Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hellevoetsluis

Regeling melding financiële belangen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHellevoetsluis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling melding financiële belangen
CiteertitelRegeling melding financiële belangen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 125, eerste lid, onder e, van de Ambtenarenwet en artikel 15, 1f van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Onbekend.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-201301-05-2013Nieuwe regeling.

16-04-2013

Groot-Hellevoet, 5 juni 2013

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling melding financiële belangen

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellevoetsluis;

gelezen het advies van de Ondernemingsraad;

gelet op artikel 125, eerste lid, onder e, van de Ambtenarenwet en artikel 15, 1f van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007;

besluit:

vast te stellen de navolgende Regeling melding financiële belangen

Artikel 1

Deze regeling heeft tot doel te regelen op welke wijze de ambtenaar, die een functie als bedoeld in artikel 2 van deze regeling vervult, melding maakt van zijn financiële belangen, respectievelijk bezit van en transacties in effecten, die de belangen van de dienst voor zover deze in verband staan met zijn functievervulling, kunnen raken.

Artikel 2
  • 1.

    De verplichte melding van belangen als bedoeld in het vorige

    artikel is van toepassing op de ambtenaren die volgende functies

    vervullen:

    • a.

      gemeentesecretaris/algemeen directeur (hierna: algemeen directeur);

    • b.

      de eventuele overige d

  • 2.

    Op voordracht van de algemeen directeur kan het college andere functies binnen de organisatie aanwijzen met een bijzonder risico op financiële belangenverstrengeling of het risico van oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie. Voor de ambtenaren die aangewezen functies vervullen geldt een meldplicht als bedoeld in het vorige lid.

Artikel 3
  • 1.

    De ambtenaar genoemd in het vorige artikel meldt zijn belangen als bedoeld in deze regeling, schriftelijk op het in de bijlage opgenomen Meldingsformulier financiële belangen.

  • 2.

    Het ingevulde en ondertekende formulier wordt door de ambtenaar ingeleverd bij het college door tussenkomst van zijn leidinggevende.

  • 3.

    De ambtenaar is verplicht om desgevraagd nadere informatie en bescheiden te verstrekken met betrekking tot de melding in de vorige leden.

  • 4.

    De melding en de registratie van de belangen als bedoeld in deze regeling worden vertrouwelijk behandeld.

Artikel 4

Indien de gemelde belangen als bedoeld in deze regeling een risico op financiële belangenverstrengeling of het risico van oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie opleveren in de werkzaamheden van de ambtenaar, dan kan het college:

  • a.

    risicobeperkende maatregelen treffen, of;

  • b.

    een verbod opleggen aan de ambtenaar als een goede functievervulling in redelijkheid niet zou zijn verzekerd.

Artikel 5
  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 mei 2013

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als Regeling melding financiële belangen.

     

Hellevoetsluis, 16 april 2013.

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

J.C. Simons, mr. F.D. van Heijningen

Toelichting

Algemeen

In 2003 is de verplichting in de Ambtenarenwet opgenomen om voorschriften vast te stellen inzake de melding van financiële belangen respectievelijk van het bezit van en transacties in effecten door ambtenaren die een functie uitoefenen waarin risico bestaat op financiële belangenverstrengeling of oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie (Wet van 23 januari 2003, Stb. 2003, 60).

De nieuwe wetsbepaling is reeds verwerkt in de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007 waarin onder andere is bepaald dat het college:

  • -

    de functies aanwijst waaraan in het bijzonder het risico van financiële belangenverstrengeling of het risico van oneigenlijk gebruik van koersgevoelige

    informatie is verbonden;

  • -

    de wijze van melding en registratie van financiële belangen regelt.

In de onderhavige regeling is hier uitvoering aan gegeven.

Artikelsgewijs

Artikel 1

In dit artikel is het doel van de Regeling melding financiële belangen (hierna: de regeling) omschreven.

Artikel 2

In dit artikel is de verplichting neergelegd om actief melding te maken van financiële belangen, effectenbezit en effectentransacties. Deze verplichting is gekoppeld aan de in dit artikel genoemde functies.

Naast de verplichte functie van gemeentesecretaris/algemeen directeur zijn ook (eventueel in de toekomst aan te stellen directeuren aangewezen omdat deze functionarissen dicht bij de politiek staan en door hun advisering het gemeentelijk beleid kunnen beïnvloeden.

