.

    • c.

      het hoofd BHV dient in het bezit te zijn van het certificaat van de opleiding HBHV.

  • 5.

    De BHV-er is voldoende inzetbaar, indien men zich vrijwillig gedurende een jaar verdienstelijk heeft gemaakt op het terrein van de BHV, overeenkomstig het in artikel 3, tweede lid, per taak binnen de BHV-organisatie. Dit blijkt jaarlijks uit het regelmatig en in voldoende mate (minimaal 20 uur voor BHV-er, minimaal 18 uur voor EHBO-er) deelnemen aan de herhalingslessen en oefeningen.

  • 6.

    Het hoofd BHV ziet toe op de inzetbaarheid voor de aangewezen taak.

  • 7.

    BHV-cursussen, -herhalingslessen, -oefeningen worden zoveel mogelijk tijdens de normale bedrijfstijd gehouden.

Artikel 4.
  • 1.

    Indien de BHV-er heeft voldaan aan de geldende criteria (zie artikel 3 van deze regeling) ontvangt men een toelage. De toelage bedraagt voor:

    • -

      de BHV-er : € 160,-- (bruto) per jaar;

    • -

      de EHBO-er: € 160,-- (bruto) per jaar;

    • -

      het hoofd BHV: € 160,-- (bruto) per jaar.

  • 2.

    Bij samenloop van de EHBO- en BHV-taak ontvangt betrokkene naast de BHV-vergoeding geen EHBO-vergoeding.

  • 3.

    De toelage wordt eenmaal per jaar in de maand december (of naar rato van het aantal maanden dat de aanwijzing geldt) uitgekeerd.

  • 4.

    De hoogte van de toelagen wordt aangepast aan de algemene salarisontwikkelingen.

  • 5.

    Aan iedere persoon die gedurende vijf achtereenvolgende jaren dienst heeft gedaan als BHV-er en gedurende deze periode heeft voldaan aan de bijbehorende verplichtingen, wordt een gratificatie toegekend van € 250,-- bruto. Deze gratificatie wordt toegekend na iedere periode van vijf jaar, met dien verstande dat indien betrokkene langer dan vijftien jaar dienst heeft gedaan als BHV-er de jubileumgratificatie € 375,-- bruto zal zijn.

  • 6.

    Een BHV-uurvergoeding, gebaseerd op het uursalaris van schaal 7, nummer 11, wordt toegekend indien de voorgeschreven BHV-activiteiten worden gehouden buiten de voor de betreffende BHV-er vastgestelde werktijd.

  • 7.

    Het hoofd BHV verzorgt de voordrachten voor de hiervoor genoemde toelagen.

Artikel 5.
  • 1.

    In afwijking van de bepalingen van de CAR-UWO ten aanzien van een dienstongeval, geldt bij BHV-activiteiten dat de schade die de BHV-er ondervindt als gevolg van een dienstongeval voor rekening van de gemeente komt, indien de BHV-er zich aan de voorgeschreven veiligheidsvoorschriften heeft gehouden en de schade niet is te wijten aan zijn grove schuld of onvoorzichtigheid.

  • 2.

    Indien de BHV-er in het kader van de BHV-activiteiten ondeskundig of onrechtmatig handelt, is de schade dientengevolge jegens derden voor rekening van de gemeente conform de algemene regels omtrent aansprakelijkheid.

ARTIKEL 6.

Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2008 kan worden aangehaald als:

Regeling Bedrijfshulpverlening gemeente Heemstede (afgekort Regeling BHV).

Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 24 juni 2008