Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Heemstede |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Heemstede |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-02-2010 | 22-12-2006 | 01-01-2011 | Nieuwe regeling | 21-12-2006 De Heemsteder, 10 februari 2010 | Onbekend |
Titel 1. Inleidende bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie voor het besturen, functioneren en beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Heemstede en de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Het geheel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
Het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.
De mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.
Het onderdeel van de administratie dat het systematisch vastleggen van financiële feiten omvat van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Heemstede, om zo te komen tot:
Het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van de rechten van de gemeente Heemstede.
Materiële vaste activa met een economisch nut
Dit zijn activa die verhandelbaar zijn of een opbrengst kunnen genereren. Voorbeelden hiervan zijn gebouwen (verhandelbaar) of riolering (opbrengst in de vorm van rioolrecht),
Materiële vaste activa in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
Dit zijn investeringen in activa die geen middelen genereren en die niet verhandelbaar zijn (er is geen markt voor). Het gaat hierbij om bruggen, wegen, openbaar groen etc.
Het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen en raadsbesluiten.
Iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college.
Titel 2. Begroting en verantwoording
Het college stelt door het SMART maken van de programma’s relevante indicatoren voor met betrekking tot het meten van en het afleggen van verantwoording over de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid (SMART= Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Reëel en Tijdgebonden).
Artikel 3. Uitgangspunten van de begroting
Het college biedt uiterlijk 1 juni van het lopende jaar een kadernota aan met daarin de begrotingsuitgangspunten voor het komende begrotingsjaar. De kadernota bevat tevens een investeringsprogramma van nieuwe investeringen voor het lopend jaar, het komend begrotingsjaar en de drie daaropvolgende jaren. Tevens wordt een meerjarenbegroting voor de komende vier begrotingsjaren opgenomen.
Artikel 4. Inrichting begroting en jaarstukken
De programma-begroting bevat een investeringsprogramma van nieuwe investeringen voor het begrotingsjaar en de hierop volgende drie jaren. Hierin wordt per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven. Het jaarverslag bevat een overzicht van lopende investeringen met daarbij het geautoriseerde investeringskrediet en de uitputting van het krediet.
Artikel 5. Autorisatie (begroting), investeringskredieten en begrotingswijzigingen
Het college is bevoegd overschrijdingen van de geautoriseerde lasten en onderschrijdingen van de geautoriseerde baten te dekken uit het in de begroting onder onvoorzien opgenomen bedrag. Bij de aanwending van de post onvoorzien wordt aan de hand van een collegebesluit een begrotingswijziging gemaakt.
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen uit het investeringsprogramma voor het desbetreffende begrotingsjaar hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen uit het investeringsprogramma van het desbetreffende begrotingsjaar worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de begroting geautoriseerd.
Het college informeert vooraf de raad en neemt pas een besluit nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen indien het college privaatrechtelijke rechtshandelingen (investeringen, garantstellingen, aan- /verkoop onroerend goed ed.) aangaat die ingrijpende gevolgen (maatschappelijke aandacht voor het onderwerp of politieke gevoeligheid) kunnen hebben voor de gemeente. Indien het college een dergelijk besluit neemt op basis van, en overeenkomstig met een eerder door de raad vastgestelde en van toepassing zijnde gemeenschappelijke regeling, maakt dit besluit onderdeel uit van de bedrijfsvoering en is dit lid niet van toepassing.
Artikel 7. Waardering en afschrijving vaste activa
Afschrijving vindt lineair plaats op basis van de aanschafwaarde (historische kostprijs) exclusief verrekenbare BTW maar inclusief toegerekende uren. Uitzondering hierop vormt de afschrijvingsmethodiek bij sportaccommodaties, sportvelden en hieraan gerelateerde activa. Deze afschrijving vindt annuïtair plaats omdat de kapitaallasten veelal worden gedekt door huuropbrengsten.
De onttrekking aan bestemmingsreserves ten behoeve van investeringen genoemd onder 8 van dit artikel worden niet verrekend met het investeringsbedrag (er wordt bruto geactiveerd). Bijdragen van derden die een rechtstreekse relatie hebben met de investering genoemd onder 7 worden wel op de investering in mindering worden gebracht.
Artikel 10. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Heemstede wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
Artikel 12. Financieringsfunctie
Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties anders dan genoemd in het tweede lid worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.
Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde onder het eerste tot en met derde lid en legt deze regels alsmede de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening vast in een besluit treasurystatuut. Het college zendt het treasury-statuut ter kennisgeving aan de raad.
Artikel 13. Registratie activa en vermogen
Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de geactiveerde activa en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd.
Artikel 16. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college geeft bij de begroting en de jaarrekening in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen inzicht in het beheer van de kapitaalgoederen, bestaande uit:
In deze paragraaf komt tevens tot uitdrukking op basis van de welke beleidsmatige kaders de hiervoor genoemde kapitaalgoederen beheerd worden.
Afschrijvingstermijnen vaste activa.
Bijlage bij artikel 7, lid 13 van de “financiële verordening artikel 212 gemeente Heemstede”.
Aanzienlijke delen schoolgebouw 1 |
|||