Organisatie | Pijnacker-Nootdorp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013 |
Citeertitel | Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | inkoopproces balkjes ter illustratie van uitvoering van voorschrift 3. ad artikel 2 |
1e Wijziging
Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2013
Dit Reglement komt per 04-07-2013 in de plaats van (een deel van) het Inkoop- en aanbestedingsbesluit van 11 april 2006.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-09-2015 | 29-08-2017 | Wijziging | 10-12-2013 | 13BIJ02156 / BBV13.0432 | |
04-07-2013 | 09-09-2015 | nieuwe regeling | 25-06-2013 Telstar, 03-07-2013 | 13INT04197 |
Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het advies van de afdeling Concernstaf d.d. 25 juni 2013;
gelet op het Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2013, de Aanbestedingswet en de Richtsnoeren;
het volgende Inkoop- en aanbestedingsreglement vast te stellen:
Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject en eindigend met de nazorg.
een 2B Dienst: een Dienst die GEEN bijdrage levert aan de interne markt van de Europese Unie en waarvan de uitvoering dus op enige wijze beperkt is, bijvoorbeeld omdat de Dienst door een nationale Dienstverlener (moet) worden uitgevoerd. De opsomming van 2B Diensten staat in de Europese Richtlijn (op 1 april 2013 in bijlage II van de Richtlijn 2004/18/EG. );
eigen verklaring: een verklaring als bedoeld in artikel 2.84 van de Aanbestedingswet, eerste lid en opgenomen in de set Eigen Verklaringen;
gunningbesluit: de door of namens het College te nemen beslissing aan welke ondernemer de gemeente voornemens is de opdracht te gunnen. Daaronder wordt ook verstaan het niet verstrekken van een opdracht. De gunningbeslissing voldoet aan de eisen van artikel 2.130 van de Aanbestedingswet;
inkoopregiem: de volgens dit reglement van toepassing zijnde inkoopprocedure voor de inkoop van een Werk, Levering of Dienst door de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Bij de inkoop van een combinatie van deze zaken is het regiem van toepassing dat de hoogste financiële component bijdraagt in de geraamde waarde van de opdracht;
opdracht: een wederkerige overeenkomst onder bezwarende titel tussen de gemeente Pijnacker-Nootdorp en de meest gerede ondernemer in een inkoopproces, voor de uitvoering van een Werk, Levering of Dienst. Een ondernemer is met het rechtsgeldig ondertekenen van de opdracht een contractant in de zin van de Aanbestedingswet;
raamovereenkomst: een wederkerige overeenkomst tussen de gemeente Pijnacker-Nootdorp, al dan niet samen met andere aanbestedende diensten, en één of meer ondernemers met als doel gedurende een bepaalde periode de voorwaarden vast te leggen waaronder in die periode vervolgens concrete deelopdrachten door de gemeente kunnen worden verstrekt;
De bedragen genoemd in de inkoopregimes zijn in overeenstemming met de bedragen aangegeven in de kleuren Groen en Geel in de Gids Proportionaliteit. De bedragen in deze gebieden zijn in ieder geval rechtmatig. De bedragen in het gebied Rood worden afgeraden en zijn ook in dit regelement niet van toepassing.
