Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dronten

Verordening huishoudelijk reglement van het presidium Dronten 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDronten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening huishoudelijk reglement van het presidium Dronten 2013
CiteertitelVerordening huishoudelijk reglement van het presidium Dronten 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-201317-06-2020Onbekend

30-05-2013

Gemeenteblad 2013, nr. 22

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening huishoudelijk reglement van het presidium Dronten 2013

De raad van de gemeente Dronten,

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 24 april 2013, B13.000651

gezien het advies van de raadscommissie van mei 2013,

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet

B E S L U I T:

I.Vast te stellen Verordening Huishoudelijk Reglement van het presidium Dronten 2013

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    RvO: Reglement van orde van de raad 2013’.

  • b.

    presidium: het presidium als bedoeld in artikel 5 van het RvO;

  • c.

    griffier: de griffier als bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • d.

    fracties: de fracties als bedoeld in artikel 9 van het RvO.

  • e.

    commissie: de commissie van de raad

Artikel 2. Reikwijdte huishoudelijk reglement

Het huishoudelijke reglement regelt alle zaken betreffende de interne aangelegenheden van het presidium.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1.

    Op voordracht en in overleg met de fractievoorzitters worden z.s.m. na de verkiezingen, de leden van het presidium door de raad benoemd.

  • 2.

    Het presidium bestaat uit de plaatsvervangend voorzitter van de raad en de voorzitters van de commissie.

  • 3.

    De plaatsvervangend voorzitter van de raad treedt op als voorzitter van het presidium.

  • 4.

    De voorzitter van de raad en de griffier zijn adviseur van het presidium en zijn zo mogelijk in elke vergadering van het presidium aanwezig.

  • 5.

    De voorzitter van het presidium kan de secretaris uitnodigen bij een vergadering aanwezig te zijn.

  • 6.

    De griffier of diens vervanger treedt op als secretaris van het presidium.

Artikel 4. Uitwerking taken en bevoegdheden van het presidium

1.De formele taken en bevoegdheden zijn geregeld in het Reglement van orde van de raad. Het presidium wenst uitvoering te geven aan deze taken door in zijn vergaderingen altijd de volgende vaste agendapunten te behandelen: a) opstellen van de concept agenda’s voor commissie en raad, b) terugblik op de afgelopen commissie- en raadsvergadering en c) bespreken van de lijst van toezeggingen.

Verder draagt het presidium zorg voor de jaarplanning met vergaderdata en het inplannen van de bijeenkomsten (w.o. informatiebijeenkomsten, excursies, opleiding/trainingen en workshops) voor de raadscommissie en raad.

Het presidium ziet het als haar taak aanbevelingen te doen aan de raad betreffende de organisatie van de werkzaamheden van de raad en van zijn commissies.

2.Het presidium is de werkgeverscommissie. Zij oefent met betrekking tot de griffier de bevoegdheden uit die de wet en de gemeentelijke rechtspositieregelingen met betrekking tot andere ambtenaren opdragen aan het college en de secretaris. Daartoe vinden jaargesprekken en voortgangsgesprekken plaats. De werkgeverscommissie laat zich daarbij begeleiden door een HRM adviseur.

Artikel 5. Taakverdeling

  • 1.

    De voorzitter is belast met het leiden van de vergadering, het handhaven van de orde en het doen naleven van het huishoudelijk reglement.

  • 2.

    De griffier is belast met het verzamelen en het verspreiden van de presidiumstukken, de procesmatige advisering en de verslaglegging.

Artikel 6. Vergaderfrequentie en openbaarheid

  • 1.

    In de regel vinden de vergaderingen van het Presidium plaats op de laatste woensdag van de maand, voorafgaand aan de raadsvergadering. Een en ander conform het vergader- schema, tenzij anders aangegeven.

  • 2.

    Het presidium vergadert voorts indien de voorzitter of één van de leden, het nodig oordeelt.

  • 3.

    De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen. Hij voert hierover overleg met de griffier.

  • 4.

    De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar, tenzij het presidium anders bepaalt.

  • 5.

    Raadsleden kunnen, na een verzoek daartoe bij de griffier en na toestemming van de voorzitter, een presidiumvergadering bijwonen.

  • 6.

    De voorzitter kan externen uitnodigen aanwezig te zijn.

  • 7.

    De besluitenlijst wordt op de website gepubliceerd.

Artikel 7. Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, wordt het reglement van orde op de raadsvergadering betrokken. Indien dit geen uitsluitsel geeft, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.

Artikel 8. Citeerregel

Deze regeling kan worden aangehaald als Verordening huishoudelijk reglement van het presidium Dronten 2013.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

 

Dronten, 30 mei 2013

De raad van Dronten

D.Petrusma

griffier

P.C.J. Bleeker

plv. voorzitter