Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Provincie Zuid-Holland

Subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieProvincie Zuid-Holland
Officiële naam regelingSubsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland 2013
CiteertitelSubsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland 2013
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpruimtelijke ordening, subsidies, verkeer en vervoer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is gepubliceerd in het Provinciaal Blad 2013, nr. 114 en gerectificeerd in het Provinciaal Blad 2013, nr. 114A.

Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2016 met dien verstande dat deze subsidieregeling van toepassing blijft op aanvragen die uiterlijk 31 december 2015 zijn ingediend.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013, art. 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201317-12-2015nieuwe regeling

18-06-2013

Provinciaal Blad, 2013, 114A

Onbekend.

Tekst van de regeling

Besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 18 juni 2013 tot vaststelling van de Subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland 2013 (Prov. Blad 2013, nr.114, gerectificeerd bij Prov. Blad 2013, nr. 114A)

Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland:

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

overwegende dat het wenselijk is dat voor de economische ontwikkeling van de topsectoren de infrastructurele maatregelen die onderdeel uitmaken van het kwaliteitsnet goederenvervoer een bijdrage leveren aan een betere doorstroming van het vrachtverkeer op de voor topsectoren belangrijke wegen in Zuid-Holland;

Besluiten:

Vast te stellen de “Subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland 2013”

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen  

In deze regeling wordt verstaan onder:   

  • a. Asv: Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

  • b. goederenvervoer: het bedrijfsmatig vervoer van goederen;

  • c. maatregelenpakket kwaliteitsnet goederenvervoer 2010: door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland bij besluit van 15 juni 2010 vastgesteld pakket met projecten ter bevordering van de doorstroming van het goederenvervoer over de weg;

  • d. maatregelenpakket Coolport 2011: door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland bij besluit van 20 december 2011 vastgesteld pakket met projecten ten behoeve van de ontsluiting voor het goederenvervoer van de Coolport;

  • e. project; in tijd en middelen begrensde infrastructurele werkzaamheden en hiermee samenhangende activiteiten gericht op de doorstroming van het vrachtverkeer en onderdeel van het maatregelenpakket kwaliteitsnet goederenvervoer 2010 of het maatregelenpakket Coolport 2011.

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten  

1. Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die de doorstroming van het goederenvervoer over de weg bevorderen.

2. Subsidie, als bedoeld in het eerste lid, worden verstrekt als projectsubsidie.

3. De activiteiten, als bedoeld in het eerste lid, leiden tot het aanleggen of verbreden van wegen, het aanleggen of verbeteren van rotondes.

Artikel 3 Doelgroep  

Subsidie, als bedoeld in artikel 2, wordt uitsluitend verstrekt aan publiekrechtelijke rechtspersonen en het Havenbedrijf Rotterdam.  

Artikel 4 Aanvraagperiode  

Aanvragen kunnen worden ingediend tot 31 december 2015.  

Artikel 5 Weigeringsgronden  

In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv kunnen Gedeputeerde Staten de verlening van een subsidie, als bedoeld in artikel 2, in ieder geval weigeren indien:  

a. het project niet is opgenomen in het maatregelenpakket kwaliteitsnet goederenvervoer 2010 of het maatregelenpakket Coolport 2011;

b. Gedeputeerde Staten al eerder het project waarvoor subsidie wordt aangevraagd hebben gesubsidieerd.

Artikel 6 Subsidievereisten  

Gedeputeerde Staten kunnen subsidie als bedoeld in artikel 2 verstrekken voor activiteiten die gericht zijn op:  

  • a. het hernieuwd inrichten van wegen en rotondes ter bevordering van de doorstroming van het goederenvervoer over de weg als genoemd in het maatregelenpakket kwaliteitsnet goederenvervoer 2010 en het maatregelenpakket Coolport 2011 of een daaraan gelijkwaardig alternatief indien het project uit het maatregelenpakket niet uitvoerbaar blijkt;

  • b. het aanleggen van wegen of verbindingen tussen wegen ter bevordering van de doorstroming van het goederenvervoer over de weg als genoemd in het maatregelenpakket kwaliteitsnet goederenvervoer 2010 en het maatregelenpakket coolport 2011 of een daaraan gelijkwaardig alternatief indien het project uit het maatregelenpakket niet uitvoerbaar blijkt; of

  • c. het verrichten van studie ten behoeve van de activiteiten genoemd onder artikel 2.

