Organisatie | Raalte |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidietoetsingskaders sociaal beleid 2014 |
Citeertitel | Subsidietoetsingskaders sociaal beleid 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene subsidieverordening gemeente Raalte, art. 5
--
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-06-2013 | 01-06-2014 | nieuwe regeling | 02-04-2013 | 1644 |
Afdeling 1.1 Voor- en vroegschoolse educatie
Binnen het landelijk onderwijsachterstandenbeleid hebben gemeenten verantwoordelijkheid voor voor- en vroegschoolse educatie, schakelklassen en het voeren van overleg met schoolbesturen over het voorkomen van segregatie en het bevorderen van integratie. Daarbij hoort ook de doorlopende leerlijn van voorschoolse educatie naar het basisonderwijs.
ten aanzien van voor- en vroegschoolse educatie.
• de realisatie van deelname van de doelgroepkinderen in de leeftijd van 2 tot en met 5 jaar aan door de gemeente goedgekeurde gestructureerde programma’s voor voor- en vroegschoolse educatie.
• de totstandbrenging van samenwerkingsverbanden tussen scholen voor basisonderwijs, voorschoolse voorzieningen en consultatiebureaus.
• deskundigheidsbevordering van medewerkers van voorschoolse voorzieningen.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
De hoogte van het subsidiebedrag is gebaseerd op de afspraken tussen de uitvoerder en de gemeente waarbij de te leveren prestaties worden gerelateerd aan het door de gemeente beschikbaar gestelde budget.
Een aanvraag voor budgetsubsidiëring gaat vergezeld van:
1. een (meerjarig) activiteitenplan waarin zijn opgenomen:
a. de concrete doelstellingen en de manier waarop deze doelstellingen worden geëvalueerd;
b. een overzicht van het totaal aantal deelnemers en het aantal deelnemers behorend tot de doelgroep;
c. de scholing van leidsters ten aanzien van voor- en vroegschoolse educatie;
d. een jaarlijks opleidingsplan voor medewerkers VVE;
e. de wijze waarop gericht ouderbeleid wordt vormgegeven en uitgevoerd;
f. de wijze waarop de kwaliteit van de aangeboden VVE wordt gerealiseerd en geborgd (intern cyclisch systeem van kwaliteitszorg);
g. de wijze waarop de doorgaande lijn van voor- naar vroegscholen wordt geborgd.
2. een begroting van baten en lasten waarin de inzet van eigen middelen wordt aangegeven.
Aanvragen voor subsidie worden ingediend voor 1 september voorafgaand aan het schooljaar waarin de activiteit aanvangt. Het college kan besluiten van deze indieningstermijn af te wijken. Verzoeken tot vaststelling worden, voorzien van een inhoudelijk en financieel verslag ingediend voor 1 juni volgend op het schooljaar waarin de activiteiten hebben plaatsgevonden.
Het subsidieplafond is gelijk aan de doeluitkering die de gemeente Raalte jaarlijks van de Rijksoverheid ontvangt. Indien het subsidieplafond bereikt is, wordt het beschikbare subsidiebedrag verdeeld naar rato van het aantal doelgroepkinderen dat van de te subsidiëren activiteit gebruik maakt.
Het doel van het achterstandenbeleid is het realiseren van gestructureerde programma's. Prioriteit wordt dan ook gegeven aan meerjarige activiteiten.
Afdeling 1.2 Onderwijs- en leerlingbegeleiding
- Het ondersteunen van scholen bij de uitvoering van de leerlingzorg.
- Het in het kader van de implementatie van Passend Onderwijs realiseren van een sluitende en doorgaande ontwikkellijn voor kinderen van de voorschoolse periode tot en met het basisonderwijs.
- Het inzetten van een zo breed mogelijk instrumentarium om maatwerk in de ondersteuning van zorgleerlingen te kunnen bieden.
- Begeleiding van en onderzoek naar individuele leerlingen;
- De inzet van orthopedagogen op scholen;
- De inzet van een orthopedagoog binnen zorgplatforms en PCL’s;
- De inzet van een orthopedagoog binnen het team jonge risico kind;
- Vormen van lichte en zware ondersteuning van leerlingen;
- Het aanbieden van ondersteuningsvormen zoals een handicapspecifieke expert of andere specialisaties ten behoeve van ondersteuning van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
Subsidiëring van schoolbegeleidingsdienst Centraal Nederland vindt plaats op basis van een bedrag per leerling.
In de samenwerkingsovereenkomst 2013-2016 tussen de gemeente Raalte en de schoolbesturen Stichting De Mare en Stichting Mijn Plein is de inzet van gemeentelijke middelen voor onderwijsondersteuning aan zorgleerlingen vastgelegd. Tevens staan daarin de te realiseren prestaties.
Schoolbegeleidingsdienst Centraal Nederland, schoolbesturen/samenwerkingsbestand Weer Samen naar School.
Afdeling 1.3 Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt
Uitvoering van activiteiten die bijdragen aan het verbeteren van de afstemming tussen technisch onderwijs en technische bedrijven, zowel kwantitatief als kwalitatief.
- Techniekdag Onderwijs Salland;
- Werven leerbedrijven t.b.v. 3e en 4e jaars vmbo-leerlingen (Ondernemend Technisch Onderwijs);
- Techniek en science activiteiten voor basisschoolleerlingen;
- Bedrijfsgerichte activiteiten voor havo/vwo leerlingen;
- Stimuleren en ondersteunen technisch onderwijs en techniekdocenten.
De grondslagen voor de berekening van de subsidie:
De hoogte van het subsidiebedrag is gebaseerd op de afspraken tussen het Platform Techniek Salland en de gemeente.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie:
De activiteiten worden bepaald en uitgevoerd op basis van behoeften onderwijs en bedrijven.
De activiteiten worden bekostigd op basis van cofinanciering, ook door het bedrijfsleven.
Hoofdstuk 2 Sociaal cultureel Werk
Doelstelling van het Sociaal Cultureel Werk is: het activeren, stimuleren en toerusten van individuen en groepen waardoor zij optimaal in staat zijn te participeren aan en te functioneren in de samenleving.
Een concrete bijdrage aan het realiseren van de doelstellingen:
- Het vergroten van ontplooiingsmogelijkheden van mensen, het stimuleren van zelfredzaamheid en participatie om te voorkomen dat mensen in een achterstandssituatie komen;
- Het bieden van mogelijkheden aan personen die in een achterstandssituatie zitten om de sociale positie te verbeteren.
Deze bijdrage bestaat uit het aanbieden van concrete activiteiten om doelstellingen (opgenomen in het beleidsplan Wmo) te realiseren op het gebied van de volgende prestatievelden van de Wmo:
- Wmo prestatieveld 1 leefbaarheid;
- Wmo prestatieveld 2 jeugdpreventie;
- Wmo prestatieveld 3 informatie/advies;
- Wmo prestatieveld 4 vrijwilligerswerk en mantelzorg
- Wmo prestatieveld 5 deelname.
Voor het realiseren van de doelstellingen wordt zoveel als mogelijk samenwerking gezocht met andere instellingen en zoekt de stichting actief naar externe financieringsmogelijkheden voor het realiseren van de activiteiten.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
De hoogte van het subsidiebedrag is gebaseerd op de afspraken tussen de stichting en de gemeente waarbij de te leveren prestaties worden gerelateerd aan het door de gemeente beschikbaar gestelde budget.
Hoofdstuk 3 Vrijwillig jeugd en jongerenwerk
Het bevorderen en ondersteunen van organisaties die enkel met behulp van vrijwilligers recreatieve activiteiten voor jeugdigen van 4-18 jaar organiseren die bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Het organiseren van recreatieve activiteiten voor jeugdigen van 4-18 jaar door scoutingverengingen en de speeltuinvereniging Blekkerhoek.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
De subsidie voor scoutingverenigingen bestaat uit:
1. een bedrag van € 33,- per betalend jeugdlid per jaar;
2. een bedrag van € 100,- per betalend gehandicapt jeugdlid per jaar.
