Organisatie | Limburg |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit directie Provincie Limburg 2013 |
Citeertitel | Mandaatbesluit directie Provincie Limburg 2013 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisate, personeelsbeleid |
Dee regeling is besloten door de directie van de Provincie Limburg
Mandaatbesluit Gedeputeerde Staten van Limburg 2013, art. 4, Algemene wet bestuursrecht
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-07-2013 | 01-01-2013 | 20-10-2016 | nieuwe regeling | 01-07-2013 Provinciaal Blad, 2013, 56 | onbekend |
Mandaatbesluit directie Provincie Limburg 2013
Programmamanagers en projectmanagers: programmamanagers en projectmanagers zoals bedoeld in het rapport ‘Een procesgerichte organisatie voor een toekomstvast Limburg’ d.d. 5 juli 2011 en de Sturingsfilosofie een procesgerichte organisatie voor een toekomstvast Limburg d.d. 16 januari 2012 dan wel door de directie voor specifieke programma's en projecten tijdelijk aangewezen programmaof projectmanagers;
Artikel 2 Ondermandaat aan clustermanagers
Aan de clustermanagers wordt, ieder voor zich, ondermandaat verleend en (onder)volmacht en machtiging verstekt voor aangelegenheden op hun werkterrein als omschreven in bijlage 1, waaronder begrepen de P&O-aangelegenheden van de medewerkers van hun cluster, inclusief benoemingen, met uitzondering van aangelegenheden genoemd in artikel 2, tweede lid onder sub f tot en met o van het Mandaatbesluit Gedeputeerde Staten van Limburg 2013.
Artikel 4 Ondermandaat aan de kabinetschef
Aan de kabinetschef wordt ondermandaat verleend en (onder)volmacht en machtiging verstekt voor aangelegenheden op zijn werkterrein als omschreven in bijlage 1.
Artikel 5 Verdere ondermandatering
De clustermanagers kunnen, ieder voor hun werkterrein en voor zover passend binnen de sturingsfilosofie ‘Een procesgerichte organisatie voor een toekomstvast Limburg’ en het bouw- en ontwikkelplan van hun cluster, voor aangelegenheden als bedoeld in artikel 2, schriftelijk rechtstreeks ondermandaat, (onder)volmacht en machtiging verlenen aan de adjunctclustermanagers/teammanagers. De clustermanager subsidies kan ondermandaat, (onder)volmacht en machtiging verlenen aan senioren.
Ondermandaat, (onder)volmacht en machtiging in de zin van dit besluit heeft geen betrekking op de aangelegenheden genoemd in de artikelen 7 en 8 van het Mandaatbesluit Gedeputeerde Staten vanLimburg 2013.
De bevoegdheid om op grond van de artikelen 2 tot en met 5 beslissingen te nemen impliceert de bevoegdheid tot ondertekening namens het college.
Het nemen van beslissingen over en het vaststellen en ondertekenen van stukken die betrekking hebben op aangelegenheden met (mogelijke) financiële gevolgen geschiedt met inachtneming van het bepaalde in de Regeling op het budgethouderschap, en overigens voor zover daartoe in een vastgestelde begroting financiële middelen zijn toegekend.
Artikel 9 Ondertekening stukken
Het krachtens mandaat of volmacht ondertekenen van stukken geschiedt als volgt: Gedeputeerde Staten van Limburg, namens dezen, (handtekening) (naam functionaris) (functie)
Artikel 10 Actieve informatieplicht
De gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde stelt de directie en/of het college, dan wel de betrokken portefeuillehouder(s), actief in kennis van de krachtens (onder)mandaat, (onder)volmacht of machtiging te nemen of reeds genomen besluiten waarvan zij moeten aannemen dat kennisneming door de directie en/of het college en de betrokken portefeuillehouders van belang is.
De clustermanager Juridische Zaken en Inkoop houdt een mandaatregister bij, waarin dit besluit en de in de artikelen 4 bedoelde ondermandaat, (onder)volmacht en machtigingsbesluiten worden bijgehouden.
De uit dit besluit voor de clustermanagers, programmamanagers, projectmanagers en de kabinetschef voortvloeiende bevoegdheden gaan in geval van afwezigheid over op zijn plaatsvervanger, met uitzondering van de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, (onder)volmacht en machtiging.
Artikel 13 Onvoorziene en spoedeisende gevallen
In onvoorziene, spoedeisende gevallen, waarin onverwijld handelen geboden is, handelt de gemandateerde in de geest van dit besluit.
