Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Sociale Zaken |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Sociale Zaken |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeenschappelijke regelingen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-09-2009 | 01-01-2009 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 30-06-2009 De Heemsteder, 9 september 2009 | 410918 |
Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Sociale Zaken
De colleges van burgermeester en wethouders van de gemeenten Heemstede, Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn:
Besluiten met toestemming van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten
de volgende ‘Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Sociale Zaken aan te gaan.
Artikel 2 Doel en reikwijdte van de regeling
In uitzondering op het bepaalde in lid 2 onder c kunnen de gemeenten besluiten om de uitvoering van wetten, besluiten en regelingen op het gebied van werk, inkomen en zorg, die in werking treden na het aangaan van deze gemeenschappelijke regeling, niet onder te brengen bij de uitvoeringsorganisatie.
In geval de uitvoering van bepaalde wetten, besluiten en regelingen ondergebracht in de uitvoeringsorganisatie, niet langer onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid vallen en dit leidt tot een zodanige vermindering van taken dat dit gevolgen heeft voor de omvang van de uitvoeringsorgansatie, dan zijn de deelnemende gemeenten gezamenlijk verantwoordelijk voor deze gevolgen, inclusief de financiële gevolgen waaronder eventuele wachtgeldverplichtingen.
Artikel 3 De uitvoeringsorganisatie
Voor de behartiging van het in artikel 2, lid 1 genoemde belang worden de bevoegdheden van de gemeenten ingevolge de in artikel 2, lid 2 genoemde wetten en regelingen uitgeoefend door of namens de gemeente Heemstede, c.q. de uitvoeringsorganisatie, met inachtneming van het overige in deze regeling bepaalde.
De verantwoordelijkheid voor de organisatorische vormgeving en de hiërarchische aansturing van de uitvoeringsorganisatie, inclusief alle aangelegenheden van rechtspositionele aard, ligt bij de gemeente Heemstede.
Openvallende en nieuwe vacatures worden, in overeenstemming met het bedrijfsplan genoemd in artikel 6, ingevuld door de gemeente Heemstede. Bij een voorgenomen voorziening in de functie van het hoofd van de uitvoeringsorganisatie vindt daarover afstemming plaats in het portefeuillehoudersoverleg als bedoeld in artikel 4.
Aan de declaratie- en verantwoordingsplicht naar het Rijk, naar vorm en inhoud bepaald in of krachtens de in artikel 2, lid 2 vermelde wetten en regelingen, wordt namens de deelnemende gemeenten voldaan door de gemeente Heemstede. De voorbereiding en uitvoering daarvan geschiedt door de uitvoeringsorganisatie.
Het beslissen op bezwaarschriften blijft voorbehouden aan de gemeenten.
De voorbereiding op de beslissing op bezwaarschriften én de behandeling van beroepschriften vindt plaats op de in de gemeenten gebruikelijke wijze, met dien verstande dat de uitvoeringsorganisatie zorgdraagt voor alle voor de behandeling van het bezwaarschrift benodigde gegevens, verweerschriften, pleitnotities en de vertegenwoordiging van het bestuursorgaan in hoorzittingen.
Artikel 4 Portefeuillehoudersoverleg
Ter voorbereiding op de behandeling van beleidsplannen c.a., zoals vermeld in artikel 5, en het bedrijfsplan vermeld in artikel 6, komen de portefeuillehouders Sociale Zaken van de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten tenminste twee maal per jaar in vergadering bijeen.
Vaststelling van het bedrijfsplan vindt plaats voor 1 december van het jaar, voorafgaand aan het jaar waarop het plan betrekking heeft.
Op basis van het bedrijfsplan brengt het hoofd van de uitvoeringsorganisatie over een kalenderjaar 3 keer een managementrapportage uit. Deze rapportage loopt gelijk aan de gemeentelijke budgetcyclus. De eerste twee managementrapportages verschijnen in april en augustus en de laatste volgt de jaarrekening. De managementrapportages worden voorgelegd aan het portefeuillehoudersoverleg.
Artikel 7 Financiële bepalingen
De gemeente Heemstede brengt de volgende kosten bij de deelnemende gemeenten in rekening:
salariskosten: de salariskosten van de medewerkers van de uitvoeringsorganisatie tot het maximale bedrag behorende bij de functionele salarisschaal;
de eventuele meerkosten, met uitzondering van de onder b genoemde bijzondere beloningen, worden gedragen door de gemeente waar de medewerker tot het moment van indiensttreding bij de gemeente Heemstede in dienst was;
overhead: de overige kosten verbonden aan de uitvoering door de uitvoeringsorganisatie van de in artikel 2, lid 2 genoemde taken is gelijk aan het aantal formatieplaatsen van de uitvoeringsorganisatie vermenigvuldigd met de overheadkosten per formatieplaats gebaseerd op het door de Directie Accountancy Rijksoverheid van het Ministerie van Financiën vastgestelde tarief voor overheadkosten (het DAR-tarief) in het voorafgaande jaar.
De gemeenten betalen aan de gemeente Heemstede per kwartaal een voorschot dat gelijk is aan 25% van de in lid 1 opgenomen kosten plus een op de begroting gebaseerd bedrag voor de Wmo, en wel op 15 februari, 15 mei, 15 augustus en 15 november van ieder jaar.
Het voorschotbedrag van de Wmo bestaat uit een bedrag voor vervoersvoorzieningen, woonvoorzieningen en de huishoudelijke hulp.
Artikel 9 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Een deelnemende gemeente kan tot uittreding besluiten. Uittreding vindt niet eerder plaats dan per 31 december van enig jaar, met inachtneming van een termijn van aanzegging aan de andere gemeenten van tenminste twee jaar.
De financiële gevolgen van uittreding, inclusief de daardoor ontstane wachtgeldverplichtingen, komen voor rekening van de uittredende gemeente.
De bevoegdheid tot uittreding komt de eerste periode van vijf jaren na aanvang van de samenwerking ingevolge deze regeling niet toe aan de gemeente Heemstede. Indien zich gedurende die periode omstandigheden van buitengewone aard voordoen die desondanks tot uittreding c.q. opheffing van de regeling kunnen dwingen, zal hiervan in overleg tussen de gemeenten kunnen worden afgeweken.
Voor de vaststelling van de financiële gevolgen van uittreding als bedoeld in lid 3, wordt voorafgaande aan die uittreding door de deelnemende gemeenten gezamenlijk advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. Het advies van deze deskundige is voor de gemeenten bindend. De kosten van het inschakelen van de deskundige zijn voor rekening van de uittredende gemeente.
De colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten dragen op de gebruikelijke wijze zorg voor bekendmaking van de regeling. De gemeente Heemstede draagt zorg voor de verplichting om de gemeenschappelijke regeling te zenden aan gedeputeerde staten van de provincie Noord Holland ingevolge artikel 26 van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten:
Heemstede:
Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van Heemstede van 30 juni 2009
Bloemendaal:
Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van Bloemendaal van 8 juni 2009
Haarlemmerliede en Spaarnwoude:
Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van Haarlemmerliede en Spaarnwoude van 30 juni 2009.