Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling VeiligheidsRegio Kennemerland |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling VeiligheidsRegio Kennemerland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-02-2010 | 01-04-2001 | 01-11-2011 | Nieuwe regeling | 19-12-2007 De Heemsteder, 10 februari 2010 | Onbekend |
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING VEILIGHEIDSREGIO KENNEMERLAND
De raden, respectievelijk de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Bennebroek, Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft;
de Brandweerwet 1985, de Wet rampen en zware ongevallen, de Wet collectieve preventie volksgezondheid, de Wet geneeskundige hulpverlening bij rampen en de Wet Ambulancevervoer;
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt in die artikelen gelezen in de plaats van de raad, college van burgemeester en wethouders en de burgemeester respectievelijk het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
TAKEN VAN DE REGIONALE BRANDWEER
Het algemeen bestuur kan besluiten dat de Regionale Brandweer, bij samenwerkingsovereenkomst onder door hem te stellen voorwaarden, een van de in het eerste lid genoemde taken verricht ten behoeve van andere instanties of van buiten het verzorgingsgebied van deze regeling gelegen gemeenten die daartoe een verzoek doen.
Taken van de Regionale Brandweer kunnen door gemeentelijke brandweren worden uitgevoerd op basis van een daartoe strekkend besluit gebaseerd op het bepaalde in de gemeenschappelijke regeling. Evenzeer kan de Regionale Brandweer op verzoek van een gemeente taken uitvoeren op het gebied van de lokale brandweerzorg. Nadere afspraken terzake worden in een overeenkomst vastgelegd. Daarbij wordt ook de verrekening van de kosten geregeld.
In geval van gemeentegrensoverschrijdende rampen, dreigende rampen, oorlog, oorlogsgevaar of ander buitengewone omstandigheden wordt de commandant van de Regionale Brandweer belast met de operationele leiding, tenzij door het bevoegde gezag als bedoeld in de artikelen 11 en 12 van de Wet rampen en zware ongevallen, een ander voorziening wordt getroffen.
De GGD Kennemerland heeft tot taak:
het behartigen en uitvoeren van de uit de Wet collectieve preventie volksgezondheid voortvloeiende preventieve taken op het gebied van de gezondheidszorg, alsmede de taken op dit terrein waartoe door de gemeenten of andere instanties opdrachten zijn verstrekt, waaronder in ieder geval de volgende taken:
de organisatie van de civiele geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, in elk geval voor zover dat voortvloeit uit de door de Wet Geneeskundige Hulpverlening bij Rampen aan de gemeenten opgedragen taken, hetwelk, met inachtneming van het terzake in artikel 8 eerste lid van deze Wet gestelde, tenminste omvat het opstellen van een plan voor de geneeskundige hulpverlening, het treffen van bindende regelingen tussen betrokken instellingen, waaronder ziekenhuizen en ambulancediensten, en het doen verzorgen van de noodzakelijke opleidingen en oefeningen;
het op verzoek van (de) gemeenten verrichten van andere werkzaamheden op het gebied van de volksgezondheid, waaronder de uitvoering van ambulancezorg*
Het algemeen bestuur kan besluiten dat de GGD, bij samenwerkingsovereenkomst en onder door hem te stellen voorwaarden, een van de in het eerste lid genoemde taken verricht ten behoeve van andere instanties of van buiten het verzorgingsgebied van deze regeling gelegen gemeenten die daartoe een verzoek doen.
HOOFDSTUK 2 HET BESTUUR VAN HET OPENBAAR LICHAAM
HET ALGEMEEN BESTUUR; SAMENSTELLING, LIDMAATSCHAP EN VERANTWOORDING
De zittingsperiode van de leden van het algemeen bestuur is gelijk aan de zittingsperiode van de leden van de gemeenteraad. De aanwijzing vindt plaats in het jaar waarin de verkiezingen voor de gemeenteraad worden gehouden, zo spoedig mogelijk na het aantreden van de gemeenteraad en overigens binnen twee maanden na het ontstaan van een vacature.
Het lidmaatschap van het algemeen bestuur is onverenigbaar met de betrekking van ambtenaar, door of vanwege het bestuur van de gemeenschappelijk regeling aangesteld of daaraan ondergeschikt.
VERGADERINGEN VAN HET ALGEMEEN BESTUUR
Het algemeen bestuur stelt met inachtneming van de bepalingen van deze regeling een Reglement van Orde voor zijn vergaderingen vast. Dit reglement wordt toegezonden aan de raden van de gemeenten en aan gedeputeerde staten.
DAGELIJKS BESTUUR; SAMENSTELLING, ZITTINGSDUUR EN LIDMAATSCHAP
TAKEN EN BEVOEGDHEDEN VAN HET DAGELIJKS BESTUUR
De leden van het dagelijks bestuur verstrekken tezamen, dan wel ieder afzonderlijk aan het algemeen bestuur zo spoedig mogelijk in een vergadering van dat bestuur of schriftelijk binnen een maand alle inlichtingen die door één of meer leden van het algemene bestuur worden verlangd, zulks voorzover dit niet strijdig is met het algemeen belang.
