Organisatie | Bladel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Tegemoetkoming Kinderopvang 2013 |
Citeertitel | Beleidsregels Tegemoetkoming Kinderopvang 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-07-2013 | 01-01-2013 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 19-03-2013 De Lantaarn, 06-07-2013 | 13it.00709 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel,
dat ten behoeve van een eenduidige uitvoering voor het vaststellen van de tegemoetkoming aan ouders die behoren tot de doelgroep als bedoeld in artikel 1.6, eerste lid onderdeel c, e, j, k of l van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen een nadere uitwerking noodzakelijk is
gelet op gelet op artikel 1.13 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
Een aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op grond van deze beleidsregels kan uitsluitend gedaan worden door personen die voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in art. 1.6 lid 1 onder c, e, j, k of l van de Wko.
Deze regeling regelt de vaststelling van de tegemoetkoming aan ouders die behoren tot de doelgroep als bedoeld in artikel 1.6, eerste lid onderdeel c, e, j, k of l van de Wko.
Het idee is dat deze mensen door de eigen bijdrage die geldt bij de kinderopvangtoeslag van het rijk (uitgevoerd door de Belastingdienst/Toeslagen) er in inkomen op achteruit gaan, terwijl ze zich inzetten om aan werk te komen.
Ook geldt de regeling voor mensen die vanwege hun eigen gezondheid, of in het belang van het kind, kinderopvang nodig hebben (Sociaal medische indicatie), maar daar niet de financiële middelen voor hebben. In deze gevallen kan geen kinderopvangtoeslag worden aangevraagd, waardoor alle kosten voor vergoeding door de gemeente in aanmerking komen. Voor deze aanvragen geldt de bepaling dat de tegemoetkoming inkomensafhankelijk is.
Niet alle inwoners van de gemeente kunnen een aanvraag doen voor een tegemoetkoming. Dit moet duidelijk gesteld worden.
Voordat de gemeente kosten gaat maken aan een tegemoetkoming is het belangrijk om "gekanteld" te beoordelen of de opvang niet binnen het eigen netwerk of via voorliggende voorzieningen zoals peuterspeelzaal geregeld kan worden.
Aanvragers zijn uiteraard verplicht direct alle relevante informatie te verstrekken.
Wanneer er nog geen medisch objectieve indicatie is van de "beperkingen" die opvang noodzakelijk maken, dan kan het college deze medische indicatie opvragen bij een externe gespecialiseerde instantie. Deze indicatie mag maximaal 12 maanden geldig zijn, omdat de situatie in een jaar sterk kan veranderen. Ook is het belangrijk de minimale hoeveelheid uren vastgesteld te hebben, zodat de gemeente niet meer kosten hoeft te maken dan strikt noodzakelijk.
In de Wko is geregeld dat ouders die aanspraak hebben op kinderopvangtoeslag voor de kosten van kinderopvang een inkomensafhankelijke bijdrage betalen. Ouders/verzorgers met een inkomen op minimum niveau ontvangen een toeslag van de belastingdienst die plusminus 90% van alle kosten dekt. De tegemoetkoming voor de laatste 10%, van de gemeente, wordt vergoed via de bijzondere bijstand en dekt de resterende kosten.
De bepaling dat de inkomens-, vermogens- en draagkrachtregels van de bijzondere bijstand gelden, zorgt ervoor dat mensen met hogere inkomens bij wie om sociaal medische redenen opvang noodzakelijk is, afhankelijk van hun financiële situatie ondersteund worden.
De tegemoetkoming wordt maandelijks uitbetaald op basis van ingeleverde facturen. Ook de aangevraagde kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst/Toeslagen dient gecontroleerd te worden, indien van toepassing. Helaas wijst de praktijk uit dat de aanvraag voor kinderopvangtoeslag regelmatig voor problemen zorgt. Controle vooraf van de rekening en de aanvraag kinderopvangtoeslag voorkomt ingewikkelde herberekeningen achteraf.
Er kunnen zich situaties voordoen waarbij het gerechtvaardigd is om af te wijken van de beleidsregels, daarvoor is een hardheidsclausule nodig.
Wanneer deze beleidsregels tekort schieten voor een bepaalde situatie, dan is het college bevoegd een beslissing te nemen.