Organisatie | Halderberge |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde raadscommissies Halderberge |
Citeertitel | Reglement van Orde raadscommissies Halderberge |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
vervangt Verordening raadscommissies van de gemeente Halderberge, zoals vastgesteld 11 oktober 2007
artikel 82 Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2013 | nieuwe regeling | 30-05-2013 Halderbergse Bode van 3 juli 2013 | Onbekend |
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
De raadscommissie samenleving, middelen & veiligheid adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: openbare orde/veiligheid; regionale samenwerking; in- en externe betrekkingen; communicatie: breed naar buiten; leefbaarheid; brandweer; crisisbeheersing; representatie; coördinatie van bestuur; bestuurlijke en algemene juridische zaken; dienstverlening en publiekszaken; financiën; planning en control; facilitaire aangelegenheden inclusief inkoop en aanbestedingen; informatisering en automatisering; personeel en organisatie; grondbedrijf; welzijn, sociale zaken en inburgering; zorg; onderwijs; jeugd- en ouderenbeleid; armoedebeleid; volksgezondheid; volwasseneneducatie; minimabeleid; sociale werkvoorziening; sport; coördinatie integratiebeleid; kunst en cultuur.
De raadscommissie beheer & ontwikkeling adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: ruimtelijk beleid; volkshuisvesting; milieu; afvalverwijdering; nutsbedrijven; bouwen en wonen; monumenten; verkeer en vervoer; wegen; groen; reiniging en riolering; waterwegen; parkeren; natuurbescherming; lijkbezorging; arbeidsmarktbeleid; toerisme en recreatie inclusief markten en kermissen; economische zaken; onderhoud gebouwen.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
Een commissie vergadert in het gemeentehuis, conform de door de raad vastgestelde werkwijze, volgens een jaarlijks door het seniorenconvent vastgesteld schema en verder zo vaak als de voorzitter dat noodzakelijk acht of het door ten minste twee fracties schriftelijk, met opgave van redenen, wordt gevraagd.
De vergaderingen vangen in de regel aan om 19.30 uur en eindigen in beginsel om 22.30 uur, doch uiterlijk om 23.00 uur. Indien alsdan niet alle agendapunten zijn behandeld wordt de vergadering geschorst en voortgezet op de eerstvolgende maandag van 20.00 uur tot uiterlijk 22.30 uur, tenzij de raad anders beslist.
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder in het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien digitaal beschikbaar, worden de stukken op de internetsite van de gemeente geplaatst. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde van vergaderingen
Artikel 14 Opening vergadering en quorum
De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien tenminste de meerderheid van het in de raad vertegenwoordigd aantal fracties aanwezig is.
Artikel 15 Spreekrecht burgers
De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De leden van de commissie kunnen de inspreker een korte verhelderende vraag stellen waarna de inspreker de gelegenheid krijgt deze vraag in het kort te beantwoorden. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en een deelnemer aan de vergadering.
De besluitenlijst van de voorgaande vergadering wordt, nadat de voorzitter van de betreffende vergadering de besluitenlijst heeft geaccordeerd, zo mogelijk, aan de leden toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep. De besluitenlijst wordt op hetzelfde moment aan de overige personen die het woord gevoerd hebben, toegezonden.
De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht, een voorstel tot wijziging aan de raadscommissie te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft wat gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor de aanvang van de vergadering bij de commissiegriffier te worden ingediend.
Artikel 20 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbehoorlijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het in bespreking zijnde onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid of op voorstel van de voorzitter kan de raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Het verslag van een besloten vergadering wordt niet rondgedeeld, maar ligt vertrouwelijk ter inzage in de leeskamer.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de commissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden.
Artikel 28 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers
Artikel 30 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 31 Verbod hinderlijk gebruik apparatuur
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan. De voorzitter is belast met het handhaven van deze regel, en aanwezigen moeten zich gedragen naar zijn aanwijzing.