Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels verhaal Wet werk en bijstand 2013 |
Citeertitel | Beleidsregels verhaal Wet werk en bijstand 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet werk en bijstand, art. 61, 62a t/m 62i
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-06-2013 | 01-01-2013 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 11-03-2013 Elektronisch gemeenteblad, 26-06-2013 | Onbekend |
01-01-2015 | intrekking | 16-12-2014 Elektronisch publicatieblad, 24-12-2014 | 259763 |
Het verhalen van kosten van bijstand is sinds de invoering van de Wet werk en bijstand in 2004 een bevoegdheid van het college. Van deze bevoegdheid maakt het college van gemeente Meppel gebruik.
Met ingang van 1 januari 2012 is de Wet werk en bijstand gewijzigd en is de Wet investeren in jongeren komen te vervallen. Laatstgenoemde wet is weer onderdeel geworden van de Wet werk en bijstand. Het beleid ten aanzien van verhaal van kosten van bijstand is opgenomen in de beleidsregels.
In de Wet werk en bijstand is verhaal van bijstand opgenomen in de artikelen 61 en 62a tot en met 62i. de wet geeft de uiterste grens aan. Het college kan binnen die grens zelf bepalen wanneer wordt verhaald.
Artikel 3 Kwijtschelding wegens schuldenproblematiek
In afwijking van artikel 62 en 62a tot en met 62i Wet werk en bijstand kan het college op verzoek van degene op wie verhaald wordt, besluiten gedeeltelijk af te zien van verhaal van kosten van bijstand voor zover het betreft verschuldigde verhaalsbedragen die op het moment van het besluit opeisbaar zijn, indien:
Artikel 4 Inwerkingtreding van het besluit tot afzien van verhaal wegens
Het besluit tot het gedeeltelijk afzien van verhaal treedt niet in werking voordat een schuldregeling tussen het college en/of schuldeisers en de belanghebbende als bedoeld in artikel 3 onder b tot stand is gekomen.
Artikel 5 Intrekken van het besluit tot afzien van verhaal wegens
Het besluit tot het gedeeltelijk afzien van verhaal als bedoeld in artikel 3 wordt ingetrokken of ten nadele van de belanghebbende gewijzigd indien:
Artikel 6 Verhalen van een rechterlijke uitspraak
Indien een rechterlijke uitspraak betreffende levensonderhoud niet wordt nagekomen als bedoeld in artikel 62b eerste lid Wet werk en bijstand, wordt verhaald, ongeacht de hoogte van het verhaalsbedrag.
Indien de belanghebbende niet uit eigen beweging bereid is de verlangde gelden aan de gemeente te betalen dan wel niet of niet tijdige betaling daarvan overgaat, besluit het college tot verhaal in rechte.
Artikel 9 Onvoorziene situaties
In alle gevallen waarin de beleidsregels niet voorzien of toepassing van deze regels niet overeenkomt met de bedoeling van deze regels, beslist het college.
Het college kan in bepaalde situaties ten gunste van belanghebbende afwijken van de bepalingen in de beleidsregels, indien strikte toepassing ervan tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden.
Toelichting op de artikelen die toelichting behoeven
Volgens de Wet werk en bijstand is het verhalen van bijstand een algehele bevoegdheid van burgemeester en wethouders. Dit houdt in dat het wettelijk kader op zichzelf geen sluitende basis vormt voor de gemeentelijke verhaalspraktijk.
Met onderhavige beleidsregels verhaal is een basis gecreëerd om het bestaande verhaalsbeleid uit te voeren. Burgemeester en wethouders maken gebruik van de hierboven bedoelde bevoegdheid in de gevallen en op grond van de bepalingen in deze beleidsregels.
Hieronder volgt een toelichting op de artikelen die nog toelichting behoeven en niet al aan de orde zijn gesteld onder de toelichting over de beleidsregels terugvordering. In de beleidsregels verhaal wordt dezelfde systematiek gehanteerd.
Op grond van een eerdere circulaire ( Uitvoeringsaspecten van de nieuwe verhaalswetgeving, SZW 30 september 1992) kan een “kruimelbedrag” worden gehanteerd. Dit kruimelbedrag is in Meppel gesteld op € 50,00 per maand.
In de individuele situatie kunnen er dringende redenen zijn op grond waarvan van verhaal kan worden afgezien. Bijvoorbeeld bij geweld in het gezin, verblijf in een blijf-van-mijn,-lijf-huis, bij een levensbedreigende situatie.
Artikel 6 Verhalen van een rechterlijke uitspraak
Indien een rechterlijke uitspraak tot levensonderhoud niet wordt nagekomen, dan gaat de gemeente altijd verhalen. Ook als het verhaal betreft dat lager is dan € 50,00 per maand. De gemeente houdt de onderhoudsplichtige aan de rechterlijke uitspraak. Dit is anders als het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) deze taak kan overnemen. Vanaf 1 augustus 2009 kan het LBIO de inning van partneralimentatie verzorgen. Het LBIO kan verzoeken om inning partneralimentatie te innen in behandeling nemen indien deze zijn ontvangen na 31 juli 2009.
Het college ziet af van verhaal in rechte als het totaal te verhalen bedrag lager is dan € 500,00; er geen achterstand in de betaling is en de lopende verhaalsbijdrage beëindigd is.
Artikel 8 Onderzoek naar draagkracht
Er wordt onderzoek verricht naar de verhaalsbijdrage. Als de omstandigheden van de belanghebbende zodanig gewijzigd zijn dat hij/zij meer kan bijdragen, dan wordt de betalingsverplichting opnieuw worden vastgesteld. Om praktische redenen wordt de betalingsverplichting niet gewijzigd vastgesteld als de draagkracht minimaal gewijzigd is.
Betalingsplichtige kan zelf ook een verlaging van de bijdrage vragen op grond van gewijzigde financiële of persoonlijke omstandigheden. Hierbij wordt geen rekening gehouden met schulden, leningen die zijn ontstaan of aangegaan na dat het primaire besluit tot verhaal is genomen. Betalingsplichtige wordt hierop in het besluit tot opleggen van een verhaalsbijdrage gewezen.
De beleidsregels verhaal treden per 1 januari 2013 in werking met terugwerkende kracht. De beleidsregels kennen ten opzichte van de vorige beleidsregels geen nadelige effecten voor belanghebbenden. Aangezien de nieuwe beleidsregels geen ongunstige affecten kennen, is gemeentelijk overgangsrecht niet aan de orde.