Hoofdstuk 1 Hoofdstructuur van de organisatie
Artikel 1 Overzicht provinciale organisatie
Provinciale ambtelijke organisatie bestaat uit:
Hoofdstuk 2 Werkterreinen clusters
Artikel 5 Cluster Economie en Innovatie
De kerntaken van het cluster Economie en Innovatie betreffen een viertal expertisegebieden te weten:
De kerntaken van het cluster Cultuur zijn:
Het uitvoeren van wettelijke taken op het terrein van de archiefwet, de monumentenwet, Wet op het specifiek cultuurbereik onderdeel openbare bibliotheken, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Gezondheidswet, Wet op de huisvesting, Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Wet op de jeugdzorg en de Mediawet 2008.
Het leveren van een bijdrage aan de inrichting en instandhouding van de basis- en steunfunctiestructuur op de terreinen:
Cultuur (kunsten, materieel en immaterieel erfgoed), door onder meer: bibliotheekvernieuwing, Cubiss, cultuurplaninstellingen, tweejarige culturele infrastructuur, creatieve industrie, cultureel ondernemen, musea, platform archeologie, archeologisch depot, Monumentenwacht, Huis voor de Kunsten. Een majeur project in dit kader is Maastricht Europese Culturele Hoofdstad.
De kerntaken van het cluster Ruimte zijn:
Het opstellen en actueel houden van het POL, zijnde integrale provinciedekkende structuurvisies, zowel thematisch, sectoraal en/of gebiedsspecifiek (ter invulling van structuurvisie, provinciaal milieubeleidsplan, regionaal waterplan en provinciaal verkeer- en vervoersplan, inclusief hiervoor op te stellen PlanMER’s), afgestemd met vigerend/op handen zijnde Rijks- en EU-beleid en inclusief een benoeming van de provinciale belangen.
Artikel 8 Cluster Wonen en Leefomgeving
De kerntaken van het cluster Wonen en Leefomgeving zijn:
Het leveren van kennis (zowel strategisch als tactisch) en ervaringen over de ontwikkelingen m.b.t. twee expertisevelden: Leefbaarheid & wonen en Leefmilieu. Deze kennis wordt geleverd aan zowel bestuur als de andere werkvelden, met name aan Strategie (bij startnota’s) en Ontwikkeling (inhoudelijke kennis ten behoeve van majeure projecten).
De kerntaken van het cluster Mobiliteit liggen op de volgende drie velden:
Infrastructuur en Personenvervoer. Het gaat daarbij om de (weg)infrastructuur voor de verschillende vormen van vervoer en om de vervoersdiensten die daarop plaatsvinden. Van voetganger tot automobilist en openbaar vervoer, en de manier waarop personen zich (kunnen) verplaatsen. Aspecten daarvan zijn ook verkeersmanagement, de combinatie van verschillende vormen van personenvervoer (ketenvervoer) en het invullen van de wettelijke taak als openbaar vervoersautoriteit.
Logistiek. Limburg ligt in een omgeving waar het leveren van diensten en het vervoer van goederen belangrijk is. Ontwikkelingen als Brainport, Greenport en de campussen zijn hier voorbeelden van. Efficiënte en effectieve vormen van vervoer spelen hierbij een rol. Hierbij gaat het om meer dan alleen goederenvervoer. Daarom spreken wij over logistiek. Onmisbaar voor een goede logistiek is een adequate infrastructuur voor de verschillende modaliteiten (water, spoor, weg, buisleidingen en lucht) met multimodale overslagterminals op de knooppunten.
Externe effecten. Mobiliteit gebeurt in de openbare ruimte. De verschillende vormen van vervoer beïnvloeden deze ruimte en de mensen die er in leven. We noemen dit de externe effecten en onderscheiden daarbij effecten naar de lucht (geluid, vaste en gasvormige emissies), de omgeving (verstoring, trillingen, explosies) en verkeersveiligheid. Met betrekking tot de vervoersvorm openbaar vervoer kijken we ook naar de sociale veiligheid.
De kerntaken van het cluster Natuur zijn:
Het adequaat uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van behoud en herstel van natuur en waterkwaliteit en waterkwantiteit. In hoofdzaak gaat het daarbij om: realisatie van EHS-beleid en bescherming en behoud van Europees belangrijke natuurwaarden conform het beleid met betrekking tot de Vogel- en Habitatrichtlijn (Natura 2000) en het nakomen van Europese afspraken – conform de Kaderrichtlijn Water – op het gebied van herstel van watergebonden en waterafhankelijke ecosystemen.
