Organisatie | Gennep |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies van de gemeente Gennep |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Toelichting op de belangrijkste wijzigingen |
Deze regeling vervangt de Verordening op de raadscommissies van de gemeente Gennep van 28 oktober 2002.
Gemeentewet art. 82, 83, 84, 85 en 86
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-07-2013 | 29-03-2018 | nieuwe regeling | 24-06-2013 Gemeenteblad 2013-13 | 2013/2636 |
Hoofdstuk 2. Instelling en taken raadscommissies.
b.De raadscommissie Samenleving en Milieu adviseert en overlegt hoofdzakelijk over de volgende onderwerpen:
Bedrijvigheid/Werkgelegenheid:
Hoofdstuk 3. Procedure advisering.
De voorzitter constateert na de beraadslaging of de raadscommissie het presidium adviseert het voorstel als besluitrijp op de agenda van de bespreekraad te plaatsen dan wel als hamerstuk op de voorlopige agenda van de hamerraad te plaatsen. Voor dit laatste is een unaniem advies van de raadscommissie vereist.
ndien het advies van de raadscommissie afwijkt van het voorstel van burgemeester en wethouders, zendt de commissie het advies en het voorstel aan burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders zenden hun opmerkingen, dan wel bericht van intrekking van het voorstel, zo spoedig mogelijk doch binnen 30 dagen aan de commissievoorzitter ter agendering voor de raad.
Indien de raadscommissie uit eigener beweging advies uitbrengt, zendt de commissie het advies aan burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders zenden het advies van de raadscommissie samen met hun opmerkingen zo spoedig mogelijk doch binnen 30 dagen aan de voorzitter van de raad ter agendering voor de raad.
Hoofdstuk 5. Werkwijze van de raadscommissies.
Een raadscommissie vergadert volgens een door het presidium vast te stellen vergaderschema en overigens zo dikwijls dit door het presidium wordt nodig geoordeeld. Het presidium gaat daartoe in elk geval over indien ten minste twee leden van de commissie hem dat onder opgaaf van redenen hebben gevraagd.
Op voorstel van de voorzitter of twee leden van de commissie kan de commissie de vergadering besloten verklaren voor een nader te bepalen onderwerp. Voor de besloten vergadering en de wijze van geheimhouding van het besprokene zijn de artikelen 42 tot en met 45 van het reglement van orde op de vergaderingen van de raad van overeenkomstige toepassing.
De leden, de voorzitter, de wethouders, de commissiegriffier en de gemeentesecretaris hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de resultaatlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen geadviseerd is. Een voorstel tot verandering dient schriftelijk of digitaal bij de griffier te worden ingediend.
Hoofdstuk 7. Slot- en overgangsbepalingen.
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking. Op dat tijdstip vervalt de ‘Verordening op de raadscommissies van de gemeente Gennep’ van de raad van de gemeente Gennep vastgesteld bij raadsbesluit van 28 oktober 2002 en laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 7 april 2008.