Een enkelvoudige offerteaanvraag volstaat bij een geraamde waarde die ligt vanaf € 10.000 tot € 50.000 exclusief BTW. |
Een enkelvoudige offerteaanvraag volstaat bij een geraamde waarde vanaf € 10.000 tot € 100.000 exclusief BTW. |
Een meervoudige offerte aanvraag bestaat uit minimaal twee offertes en maximaal 6 offertes. Het aantal offertes bij een meervoudige offerte aanvraag is proportioneel en afhankelijk van de aard van de Levering/Dienst/Werk en/of het aantal ondernemers op de betreffende markt. |
Een meervoudige offerteaanvraag is aan de orde bij een geraamde waarde die ligt tussen de € 50.000 en de Europese aanbestedingsgrens, exclusief de BTW. |
Een meervoudige offerteaanvraag is aan de orde bij een geraamde waarde vanaf € 50.000 exclusief BTW. |
Een grensoverschrijdend belang en een passende mate van openbaarheid bij een 2B Dienst zijn aan de orde als de geraamde waarde van de opdracht gelijk of groter is als de Europese aanbestedingsgrens en het een product, dienst of werk betreft waar naar verwachting een internationale markt voor kan zijn. |
Een meervoudige offerteaanvraag is aan de orde bij een geraamde waarde vanaf € 100.000 tot € 2.500.000, exclusief BTW. |
Een meervoudige offerteaanvraag is aan de orde bij een geraamde waarde vanaf € 100.000 tot € 2.500.000, exclusief BTW. |
Een nationale openbare offerte aanvraag is aan de orde bij een geraamde waarde vanaf € 2.500.000 en de Europese aanbestedingsgrens, exclusief BTW. |
Een Europese aanbesteding (openbare offerteaanvraag) is voor Leveringen, 2A Diensten en Werken aan de orde bij een geraamde waarde die gelijk of groter is dan de door de Europese Unie bekend gestelde grensbedragen, exclusief BTW. |
Zie voor de actuele grensbedragen www.Pijnacker-Nootdorp.nl, Ondernemen, Inkoopbeleid. |
Voor 2B Diensten met een geraamde waarde gelijk of groter dan de Europese aanbestedingsgrens wordt een passende mate van openbaarheid in acht genomen. |
Artikel 5 - Motiveren samenvoegen van opdrachten en splitsing in percelen
In een inkoopproces waarin duidelijk gescheiden ondernemers op de markt aanwezig zijn en de aard en omvang van de opdracht bestaat uit een combinatie van Werk en/of Levering en/of Dienst die in de opdracht gescheiden kunnen worden uitgevoerd, is motivatie ten aanzien van het samenvoegen en/of splitsen in percelen te allen tijde aan de orde.
ETHISCHE EN IDEËLE UITGANGSPUNTEN
Artikel 7 - Reverse engineering
Alle opdrachten voor Leveringen, Diensten of Werken die de gemeente verstrekt, komen tot stand op een zakelijke en objectieve wijze. Voor iedere verstrekte opdracht is te allen tijde reverse engineering mogelijk, dat wil zeggen dat een betaalde factuur of betaalde facturen is/zijn te herleiden uit het daaraan voorafgegane inkoopproces en/of het inkoopproces leidt tot daaraan afgeleide facturen.
Artikel 9 - Integriteit ondernemers
De gemeente kan een opdracht gunnen nadat eerst een verificatiegesprek heeft plaatsgevonden. In een verificatiegesprek toetst de gemeente of vraag en aanbod op elkaar aansluiten en de opdracht uitgevoerd zal worden binnen de sturingselementen Kwaliteit, Tijd en Geld en op welke wijze de aangeboden toegevoegde maatschappelijke waarde wordt toegevoegd.
Artikel 12 - Keuze ondernemer enkelvoudige offerteaanvraag
Bij een enkelvoudige offerteaanvraag worden ondernemers in onderstaande aflopende volgorde van overweging betrokken in een inkoopproces:
de offerteaanvraag richt zich op een passende ondernemer die nog niet eerder een opdracht voor de gemeente heeft uitgevoerd, niet in het Ondernemingsregister van de gemeente bekend is, maar die door een andere regionale aanbestedende dienst wordt aanbevolen dan wel een ondernemer die door een eigen gemeentelijk marktonderzoek naar verwachting de opdracht binnen de gewenste Kwaliteit, Tijd en Geld kan uitvoeren.
Artikel 14 - Ondernemersregister
Er is een openbaar toegankelijk ondernemersregister (www.pijnacker-nootdorp.nl (onder Ondernemen/Dienstverlening voor ondernemers/Inkoopbeleid/Werkwijze) waarin met name lokale ondernemers zich met hun bedrijfsprofiel kenbaar kunnen maken aan de gemeente.
ORGANISATORISCHE UITGANGSPUNTEN