Uitvoeren Flora- en faunawet: goedkeuren van faunabeheerplannen ex artikel 30 na afstemming met portefeuillehouder, verlenen van ontheffingen ex artikel 68, geven van aanwijzingen ex artikel 67 en het voorbereiden van door Provinciale Staten vast te stellen verordeningen ex artikel 65 van de Floraen faunawet. Ook wordt invulling gegeven aan artikel 46 Flora- en faunawet (sluiten van de jacht).
De kerntaken van het cluster Wegaanleg zijn:
Bij grootschalige projecten (veelal nieuwbouw) die een relatie hebben met activiteiten van het werkveld Ontwikkeling en waar doorgaans ook het initiatief ligt de verantwoordelijkheid op het beïnvloeden van het project vanuit optiek van toekomstig wegbeheerder van de nieuw te creëren infrastructuur (het creëren van de juiste randvoorwaarden en uitgangspunten in overeenstemming met de beheerfilosofie van de Weg-Entiteit) en op het leveren van capaciteit en kennis aan de projectorganisatie van het grootschalige project, e.e.a. vastgelegd in het door het cluster Ontwikkeling opgestelde projectplan.
De kerntaken van het cluster Wegbeheer zijn:
Verantwoordelijkheid voor het operationele en administratieve beheer en staat als zodanig borg voor een wegennet dat voldoet aan wettelijke regelgeving en door de opdrachtgever vastgestelde kwaliteitskaders en daarmee garanties biedt voor verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid als wel een transparante beheerhuishouding.
Bij grootschalige projecten (veelal nieuwbouw) die een relatie hebben met activiteiten van het werkveld Ontwikkeling en waar doorgaans ook het initiatief ligt de verantwoordelijkheid op het beïnvloeden van het project vanuit optiek van toekomstig wegbeheerder van de nieuw te creëren infrastructuur (het creëren van de juiste randvoorwaarden en uitgangspunten in overeenstemming met de beheerfilosofie van de Weg-Entiteit) en op het leveren van capaciteit en kennis aan de projectorganisatie van het grootschalige project, e.e.a. vastgelegd in het door het cluster Ontwikkeling opgestelde projectplan.
De kerntaken van het cluster Subsidies zijn:
Inhoudelijke voorbereiding, ontwikkeling, implementatie en evaluatie van het subsidiebeleid in brede zin van de Provincie Limburg. Dit betreft de door het Provinciaal Bestuur vast te stellen Algemene Subsidieverordening en daaronder ressorterende algemene op het proces gerichte beleidsregels. Daarbij kijkt het cluster Subsidies ook over eigen grenzen heen en zoekt samenwerking met andere provincies en het Rijk om in te kunnen spelen op maatschappelijke ontwikkelingen die hun weerslag hebben op het subsidie-instrument. Daarin spelen ontwikkelingen zoals de introductie van een meer outputgericht subsidiestelsel alsmede de voorbereiding van de bestuurlijke nut en noodzaak-discussie ten aanzien van subsidies als instrument van overheidsbeleid om provinciale doelstellingen te realiseren, een belangrijke rol.
Voor wat betreft de totstandkoming van inhoudelijke, op de realisatie van beleidsdoelstellingen gerichte verordeningen en nadere subsidieregels, waarvoor de verantwoordelijkheid ligt bij de Beleidsclusters en in voorkomende gevallen binnen projecten en programma’s, vervult het cluster Subsidies een adviserende rol.
Binnen het subsidieproces staat centraal het verlenen, het (procedureel) monitoren en het vaststellen van:
incidentele subsidies, die stroken met en bijdragen aan de doelstellingen van de vier inhoudelijke programma’s, te weten Leefbaarheid, Veiligheid en Zorg, Ruimte en Infra, Cultuur en Landschap en Economie en Concurrentiekracht en het overkoepelende vijfde programma Bestuur/Financiën en Bedrijfsvoering.
Artikel 14 Cluster Vergunningen
De kerntaken van het cluster Vergunningen zijn:
Specifieke taken zijn zeer uitgebreid: de be- en afhandeling van milieueffectrapportages, het voeren van vooroverleg, het opstellen van (ontwerp-)beschikkingen, voeren van zienswijzeprocedures en beroepszaken, coördinatie en afstemmingsregelingen, beoordelen van veiligheidsrapporten, valideren PRTR-verslagen en een adviesfunctie aan de Nederlandse Emissieautoriteit met betrekking tot emissievergunningen als gevolg van CO2 en NOx-handel.
