Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGEL SCHULDDIENSTVERLENING HELMOND 2013 |
Citeertitel | BELEIDSREGEL SCHULDDIENSTVERLENING HELMOND 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2013 | nieuwe regeling | 25-06-2013 | Collegebesluit, 2013, 1305820 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond,
gelet op het bepaalde in de artikelen 2 en 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Kadernota schulddienstverlening gemeente Helmond 2012 - 2013,
gelet op het bepaalde in titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
vast te stellen de Beleidsregel schulddienstverlening Helmond 2013.
Op 1 juli 2012 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna te noemen: de wet) in werking getreden. Op grond hiervan is de gemeenteraad van Helmond verplicht een plan vast te stellen dat richting geeft aan de integrale schuldhulpverlening aan de inwoners van Helmond. Het plan - dat telkens voor ten hoogste vier jaren moet worden vastgesteld - bevat de hoofdzaken van het door de gemeente te voeren beleid betreffende integrale schuldhulpverlening en het voorkomen dat personen schulden aangaan. In Helmond wordt overigens de voorkeur gegeven aan het begrip schulddienstverlening boven het begrip schuldhulpverlening.
Het gemeentelijk plan als hiervoor genoemd is op 10 januari 2012 door de gemeenteraad vastgesteld met als titel “Kadernota schulddienstverlening Helmond 2012 - 2013” (hierna te noemen: de kadernota). In de kadernota is de basis gelegd voor het gemeentelijk beleid (richtinggevende uitgangspunten) en komen allerlei zaken aan de orde om dit gemeentelijk beleid in de praktijk tot uitvoering te brengen.
Op pagina 16 van de kadernota staat vermeld dat het college te zijner tijd een formele beleidsregel zal vaststellen. De achterliggende gedachte is om de richtinggevende uitgangspunten uit de kadernota te destilleren en samen te brengen in een beleidsregel. Tegelijkertijd wordt invulling gegeven aan de beleidsruimte die de wet op sommige plaatsen het college biedt.
Alle ingezetenen (inwoners) van de gemeente Helmond die 18 jaar of ouder zijn kunnen een beroep doen op
schulddienstverlening. Als ingezetenen worden beschouwd diegenen die op grond van de Wet
gemeentelijke basisregistratie personen (GBA) bij de gemeente Helmond staan ingeschreven. Een verzoek om schulddienstverlening wordt afgewezen wanneer de aanvrager niet ingeschreven staat in de GBA..
Ingezetenen die een eigen bedrijf hebben of die een aanvraag hebben lopen in het kader van het bijstandsbesluit zelfstandigen en ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel komen niet in aanmerking voor schulddienstverlening. Verzoeken van deze categorie ingezetenen worden eveneens door het college afgewezen.
Vreemdelingen komen voor het verlenen van schulddienstverlening slechts in aanmerking voor zover zij ingezetenen zijn die rechtmatig in Nederland verblijf houden in de zijn van artikel 8, onder a tot en met e en I van de Vreemdelingenwet 2000. In de volgende situaties is sprake van rechtmatig verblijf:
Voor daklozen geldt dat de schulddienstverlening wordt verleend door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar de dakloze zich bevindt op het moment dat hij zich tot de gemeente wendt. Dan is gegarandeerd dat de zorg voor dak- en thuislozen, inclusief het eventueel verstrekken van een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB) en de schulddienstverlening door dezelfde gemeente plaatsvindt. Daklozen komen pas in aanmerking komen voor schulddienstverlening als de situatie zodanig is gestabiliseerd dat redelijkerwijs kan worden vastgesteld dat een aanvraag met succes in behandeling kan worden genomen.
De verzoeker heeft ingevolge artikel 6 van de wet een inlichtingenplicht. Voorts heeft de verzoeker de verplichting om sommige bescheiden of documenten te overleggen teneinde de situatie te kunnen beoordelen. Voor zover de noodzakelijke inlichtingen in de verzoekfase uitblijven of verzoeker nalaat voorgeschreven documenten of bescheiden bij het college in te dienen en ook na een herhalingsverzoek in gebrek blijft, wordt de aanvraag ex artikel 4:5 Awb door het college buiten behandeling gesteld. Dit is slechts anders als verzoeker kan aantonen niet in staat te zijn aan de hier bedoelde verplichtingen te voldoen.
Wanneer na het in behandeling nemen van een aanvraag tot schulddienstverlening de inlichtingenplicht door verzoeker wordt geschonden, zal het college besluiten de schulddienstverlening per direct te beëindigen.
4. Historie schulddiensverlening Eerste situatie:
Artikel 3, tweede lid, van de wet bepaalt dat het college schuldhulpverlening in ieder geval kan weigeren in geval een persoon al eerder gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening.
In de kadernota is aan het vorenstaande invulling gegeven.
Wanneer een persoon al dan niet met succes een beroep heeft gedaan op de schulddienst-verlening wordt een nieuwe verzoek om schulddienstverlening geweigerd tenzij de inwoner - ter beoordeling van het college - aannemelijk maakt dat:
Betekenis * : het gebruik van het woord “en” betekent dat aan alle genoemde criteria moet zijn voldaan.
In de praktijk kunnen twee situaties voorkomen.
De aanvraag bevindt zich in een fase dat nog geen schuldregelingsovereenkomst is ondertekend en er nog geen afspraken zijn gemaakt met schuldeisers. In die gevallen wordt een uitslui-tingtermijn gehanteerd van 1 tot 3 jaar wanneer:
Omstandigheden uitsluiting eerste situatie
De aanvrager niet tijdig de juiste documenten heeft verstrekt aan de
Bij de punten 1 en 2 een uitsluittermijn van 1 jaar als dit de eerste keer voorkomt en 5 jaar als dit de tweede keer voorkomt.
Bij de punten 3 t/m 5 een uitsluittermijn van 3 jaar als dit de eerste keer voorkomt en 5 jaar als dit de tweede keer voorkomt.
Op het moment dat een schuldregelingsovereenkomst is ondertekend en afspraken worden gemaakt met schuldeisers wordt een uitsluitingtermijn van 5 jaar gehanteerd wanneer:
Omstandigheden uitsluiting tweede situatie
Artikel 3, derde lid, van de wet bepaalt dat het college tevens kan beëindigen in geval een persoon fraude heeft gepleegd. In de kadernota is aan het vorenstaande invulling gegeven. Daarin wordt het volgende vermeld:
Een verzoek om schulddienstverlening wordt geweigerd in geval een inwoner fraude heeft gepleegd die financiële benadeling van een bestuursorgaan tot gevolg heeft en die persoon in verband daarmee onherroepelijk strafrechtelijk is veroordeeld of een onherroepelijke bestuurlijke sanctie.