Artikel 1 Definities
- ·
A. Maatschappelijke ondersteuning: ondersteuning
zoals bedoeld in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
- ·
B. Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken: het
inspraakorgaan in het kader van cliëntenparticipatie zoals bedoeld in de
Wmo, de WWB, de IOAW, IOAZ en de WSW ingesteld door het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Westvoorne, bestaande uit
vertegenwoordigeis van vragers naar maatschappelijke ondersteuning,
zowel op persoonlijke titel als voorgedragen door belangenorganisaties
werkzaam in of voor inwoners van de gemeente Westvoorne.
- ·
C. College: het college van burgemeester en
wethouders van de gemeente Westvoorne.
- ·
D. Contactambtenaar: de beleidsmedewerker die als
aanspreekpunt fungeert voor deze adviesraad.
- ·
E. Gemeente: de gemeente Westvoorne
- ·
F. Periodiek overleg: officieel beraad tussen
portefeuillehouder, contactambtenaar en Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken (vertegenwoordigd door de voorzitter en
maximaal twee andere leden).
- ·
G. Portefeuillehouder: de portefeuillehouder
Inwonerszaken.
- ·
H. Dagelijks bestuur: voorzitter, vice-voorzitter en
secretaris van de Adviesraad.
- ·
I. Vergadering: het overleg tussen de leden van de
Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken.
- ·
J. Vertegenwoordiger: de vertegenwoordiger zoals
omschreven in artikel 1 B.
- ·
K. WMO: Wet maatschappelijke
ondersteuning.
- ·
L. WWB: Wet werk en bijstand.
- ·
M. IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte werkloze werknemers.
- ·
N. IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.
- ·
O. WSW: Wet Sociale Werkvoorziening.
Artikel 2 Reikwijdte
Deze verordening is van toepassing op de organisatie van de door het college
ingestelde Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken.
Artikel 3 Taak
De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken heeft als
taak het college gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren,
alsmede ontwikkelingen te signaleren over alle zaken die van belang zijn
voor vragers, zoals beschreven in de Wet maatschappelijke ondersteuning, de
Wet werk en bijstand, de IOAW, IOAZ en de WSW en alle overige onderwerpen
die met deze wetten samenhangen en waarover het college bevoegd is te
beslissen.
Artikel 4 Bevoegdheden
- ·
A. Initiatiefrecht
- o
1. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale
Zaken heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden betreffende zijn
taak in het periodiek overleg met de portefeuillehouder aan de
orde te stellen.
- o
2. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale
Zaken stelt jaarlijks in overleg met het college, op basis van
de gemeentelijke jaarplanningen en begrotingen, een
activiteitenplan en een begroting op.
- o
3. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale
Zaken heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van de
taakstelling in voorkomende gevallen binnen het door de gemeente
beschikbaar gestelde budget gebruik te maken van in- en externe
deskundigheid.
- ·
B. Informatierecht
- o
1. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale
Zaken wordt door het college geïnformeerd over de resultaten van
klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages,
alsmede over andere relevante (beleids)ontwikkelingen.
- o
2. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale
Zaken krijgt van het college gevraagd en ongevraagd alle
informatie die voor de uitoefening van de taken, zoals in deze
verordening omschreven, nodig is, tenzij enig wettelijk
voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zonodig zal
toelichting gegeven worden over lopend beleid, de invloed van
(nieuw) provinciaal beleid, nieuw rijksbeleid of over ideeën en
plannen van het college en/of gemeenteraad op de
beleidsterreinen waarmee de adviesraad zich bezig houdt en
waarover het college bevoegd is te beslissen.
- ·
C. Adviesrecht
- o
1. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale
Zaken is bevoegd advies uit te brengen over onderwerpen
betreffende de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet werk
en bijstand, de IOAW, IOAZ en de WSW en alle overige onderwerpen
die met deze wetten samenhangen en waarover het college bevoegd
is te beslissen.
- o
2. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale
Zaken is niet bevoegd te adviseren over klachten,
bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele
cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij
gehanteerde regels en procedures. Evenmin heeft de Adviesraad
Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken adviesrecht
inzake personeels- en organisatiebeleid.
- o
3. Het college stelt de Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken op een zodanig tijdstip in de
gelegenheid advies uit te brengen dat er een daadwerkelijke
invloed mogelijk is op de besluitvorming. Bij spoedeisende
gevallen of andere uitzonderlijke situaties kan slechts in
overleg met de adviesraad hiervan worden afgeweken.
- o
4. De gemeente geeft van tevoren de financiële, juridische en
beleidsmatige kaders aan.