De wettelijke taken voor het onderdeel vergunningen vloeien voort uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Waterwet, de Ontgrondingenwet, de Mijnbouwwet, de Wet Bodembescherming, de Natuurbeschermingswet 1998, de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden, het Vuurwerkbesluit, het Besluit risico’s zware ongevallen 1999, het Besluit externe veiligheid inrichtingen, de Wet luchtvaart – Besluit burgerluchthavens en de Omgevingsverordening Limburg.
De kerntaken van het cluster Handhaving zijn:
Handhavingstaken conform afspraken met samenwerkingspartners voor de Erosieverordening, Europese subsidies (Cross Compliance, afspraak IPO en min. EL&I), Flora- en faunawet en Boswet (gebeurt momenteel door een “Groene Brigade”, bijzondere opsporingsambtenaren (BOA’s). Deze BOA’s zijn in dienst van de Provincie, maar werken voor het OM/de politie. De Groene Brigade is overal in het Limburgse buitengebied actief, maar sommige gemeenten vragen om extra inzet en betalen daar ook voor. Aandachtpunten van de brigade zijn onder meer illegale afvaldumpingen en stroperij.
Artikel 16 Cluster Milieuonderzoek en -advies
De kerntaken van het cluster Milieuonderzoek en –advies zijn:
Artikel 17 Cluster Personeel & Organisatie
De kerntaken van het cluster Personeel & Organisatie zijn:
Advisering met betrekking tot strategisch proces op het terrein van P&O aan lijnmanagement en directie en met betrekking tot de ontwikkelingen die op P&O-gebied moeten worden ingezet zoals ontwikkeling van (strategische) personeels- en opleidingsplannen, en mede uitwerken van strategische kaders na initiatie van het cluster Strategie.
Optimale ondersteuning en advisering bij uitvoerende P&O-diensten die ten dienste van de werkvelden, clusters en medewerkers moeten worden uitgevoerd. Het betreft hier werkzaamheden op het gehele P&O terrein met een meer uitvoerend karakter zoals bijvoorbeeld werving & selectie, opleiding, loopbaan & mobiliteit, beoordelen & belonen, arbo & ziekteverzuim.
Personeelsbeheer. P&O zorgt ervoor dat het personeelsbeheer en de personeel- en salarisadministratie op orde zijn. Concreet betekent dit dat de beheersondersteuning bij de inzet van het P&O-instrumentarium in het proces optimaal is geregeld en dat de beheers- en managementinformatie op het juiste moment beschikbaar is. Monitoring en informatievoorziening worden afgestemd op de vraag van de klanten.
De kerntaken van het cluster Financiën zijn onder te verdelen in financiële sturing, advies en uitvoering. Binnen deze hoofdprocessen zijn de volgende taken te onderscheiden:
Het initiëren, opstellen, implementeren en bewaken van financiële kaders. Hierbij valt te denken aan de financiële spelregels zoals deze tussen Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten worden gemaakt, alsmede de financiële verordening, de kadernota’s financieringsinstrumentarium en reserves en voorzieningen alsmede het treasurystatuut. Het opstellen van deze financiële kaders vindt plaats in nauw overleg met het werkveld Strategie en de Concernstaf.
Het ontwikkelen, uitvoeren en beheersen van de provinciale planning- en controlcyclus bestaande uit de voorjaarsnota, begroting, jaarrekening, integrale voortgangsrapportages, eindejaarsbijstelling, begrotingswijzigingen inclusief wettelijke verplichtingen richting CBS en BZK, het opzetten en beheren van werkbegrotingen en standaardrapportages voor GS / DT en management. Met betrekking tot de voorjaarnota ligt het voortouw bij Strategie en brengt Financiën daarin haar financiële expertise in. Voor de overige producten ligt deze relatie omgekeerd.
Tactisch / operationeel financieel advies aan clustermanagers en project- en programmamanagers zoals in projecten en programma’s, op beleidsdossiers, in de voorbereiding van GS stukken, op het gebied van de inrichting van de administratieve processen gekoppeld aan een cluster en/of project en het inrichten van eventuele audits alsmede advisering gerelateerd aan de planning & control cyclus. Bij de inrichting van eventuele audits ligt de centrale regie bij de Concernstaf. Bij genoemde taken varieert het advies van licht financieel advies over bijvoorbeeld budgetbewaking tot zwaar specialistische kennis op bijvoorbeeld het vlak van PPS-constructies, deelnemingen en financieringen.