Voor de speeltuinverenging Blekkerhoek geldt:een bedrag van € 5,-- per betalend gezin.
Bovengenoemde bedragen (prijspeil 2013) worden jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte. Het in de gemeentebegroting voor de jaarlijkse subsidiëring opgenomen bedrag geldt als subsidieplafond. Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt de subsidie gekort volgens een Breukregeling met in de teller het plafondbedrag en in de noemer het totale aan de hand van de subsidienormen berekende bedrag.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie:
1. Om voor subsidie in aanmerking te komen dienen organisaties zich op grond van hun statuten, stichtingsakte of reglement zonder winstoogmerk bezig te houden met het in groepsverband ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten gericht op ontspanning en ontplooiing van jeugdigen en jongeren in de leeftijd van 4-18 jaar.
2. Organisaties en instellingen die voldoen aan het gestelde onder 1. moeten tevens:
a. binnen de gemeente gevestigd of werkzaam zijn en een ledenbestand hebben waarvan
tenminste 2/3 deel woonachtig is in de gemeente Raalte;
b. een minimum aantal van 20 betalende jeugdleden tot 18 jaar hebben. Voor het bepalen van de leeftijdsgrens wordt uitgegaan van de leeftijd op 1 januari van het jaar voorafgaande aan het subsidiejaar; Voor de speeltuinvereniging geldt een minimumaantal van 100 betalende gezinnen;
c. zijn aangesloten bij een landelijke en/of regionale organisatie op het terrein van het jeugd en jongerenwerk;
d. niet eenzijdig gericht zijn op partijpolitieke, godsdienstige of levensbeschouwelijk vormen,
dan wel behoren tot een bedrijf, onderwijsinstelling of anders gerichte organisatie met een
besloten karakter. Evenmin moeten de activiteiten van de organisatie uitsluitend of nagenoeg
uitsluitend hun doel hebben in de kerkelijke erediensten of verbreiding van godsdienstige
e. een minimumcontributie van € 65,- per lid per jaar heffen (dit geldt niet voor de speeltuinvereniging);
f. bij de subsidie aanvraag (naast het activiteitenplan) een ledenlijst en een overzicht van de contributie overleggen (van het voorafgaande jaar).
3. organisaties die zich richten op activiteiten voor gehandicapten hoeven niet te voldoen aan het gestelde onder lid 2a en b.
Scoutingverenigingen en speeltuinverenigingen die enkel met behulp van vrijwilligers recreatieve activiteiten voor jeugdigen van 4-18 jaar organiseren.
Het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt de subsidie gekort volgens een
breukregeling met in de teller het plafondbedrag en in de noemer het totale aan de hand van de subsidienormen berekende bedrag.
Hoofdstuk 4 Leefbaarheid buurtdorpen
Het mogelijk maken van sociaal-culturele activiteiten die bijdragen aan de leefbaarheid en de sociale samenhang in de kernen Broekland, Heeten, Heino, Laag Zuthem, Lierderholthuis, Luttenberg, Nieuw Heeten en Mariënheem.
1. Activiteiten met een algemeen toegankelijk karakter die een bijdrage leveren aan de leefbaarheid en de sociale samenhang in het dorp;
2. Het leveren van een financiële bijdrage aan de instandhouding van buurthuizen (in die kernen die een buurthuis hebben);
4. Sociaal-culturele activiteiten voor kinderen, jongeren en ouderen;
5. Ondersteuning vrijwilligers.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
Bovenstaande bedragen zijn prijspeil 2013. Het totaalbedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
De instellingen leggen jaarlijks verantwoording over de besteding van de subsidie in het bestuursoverleg met de gemeente.
De verenigingen voor Plaatselijk Belang in de dorpen Broekland, Heeten, Heino, Laag Zuthem, Lierderholthuis, Luttenberg, Nieuw Heeten en Mariënheem.
In de begroting opgenomen bedrag.
Het dorp Raalte komt niet in aanmerking voor deze subsidie. Leefbaarheidsactiviteiten in Raalte worden door Landstede Welzijn georganiseerd.
Algemene doelstelling cultuur:
Door handhaving van een (met behulp van vele vrijwilligers vormgegeven) goed bekend en samenhangend aanbod van Cultuur en cultuuruitingen voor alle inwoners van de gemeente wordt een bijdrage geleverd aan de ontplooiing en het welbevinden van de individuele inwoner van de gemeente Raalte en aan de ontwikkeling van de leefbaarheid in de gemeente. Hierbij richten wij ons op de kracht en kwaliteiten van het lokale aanbod.
Afdeling 5.1 Kunstbeoefening door amateurs
Jaarlijkse subsidie Kunstbeoefening door amateurs
Het beoefenen van amateurkunst in groepsverband, zonder winstoogmerk.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
1. Een basisbedrag van € 555,- per vereniging
2. Een bedrag per contributie betalend jeugdlid, waarvan de hoogte bepaald wordt door de tak van kunstbeoefening:
• Voor muziek (harmonieorkesten, fanfarekorpsen, drumbands, twirl-marjorettegroep) € 45,- per jeugdlid
• Voor zang en operette € 33,- per jeugdlid
• Voor toneel, dans, folklore, literatuur, beeldende kunst, fotografie, nieuwe media € 27,50 per jeugdlid.
Onder jeugdleden wordt verstaan leden tot 18 jaar.
3. Hafabra-verenigingen met minimaal 10 jeugdleden kunnen een beroep doen op een bijdrage van € 850,-- voor het begeleiden van jeugdleden door een dirigent of instructeur.
Bovengenoemde bedragen (prijspeil 2013) worden jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte. Het in de gemeentebegroting voor de jaarlijkse subsidiëring opgenomen bedrag geldt als subsidieplafond. Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt de subsidie gekort volgens een Breukregeling met in de teller het plafondbedrag en in de noemer het totale aan de hand van de subsidienormen berekende bedrag.
Om in aanmerking te komen voor genoemde subsidies bij 1 tot en met 3 moeten organisaties
a. binnen de gemeente gevestigd of werkzaam zijn en een ledenbestand hebben, waarvan tenminste 2/3 deel woonachtig is in de gemeente Raalte;
b. een minimum aantal van totaal 20 betalende leden hebben (dit omdat een vereniging enige omvang moet hebben om ook daadwerkelijk als vereniging te kunnen functioneren);
c. bij de subsidie aanvraag (naast het activiteitenplan) een ledenlijst (van het aantal contributie betalende leden per 1-1 van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar), opgaaf van openbare voorstellingen en een overzicht van de contributie overleggen.
d. een minimum contributie van € 65,- per jaar heffen;
e. beschikken over deskundige begeleiding;
f. minimaal twee openbare voorstellingen per jaar geven met behulp van de
waarderingssubsidie. Voor die betreffende voorstellingen kan geen beroep op andere regelingen worden gedaan, zoals een éénmalige subsidie.
g. niet voor subsidie in aanmerking komen organisaties voor amateurkunst die eenzijdig zijn gericht op partijpolitieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke uitingsvormen.
Het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt de subsidie gekort volgens een
breukregeling met in de teller het plafondbedrag en in de noemer het totale aan de hand van de subsidienormen berekende bedrag.
Afdeling 5.2 Projectsubsidie Cultuur
Het gaat hierbij om een bijdrage in de kosten van culturele activiteiten die op projectbasis worden ondernomen. Deze activiteiten leveren een belangrijke bijdrage aan het bereik en de toegankelijkheid van cultuur voor een breed publiek. Zij zorgen voor een verlevendiging van het totale culturele aanbod. De subsidie is van tijdelijke aard, de doelstelling is dat activiteiten na afloop van de subsidietermijn, zonder subsidie kunnen voortbestaan.
Een project komt in aanmerking voor een Projectsubsidie Cultuur als het aan de volgende voorwaarden voldoet:
1. Zich afspeelt binnen de gemeentegrenzen.
2. Buiten de reguliere activiteiten van een vereniging of organisatie valt.
3. Een vernieuwend en/of experimenteel karakter heeft. Hierbij is niet alleen van belang welke activiteiten vernieuwend zijn, maar ook de wijze waarop doelgroepenbereik en PR vernieuwend georganiseerd zijn.