De algemeen directeur kan daarnaast ook andere functies aanwijzen die, naar zijn oordeel, in aanmerking kunnen komen voor de meldplicht.

Iedere schijn van financiële belangenverstrengeling dient namelijk te worden voorkomen, omdat in de praktijk het gevaar van belangenverstrengeling zou kunnen ontstaan als een ambtenaar financiële belangen bezit die een onafhankelijke besluitvorming in de weg kunnen staan. Het gaat dan om belangen in ondernemingen die een relatie met de gemeente hebben of kunnen krijgen. Een ambtenaar die functioneel betrokken is bij beslissingen ten aanzien van zo’n onderneming zou zich kunnen laten leiden door zijn persoonlijke financieel belang daarin.

Het beleid is er echter op gericht de aangewezen groep die hun financiële belangen dient te melden zo beperkt mogelijk te houden.

Artikel 3

Eerste lid

Met betrekking tot deze meldplicht zal de ambtenaar in eerste instantie zelf moeten beoordelen of zijn financieel belang of effectenbezit en transacties in effecten de belangen van de dienst kunnen raken. Als dat naar zijn oordeel het geval is, zal hij daarvan aan het college, door tussenkomst van zijn leidinggevende, opgave moeten doen (middels een daartoe bestemd formulier).

Dat neemt niet weg dat de betrokken ambtenaar door de genoemde functionaris(sen) uitgenodigd kan worden om deze opgave te doen.

De meldplicht betreft in de eerste plaats financiële belangen. De verplichting betreft de melding van alleen die financiële belangen die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken.

Het begrip financieel belang is zeer divers. Het kan gaan om het bezit van effecten, vorderingsrechten, onroerend goed, bouwgrond alsook om financiële deelneming in ondernemingen.

De meldplicht betreft in de tweede plaats het bezit van en transacties in effecten. Integriteitrisico’s kunnen ontstaan indien een ambtenaar door zijn functievervulling beschikt over kennis die hij in de privé-sfeer kan gebruiken om er persoonlijk voordeel mee te behalen. Het gaat daarbij om het risico van oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie. Koersgevoelige informatie kan beschreven worden als niet openbare bijzonderheden omtrent een instelling of omtrent de handel in effecten waarvan het openbaar worden naar verwachting invloed zal hebben op de koers van de effecten van die instelling.

Tweede lid

De gemelde financiële belangen of het bezit van of de transacties in effecten dienen vervolgens geregistreerd te worden. Overeenkomstig de registratie van nevenwerkzaamheden, berust de registratie van de financiële belangen, effectenbezit en effectentransacties van de topfunctionarissen bij BMO- P&O.

Derde lid

Het is denkbaar dat de meldingen en nadien gebleken feiten en omstandigheden vragen oproepen die slechts beantwoord kunnen worden door het ontvangen van nadere informatie of bescheiden. In dat geval kan van de ambtenaar worden gevergd dat hij deze verschaft. Het kan onder meer betreffen informatie van de bank of van de effectenbemiddelaar van de betrokken ambtenaar.

Vierde lid

Het behoeft geen betoog dat het melden en registreren van de hier aan de orde zijnde financiële belangen gevoeliger ligt dan het melden van nevenwerkzaamheden. Op de hierbij betrokken personen rust de plicht zorgvuldig met al deze gegevens om te gaan en vertrouwelijkheid daarvan scherp te bewaken.

Artikel 4

De risico’s van belangenverstrengeling enerzijds en oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie anderzijds zijn gelegen in de situatie dat een ambtenaar financiële belangen heeft dan wel op de beurs wil handelen, terwijl hij in zijn taakveld de mogelijkheid heeft om de waarde daarvan ten eigen voordele te beïnvloeden dan wel koersgevoelige informatie voor privé beleggingstransacties te verkrijgen.

Of inderdaad sprake is van deze risico’s hangt af van het concrete financiële belang en de feitelijke werkzaamheden en bevoegdheden van de ambtenaar.

De beoordeling van een risico op financiële belangenverstrengeling of het risico van oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie ten aanzien van de aangewezen functionarissen is voorbehouden aan de algemeen directeur. Beslist wordt welke financiële belangen van de betrokken functionaris wel en welke niet toelaatbaar zijn in relatie tot de te vervullen functie en of/welke risico beperkende maatregelen nodig zijn.