Beide administraties moeten voldoen aan de wettelijke vereisten die worden gesteld aan de op te leveren informatie en moeten juiste, tijdige en volledige financiële managementinformatie opleveren. In het verlengde van de financiële administratie zijn de comptabele functie en de kassierfunctie uit te voeren hoofdtaken.
De hoofdtaken op het gebied van planning en control zijn administratief ondersteunende taken (aanvragen en vastleggen van de verplichtingen op basis van door clusters aangeleverde inhoudelijke stukken, factuurcoördinatie (ingedeeld per werkveld) inclusief rappelleren niet afgewikkelde facturen, laten vastleggen van rechten en initiëren van het invorderingsproces), planning & control taken (budgetbewaking, gesprekspartner voor de clusters voor wat betreft de aan te leveren periodieke sturingsinformatie ten behoeve van de p&c cyclus; (financieel / inhoudelijk / projecten / begroting / jaarstukken /afdelingsplan), adviseren/input leveren voor het opstellen van GS / PS nota’s en hierbij tevens de financiële concernkaders bewaken, opstellen, analyseren en bespreken van rapportages over genoemde taken met de clustermanager.en projectcontrol taken), projectcontrol taken (ondersteunen bij opstellen / toetsen van projectplannen en borgen van de uitgangspunten (tijd, geld en kwaliteit) van die projectplannen inclusief budgetbewaking, adviseren / input leveren voor het opstellen van GS / PS nota’s en hierbij tevens de financiële concernkaders bewaken, opstellen van rapportages t.b.v. projectmanager / -leider en Gedeputeerde Staten/ Provinciale Staten/ directie, ondersteunen bij de opzet en uitvoering van audits / risicomanagement (dit passend binnen de door Concernstaf bepaalde kaders), bijhouden projectadministratie en gesprekspartners voor de projectprogrammamanagers voor wat betreft de aan te leveren periodieke sturingsinformatie ten behoeve van de p&c cyclus (financieel / inhoudelijk / projecten / begroting / jaarstukken / afdelingsplan);
Gekoppeld aan de toezichtstaak van Gemeentefinanciën wordt jaarlijks een actuele belastinggids van de Limburgse gemeenten opgesteld. Tevens wordt ieder jaar minimaal één seminar over een onderwerp dat actueel is voor de gemeenten georganiseerd en daarnaast heeft Gemeentefinanciën een eigen website met daarop actuele en relevante stukken op het gebied van gemeentefinanciën.
Artikel 19 Cluster Organisatie en Informatie
De kerntaken van het cluster Organisatie en Informatie zijn:
Artikel 20 Cluster Communicatie en Public Affairs
De kerntaken van het cluster Communicatie en Public Affairs zijn:
Feedback over de wijze waarop het bestuur en zijn resultaten intern en extern worden gepercipieerd (vier dimensies: politiek, bestuurlijk, maatschappelijk, publieke opinie), gebaseerd op feiten en onderzoeksresultaten (bijvoorbeeld social-mediawatching) en voeling houden met de brede wereld achter het bestuur (vergaderingen, debatten, contacten), voorzien van advies over mogelijke verbeterpunten.
Opstellen van een een strategische lobbyagenda (Limburgagenda); Daarvan afgeleid: advies over te voeren lobbystrategie per portefeuille cq collegebreed, vastgelegd in lobbyplannen per thema/project, inclusief begeleiding van de uitvoer van deze plannen. Om een eenduidige en consistente positie in te nemen zal de PA lobbyboodschap op de voor provincies gezamenlijke dossiers, vooral die voor de lange termijn moeten worden afgestemd in het IPO bestuur (voor Brussel ook in het HNP-bestuur).
Uitvoer lobbyactiviteiten. In het geval van een meerjarig lobbyplan dat is opgesteld samen met strategische Limburgse partners om een gemeenschappelijk programma te realiseren, is directe afstemming van de afzonderlijke lobbyagenda’s (Den Haag en Brussel) van betrokken partners stakeholders essentieel.
Artikel 21 Cluster Facilitaire Dienstverlening
De kerntaken van het cluster Facilitaire Dienstverlening zijn:
Op strategisch niveau meedenken en ontwikkelen van het functioneel huisvestingsbeleid1 en een modulaire implementatie daarvan (‘Anders Werken’). Samenstellen van plan van aanpak dat uitgaande van een functioneel huisvestingsbeleid past bij de te realiseren formatiereductie, verdere flexibilisering werkplekken, een betere benutting van huisvesting, reductie van externe vergaderkosten en mogelijke samenwerking met ketenpartners (zie de taakstelling in de programmabegroting 2012).