4. Een meerwaarde (verbreding of verdieping) levert aan het bestaande culturele aanbod in de gemeente.
5. Cultuurdeelname (participatie) stimuleert, dus actief deelnemen i.p.v. receptief (luisteren, kijken etc.)
7. De verwachting heeft dat het op een brede publieke belangstelling kan rekenen. Uit het projectplan moet blijken welke doelgroep(en) men beoogt te bereiken en de manier waarop. Brede publieke belangstelling moet blijken uit het bereik van meerdere doelgroepen tegelijk of het bereik van één zeer grote doelgroep (meer dan 500 per activiteit).
8. Een openbaar karakter heeft. Dat wil zeggen dat elke inwoner zonder specifieke voorwaarden kan participeren.
9. Een bijdrage levert aan de speerpunten van de cultuurnota “Cultuuraalte, op maat.”
10. Samenwerking tussen de culturele organisaties onderling of tussen culturele organisaties en het onderwijs tot stand brengt.
11. Bij voorkeur ook middelen krijgt van particulieren, andere fondsen en/of overheden.
12. Bij voorkeur een clustering is van evenementen. Door clustering wordt samenwerking gestimuleerd en kan promotie worden gebundeld.
13. De gemeente Raalte doormiddel van kunst en cultuur profileert
14. Bij voorkeur jeugd aanspreekt.
De criteria 1 tot en met 5 zijn verplichte voorwaarden. Als het project aan deze voorwaarden niet voldoet, komt het project niet in aanmerking voor een Projectsubsidie Cultuur.
Naast de verplichte voorwaarden dient het project aan minimaal 5 voorwaarden te voldoen van voorwaarde 6 tot en met 14.
Voor culturele evenementen en/of festivals zijn tevens de punten 13 tot en met 14 verplichte voorwaarden.
De subsidie wordt geweigerd voor:
• projecten die het primaire karakter hebben van feesten of jubileumvieringen
• boekuitgaven, geluidsdragers, films of dvd’s, aanschaf van audiovisuele middelen,muziekinstrumenten, kleding/uniformen, tentoonstellingen, congressen of beurzen;
• activiteiten gericht op het ontwikkelen van cultuureducatief aanbod in het primair onderwijs;
• activiteiten op het gebied van de media met een journalistieke en informatieve invulling;
• activiteiten die gericht zijn op het realiseren van een beeld of geluidregistratie van bijvoorbeeld concerten en voorstellingen;
• activiteiten die primair gericht zijn op of plaatsvinden binnen het kunstvakonderwijs met inbegrip van de mbo-kunstopleidingen en de particuliere opleidingen;
• activiteiten die tot doel hebben subsidie te verwerven voor investeringen in bedrijfsmiddelen of bouwkundige voorzieningen;
• activiteiten die primair gericht zijn op het realiseren van reguliere scholingsactiviteiten voor professionals;
• Commerciële (met winstoogmerk) en beroepsmatige activiteiten.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
Gesubsidieerd wordt maximaal 50 % van de daadwerkelijke kosten tot een maximum van 4.000,-- per project. Afhankelijk van de maatschappelijke relevantie kan in uitzonderlijke gevallen hiervan worden afgeweken. Bij de bepaling van het subsidiebedrag wordt meegewogen: in hoeverre de eigen organisatie financieel bijdraagt aan het project, of alle mogelijke fondsen/subsidieverstrekkers zijn benaderd, in hoeverre uit sponsoring draagvlak voor de activiteit blijkt, in hoeverre subsidie noodzakelijk is om het project doorgang te laten vinden, de mate waarin het project aan alle of alleen een gedeelte van de bovengenoemde criteria voldoet en de mate van publieksbereik (value for money).
1. Indien de aanvragende vereniging een jaarlijkse waarderingssubsidie ontvangt dient inzicht gegeven te worden, waarom de activiteit waarvoor een eenmalige subsidie wordt aangevraagd niet uit de jaarlijkse subsidie bekostigd kan worden, danwel waarom geen andere inkomsten beschikbaar zijn.
2. De Culturele Advies Raad adviseert het college van burgemeester en wethouders over de aanvragen voor een projectsubsidie.
3. Subsidieverzoeken tot en met € 1.250,-- kunnen het gehele jaar door worden ingediend.
4. Subsidieverzoeken vanaf € 1.251,-- kunnen twee maal per jaar worden ingediend: te weten voor 1 april en voor 1 oktober. De aanvrager dient rekening te houden met een beslistermijn door het college van burgemeester en wethouders van 8 weken na de hiervoor genoemde datum. Als voorbeeld: aanvragen ingediend tussen 1 april en 1 oktober krijgen een beschikking maximaal 8 weken na 1 oktober.
5. De aanvraag wordt met het daarvoor bestemde aanvraagformulier ingediend waar een activiteitenbeschrijving en een begroting wordt bijgevoegd.
6. Projecten kunnen maximaal 3 jaar subsidie verkrijgen op basis van deze regeling, waarbij de ontwikkeling van het project een meerjarige projectsubsidie rechtvaardigt.
7. Er wordt slechts één aanvraag per project per vereniging/stichting per jaar gehonoreerd.
Afdeling 5.3 Theatervoorziening
Een concrete en actieve bijdrage leveren aan het bevorderen van de actieve en passieve kunstbeleving van de Raalter bevolking en aan het stimuleren van betrokkenheid bij en zorg voor de culturele waarden.
Het stimuleren van de cultuurdeelname in receptieve zin: het bezoeken van concerten en theatervoorstellingen;
Het stimuleren van een goed aanbod van culturele activiteiten op het gebied van podiumkunsten;
Het bevorderen van een optimaal gebruik van de beschikbare podiumaccommodaties.
• Het vormgeven van een cultureel programma bestaande uit het organiseren van minimaal 60 professionele theaterproducties waaronder ook enkele amateur voorstellingen
• Het opstellen van een jaarprogramma dat voldoet aan de in de budgetuitvoerings-overeenkomst genoemde criteria.
• Het verrichten van PR-activiteiten
• Het werven en begeleiden van vrijwilligers
• Verhuur aan instellingen voor sociaal, culturele en educatieve activiteiten tegen een redelijke prijs (zoals uitgewerkt in de budgetuitvoeringsovereenkomst
• Verhuur aan commerciële organisaties
• Het onderhouden van het Hoftheater daar waar het gaat om klein onderhoud.
Kleinschalige podiumactiviteiten en exposities organiseren in het bezoekerscentrum Heino.
Het aanbod van Podium Heino dient aanvullend en niet concurrerend te zijn op het aanbod van het Hoftheater.
Kleinschalige podiumactiviteiten organiseren in amfitheater Het Lommerrijk.
Het aanbod van het Amfitheater dient aanvullend en niet concurrerend te zijn op het aanbod van het Hoftheater.
Amfitheater het Lommerrijk: waarderingssubsidie.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
Hoftheater: De hoogte van het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de afspraken tussen de stichting en de gemeente waarbij de te leveren prestaties worden gerelateerd aan het door de gemeente beschikbaar gestelde budget.
Podium Heino een bedrag van € 4.750,-- in 2012, € 4.500,-- in 2013 met ingang van 2014
Amfitheater het Lommerrijk: een bedrag van € 1.000,--
De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte. (de subsidie aan Podium Heino wordt vanaf 2015 geïndexeerd).
Ondersteunen van museale initiatieven
Het museaal initiatief voldoet aan de volgende functies:
• Behoud van cultureel erfgoed van Raalte
• Het behoud van fundamentele waarden voor en tradities van Raalte
De grondslagen voor de berekening van de subsidie:
1. Voor landbouwmuseum de Laarman een bedrag van € 6.309,- (prijspeil 2013);
2. Voor de Oudheidkamer en Erve Boerderij Strunk een bedrag van resp. € 516,- voor de oudheidskamer en € 2683,-- (prijspeil 2013) voor het organiseren van koffieconcerten, exposities, folkloristisch festival en andere activiteiten.
Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie:
1. Stichting Sallands landbouwmuseum De Laarman te Luttenberg
Het bevorderen van en invulling geven aan cultuurparticipatie voor kinderen in de leeftijd van het primair onderwijs.
Activiteiten die als doel hebben: een breed (dus alle disciplines) en kwalitatief cultuureducatief aanbod voor kinderen in de leeftijd van het primair onderwijs.
Waarderingssubsidie (voor subsidie hieronder vermeld onder 1) en
Eenmalige subsidie (voor subsidie hieronder vermeld onder 2).
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
1. Jaarlijkse bijdrage aan Stichting Cultuur Theater Salland (SCTS) voor het reguliere cultuureducatief aanbod : € 2,10 per leerling primair onderwijs. Onder voorwaarde dat de scholen de huidige eigen bijdrage aan SCTS in stand houden (€4,95) (rechtstreekse financiering door rijk aan scholen).
2. Eenmalige subsidie voor projecten die bijdragen aan één of meerdere van de volgende doelstellingen op het gebied van cultuureducatie:
a. deskundigheidsbevordering binnen het onderwijs,
b. verbreding van het huidige cultuureducatief aanbod voor kinderen in de leeftijd van het primair onderwijs (binnenschools en/of buitenschools).
c. meer aanbod/verbanden met lokale instellingen waaronder ook het amateurveld (gevoel bij de eigen omgeving). Met andere woorden de samenwerking tussen lokaal vraag en aanbod moet worden versterkt
Het project moet gericht zijn op (leerlingen van) meerdere scholen.
Waarderingssubsidie: alle leerlingen in het primair onderwijs (binnenschools) dienen tijdens de basisschooljaren in ieder geval één keer met alle cultuurdisciplines kennis te maken.
Eénmalige subsidie: de subsidie wordt verleend aan Hofeducatie als werkgever van de combinatiefunctionaris. Hofeducatie dient jaarlijks voor 1 maart een jaarplan in. Uit het jaarplan blijkt op welke wijze de bovengenoemde doelstellingen worden behaald, en hoe onderwijs- en culturele instellingen zijn betrokken bij het opstellen en het uitvoeren van het plan en de rol van de combinatiefunctionaris hierin.
In de begroting opgenomen bedrag.
Voor de bepaling van het subsidieplafond voor de waarderingssubsidie voor SCTS geldt: € 2,10 per leerling primair onderwijs. Dit is een doorbetaling van de provinciale bijdrage die de gemeente ontvangt voor cultuureducatie.
Voor de bepaling van het subsidieplafond van de eenmalige subsidie geldt € 0,90 per leerling primair onderwijs van de provinciale bijdrage en het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag voor gemeentelijke bijdrage.
Het voor zover noodzakelijk ondersteunen van een lokale omroep die mediaprogramma’s uitzendt die gericht zijn op de volgende functies:
• verstrekken van onafhankelijke en objectieve informatie;
• bijdrage leveren aan maatschappelijke meningsvorming;
• zichtbaar maken van de gemeente en haar inwoners;
• inwoners in aanraking brengt met lokale maatschappelijke, culturele, politieke en sportieve activiteiten
Producten en prestaties zoals overeengekomen in de budgetuitvoeringsovereenkomst
De grondslagen voor de berekening van de subsidie.
De hoogte van de subsidie is € 1,30 per wooneenheid.
De instelling aan wie het commissariaat voor de media de zendmachtiging verleent.
Afdeling 5.7 Cultureel erfgoed
Behoud en bevordering van de streekcultuur. Het in kaart brengen van het Overijssels (en meer specifiek Sallands) Cultureel erfgoed en voor toekomstige generaties vastleggen.
Activiteiten op het gebied van onderzoek, beschrijving en overdracht van streektaal- en cultuur zoals cursussen, onderwijs, culturele manifestaties en advisering en voorlichting.
De grondslagen voor de berekening van de subsidie:
Hoofdstuk 6 Openbaar bibliotheekwerk
Doelstellingen van de subsidie:
De Vereniging voor Openbare Bibliotheken heeft samen met het ministerie van OC&W en de ambtenarenorganisaties IPO en de VNG richtlijnen voor basisbibliotheken afgesproken. Volgens één van deze richtlijnen hebben bibliotheken 5 kernfuncties. Deze zijn:
• Kennis en informatievoorziening
Het leveren van producten en prestaties die het bibliotheekbeleid concretiseren, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd zullen worden in de budgetuitvoeringsovereenkomst.
De grondslagen voor de berekening van de subsidie:
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd met het percentage dat de gemeenteraad vaststelt voor de jaarbegroting.
• er geldt een contributievrijdom voor leden tot 13 jaar;
• voor het vaststellen van de subsidie moeten, in aanvulling op de vereisten volgens de ASV, aan alle verplichtingen zijn voldaan zoals overeengekomen in de budgetuitvoeringsovereenkomst.
Hoofdstuk 7 Internationale samenwerking
Het bevorderen van de betrokkenheid en bewustwording van de inwoners van de gemeente Raalte bij ontwikkelingen in de wereld, in het bijzonder op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, vrede en veiligheid, mensenrechten en milieu.
Activiteiten die mondiale bewustwording van Raaltenaren bevorderen.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
1. Voor de Stichting Heino-Sabile: een bedrag van € 1.865, -. (prijspeil 2013)
2. Voor de Stichting Wereldwinkel Heino en Raalte bedragen van € 1.519,- (prijspeil 2013)
Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
• Stichting Wereldwinkel Heino
• Stichting Wereldwinkel Raalte
De gemeente vervult een voorwaardenscheppende en ondersteunende rol, waarbij het onderhouden van contacten in eerste instantie is voorbehouden aan het particuliere initiatief en bedrijven.
In de gemeente Raalte zijn nog meer particuliere initiatieven die zich met internationale samenwerking, hulp of bewustwording bezig houden. Met deze organisaties onderhoudt de gemeente geen structurele (en wenst dat ook niet in de toekomst) subsidierelatie.
Afdeling 8.1 Jeugdsportactiviteiten
Het bevorderen en ondersteunen van actieve en passieve sportbeoefening door de jeugd.
Het in groepsverband beoefenen van (uiteenlopende vormen) van sport.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
1. een vast bedrag van € 110,-;
2. een bedrag van € 4,50 per betalend jeugdlid;
3. 7,5 % van de personeelslasten (salariskosten en sociale lasten) van bevoegde in loondienst zijnde sporttechnische leiding tot een maximum van € 11,- per jeugdlid.
Om voor subsidie in aanmerking te komen dienen instellingen:
1. Binnen de gemeente Raalte gevestigd of werkzaam te zijn en een ledenbestand te hebben waarvan tenminste 2/3 deel woonachtig is in de gemeente Raalte;
2. Een minimum aantal van 10 betalende jeugdleden tot 18 jaar te hebben. Voor het bepalen van de leeftijdsgrens wordt uitgegaan van de leeftijd op 1 januari van het jaar voorafgaande aan het subsidiejaar;
3. Bij de aanvraag de volgende bescheiden te overleggen: activiteitenplan, ledenlijst (inclusief geboortedata) en een personeelskostenoverzicht (indien aanspraak wordt gemaakt op een subsidie voor personeelskosten).
Het in de gemeentebegroting voor de jaarlijkse subsidiëring opgenomen bedrag geldt als
subsidieplafond. Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt de subsidie gekort volgens een Breukregeling met in de teller het plafondbedrag en in de noemer het totale aan de hand van de subsidienormen berekende bedrag.
Stimuleren van schoolsportactiviteiten voor basisschoolleerlingen uit de gemeente.
Activiteiten op het terrein van schoolsport.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
Voor het organiseren van een schoolsportevenement kan de subsidie oplopen tot maximaal € 250,-. Naast dit bedrag wordt de volledige huur van de gemeentelijke accommodatie vergoed.
Aanvullende informatie bij het verlenen van de subsidie:
De instelling die de schoolsportactiviteit organiseert is zelf verantwoordelijk voor organisatorische kosten zoals EHBO, bekers/medailles, consumpties e.d.