Artikel 7 Niet subsidiabele kosten  

Tot de subsidiabele kosten behoren in ieder geval niet de kosten die zijn gemaakt ter uitvoering van een taak waartoe de subsidieontvanger wettelijk verplicht is.

Artikel 8 Subsidiehoogte  

1. Een subsidie, als bedoeld in artikel 2, bedraagt ten hoogste 100 % van de geraamde kosten die zijn opgenomen in de maatregelenpakketten kwaliteitsnet goederenvervoer 2010 of het maatregelenpakket Coolport 2011.

2. Het bedrag van de aangevraagde subsidie kan nooit hoger zijn dan de geraamde kosten die zijn opgenomen in de maatregelenpakketten kwaliteitsnet goederenvervoer 2010 of het maatregelenpakket Coolport 2011.

3. Indien een project uit het maatregelenpakket kwaliteitsnet goederenvervoer 2010 of het maatregelenpakket Coolport 2011 niet uitvoerbaar blijkt, kan het bedrag van de aangevraagde subsidie voor een vervangend project nooit hoger zijn dan de kosten die voor het oorspronkelijke project zijn geraamd en opgenomen in de maatregelenpakketten.

Artikel 9 Prestatieverantwoording  

Bij een subsidie van € 125.000,00 of meer gaat de aanvraag tot subsidievaststelling vergezeld van een controleverklaring.

Artikel 10 Bevoorschotting  

1. Het voorschot voor subsidies bedraagt ten hoogste 80% van het verleende subsidiebedrag.  

2. Het voorschot wordt op basis van prestaties, besteding en liquiditeitsbehoefte in termijnen uitgekeerd waarvan de hoogte en de tijdstippen in de beschikking tot subsidieverlening worden bepaald.

Artikel 11 Evaluatie  

De evaluatie van de risicoanalyse als bedoeld in artikel 8, vierde lid, van de Asv vindt twee jaar na de inwerkingtreding van deze regeling plaats.  

Artikel 12 Intrekking  

De Subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland wordt ingetrokken.  

Artikel 13 Overgangsrecht  

De Subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland, zoals deze luidde op de dag voorafgaande aan de dag van inwerkingtreding van deze regeling, blijft van kracht voor subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.  

Artikel 14 Inwerkingtreding  

Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2013.  

Artikel 15 Werkingsduur en overgangsrecht en werkingsduur  

Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2016 met dien verstande dat deze subsidieregeling van toepassing blijft op aanvragen die uiterlijk 31 december 2015 zijn ingediend.  

Artikel 16 Citeertitel  

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland 2013.  

Ondertekening

Den Haag, 18 juni 2013 Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland J. FRANSSEN, voorzitter Mw. drs. J.A.M. HILGERSOM, secretaris

 

Toelichting algemeen

Het doel van de regeling is bevordering van de doorstroming van goederenvervoer over de weg.  

In het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015 “Zuid Holland verbindt en geeft ruimte” wordt aangegeven dat een goede bereikbaarheid voor het goederenvervoer een belangrijke vestigingsplaatsfactor en een belangrijke voorwaarde is voor de ontwikkeling van de verschillende topgebieden in Zuid-Holland. In het maatregelenpakket kwaliteitsnet goederenvervoer en het maatregelenpakket Coolport zijn projecten opgenomen voor de bevordering van de doorstroming van goederenvervoer over de weg vooral in de relatie greenport mainport. Door het uitvoeren van (infrastructurele) maatregelen die specifiek gericht zijn op een betere, efficiëntere, doorstroming en afhandeling van het goederenvervoer zal een concrete verbetering van de bereikbaarheid voor het goederenvervoer worden bereikt.

In eerste instantie is hiervoor de Subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland vastgesteld. De inwerkingtreding van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 (Asv) op 1 juli 2013 brengt met zich mee dat op dat moment de voor dit tijdstip bestaande subsidieregelingen hun werking verliezen. Daarom moet wordt deze subsidieregeling met een inhoud die vrijwel gelijk is aan de Subsidieregeling kwaliteitsnet goederenvervoer Zuid-Holland vastgesteld en bekendgemaakt.