Realiseren van regulier onderhoud, meerjarenonderhoud, huisvesting ambtelijke organisatie in en extern en het toezicht houden op de uitvoering daarvan. Het ontwikkelen en uitvoeren van BHV- en milieubeleid en het leidinggeven aan de provinciale bedrijfshulpverleningsorganisatie, projecten, afhandeling van KWIS-meldingen (klachten, wensen, informatie en storingen) en huur en verhuur van huisvesting.
Diensten Regie voeren op de uitbestede diensten schoonmaak, catering, koffievoorzieningen, wagenpark, onderhoud technische installaties, technisch onderhoud en onderhoud buitengebied.
Chauffeurs Chauffeurscorps draagt in het dienstverleningproces zorg voor het vervoer van de GS leden.
Operationele taken: het uitvoeren van de provinciale producten- en dienstencatalogus, het ontvangen, registreren, doorgeleiden en waar mogelijk oplossen van klachten, wensen, informatieverzoeken en storingen van interne medewerkers en meldpunt burgers ten aanzien van subsidieaanvragen, stand van zaken Buitenring etc.
Evenementenbureau Organisatie en uitvoering van evenementen voor de gehele organisatie. Bedrijfsbureau Bedrijfseconomische adviezen, kwaliteitsborging, communicatie, technische administratie en strategische ondersteuning.
Artikel 22 Cluster Juridische Zaken en Inkoop
De kerntaken van het cluster Juridische Zaken en Inkoop zijn:
Advisering op het gebied van wet- en regelgeving en daarop gebaseerde juridische onderwerpen, zoals: Algemene wet bestuursrecht (Awb), Provinciewet/staatsrecht, (tot stand komen/wijzigen) regelgeving, overeenkomsten, Wet openbaarheid van bestuur (Wob), mandaat, staatssteun, aanbestedingen, deelnemingen, inkoop, subsidies, ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, milieu, wegen, infraprojecten, openbaar vervoer, rechtspositie en arbeidsvoorwaarden.
Artikel 23 Cluster Secretariële en Administratieve ondersteuning
De kerntaken van het cluster Secretariële en Administratieve ondersteuning zijn:
Technisch-administratieve ondersteuning:
administratieve beleids- of beheersmatige ondersteuning op juridisch gebied: op de hoogte houden van relevante wet- en regelgeving, beoordeling van in behandeling zijnde aangelegenheden, nagaan of aan wettelijke procedures wordt voldaan, bewaken termijnen, opstellen, beheren vergunningen en afhandelen bezwaar- en beroepsprocedures;
administratieve beleids- of beheersmatige ondersteuning op technisch gebied: op de hoogte houden van relevante wet- en regelgeving, beoordelen vergunningen, verrichten van technisch onderzoek, doen van voorstellen over in te zetten handhavingsmiddelen, voorbereiden en uitvoeren van projectmatige toezichtacties, in- en extern verzamelen en bestuderen van relevante informatie, verzorgen van correspondentie;
administratieve beleids- of beheersmatige ondersteuning op financieel gebied: afwikkelen van (subsidie)aanvragen, opstellen van informatievoorziening, opstellen beschikking, betaalbaarstellingen en verzorgen eindafrekeningen, toetsen of aan eisen voldaan is, signaleren van budgetover- of onderschrijdingen, toelichting over financiële administratie, doen van voorstellen voor budgetwijzigingen, bijdrage leveren aan opstellen van kengetallen, begroting en de rekening, geven van toelichting aan accountants bij controles, toezien op de uitvoering van financiële procedures, verzamelen en verwerken gegevens voor voortgangsrapportages/financiële overzichten, opstellen van delen van financiële beleidsnota’s/verslagen, controleren, beoordelen en zorgdragen voor betaalbaarstelling van rekeningen, declaraties e.d. en het signaleren van onjuistheden;
Hoofdstuk 3 Werkterreinen andere organisatieonderdelen.
De kerntaak van de kabinetschef is uitvoering van wettelijke taken op grond van de Provinciewet, de Gemeentewet, de ambtsinstructie en bijzondere wetgeving.