De leidinggevende beoordeelt en adviseert over de toelaatbaarheid van de gemelde financiële belangen van de bij zijn directie/afdeling werkzame ambtenaren. Hij beslist of/welke maatregelen nodig zijn om eventuele risico’s te beperken.

Vooraf kan niet eenduidig worden aangegeven welke financiële belangen wel en welke niet toelaatbaar zijn in relatie tot de te vervullen functie; dit wordt per geval beoordeeld. Bezien dient te worden of het concrete financiële belang daadwerkelijk risico’s met zich meebrengt bij het uitoefenen door de ambtenaar van zijn bevoegdheden en werkzaamheden.

Indien naar de inschatting van de leidinggevende sprake is van een risico dan wordt beoordeeld welke risicobeperkende maatregelen nodig zijn. Het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ambtenaar om te voorkomen dat hij in (de schijn van) een situatie terechtkomt dat hij in zijn functievervulling wordt beïnvloed door persoonlijke financiële belangen. Wordt het financiële belang niet toelaatbaar geacht dan kan de ambtenaar op eigen initiatief zijn financiële belang afstoten. Gebeurt dat niet dan dient bezien te worden hoe het risico van belangenverstrengeling of misbruik van voorwetenschap in relatie tot de functie van de betrokken ambtenaar te voorkomen kan worden. De betreffende ambtenaar kan bijvoorbeeld worden gevraagd dat hij zich onthoudt van de besluitvorming ten aanzien van de onderneming waarin hij financiële belangen heeft, of van zijn stemrecht bij besluiten van de instanties, waar hij een financieel belang heeft, die de belangen van de gemeente kunnen beïnvloeden. Verder kan worden gedacht aan aanpassing van de taakinhoud of (over)plaatsing van de ambtenaar in een andere (passende) functie, etc. Biedt een dergelijke maatregel geen oplossing, dan resteert het slechts om het hebben van de betreffende financiële belangen dan wel de effectentransacties te verbieden.

In dit kader wordt opgemerkt dat een verbod op het hebben van financiële belangen respectievelijk bezit van en transacties in effecten aan alle ambtenaren kan worden opgelegd als is aangetoond dat er financiële belangenverstrengeling is.

Op de beslissingen is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Tegen deze beslissingen is dan ook bezwaar en beroep mogelijk.

MELDINGSFORMULIER FINANCIËLE BELANGEN

De melding van relevante financiële en/of zeggenschapsbelangen, effectenbezit en effectentransacties is verplicht voor ambtenaren die daartoe op grond van de Regeling melding financiële belangen daartoe zijn aangewezen.

Bij melding van financiële belangen gaat het om die belangen die een raakvlak hebben met de werkzaamheden die u verricht of met de informatie die uitsluitend via uw werk verkregen kan zijn.

Welke financiële belangen wel en niet toelaatbaar zijn, hangt af van uw (concrete) financiële belang en de inhoud van uw taak.

Voor financiële belangen, effectenbezit of effectentransacties die een risico vormen voor een goede vervulling van de functie of het goede functioneren van de openbare dienst geldt een verbod voor alle ambtenaren.

Dit betekent dat de ambtenaren die een functie uitoefenen die niet is aangewezen op grond van de Regeling melding financiële belangen eveneens worden verzocht dit formulier in te vullen indien zij van oordeel zijn dat zijn financiële belangen, effectenbezit of effectentransacties een risico vormen voor een goede vervulling van de functie of het goede functioneren van de openbare dienst.

U dient zelf af te wegen of uw financiële belangen de belangen van de gemeente kunnen raken. Neem bij vragen of twijfel contact op met uw leidinggevende.

U wordt verzocht na invulling van dit formulier dit voor advies aan uw leidinggevende te geven.

Nadat uw leidinggevende advies heeft uitgebracht, zal hij er zorg voor dragen dat het verder in procedure wordt gebracht.