De aanpassingen hebben in ieder geval betrekking op de invoering van het uniform subsidiekader (USK ) dat ten grondslag ligt aan de Asv. Daarnaast is de regeling opgesteld aan de hand van van een eenduidig format dat voor nagenoeg alle regelingen kan worden toegepast. Concreet betekent dit dat er geen termijnen voor besluitvorming meer in de subsidieregeling worden genoemd, omdat deze uniform worden geregeld in de Asv. Ook wordt er rekening mee gehouden dat er bij subsidieverleningen van minder dan €125.000 geen financiële verantwoording meer wordt gevraagd. Dit wordt ondervangen door nadere eisen te stellen aan de prestatieverantwoording. Subsidies vanaf € 25.000 worden ambtshalve bevoorschot tot het maximale percentage dat in de subsidieregeling wordt genoemd.  

Arikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen Goederenvervoer: de subsidieregeling geeft de mogelijkheid om projecten ter bevordering van de doorstroming en afwikkeling van het bedrijfsmatig vervoer van goederen over de weg te subsidiëren en sluit derhalve de subsidiering van projecten gericht op de bevordering van personenvervoer over de weg uit Coolport: de subsidieregeling geeft de mogelijkheid om infrastructurele maatregelen te subsidiëren ten behoeve van de ontsluiting van de Coolport Terminal in de Rotterdamse haven Het ''maatregelenpakket kwaliteitsnet goederenvervoer 2010"en het maatregelenpakket coolport 2011 zijn te vinden op www.zuid-holland.nl/goederenvervoer  

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten Het maatregelenpakket kwaliteitsnet goederenvervoer en het maatregelenpakket Coolport bevatten projecten ter bevordering van de doorstroming van goederenvervoer over de weg.  

Artikel 3 Doelgroep Subsidies kunnen worden aangevraagd door publiekrechtelijke rechtspersonen en het Havenbedrijf Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam is geen publiekrechtelijk rechtspersoon maar een naamloze, niet beursgenoteerde, vennootschap. Het havenbedrijf is net als Rijk, Provincie, Gemeente en Waterschap een wegbeheerder en als zodanig kan het Havenbedrijf een subsidie aanvragen voor projecten uit de maatregelenpakketten binnen het Havengebied. Per project waar het Havenbedrijf subsidie voor aanvraagt zal worden onderzocht wie de begunstigden zijn van het project.De subsidie mag geen selectief voordeel bevatten voor bepaalde ondernemingen. Ook mogen de projecten geen (indirecte) inkomsten genereren voor het Havenbedrijf. Dit in verband met eventuele staatssteun. Als de aanvraag van het Havenbedrijf openbaar toegankelijke infrastructuur betreft, is de verwachting dat er met betrekking tot staatssteun geen problemen zijn.  

Artikel 4 Aanvraagperiode Conform de hoofdregel in de Asv kunnen aanvragen gedurende het hele jaar worden ingediend tot uiterlijk 31 december 2015.  

Artikel 6 Subsidievereisten Als een project niet uitgevoerd kan worden kan Gedeputeerde Staten een gelijkwaardig project voordragen voor subsidie. Gelijkwaardig met betrekking tot de effecten op de doorstroming van het vrachtverkeer, in de directe nabijheid van het oorspronkelijke project en tegen de kosten van het in het maatregelenpakket opgenomen project.  

Artikel 9 Subsidiehoogte De subsidie bedragen zijn ten hoogste 100% van de kostenramingen die zijn opgenomen in de maatregelenpakketten kwaliteitsnet goederenvervoer en coolport. Deze gelden als maximum bedragen. Hierbij dient overigens te worden opgemerkt dat de maatregelen voor het goederenvervoer uit het kwaliteitset goederenvervoer vaak onderdeel zijn van een groter project . Het niet goederenvervoer deel wordt door derden betaald. Havenbedrijf Rotterdam en het betrokken bedrijfsleven investeren de komende jaren ongeveer € 90 miljoen in de coolport. De subsidies zijn gericht op de ontsluiting van de Coolport en de aantakking van de handelsgebieden.