De kerntaak van het organisatieonderdeel concernstaf is het adviseren en ondersteunen van het college van Gedeputeerde Staten en directie inzake risicovolle en majeure dossiers
Artikel 26 mobiliteitscentrum/deskundigenpool
De kerntaken van het organisatieonderdeel mobiliteitscentrum/deskundigenpool zijn:
Bijlage 2 Mandaatbesluit directie Provincie Limburg 2013 Overzicht projecten programmamanagers en projectmanagers (1 julie 2013 Gebiedsontw. Ooijen-Wanssum - R Creemers Ontsluitingsweg haven Wanssum - R Creemers Gebiedsontwikkeling Ooyen-Wanssum - R Creemers Schadevergoedingen Grensmaasproject - Reinders Maasdal - Reinders Gebiedsontw. M'tricht-V'burg - Reinders United World College MIP MV - Reinders Schoorsteen Ceramique Maastricht MIP MV - Reinders Maastricht Health Campus - Reinders Hoogwaterbescherming langs de Maas - Reinders MV United World College Maastricht - Reinders Procesmiddelen Ontwikkeling - Vaessen Greenport Venlo Innovation Centre - Valk Kennisinfrastructuurprojecten GreenBrains - Valk Bedrijfsbeëindiging 1e tranche - Van Damme Ruimte voor Ruimte, 2e tranche - Van Damme Deelname financ. Greenport Venlo Innovation Center - Van Damme Meetapparatuur en meetcabine Fijnstofmeting - Van Damme Leisurepark De Bandert - Van Damme Kwaliteitsimpuls NP De Meinweg - Van Damme Knopen Lopen Echt-S - 2e tranche Roerdalen - Van Damme Gebiedsontwikkeling Swalmen - Van Damme Hippisch Centre of Excellence - Van Damme Natuur transferium A2 - Van Damme Parkway A2 - Van Damme Spoorzone Van - Damme Technocollege Van - Damme Project Dobbelsteen Sittard - Van Damme Landschapselementen Opwaardering Kakkertdal - Van Damme Landschapselement Natuurtransferium Sweikhuize - Van Damme Landschapselementen Urdal-Scharberg - Van Damme Landschapselementen Integraal Project Catsop - Van Damme Landschapselementen Kasteelpark Elsloo - Van Damme Landschapselementen Integraal Project Beek - Van Damme Bijdrage bruggen/kades Valkenburg ad Geul - Van Damme Procesgelden gebiedsontwikkeling Parkstad - Van Damme Adviseurschap Ruimte voor Ruimte - Van Damme Glas- en Energiecampus Venlo - Van Damme Bestuursovereenk. Nrd-Limburg - Van Damme Limburgpaviljoen Floriade - Van Damme Spinoff Floriade - Van Damme Afronding herstructurering Roermondse veld - Van Damme Bijdrage Kerkrade West deelproj. Heilust - Van Damme Samenwerkingsovereenkomst 'Brukske' - Van Damme Businesscase Nieuwenhagen-Lichtenberg - Van Damme Businesscase Hoensbroek-Passart - Van Damme Businesscase Brunssum Centrum Noord - Van Damme Sturing woningmarkt - Van Damme Selectieve participatie herstr.projecten - Van Damme Kazerneterrein Venlo MIP NL - Van Damme Kwaliteitsslag N271 MIP NL - Van Damme Herbouw kasteel De Keverberg MIP NL - Van Damme Intentieovereenkomst BC Vrieheide - Van Damme Procesmiddelen International Horse Park - Van Damme Hippisch Centrum de Peelbergen - Van Damme Businesscase Donderberg Roermond - Van Damme Agenderen en stim. transitie woningmarkt - Van Damme Inzicht maatregelen specifieke doelgroepen - Van Damme Uitvoering convenant Actieprogramma Wonen - Van Damme Strakke sturing op woningmarkt - Van Damme Actief burgerschap - Van Damme Ketenaanpak leefbaarheid - Van Damme Multifunctionele gemeenschapsaccommodaties - Van Damme Groenvoorzieningen - Van Damme Inzicht beleving in wijken op woongebied - Van Damme Aanpak via pilotprojecten - Van Damme Initiële voorbereidingskosten IBA Parkstad - Van Damme Procesgelden regiovisie West. Mijnstreek - Van Lissum Plankosten zuidaansl. spitsstrook A2 WM - Van Lissum Bedrijfsverzamelgebouw 'Accelerator' - Van Lissum Landschapselementen WM - Van Lissum Masterplan Chemelot Campus provinciedeel - Van Lissum Masterplan Chemelot Campus Consortiumdeel - Van