Indien de voorzitter of een door hem op grond van het voorgaande lid aangewezen gemachtigde behoort tot het bestuur van een gemeente, die partij is in een geding waarbij de gemeenschappelijk regeling betrokken is, oefent een ander door het dagelijks bestuur aan te wijzen lid van dit bestuursorgaan de in het voorgaande lid vermelde bevoegdheid uit.
HOOFDSTUK 5 FINANCIËLE BEPALINGEN
BEGROTING EN MEERJARENPROGNOSE
Het dagelijks bestuur zendt de ontwerp-begroting en de ontwerp-meerjarenprognose vóór 15 mei voorafgaand aan het betreffende dienstjaar aan de raden van de deelnemende gemeenten. De raden kunnen gedurende twee maanden na ontvangst van de ontwerpen hun opmerkingen schriftelijk ter kennis brengen van het algemeen bestuur.
De daartoe door het algemeen bestuur aangewezen functionaris stelt vóór 15 mei volgend op het dienstjaar de ontwerp-rekening op en biedt deze aan het dagelijks bestuur aan. Het boekjaar is daarbij gelijk aan het kalenderjaar. De rekening en de daarbij behorende bescheiden dienen te zijn ingericht overeenkomstig de gemeentelijke comptabiliteitsvoorschriften. Bij de rekening is gevoegd een specificatie van de door elk van de deelnemende gemeenten verschuldigde bijdrage.
De dienst verschaft aan hen, die ingevolge het bepaalde in het eerste en tweede lid, tot het uitoefenen van controle of het instellen van een onderzoek bevoegd zijn, zo dikwijls als deze het vorderen, inzage van de kas, de boekhouding en de bescheiden en verstrekt desgewenst ook schriftelijk alle inlichtingen die door hen voor de uitoefening van hun taak nodig worden geacht.
De in het tweede lid bedoelde garantstelling door de gemeenten geschiedt naar verhouding van de inwonertallen op 1 januari van het jaar waarin de verplichting tot nakoming van de garantie van kracht is geworden; een en ander overeenkomstig de door het Centraal Bureau voor de Statistiek gepubliceerde aantallen.
HOOFDSTUK 7 BIJZONDERE BEPALINGEN
Voor toetreding van een gemeente tot de regeling kan – met inachtneming van het gestelde in artikel 3 eerste lid van de Brandweerwet 1985 – worden volstaan met toezending van de daartoe strekkende besluiten van de bestuursorganen van die gemeente, mits die toetreding de instemming van het algemeen bestuur heeft verkregen.
Het algemeen bestuur regelt tenminste zes maanden voor het tijdstip van uittreding de gevolgen daarvan, de financiële gevolgen daaronder begrepen.
Indien in de genoemde periode geen overeenstemming kan worden bereikt, wordt er geacht een geschil te bestaan als bedoeld in artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
HOOFDSTUK 8 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Het openbaar lichaam als bedoeld in artikel 1 neemt ingevolge het gestelde in artikel 2 de bestuurlijke verantwoordelijkheid over van de in artikel 2 sub a tot en met d bedoelde openbare lichamen voor de desbetreffende begrotingen en rekeningen voor het jaar 2001 met dien verstande dat het algemeen bestuur de onderscheiden rekeningen voor het jaar 2001 vaststelt en de financiële gevolgen ten laste brengt van de gemeenten die deze betreffen.
In de overgangsperiode sluit het algemeen bestuur een overeenkomst met de gemeente Haarlem en met het Gewest IJmond voor de uitvoering van ambtelijke taken ten aanzien van de GGD Zuid-Kennemerland respectievelijk de GGD Midden-Kennemerland op basis van de vastgestelde begrotingen voor het jaar 2001 en in dat verband gemaakte bestuurlijke afspraken.
In het overgangsjaar 2001 stelt het algemeen bestuur in overleg met de besturen van de gemeente Haarlem en het gewest IJmond een plan vast voor een integratie van de ambtelijke organisatie binnen het openbaar lichaam met ingang van 1 januari 2002, dat ter instemming wordt voorgelegd aan de raden van de gemeenten.
Aldus vastgesteld door de raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten:
Bennebroek:
De raad van de gemeente Bennebroek bij besluit van 29 november 2007
Beverwijk:
De raad van de gemeente Beverwijk bij besluit van 10 januari 2008
Bloemendaal:
De raad van de gemeente Bloemendaal bij besluit van 20 december 2007
Haarlem:
De raad van de gemeente Haarlem bij besluit van 13 december 2007
Haarlemmerliede en Spaarnwoude:
De raad van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude bij besluit van 27 november 2007
Haarlemmermeer:
De raad van de gemeente Haarlemmermeer bij besluit van 20 december 2007
Heemskerk:
De raad van de gemeente Heemskerk bij besluit van 20 december 2007
Heemstede:
De raad van de gemeente Heemstede bij besluit van 19 december 2007
Uitgeest:
De raad van de gemeente Uitgeest bij besluit van 20 december 2007
Velsen:
De raad van de gemeente Velsen bij besluit van 6 maart 2008
Zandvoort:
De raad van de gemeente Zandvoort bij besluit van 11 december 2007