Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kampen

Procedureregeling Functiewaardering en –beschrijving

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKampen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProcedureregeling Functiewaardering en –beschrijving
CiteertitelProcedureregeling Functiewaardering en –beschrijving
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerppersoneel en organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Procedureregeling functiewaardering 2006 e.v.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Bezoldigingsregeling gemeente Kampen 2001, art. 6

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-06-201309-04-2014nieuwe regeling

18-06-2013

Gemeenteblad P2013, nr. 28

13ADV00349

Tekst van de regeling

Intitulé

Procedureregeling Functiewaardering en –beschrijving

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;

gelezen het voorstel van 10 juni 2103, kenmerk 13ADV00309;

gelet op het bepaalde in artikel 6, lid 3 van de Bezoldigingsregeling gemeente Kampen 2001;

gelet op de eerdere instemming van de Ondernemingsraad op 2 maart 2006 voor RATO® als functiewaarderingsmethode;

gelet op de bereikte overeenstemming in de commissie voor Georganiseerd Overleg over de wijziging van de procedureregeling op 29 mei 2013;

besluitvast te stellen de volgende regeling:

Procedurere geling functiebeschrijving en - waardering

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    bestuurder: de bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden;

  • -

    bezwaarschriftencommissie: de ingestelde commissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    directie: als bedoeld in het Organisatiestatuut gemeente Kampen;

  • -

    externe deskundige: een erkend externe deskundige die gecertificeerd is om te werken met RATO®;

  • -

    takenpakket: het samenstel van feitelijke taken en/of werkzaamheden dat de functiehouder op basis van een vastgestelde (generieke) functiebeschrijving dient uit te voeren;

  • -

    functiebeschrijving: de generieke beschrijving die krachtens een algemeen verbindend voorschrift door het college als zodanig is vastgesteld voor één of meerdere gelijkwaardige taakpakketten;

  • -

    functieboek: het geheel van alle vastgestelde functiebeschrijvingen;

  • -

    functiehouder:

    • de ambtenaar in de zin van de Collectieve en Lokale Arbeidsvoorwaardenregeling, of

    • de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, als bedoeld in artikel 2:5 van de Collectieve en Lokale Arbeidsvoorwaardenregeling is aangegaan;

  • -

    functiewaardering: het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in RATO® vastgelegde waarderingsmethode.

Artikel 2 Vaststelling functiebeschrijvingen

  • 1.

    De bestuurder, of namens deze de leidinggevende, stelt in samenspraak met de externe deskundige per functie een beschrijving op conform het daarvoor gebruikelijke format binnen de gemeente.

  • 2.

    De beschrijving wordt besproken binnen de directie en door of namens de bestuurder voorlopig vastgesteld. De voorlopig vastgestelde functiebeschrijving wordt door de bestuurder ter informatie aangeboden aan de Ondernemingsraad.

  • 3.

    Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de Wet op de Ondernemingsraden, dan stelt de bestuurder de Ondernemingsraad in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de beschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 van de Wet op de Ondernemingsraden zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    Met inachtneming van het bepaalde in lid 2 of 3 legt de bestuurder de functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het college. Het college stelt de functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschift vast.

  • 5.

    Gezamenlijk vormen de functiebeschrijvingen het functieboek voor de gemeente.

Artikel 3 Wijziging functiebeschrijvingen

  • 1.

    Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt door of namens de bestuurder bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.

  • 2.

    Als de Ondernemingsraad van mening is dat door wijzigingen als bedoeld in lid 1 de functiebeschrijvingen niet meer actueel zijn, kan zij een verzoek tot heroverweging indienen bij de bestuurder.

Artikel 4 De functiewaardering

  • 1.

    In opdracht van het college worden alle functiebeschrijvingen gewaardeerd met de in RATO®vastgelegde functiewaarderingsmethode door de externe deskundige.

  • 2.

    De waarderingsresultaten worden opgenomen in een eindadvies functiewaardering aan het college. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

    • a.

      een motivering, gerubriceerd per invalshoek en dimensie, van de subscores en de totaalscore per functiebeschrijving;

    • b.

      een overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle functiebeschrijvingen;

    • c.

      een gecombineerd overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle beschrijvingen.

Artikel 5 Vaststelling functiewaardering en conversietabel

  • 1.

    Het college stelt de waarderingen vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het college stelt de waarderingen van de functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschift vast.

  • 2.

    Het college stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.

  • 3.

    Door middel van toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van alle functiebeschrijvingen omgezet naar functionele schalen.

Artikel 6 Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar en beroep (organisatiebrede ronde)

  • 1.

    De directie adviseert het college over de indeling van de functie(s) in de vastgestelde functiebeschrijvingen.

  • 2.

    In geval van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een ingrijpende organisatorische verandering, wordt het indelingsadvies ter toetsing voorgelegd aan de externe deskundige. Na deze externe toetsing wordt de Ondernemingsraad in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen.

  • 3.

    De directie maakt schriftelijk aan de functiehouder bekend welke functiebeschrijving op zijn/haar takenpakket van toepassing gaat worden (indelingsbesluit). In dit voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging.

  • 4.

    De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze over de indeling op de vastgestelde beschrijving kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt twee weken. De zienswijze wordt schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan het college. Het college legt de zienswijze ter advisering voor aan de directie.

  • 5.

    Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 4, maakt het college, indien van toepassing na heroverweging van de ingediende zienswijze(n) van de functiehouder(s) en het advies van directie, schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving het takenpakket van de functiehouder is ingedeeld en wat de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging. Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 7 Nieuwe en gewijzigde taken (individuele herzieningen)

  • 1.

    Indien aan een functiehouder nieuwe of gewijzigde taken worden opgedragen, dan heroverweegt de directie de indeling in de functiebeschrijving, na en met inachtneming van het advies van team Personeel en Organisatie, Juridische Zaken en Communicatie.

  • 2.

    Indien deze heroverweging leidt tot een ander indelingsbesluit, dan is het bepaalde in artikel 6 lid 4 en 5 van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    In het geval dat de heroverweging niet leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan wordt de functiehouder hiervan onverwijld in kennis gesteld door de directie. Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 4.

    Als de functiehouder van mening is dat zijn/haar taken niet meer passen binnen de van toepassing verklaarde generieke beschrijving, kan hij/zij een verzoek voor (her)indeling indienen. Dit verzoek wordt behandeld conform lid 1 t/m 3 van dit artikel.

Artikel 8 Overgangs- en slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het college.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Procedureregeling functiebeschrijving en –waardering’.

  • 3.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 4.

    De ‘Procedureregeling functiewaardering 2006 e.v.’ wordt met ingang van inwerkingtreding van deze regeling ingetrokken.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen d.d. 18 juni 2013.

de secretaris, de burgemeester,

J.F. Goedegebure drs. mr. B. Koelewijn