Het in de gemeentebegroting voor de jaarlijkse subsidiering opgenomen bedrag geldt als
Schoolsportraden, sportverenigingen en overige organisaties die schoolsport stimuleren.
Stimuleren van vernieuwende sport- en beweegactiviteiten met als doel om structurele sportdeelneming aan te moedigen.
Voor subsidie komen activiteiten op het gebied van sport en bewegen in aanmerking die georganiseerd worden buiten het reguliere aanbod die vooral gericht zijn op niet-leden van de sportvereniging.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de subsidiehoogte bij het organiseren van een bepaalde activiteit. Afhankelijk van de exacte invulling kan de subsidie oplopen tot maximaal € 1.000,- per activiteit.
Overige creatieve sportstimuleringsaanvragen worden van geval tot geval door burgemeester en wethouders beoordeeld.
Wanneer aanvullend voldaan wordt aan één of meerdere van de onderstaande punten, kan deze meerwaarde beloond worden met het verhogen van het subsidiebedrag met € 250,-:
- samenwerking met andere (sport)organisaties;
- de activiteit is gericht op een doelgroep met een bewegingsachterstand (jongeren (12-18 jaar), 50-plussers en het sporten met een beperking), zoals gedefinieerd in het uitvoeringsplan sportstimulering en verenigingsondersteuning 2009-2015.
De aanvraag dient via een daarvoor bestemd aanvraagformulier te worden ingediend waar een activiteitenplan wordt bijgevoegd.
Maximaal één aanvraag per vereniging per kwartaal.
Aanvragen worden één keer per kwartaal beoordeeld (1 maart, 1 juni, 1 oktober en 1 december). De aanvrager dient rekening te houden met een beslistermijn door het college van burgemeester en wethouders van 8 weken na de hiervoor genoemde datum. Als voorbeeld: aanvragen ingediend tussen 1 december en 1 maart krijgen een beschikking maximaal 8 weken na 1 maart.
Sportorganisaties kunnen voor ondersteuning en advies bij het indienen van een subsidie-aanvraag contact opnemen met de sportconsulenten.
Het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag voor de jaarlijkse subsidiëring van sportstimuleringsactiviteiten geldt als subsidieplafond. Bij een overschrijding van het subsidieplafond kan besloten worden het subsidieplafond te verhogen met financiële middelen uit het fonds sportstimulering.
De subsidie is bestemd voor sportverenigingen en non-profit(sport)instellingen.
Afdeling 8.4 Deskundigheidsbevordering
Stimuleren van opleidingen van het vrijwillige kader van sportverenigingen.
Opleiding van vrijwillig kader, gericht op verbetering van de vaardigheden als kaderlid binnen de vereniging.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
De kosten (inclusief reiskosten) van de voor vergoeding in aanmerking komende opleidingen worden volledig vergoed met een maximum van € 750,- per vereniging per jaar.
Voor het toekennen van de subsidie deskundigheidsbevordering moet een bewijs van inschrijving van de cursus/opleiding en een kopie van de nota worden aangeleverd. Na ontvangst van deze bewijsstukken wordt de subsidie uitbetaald.
Het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag voor de jaarlijkse subsidiëring geldt als subsidieplafond. De subsidie wordt verdeeld volgens het principe: wie het eerst komt, het eerst maalt.
De beleidsregel voorziet in subsidiemogelijkheden voor opleidingen van het vrijwillig (zij ontvangen geen loonvergoeding van de vereniging) kader.
Voor reiskostenvergoeding komt in aanmerking: de werkelijk gemaakte kosten van openbaar vervoer of 19 cent per kilometer.
Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente door aansluiting te zoeken bij de toeristische regio Salland.
Producten en prestaties zoals overeengekomen in een jaarlijks op te stellen activiteitenplan/budgetovereenkomst
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
De subsidie vindt zijn basis in het jaarlijks op te stellen activiteitenplan/budgetovereenkomst.
Afdeling 9.2 Oranjeverenigingen
het (mede) mogelijk maken van de organisatie van volksfeesten ten behoeve van de bevolking van één of meer kernen van de gemeente Raalte.
Het organiseren van festiviteiten op koningsdag en bevrijdingsdag.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
• een vast bedrag van € 0,08 per inwoner van de kern(en) waarvoor festiviteiten op koningsdag worden georganiseerd;
• eens in de vijf jaar (voor het eerst weer in 2015): 50% van de kosten van een groot
siervuurwerk op bevrijdingsdag tot een maximum subsidiebedrag van € 2.525,-
Hoofdstuk 10 VluchtelingenWerk
Het stimuleren van maatschappelijke integratie door het aanbieden van maatschappelijke begeleiding, ook volgens de richtlijnen op grond van de Wet Inburgering Nieuwkomers zoals verwoord in de uitvoeringsnotitie Maatschappelijke Begeleiding.
Het leveren van producten en prestaties zoals geformuleerd in de budgetuitvoeringsovereenkomst en het productenboek.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
De hoogte van het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de afspraken tussen de Stichting Vluchtelingenwerk Overijssel afdeling Raalte en de gemeente, waar de te leveren prestaties worden gerelateerd aan het door de gemeente vastgestelde budget op basis van de taakstelling op te vangen vluchtelingen voor het desbetreffende jaar.
Voor het vaststellen van de subsidie moet, in aanvulling op de vereisten volgens de Algemene Subsidie Verordening, aan alle vereisten van de budgetovereenkomst zijn voldaan
Stichting Vluchtelingenwerk Overijssel afdeling Raalte.
In de begroting opgenomen bedrag. Dit plafond wordt jaarlijks verhoogd met de dan geldende indexeringpercentages. Hierbij wordt uitgegaan van een budgetverdeling van 60% personeelskosten en 40% materiële kosten.
In 2009 is besloten dat in de jaren 2010-2013 als volgt bezuinigd wordt met het budget 2009 als uitgangspunt:
Het ouderenbeleid in de gemeente Raalte is erop gericht dat ouderen de regie behouden over hun eigen leven, zolang mogelijk kunnen wonen in hun eigen leefomgeving en zo lang mogelijk kunnen participeren in de samenleving.
Afdeling 11.1 Vrijwillig ouderenwerk
Het door vrijwilligersorganisaties vervullen van diverse activiteiten gericht op de uitvoering van een aantal welzijnsvoorzieningen.
Activiteiten gericht op de vrijwillige uitvoering van een aantal welzijnsvoorzieningen.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
Stichting Ouderenwerk Heino: een bedrag van € 3.121,-- (prijspeil 2013)
Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
Afdeling 11.2 Belangenbehartiging ouderen
Het opkomen voor de belangen van ouderen door de ouderenbonden.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
Een bedrag van € 250,-- (prijspeil 2013) indien wordt deelgenomen aan de Ouderenraad.
Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
De ouderenbonden participeren in de ouderenraad.
Bonden voor ouderen in de gemeente Raalte.
Het maximale beschikbare bedrag is vastgesteld op € 3.000,--. Bij overschrijding dient dit bedrag gelijkwaardig onder de indieners te worden verstrekt.
De gemeente stelt vergaderruimte beschikbaar voor de ouderenraad.
Afdeling 11.3 Vrijwillige ouderensociëteiten
Het organiseren van soosactiviteiten ter bevordering van maatschappelijke deelname van ouderen en ter voorkoming isolement.
Het organiseren van activiteiten voor ouderen door Bejaardensociëteit 3e jeugd, bejaardensociëteit Lierderholthuis en ouderensociëteit Laag Zuthem.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
Een bedrag van € 300,-- per organisatie en een bedrag van € 3,50 per lid (prijspeil 2013).
Bovengenoemde bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
Aanvullende voorwaarden bij het verlenen/ vaststellen van de subsidie:
Bejaardensociëteit 3e jeugd, bejaardensociëteit Lierderholthuis, ouderensociëteit Laag Zuthem.
Verbetering van de ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen die in hun ontwikkeling achterblijven of dreigen achter te blijven, door de uitleen van speel- en oefenmaterialen die buiten de aanschafmogelijkheden vallen van het gezin, waartoe het kind behoort.