- o
5. Het college van burgemeester en wethouders is verplicht op
alle terreinen waarop de WMO, de WWB, de IOAW, IOAZ en de WSW
van toepassing zijn, een advies in te winnen bij de Adviesraad
Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken.
- o
6. Een advies van de Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken moet worden meegestuurd, voorzien
van een reactie van het college van burgemeester en wethouders,
naar de raadscommissie en de gemeenteraad voordat deze start met
de beraadslagingen en met de besluitvorming. Het advies is
zwaarwegend van karakter.
- o
7. Een advies van de Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken wordt binnen zes weken
schriftelijk uitgebracht na verzending van de adviesaanvraag
door het college. In overleg kan een afwijkende tijdsduur worden
vastgesteld.
- o
8. Het college geeft binnen zes weken een schriftelijke reactie
op een uitgebracht advies. Er kan alleen beargumenteerd
afgeweken worden van dit advies. Hiervan worden de adviesraad en
de Gemeenteraad in kennis gesteld via de "ingekomen stukken".
- o
9. Bij niet tijdig adviseren door de adviesraad is het college
bevoegd om zonder advies van de adviesraad tot besluitvorming
over te gaan.
- o
10. Indien de Adviesraad Maatschappelijke Ondersteuning besluit
niet te adviseren over een door het college gevraagd onderwerp,
dan wordt het college hiervan in kennis gesteld met gemotiveerde
argumenten.
Artikel 5 Samenstelling
- ·
A. Ieder lid van de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en
Sociale Zaken draagt een plaatsvervangend lid voor.
- ·
B. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken
bestaat uit minimaal 6 en maximaal 12, in Westvoorne woonachtige, leden.
- ·
C. De leden dragen zorg voor de communicatie met de eigen achterban.
- ·
D. De leden bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een
politieke partij in Westvoorne en zij bekleden geen functie bij een
organisatie, die direct commercieel belang heeft bij de dienstverlening
aan de doelgroepen van deze adviesraad.
- ·
E. De leden van de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en
Sociale Zaken kiezen een onafhankelijk voorzitter, een secretaris, een
vice-voorzitter en een penningmeester en wijzen voor ieder van hen een
plaatsvervanger aan. De functies van secretaris en penningmeester kunnen
door één persoon worden uitgeoefend. De voorzitter kan iemand uit het
midden van de adviesraad zelf zijn die op persoonlijke titel in de
adviesraad zitting heeft.
Artikel 6 Voordracht, benoeming en zittingsduur
- ·
A. De leden van de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en
Sociale Zaken worden door het college benoemd voor een periode van vier
jaar. Benoemingen kunnen één keer met een periode van vier jaar worden
verlengd. Zittende leden blijven tot in hun opvolging is voorzien.
- ·
B. De vacature voor de leden van de Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken zal via een openbare werving -en
selectieprocedure opengesteld worden. Dit betekent dat in ieder geval
gebruik zal worden gemaakt van alle reguliere communicatiemiddelen,
zoals lokale kranten en de internetsite van de gemeente.
- ·
C. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken
wordt zodanig samengesteld dat deze een brede afspiegeling van de
Westvoornse bevolking vormt. Dit betekent dat ten minste de
vertegenwoordigers van de Wmo-doelgroepen zitting zullen hebben in de
adviesraad. Bij het invullen van de vacatures bestaat de
selectiecommissie uit een lid van het Dagelijks Bestuur van de
Adviesraad en de contactambtenaar van de Adviesraad vanuit de gemeente.
De selectiecommissie adviseert het college van B&W een besluit te
nemen over de benoeming van kandidaten.
- ·
D. De leden worden geacht aanwezig te zijn tijdens de bijeenkomsten ter
voorbereiding van een gevraagd advies. Als een zittend lid op jaarbasis
meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten zonder geldige reden
verzuimt, kan een nieuw lid worden gezocht. Wanneer een zittend lid om
geldige redenen langdurig moet verzuimen kan eveneens een nieuw lid of
plaatsvervangend lid worden gezocht.
- ·
E. De benoeming ter opvulling van tussentijds opengevallen plaatsen
geschiedt binnen drie maanden nadat de plaats is opengevallen. De voor
deze tussentijds opengevallen vacature benoemde, wordt voor de
resterende periode benoemd.
- ·
F. Alle benoemde personen ontvangen een schriftelijke bevestiging van
het college.
Artikel 7 Ontslag
- ·
A. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.
- ·
B. Een lid dat niet meer woonachtig is in de gemeente Westvoorne stopt
op dat moment als lid van de Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken.
- ·
C. Een lid van de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en
Sociale Zaken kan ontslagen worden door het college. Een voornemen tot
ontslag zal, voor de datum van het ontslag, besproken worden met de
adviesraad.
Artikel 8 Vergaderingen
- ·
A. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken
vergadert zo vaak als zij dat nodig acht.
