Organisatie | Oldambt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol bij overlijden gemeente Oldambt |
Citeertitel | Protocol bij overlijden gemeente Oldambt |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2014 | nieuwe regeling | 09-09-2014 | - | ||
01-12-2011 | 02-02-2015 | nieuwe regeling | 01-11-2011 het Streekblad | - |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;
vast te stellen het “Protocol bij overlijden gemeente Oldambt”.
1.1. Een verlies verwerken kan niemand alleen, ook niet op het werk!
1.2. Over het omgaan met een rouwende collega in het kort het volgende
2. Overlijden van een collega in actieve dienst
3. Bij het overlijden van een lid van het college
4. Bij het overlijden van een gezinslid van een lid van het college/medewerker in actieve dienst
6. Bij het overlijden van één van de ouders van een lid van het college/medewerker in actieve dienst
7. Bij het overlijden van een ex- lid van het college/medewerker
8. Bij het overlijden van een raadslid
Paragraaf 1.1 Een verlies verwerken kan niemand alleen, ook niet op het werk!
Dit protocol is een hulpmiddel bij een overlijden, voor het college en leidinggevenden en medewerkers om adequaat te kunnen handelen en te voorkomen dat mensen en gevoelens worden vergeten of genegeerd.
Het is ook een draaiboek voor de eerste dagen na een overlijden van:
Zoals gezegd is het een hulpmiddel bij een overlijden. Bij het rouwproces alles uitputtend regelen en vastleggen is haast onmogelijk omdat elk overlijden uniek is.
Mensen reageren verschillend en hebben verschillende behoeften.
Er zijn veel factoren die invloed hebben op de wijze waarop een verlies wordt verwerkt. Daardoor doet iedereen dat op een eigen wijze in een periode die varieert van enkele weken tot vele jaren. Iedere rouwende is anders en ieder verlies is anders. Dat is tegelijk het lastige in het omgaan met rouwende medewerkers. Dat is ook het lastige in het maken van beleid rond het omgaan met rouwende medewerkers. De ene rouwende zal zich gedurende enige tijd absoluut niet kunnen concentreren op het werk en zal alle energie nodig hebben om zich in de privésituatie staande te houden. Een ander zal houvast ervaren aan de structuur die werk biedt, eventueel aangepast in taak en tijd.
De werkgever, de leidinggevende en de collega’s zijn in het leven van een rouwende medewerker vaak belangrijke personen. Ruimte krijgen om een ingrijpend verlies te verwerken op een wijze die past bij de culturele of religieuze achtergrond van de rouwende en bij wat hij/zij nodig heeft, is positief voor alle partijen.
Een protocol, gemaakt in overleg tussen werkgever en medewerkers draagt bij aan de rust, geeft houvast aan alle betrokkenen en bevordert een goede verwerking.
Dit protocol gaat voornamelijk over het handelen, niet over het omgaan met een rouwende collega.
Paragraaf 1.2 Over het omgaan met een rouwende collega in het kort het volgende
- Erken dat het niet altijd gemakkelijk is om een medewerker die rouwt tegemoet te treden. Rouwgevoelens kunnen sterk wisselen van karakter. Bedenk dat (negatieve) reacties van rouwende vaak niet persoonlijk zijn bedoeld.
- Het is van belang dat zowel leidinggevenden als collega’s een actieve houding aannemen naar de rouwende collega. Steun aanbieden en het daarbij laten is niet voldoende. Vragen wat hij/zij nodig heeft is eveneens van belang.
- Geef de medewerker erkenning van het verdriet en de ruimte om dit te uiten op de werkplek. Doe dit niet als hij/zij ervoor kiest om de gevoelens voor zichzelf te houden.
- Geef geen ongevraagde adviezen en maak geen clichéopmerkingen (bijvoorbeeld “de tijd heelt alle wonden”).
- Laat geduld en begrip gedurende een periode prevaleren boven prestatie en resultaat. Niet wat moet maar wat kan ………..
Hoofdstuk 2 Overlijden van een collega in actieve dienst
Hoofdstuk 4 Bij het overlijden van een gezinslid van een lid van het college/medewerker in actieve dienst
Hoofdstuk 5 Bij het overlijden van één van de ouders van een lid van het college/medewerker in actieve dienst
Hoofdstuk 6 Bij het overlijden van een ex- lid van het college / medewerker
Bij het overlijden van een ex- lid van het college / medewerker, die drie jaar voor zijn overlijden wegens (flex)pensioen of wegens volledige arbeidsongeschiktheid is ontslagen en waarvan een melding of aankondiging binnenkomt bij de werkgever.
Hoofdstuk 7 Bij het overlijden van een raadslid
Hoofdstuk 8 Bij het overlijden van een ex-raadslid
Bij het overlijden van een ex- raadslid. Indien het langer dan drie jaar geleden is dat de overledene in genoemde functie actief was vervalt het protocol.
Bijlage 1 Procedure opstellen overlijdensadvertentie
Advertentie zenden per email van Gemeente Oldambt aan : wim@hma.nu Tevens HMA, Wim Bouwsema bellen dat er een overlijdensadvertentie moet worden geplaatst 050-3183266 of 06-514 14 906
Hieronder een standaard voorbeeld van de advertentie
Gaarne bijgaande advertentie te plaatsen op …… in Dagblad v.h. Noorden, dubbel koloms met gemeentewapen ( dus geen logo!)
1. keuze: a. Afgelopen dag datum ontvingen wij het droevige bericht van het overlijden van
2. keuze b. Wij ontvingen het droevige bericht van het overlijden van
A….. was werkzaam als ……. bij de afdeling ……. van de gemeente Oldambt.
Of de functie de iemand heeft vervul bv raadslid, gedeputeerde wethouder etc.
5. hieronder eventueel een persoonlijke gemeentelijke tekst: bijvoorbeeld
We herinneren ons A. als een bevlogen collega met een warme persoonlijkheid.
6. wens: Wij wensen de familie veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.
7. Ondertekening kan verschillend wezen en moet met bestuur worden afgestemd
Bestuur en medewerkers van de gemeente Oldambt
Advertentie ter goedkeuring voorleggen aan bestuurder / gemeentesecretaris
In een aantal gevallen worden verschillende advertenties tegelijk gezet.