De uitleen van speel- en oefenmaterialen.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
100% van de huisvestingslasten van de organisatie tot een maximum van € 943,-- (prijspeil 2013), jaarlijks te indexeren op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
Bij 75 of meer betalende gezinnen wordt een bedrag van maximaal € 920,-- verleend. Bij minder dan 75 gezinnen wordt het bedrag naar rato naar beneden bijgesteld.
Bij 60 gezinnen is de berekening 60:75 x subsidiebedrag.
• Een speel-o- theek komt slechts in aanmerking voor subsidiëring indien tenminste 50 gezinnen een abonnement hebben.
• Bij de aanvraag wordt een lijst van abonnees overlegd alsmede een begroting waaruit de huisvestingslasten blijken.
De doelstelling voor het peuterspeelzaalwerk komt voort uit de bijdrage die het peuterspeelzaalwerk dient te leveren aan het eerste speerpunt van het Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid, de verbetering van de voor- en vroeg schoolse educatie en de sluitende aanpak voor kinderen van 0-6 jaar.
Het peuterspeelzaalwerk is een algemeen toegankelijke voorziening voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar die bevordert dat de individuele ontwikkelingsmogelijkheden van elk kind zoveel mogelijk tot ontplooiing komen met als eerste doel dat kinderen een goede start kunnen maken met het basisonderwijs. Dit wordt bereikt door kinderen al spelend, zowel individueel als in groepsverband, te laten leren en zich te ontwikkelen waarbij ze in hun spel en ontwikkeling gericht worden gevolgd, geobserveerd en gestimuleerd.
Het aanbieden van peuterspeelzaalwerk aan kinderen van 2 ½ tot 4 jaar volgens de kwantitatieve en kwalitatieve vereisten en bijzondere voorwaarden zoals overeengekomen in de budgetuitvoeringsovereenkomst
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
De budgetsubsidie bestaat uit:
- Een 60% bijdrage in de subsidiabele kosten;
- Een huurcompensatie van € 14.914,- (prijsniveau 2013) voor de peuterspeelzalen in Mariënheem en Nieuw Heeten en Heino;
- Een bijdrage van € 4.118,-- ( prijsniveau 2010) vanuit de bijzondere bijstand vanwege de verhoging van de inkomensgrens voor het GOA tarief naar 110% van de bijstandsnorm voor gezinnen.
- Algemeen: Inschaling van het personeel op 2 salarisnummers onder het maximum van de schaal die volgens de CAO Welzijn voor de functie geldt.
- Leidsterskosten: De toegestane formatie is 12,21leidstersuren per groep. Inschaling volgens schaal 5 van de CAO-Welzijn
- Coördinatie: Een toegestane formatie van 1 fte. Inschaling volgens schaal 10 van de CAO
- Directie: Een toegestane formatie van 0,56 fte. Inschaling volgens schaal 13 van de CAO
- Staf: Een toegestane formatie voor de financiële en personele administratie van 0,47 fte. ( 17 uur per week) Inschaling volgens schaal 6 van de CAO Welzijn
- Indexering van de salariskosten geschied conform de gemiddelde loonstijging volgens CAO Welzijn in de afgelopen drie jaar.
- Pedagogisch beleidsmedewerker: Een toegestane formatie van 0,28 fte ( 10 uur per week). Inschaling volgens schaal 10 van de CAO Welzijn.
- De begroting 2008 van de Stichting Peuterspeelzalen Raalte geldt als basisnorm voor de overige subsidiabele kosten.
- De basisnorm wordt verlaagd met de huurcompensatie ( € 14.914,- prijsniveau 2013), die afzonderlijk wordt verstrekt voor de doorgevoerde huurverhogingen voor de locaties Mariënheem, Nieuw Heeten en Heino.
- De basisnorm kan worden verhoogd met stortingen in reserves en voorzieningen waartoe het college van B&W de stichting (heeft) verplicht, die niet in de begroting 2008 van de Stichting Peuterspeelzalen Raalte zijn opgenomen.
- Indexering van de overige kosten volgens de gemeentelijke index voor subsidies.
Voor het vaststellen van de subsidie moet, in aanvulling op de vereisten volgens de ASV, alle informatie zijn verstrekt zoals overeengekomen in de budgetuitvoeringsovereenkomst.
• in de budgetuitvoeringsovereenkomst wordt het aantal termijnen bepaald, waarin een voorschot op het verleende subsidie wordt uitbetaald.
• De levering van de producten en prestaties voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen en bijzondere voorwaarden, zoals met de organisatie wordt overeengekomen in de budgetovereenkomst.
Hoofdstuk 14 Zorg en hulpverlening
Vanuit de verantwoordelijkheid voor preventieve en curatieve zorg, zorg dragen voor professioneel en/of vrijwillige hulp bij (psychosociale) problemen door middel van informatie advies, dienstverlening, procesmatige hulpverlening en praktische steun in de thuissituatie. Hierdoor wordt een bijdrage geleverd aan:
• Het vergroten van de ontplooiingsmogelijkheden van mensen, het stimuleren van de zelfredzaamheid en participatie om te voorkomen dat mensen in een achterstandssituatie komen.
• Het bieden van mogelijkheden aan personen die in een achterstandspositie zitten om hun sociale positie te verbeteren.
Afdeling 14.1 Algemeen Maatschappelijk Werk
Het werken aan het probleemoplossend vermogen van de cliënt en daarmee het bereiken van individuele zelfredzaamheid. Het AMW levert een concrete bijdrage aan het vergroten van de zelfredzaamheid van burgers door belemmeringen bij bewoners weg te nemen, zodat zij instaat zijn hun eigen leven op een positieve wijze te beïnvloeden. Daarnaast levert het AMW een bijdrage in het signaleren van problemen van inwoners die voortkomen uit (de organisatie van) de samenleving.
Het leveren van producten en prestaties zoals geformuleerd in de budgetuitvoeringsovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
Het budget wordt opgenomen in de budgetuitvoeringsovereenkomst en is gebaseerd op subsidiabele fte’s. Uitgaande van 5,6 fte AMW is de verdeling als volgt:
• 4,9 fte voor regulier algemeen maatschappelijk werk;
• 0,2 fte voor schoolmaatschappelijk werk;
• 0,2 fte voor schoolmaatschappelijk werk binnen CJG-verband;
• 0,1 fte voor schuldhulpverlening;
• 0,2 fte voor netwerkdeelname en –coördinatie (incl. huiselijk geweld), zakelijke dienstverlening en wachtlijstbestrijding.
Eénmaal per vier jaar wordt de subsidiabele personeelsomvang opnieuw beoordeeld en zo nodig gewijzigd (voor het eerst in 2017).
Voor het vaststellen van de subsidie moet, in aanvulling op de vereisten volgens de Algemene Subsidie Verordening, aan alle vereisten van de budgetovereenkomst zijn voldaan
In de begroting opgenomen bedrag. Dit plafond wordt jaarlijks verhoogd met de dan geldende indexeringpercentages. Hierbij wordt uitgegaan van een budgetverdeling van 80% personeelskosten en 20% overheadskosten, waarbij mbt de personeelskosten het gemiddelde prijsindexcijfer wordt genomen van de afgelopen 3 jaren van de CAO voor de sector Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening en mbt de overhead wordt uitgegaan van het gemiddelde van de afgelopen drie jaren van het prijsindexcijfer “netto materiële overheidsconsumptie”.
Afdeling 14.2 Hulp aan slachtoffers
Het ondersteunen, zowel emotioneel, praktisch als juridisch van slachtoffers van misdrijven en verkeersongevallen. Het bieden van eerste opvang en het begeleiden naar adequate oplossingen voor ontstane problemen
Ondersteunen, bieden van eerste opvang en begeleiden naar adequate oplossingen voor ontstane problemen.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
Een bedrag van € 0,25 per inwoner.
Bovengenoemde bedrag wordt eenmaal per vier jaar beoordeeld en zo nodig met ingang van 2017 gewijzigd.