- ·
B. De oproeping voor een vergadering geschiedt, met uitzondering van
spoedeisende gevallen, ten minste 14 dagen van te voren door de
voorzitter. De oproeping vermeldt plaats, datum en uur van de
vergadering, alsmede de agenda. Indien er sprake is van een dringende
zaak, dan zal de voorzitter van de Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken inhoudelijk de argumenten betreffende het
spoedeisende karakter meedelen.
- ·
C. De gemeente stelt op verzoek een contactambtenaar beschikbaar om bij
de vergaderingen aanwezig te zijn ten behoeve van de
informatievoorziening aan de Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken. De adviesraad kan besluiten om de
bedoelde ambtenaar geen toegang te geven tot de vergadering of een
gedeelte daarvan.
- ·
D. De adviesraad is bevoegd andere ambtenaren, externe deskundigen en
belanghebbenden uit te nodigen de vergadering van de Adviesraad Wet
Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken bij te wonen teneinde
tijdens die vergadering informatie en toelichting te verstrekken.
- ·
E. Het college draagt er zorg voor dat de vergaderingen in de vorm van
een gratis vergaderaccommodatie, inclusief vergaderfaciliteiten en
koffie en thee, worden ondersteund.
- ·
F. De secretaris bereidt de vergadering voor, zonodig bijgestaan door
een notulist en draagt zorg voor de uitwerking van het advies.
- ·
G. Het college is bevoegd aan de Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken geheimhouding op te leggen over ter hand
gestelde stukken. De geheimhouding geldt totdat deze door het college is
opgeheven.
- ·
H. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken
stelt zelf een huishoudelijk reglement op waarin de wijze waarop de
vergaderingen georganiseerd zullen worden, opgenomen wordt.
- ·
I. Alle namens de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en
Sociale Zaken verzonden stukken worden ondertekend door de voorzitter en
secretaris.
Artikel 9 Openbaarheid
- ·
A. De vergaderingen van de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning
en Sociale Zaken zijn openbaar, tenzij de adviesraad anders besluit. De
vergaderstukken zullen via de internetsite van de gemeente openbaar
worden gemaakt.
- ·
B. De vergaderdata worden door de contactambtenaar via de lokale media
kenbaar gemaakt. Een vergadering wordt voor het publiek gesloten indien
de meerderheid van de aanwezige leden dit verlangt of de voorzitter dit
nodig acht. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale
Zaken besluit vervolgens dat in besloten zitting wordt vergaderd indien
blijkt dat bij openbare beraadslaging private of openbare belangen door
de openbaarheid wezenlijk zouden kunnen worden geschaad.
Artikel 10 Spreekrecht
- ·
A. De voorzitter stelt toehoorders bij een openbare vergadering van de
Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken op hun
verzoek in de gelegenheid het woord te voeren tijdens de vergadering.
- ·
B. Een verzoek hiervoor dient voor het begin van de vergadering, hetzij
schriftelijk, hetzij mondeling door tussenkomst van de secretaris bij de
voorzitter te worden ingediend, onder vermelding van het punt of de
punten waarover men het woord wil voeren.
- ·
C. Onmiddellijk na de opening van een vergadering stelt de voorzitter
degene die daarvoor een verzoek heeft ingediend in de gelegenheid het
woord te voeren over niet op de agenda staande, maar wel op het terrein
van de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken
liggende punten.
- ·
D. Bij de behandeling van ieder agendapunt stelt de voorzitter degene
die daarvoor een verzoek heeft ingediend, in de gelegenheid het woord te
voeren over het aan de orde zijnde agendapunt, voordat de leden en de
voorzitter daarover in eerste termijn het woord voeren. Dit geldt niet
voor de rondvraag.
- ·
E. Voor de toehoorder die in de gelegenheid wordt gesteld het woord te
voeren geldt een spreektijd van maximaal 5 minuten per agendapunt.
- ·
F. Per agendapunt kan de voorzitter bepalen dat de totale spreektijd van
degenen die in de gelegenheid worden gesteld het woord te voeren,
maximaal 15 minuten bedraagt.
- ·
G. De voorzitter kan toehoorders die de hun toegemeten spreektijd
overschrijden of die zich op onbehoorlijke of beledigende wijze
uitdrukken het woord ontnemen.
Artikel 11 Besluitvorming
- ·
A. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken kan
alleen besluiten nemen indien ten minste de helft van het aantal
stemgerechtigde leden en de voorzitter of vice-voorzitter ter
vergadering aanwezig zijn. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang
van de vergadering getekende presentielijst.