Lissum Bijdrage Zuidaansluiting Chemelot - Van Lissum Samenwerkingsovereenkomst TASs - Van Lissum Project Dobbelsteen Sittard - Van Lissum Prov. bijdrage project 'Sciences programme' - Van Lissum Organisatiekosten Chemelot Campus - Van Lissum Geldlening aan LIOF t.b.v. Pharmacell - Van Lissum Geldlening aan LIOF t.b.v. Esigma - Van Lissum Geldlening Limburgse Herstructureringsmaatschappij - Van Lissum Investeringsbudget Land. Gebied (prov.) - Van Vlokhoven Investeringsbudget Land. Gebied (rijk) - Van Vlokhoven Sportzone - Van Vlokhoven Centrum 'De Haamen' Beek - Van Vlokhoven Sport- en publieke infrastructuur - Van Vlokhoven Maaskruisend verkeer (incl. Belvédère-Qd - Van Vlokhoven Intensivering Sportzone - Van Vlokhoven Regeling Trainingscentra Sportzone Limburg - Van Vlokhoven Rentmeesterslasten - Vanwersch Kosten van onderzoek en taxatie - Vanwersch Overige personeelskosten - Vanwersch Algemene kosten - Vanwersch Beheerskosten onroerende eigendommen - Vanwersch Verkoop restgronden - Vanwersch Opbrengst verhuur tankstations en steunp. - Vanwersch Opbrengsten overige verhuur - Vanwersch Kosten toezicht en uitvoering - Vanwersch Beheer provinciale eigendom mjp grondbedr - Vanwersch Citypark/routenetwerk landgoederen - Vanwersch Businesscase Oosflank-Brunssum - Vanwersch Rente Opbr. Hyp. Aviation Valley NV - Vanwersch Exploitatie Innovatoren - Vanwersch Grondbedrijf Klavertje 4/Californië e.a. - Vanwersch Nevenontw. Buitenring Parkstad - Vanwersch Grondbedrijf Hout Blerick - Vanwersch Anticiperende Aankopen - Vanwersch Grondbedrijf Holtum Noord III - Vanwersch Deelname financiering Businesspark MAA - Vanwersch Geldlening Businesspark MAA BV - Vanwersch Grondbedrijf aankoop papierfabriek 'Favini' - Vanwersch Innovacomplex Floriade - Vanwersch Land Development AviationValley Maastricht NV io - Vanwersch Routenetwerk GOMV - Vanwersch Herontwikelingslocaties Valkenburg (planschade) - Vanwersch Grondverwerving Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum - Vanwersch Brunssum Centrum Noord (aankoop panden) - Vanwersch Procesgelden gebiedontwikkeling M-Limburg - Vossen Havenfront Maasbracht Maasgouw MIP1 ML - Vossen Procesmiddelen Belevenispark Daelzicht - Vossen MIP4 Regionale sloopregeling (tranche 1,2) - Vossen MP Regionaal Ruiternetwerk M-L - Vossen MP Gebiedsontwikkeling Hof van Leudal -Vossen MP Gebiedsontwikkeling IJzeren Man (fase 2) - Vossen MP Gebiedsontw. Nederweert West (LNR) - Vossen MP Versterken Waterfront Buggenum - Vossen MP Projecten Hanssum- Vossen MP Voorfinanciering hoogwatermaatregelen - Vossen MP Paviljoen Ool - Vossen MP Eiland in de Maas - Vossen MP Land van Thorn (fase 1) - Vossen MP Uitwerking voorkeursvariant N280 - Vossen MP Aanleg voorkeursvariant N280 - Vossen MP Aansluiting A2 - Clauscentrale - Vossen MP gebiedsontw. Nederweert W (Ontw.A) - Vossen MP A-2 projecten Echt-Susteren - Vossen MP Ciro+ - Vossen MP Stimfonds Econ. Uitvoeringsagenda- Vossen Procesgeld businesscase Quartier des Arts - Nijssen POL-stelsel - Pasma Buitenring Parkstad Limburg - Span Kruising N 294/N 276 Sittard (Dijsselbloem) - Span Greenportlane N295 - Span aansluiting Nuth BPL/A76 - Span MIT Project bijdrage GIW reserve - Span Algemeen MIT pakket - Span MITpakket N280 - Oost - Span Oosttangent N293 - Span Ongelijkvloerse kruising N280-Oost-St. Wirosingel -Span Aanbestedingsmeevaller Rijksweg 73 Zuid - Span Bottleneck project bijdrage derden en GIW reserve -Span Algemeen Bottleneck (BNI) - Span N296, incl. brug Roosteren - Span N297 - Span Landschapspark Susteren - Span Induvel - Van Vlokhoven WM1 Centrum 'De Haamen' Beek - Van Vlokhoven Database Relatics Ooijen-Wanssum - Creemers Risicomanagement Ooyen Wanssum beheerstool - Creemers