Afdeling 14.3 Vrijwillige hulp/zorg
Het door vrijwilligersorganisaties vervullen van diverse activiteiten gericht op uitvoering van welzijns-, ondersteunings- en zorgvoorzieningen.
Praktische hulp in de thuissituatie.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
• Stichting Algemene Hulpdienst een bedrag van € 6.742,-- t.b.v. algemene hulpverlening;(prijspeil 2013)
• Humanitas: een bedrag van € 2.030,-- t.b.v. het project thuisadministratie (prijspeil 2013)
Bovengenoemde bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
Uiteenlopende diensten verlenen aan zieken en gehandicapten op basis van vrijwilligerswerk.
Diensten verlenen aan zieken en gehandicapten op basis van vrijwilligerswerk.
De grondslagen voor de berekening van de subsidie:
€ 2,53 per deelnemer (prijspeil 2013). Er wordt gerekend met het aantal deelnemers van het afgelopen jaar. Bovengenoemde bedragen worden jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
Afdeling 14.5 Instituut voor doven
Het geven van een bijdrage in de kosten van gespecialiseerd maatschappelijk werk voor (oud) leerlingen van het instituut voor doven uit de gemeente Raalte.
Activiteiten in het kader van gespecialiseerd maatschappelijk werk voor doven en slechthorenden.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
Per (oud) leerling wordt € 100,-- per jaar verleend. (prijspeil 2013)
Bovengenoemd bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
Bij de subsidieaanvraag wordt een opgave van het aantal (oud) leerlingen overlegd.
Afdeling 14.6 Ketencoördinatie huiselijk geweld
Het bieden van hulp aan het gezinssysteem wanneer huiselijk geweld dreigt of plaatsgevonden heeft.
De ketencoördinator richt zich op het gehele gezinssysteem, waaronder slachtoffers, plegers en kinderen van huiselijk geweld. Na vaststelling van het plan richt de ketencoördinator zich op de ketenpartners die bij de uitvoering een rol spelen.
De ketencoördinator staat voor een integrale en systeemgerichte aanpak van huiselijk geweld met als doel zo snel mogelijk een traject op te starten en partners te committeren aan afspraken. Voor de ketenaanpak wordt gewerkt met werkprocessen. Naast de eigen registratie en dossiervorming wordt informatie gedeeld met de gemeente en ketenpartners.
Grondslagen voor de berekening van subsidie:
Het aantal uren inzet van een ketencoördinator is mede afhankelijk van het aantal casussen Huiselijk Geweld. In geval van de uitvaardiging van een huisverbod vindt de inzet steeds plaats. Daarnaast wordt de ketencoördinator ook in andere crisisinterventies ingezet. Op jaarbasis wordt uitgegaan van 10 casussen. Op basis van ervaringen wordt toegewerkt naar een adequate subsidiesystematiek, bijvoorbeeld bestaande uit een vast bedrag voor overleggen en vaste casusbedragen voor huiselijk geweld met en zonder tijdelijk huisverbod op declaratiebasis.
In aanvulling op de vereisten volgens de Algemene Subsidieverordening gelden de gemaakte afspraken over de rol van de ketencoördinator en de signaleringsrapportages, die opgenomen worden in de jaarlijkse subsidiebeschikking.
Het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag. Dit bedrag wordt jaarlijks verhoogd met het dan geldende gemeentelijke indexeringspercentage.
Hoofdstuk 15 Mantelzorgondersteuning en vrijwillige thuiszorg
Invulling geven aan de functies mantelzorgondersteuning en vrijwillige thuiszorg door mantelzorgers diverse individuele en groeps ondersteunende activiteiten aan te bieden.
Het leveren van producten en prestaties zoals geformuleerd in de budgetovereenkomst en het productenboek.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
De hoogte van het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de afspraken tussen de stichting en de gemeente waarbij de te leveren prestaties worden gerelateerd aan het door de gemeente beschikbaar gestelde budget.
Voor het vaststellen van de subsidie moet, in aanvulling op de vereisten volgens de Algemene Subsidie Verordening, aan alle vereisten van de budgetovereenkomst zijn voldaan.
- Stichting Carinova Mantelzorgondersteuning voor de kernen Raalte, Heeten, Nieuw Heeten, Luttenberg, Marienheem en Broekland;
- Stichting Vrijwillige Thuiszorg Overijssel voor de kernen Heino, Laag Zuthem en Lierderholthuis.
In de begroting opgenomen bedrag. Dit plafond wordt jaarlijks verhoogd met de dan geldende indexeringpercentages. Hierbij wordt uitgegaan van een budgetverdeling in personeelskosten en overheadkosten, waarbij mbt de personeelskosten het gemiddelde prijsindexcijfer wordt genomen van de afgelopen 3 jaren van de CAO-VVT en mbt de overheadkosten het jaarlijks door de gemeente vastgestelde prijsindexcijfer.
Het gemeentelijk beleid op het gebied van de volksgezondheid is erop gericht om de gezondheid van de inwoners van Raalte te bevorderen en te beschermen en op preventieve en curatieve wijze in positieve zin te beïnvloeden.
Afdeling 16.1 Lokaal gezondheidsbeleid
Verbetering van de volksgezondheid door het stimuleren van lokale gezondheidsbevorderende activiteiten
Activiteiten die verband houden met de uitvoering van de speerpunten zoals vastgelegd in de kadernota en het Uitvoeringsplan Lokaal gezondheidsbeleid 2013-2016 alsmede activiteiten die door ZonMw zijn gehonoreerd en betrekking hebben op overgewicht, alcoholpreventie, integrale aanpak en borging.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
Leidend zijn de bedragen zoals opgenomen in het door de raad vastgestelde Uitvoeringsplan Lokaal gezondheidsbeleid (LGB) 2013-2016 en de door ZonMw goedgekeurde begroting voor gehonoreerde activiteiten in de periode 2010-2015. Daarnaast gelden de volgende subsidievoorwaarden:
- de subsidie is maximaal 50% van de totale projectkosten;
- de subsidie bedraagt maximaal € 5.000,--.
Er moet voldaan worden aan de voorwaarden zoals opgenomen in de Algemene Subsidie Verordening; voor projecten die mede met ZonMw-subsidiegelden worden gefinancierd kunnen aanvullende voorwaarden worden gesteld.
Organisaties waarmee de gemeente afspraken maakt in het kader van het Uitvoeringsplan Lokaal Gezondheidsbeleid. Voor de tweejaarlijkse gezondheidsverkiezing kunnen ook personen, straten, buurten of wijken (niet in een organisatie verenigd) voor subsidie in aanmerking komen.
De in de gemeentebegroting opgenomen jaarbedragen, met betrekking tot het Uitvoeringsplan LGB, lokale gezondheidsbevorderende initiatieven LGB en ZonMw.
Aanvragen kunnen het hele jaar door worden ingediend en worden voor advies voorgelegd aan de Klankbordgroep Raalte Gezond! De Klankbordgroep vergadert vier keer per jaar. Aanvragen worden dus vier keer per jaar beoordeeld (maart, juni, september en december). Aanvragen ingediend voor de 1e dag van één van deze maanden worden nog beoordeeld in de vergadering van die maand. Nadat het advies van de Klankbordgroep is ontvangen, dient de aanvrager rekening te houden met een beslistermijn door het college van burgemeester en wethouders van 8 weken.
Als voorbeeld: aanvragen ingediend tussen 1 december en 1 maart krijgen een beschikking maximaal 8 weken nadat de vergadering van de Klankbordgroep in maart heeft plaatsgevonden en hierover advies aan het college is uitgebracht.
Aanvragen dienen te worden ingediend via het aanvraagformulier subsidie “projectsubsidie Raalte Gezond!”.