- ·
B. Indien er te weinig stemgerechtigde leden in een vergadering aanwezig
zijn, dan schrijft de voorzitter binnen twee weken een nieuwe
vergadering uit, die ongeacht het aantal aanwezigen kan beraadslagen en
besluiten.
- ·
C. Alleen de leden van de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning
en Sociale Zaken hebben stemrecht. Indien een lid zich laat
vertegenwoordigen door een plaatsvervanger heeft deze eveneens
stemrecht. Een eventueel aanwezige (contact)ambtenaar heeft geen
stemrecht. Stemmen bij volmacht wordt uitgesloten. Alleen
stemgerechtigden kunnen een geldige stem uitbrengen, een stem is geldig
als men voor of tegen stemt.
- ·
D. Alle besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig
uitgebrachte stemmen van de op de presentielijst aanwezige leden.
- ·
E. Indien bij het nemen van een besluit door geen van de leden stemming
wordt gevraagd, dan wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.
- ·
F. Bij staking van stemmen over zaken, welke geschiedt door
handopsteken, vindt in dezelfde vergadering direct een herstemming
plaats. Als ook in dat geval de stemmen staken, dan wordt het voorstel
geacht te zijn verworpen. In dit geval worden de verschillende gevoelens
van de leden van de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en
Sociale Zaken aan het college meegedeeld.
- ·
G. Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten
stembiljetten. Leidt een herstemming tengevolge van gelijkheid van
stemmen niet tot een besluit, dan wordt besloten door trekking van een
door de voorzitter gemerkt lot.
- ·
H. Minderheidsstandpunten kunnen op verzoek van de betreffende leden
toegevoegd worden aan de besluitenlijst, het voorstel aan het college
en/of het voorstel aan de gemeenteraad.
- ·
I. De adviezen van de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en
Sociale Zaken worden schriftelijk gegeven.
Artikel 12 Periodiek overleg met portefeuillehouder
- ·
A. De Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken
overlegt minimaal twee keer per jaar met de portefeuillehouder en de
contactambtenaar.
- ·
B. Het periodiek overleg met de portefeuillehouder en de
contactambtenaar wordt voorgezeten door de voorzitter.
- ·
C. De voorzitter stelt in overleg met de secretaris en de
contactambtenaar de agenda samen voor het periodiek overleg met de
portefeuillehouder. Ieder lid heeft het recht om via de secretaris
onderwerpen aan te reiken. De definitieve agenda wordt bij aanvang van
de bijeenkomst vastgesteld.
- ·
D. De voorzitter bepaalt in overleg met de contactambtenaar tijd en
plaats van het periodiek overleg.
- ·
E. De contactambtenaar roept het periodiek overleg bijeen door middel
van een schriftelijke kennisgeving en draagt er zorg voor dat deze
kennisgeving, vergezeld van de agenda en de vergaderstukken, tenminste
14 werkdagen van tevoren in het bezit is van alle betrokkenen.
- ·
F. De contactambtenaar maakt van het periodiek overleg een verslag dat
binnen twee weken aan de leden wordt verzonden.
Artikel 13 Middelen
- ·
A. Jaarlijks wordt in de gemeentebegroting een budget beschikbaar
gesteld, ter dekking van door of namens de Adviesraad Wet
Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken of haar leden gemaakte
kosten.
- ·
B. Ten behoeve van de uitvoering van haar taak worden door de gemeente
faciliteiten beschikbaar gesteld ten aanzien van reproductie en
vergaderingen, voor zover dit past binnen de werkzaamheden van de
gemeente.
- ·
C. De leden van de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en
Sociale Zaken genieten voor het bijwonen van vergaderingen vergoedingen
overeenkomstig het bepaalde in de "Verordening geldelijke voorzieningen
raads-en commissieleden". Deze regeling geldt voor maximaal tien
vergaderingen per jaar en is niet van toepassing voor leden van
eventuele subcommissies.
Artikel 14 Jaarverslag
Jaarlijks voor 1 april maakt de Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken een verslag van de werkzaamheden over het
afgelopen jaar. Dit verslag wordt aangeboden aan het college en wordt tevens
ter kennis gebracht aan de Gemeenteraad.
Artikel 15 Slotbepalingen
- ·
A. Deze verordening kan worden aangehaald als: "Verordening Adviesraad
Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken Westvoorne".
- ·
B. Over geschillen of gevallen waarin deze verordening niet voorziet,
voortkomend uit de toepassing van deze verordening, beslist het college,
gehoord de Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale
Zaken.
- ·
C. Het college maakt het bestaan van de Adviesraad Wet Maatschappelijke
Ondersteuning en Sociale Zaken en deze verordening bekend.
Artikel 16 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 26 juni 2013. De oude
Verordening Adviesraad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Sociale Zaken
Westvoorne wordt hiermee ingetrokken.