Binnen vier weken na indiening van het registratieformulier bij uw leidinggevende ontvangt u een beschikking van het college, waarin aan u wordt mede gedeeld, dat de uitoefening van de nevenwerkzaamheden:

  • a.

    geen bezwaren ontmoet, omdat de financiële belangen, effectenbezit of effectentransacties geen risico vormen voor een goede functievervulling;

  • b.

    in principe geen bezwaren ontmoet, als voldaan wordt aan risico beperkende maatregelen en

  • c.

    in principe bezwaar bestaat en de goedkeuring wordt onthouden omdat de financiële belangen, effectenbezit of effectentransacties een risico vormen voor een goede functievervulling en daardoor de integriteit van de gemeente als overheid niet kan worden gewaarborgd.

In het geval van een beschikking als bedoeld onder b en c heeft u veertien dagen de tijd uw visie hierop te geven, alvorens een definitief besluit wordt genomen.

Indien u in uw visie nieuwe feiten kunt aantonen waardoor aantoonbaar is dat een goede functievervulling in redelijkheid is verzekerd, kan dit leiden tot een beschikking, zoals onder a.

Ambtshalve zult u jaarlijks worden verzocht of zich mutaties hebben voorgedaan die tevens zullen worden getoetst aan de bestaande regelgeving.

Gelieve tussentijdse wijzigingen zo spoedig mogelijk te willen doorgeven aan uw leidinggevende.

Dit registratieformulier wordt in uw persoonsdossier bewaard.

De gegevens die u verstrekt worden strikt vertrouwelijk behandeld.

Uw gegevens

Achternaam en voorletters: …………..…………………………………………………….……….… M / V

Geboortedatum: …………..…………………………………………………….……….…………………….…

Hoofdfunctie : ……………..…………………………………………………….……….…………………….…

Afdeling: ……………………………………………………………………………………………..…

Telefoon (werk): ………………………………………………………………………………………………...

Emailadres : ….………………………………………………………………………………………………...

Het meldingsformulier is naar waarheid en volledig ingevuld.

Handtekening: ….………………………………………………………………………datum ………………...

SOORT BELANG

per belang s.v.p. een apart formulier invullen

Nieuw Wijziging Beëindiging

Kruis het juiste antwoord aan

Belang in een niet beursgenoteerde onderneming

Bedrijfsnaam

Aard van het belang

Waarde*

per

dd - mm - jjjj

Inschrijfnummer KvK

Bouwgrond

Kadastrale objectgegevens:

Grootte

Locatie

Waarde*

per

dd - mm - jjjj

Effecten

Bedrijfsnaam

Soort effecten

Aantal effecten

per

dd - mm - jjjj

Waarde*

per

dd - mm - jjjj

Onroerend goed (niet zijnde uw woonhuis)

Kadastrale objectgegevens:

Aanduiding

Omschrijving

Locatie

Waarde*

per

dd - mm - jjjj

Stemrechten en/of zeggenschapsbelang

Aantal stemmen

Zeggenschapspercentage

Bedrijfsnaam

Inschrijfnummer KvK

*alleen invullen bij meer dan € 7.500,--

Anders:

Advies leidinggevende

Handtekening voor wel / niet akkoord: ……………………………………………… datum ……..………...

Toelichting

Risicobeperkende maatregelen (indien van toepassing)

…………………….………………………………………………………………………………………………...

…….………………………………………………………………………………………………………………...

…………………….………………………………………………………………………………………………...

Advies hoofd BMO

Handtekening voor wel / niet akkoord……………………………………… datum..............................

Toelichting

Risicobeperkende maatregelen (indien van toepassing)

Advies Algemeen Directeur

…………………….………………………………………………………………………………………………...

Handtekening voor wel / niet akkoord……………………………………… datum..............................

Toelichting

Risicobeperkende maatregelen (indien van toepassing

…….……

Besluit college van burgemeester en wethouders

College van Burgemeester en Wethouders

Handtekening voor wel/ niet akkoord………………………………………………… datum ……………...

wel akkoord met de volgende risicobeperkende maatregelen

Motivering

Eventuele visie ambtenaar

Handtekening voor wel / niet akkoord……………………………………… datum..............................

Eventuele Toelichting

Besluit college van burgemeester en wethouders .……..……….………………………………………………………………………………………………………….

Handtekening voor wel/ niet akkoord………………………………………………… datum ……………...

wel akkoord met de volgende risico beperkende maatregelen

Motivering

formulier financiële belangen maart 2011