Afdeling 16.2 Collectieve GGZ-preventie
Het bevorderen van activiteiten ter voorkoming en herkenning van (ernstig) psychische klachten, de bevolking bewust te maken wat zij zelf aan deze klachten kan doen en haar wegwijs te maken naar instanties die haar zo nodig verder kunnen helpen
Het leveren van producten en prestaties zoals geformuleerd in de budgetovereenkomst en voornamelijk gebaseerd zijn op het Uitvoeringsplan Lokaal gezondheidsbeleid en de nota Mantelzorgondersteuning.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
De hoogte van het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de afspraken tussen de stichting en de gemeente waarbij de te leveren prestaties worden gerelateerd aan het door de gemeente beschikbaar gestelde budget.
Voor het vaststellen van de subsidie moet, in aanvulling op de vereisten volgens de Algemene Subsidie Verordening, aan alle afspraken, vastgelegd in de subsidiebeschikking, zijn voldaan.
Het in de begroting opgenomen bedrag. Dit plafond wordt jaarlijks verhoogd met het dan geldende indexeringpercentage dat door de gemeente wordt gehanteerd.
Afdeling 16.3 Eerste hulp bij ongelukken
Het bevorderen van al datgene wat kan leiden tot het voorkomen van ongevallen en het verlenen van verantwoorde geestelijke en lichamelijke eerste hulp bij ongevallen.
De activiteiten dienen te liggen op het terrein van het verlenen van geestelijke en lichamelijke eerste hulp bij ongelukken.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
Een bedrag van € 200,-- per ehbo-afdeling en een bedrag per lid van € 7,00 voor de afzonderlijke afdelingen in Raalte en voor de vereniging in Heino (prijspeil 2013).
Bovengenoemd bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
De afzonderlijke afdelingen in Raalte en de EHBO-vereniging Heino.
Afdeling 16.4 Jeugdgezondheidszorg
Het bewaken en bevorderen van de gezondheid van jeugdigen van 0-19 jaar door uitvoering van het uniform en maatwerkdeel van het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Het JGZ aanbod is vastgelegd in het Basistakenpakket (BTP), dat wettelijk zijn beslag heeft in het Besluit Publieke Gezondheid. Het uniforme deel van het BTP bestaat uit werkzaamheden die zijn gestandaardiseerd en aan alle kinderen moeten worden aangeboden. Dit conform de Richtlijn Contactmomenten (vaste tijdstippen in de ontwikkeling van het kind waarop JGZ een consult moet afnemen). Gemeenten hebben beleidsvrijheid om het aanbod van het maatwerkdeel van het BTP af te stemmen op zowel specifieke zorgbehoeften van mensen als op lokale of regionale en epidemiologische gegevenheden over de gezondheidssituatie van de jeugd.
1. Uitvoering van het uniforme deel van het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg
2. Uitvoering van het maatwerkdeel van het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg. Het maatwerk deel bestaat uit jaarlijks te maken afspraken met Carinova (tot 1 april 2013) en de GGD over aanvullende werkzaamheden op het uniforme deel ten behoeve van de gezondheid van jeugdigen in de leeftijd van 0-19 jaar in de gemeente Raalte. Daarnaast is prenatale voorlichting een activiteit in het maatwerkdeel.
De grondslagen voor berekening van de subsidie:
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de prijsopgave van de subsidievragende instelling.
Het in de begroting opgenomen bedrag. Dit plafond wordt jaarlijks verhoogd met het dan geldende indexeringpercentage dat door de gemeente wordt gehanteerd.
Carinova (tot 1 april 2013) en GGD, regio IJsselvecht voor het uniforme en maatwerkdeel, met uitzondering van de prenatale voorlichting die door Naviva wordt uitgevoerd.
Hoofdstuk 17 Vrouwen Advies Commissie (VAC)
In stand houden van de Vrouwen Advies Commissie
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten van de VAC op het gebied van toetsen van plannen voor de woonomgeving, structuurplannen, bestemmingsplannen, verkeer- en herinrichtingsplannen.
De grondslag voor berekening van de subsidie:
Een bedrag van € 1.660,--. (prijspeil 2013). Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op grond van de begrotingsuitgangspunten van de gemeente Raalte.
Vrouwen Advies Commissie Raalte (VAC).
Wordt verstrekt uit beleidsproduct 805, Volkshuisvestingsaangelegenheden.
Hoofdstuk 18 Inwonersinitiatieven
Het ondersteunen van nieuwe initiatieven van de bevolking die erop gericht zijn de gemeente economisch en/of sociaal vitaler te maken.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
De subsidiebijdrage is maximaal € 2.500,--;
De subsidiebijdrage is maximaal 50% van de projectkosten;
Om in aanmerking te komen voor een bijdrage wordt het initiatief getoetst op de hierna genoemde criteria:
• Het project levert een positieve bijdrage aan de sociale of economische samenhang binnen Raalte;
• Het project is niet strijdig met het gemeentelijke beleid;
• Het betreft een eenmalige activiteit;
• Het project heeft een breed draagvlak bij inwoners; aantoonbaar moet zijn dat het project in de behoefte van een deel van de inwoners voorziet;
• Het betreft een tastbare (fysieke) voorziening in het kader van algemeen belang (en niet een (sociale) activiteit);
• Het betreft een bijdrage voor een buurt, wijk of dorp.
• De initiatiefnemers en/of betrokkenen zijn bereid door zelfwerkzaamheid het project te realiseren.
• Het betreft geen activiteiten die het primaire karakter hebben van feesten of jubileumvieringen.
• Het betreft geen kosten die betrekking hebben op consumpties.
Aanvragen kunnen het hele jaar door worden ingediend. Bij de subsidieaanvraag dient een activiteitenplan en een begroting te worden ingediend.
In de begroting opgenomen bedrag.
Indien er meerdere aanvragen zijn ingediend en het beschikbare subsidieplafond dreigt te worden overstegen worden de aanvragen tegen elkaar afgewogen op basis van bovengenoemde criteria, welk verzoek past hier het beste bij en levert de grootste bijdrage aan de sociale en/of economische samenhang.
Inwoners, stichtingen en verenigingen kunnen voor deze subsidie in aanmerking komen.
De gemeenteraad heeft in 2007 een cofinancieringsfonds in het leven geroepen. Het doel is het mede mogelijk maken van initiatieven vanuit de samenleving, die erop gericht zijn de gemeente economisch en sociaal vitaler te maken, door middel van het stimuleren van goed gebruik van subsidiemogelijkheden van hogere overheden of fondsen.
Grondslagen voor berekening van de subsidie:
De subsidie is maximaal het bedrag dat nodig is om financiering van fondsen of andere overheden mogelijk te maken. De subsidie is maximaal 25 % van de totale projectkosten.
Er worden geen financiële middelen beschikbaar gesteld voor de voorbereidingskosten van de aanvraag en de dekking van exploitatiekosten.
Om in aanmerking te komen voor een cofinancieringbijdrage wordt het initiatief getoetst op de hierna genoemde criteria
• Het project levert een positieve bijdrage aan de sociale of economische samenhang binnen Raalte
• Het project is niet strijdig met het gemeentelijke beleid.
• Het resultaat moet duurzaam zijn d.w.z. niet op langere termijn ‘in verval’ raken.
• Het initiatief moet vanuit de bevolking komen, geen initiatief van de gemeente.
• Het project heeft een breed draagvlak bij de burgers; aantoonbaar moet zijn dat het project in de behoefte van een deel van onze burgers voorziet.
• De initiatiefnemers en/of betrokkenen zijn bereid door zelfwerkzaamheid het project te realiseren.
• Het betreft geen ondersteuning van een individu of bedrijf
• Het betreft geen activiteiten die het primaire karakter hebben van feesten of jubileumvieringen.
Bij de subsidieaanvraag dient een activiteitenplan, verklaringen van hogere overheden of fondsen waaruit blijkt dat een gemeentelijke bijdrage een vereiste is voor financiering en een begroting te worden ingediend.
Het structurele budget voor cofinanciering is opgeheven als gevolg van een bezuinigingsmaatregel. Aanvragen worden gefinancierd vanuit de nog beschikbare middelen in de reserve cofinanciering.
Subsidieverzoeken hoger dan € 25.000,-- worden ter afzonderlijke goedkeuring aan de gemeenteraad aangeboden.