Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Starterslening Berkelland |
Citeertitel | Verordening Starterslening Berkelland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, artikel 108, 147 en 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2013 | 09-12-2015 | Onbekend | 26-06-2013 Berkelbericht, 2 juli 2013 | Onbekend |
Deze verordening verstaat onder:
aanvrager: de starter, die voor de eerste maal een eigen woning koopt of verkrijgt en op grond van deze verordening tot de doelgroep van de Starterslening behoort. Bij twee aanvragers ten aanzien van eenzelfde woning gelden deze gezamenlijk als aanvrager en dienen zij beide te voldoen aan de hiervoor gestelde eis niet eerder een woning te hebben gekocht of verkregen. Onder verkrijgen wordt onder meer begrepen: verkrijging door huwelijksvermogensrecht of geregistreerd partnerschap, verkrijging krachtens erfrecht, schenking, recht van gebruik en bewoning, verkrijging van een woning in economische zin of anderszins;
Deze verordening is uitsluitend van toepassing op lening aanvragen:
Voor het verwerven van bestaande koopwoningen in de gemeente Berkelland, waarvan de kosten voor het verkrijgen in eigendom (verwervingskosten) van de woning niet hoger zijn dan € 175.000, - of het maximum volgens de meest actuele normen van NHG. Kosten voor kwaliteitsverbetering zijn toegestaan voor de berekening van de hoogte van de Starterslening, conform de normen van het NHG.
Artikel 4 Deelnemingsovereenkomst
Op deze verordening is van toepassing de deelnemingsovereenkomst tussen de gemeente Berkelland en SVn.
Het college stelt de hoogte van de Starterslening vast, met dien verstande dat de hoogte van de Starterslening maximaal 20% bedraagt van de verwervingskosten met een maximum van € 25.000,- . De totale verwervingskosten kunnen niet meer bedragen dan het maximale bedrag volgens de, op het moment van offreren van de Starterslening, geldende actuele NHG normen.
Het college wijst, zo nodig op advies van SVn, een aanvraag Starterslening af, in geval er sprake is van stapeling met andere koopinstrumenten, (rente)kortings- of financiële regelingen (waaronder erfpacht), die strijdig zijn met de Starterslening en/of de belangen aantasten van aanvrager, NHG of eerste geldverstrekker.
Op een Starterslening zijn van toepassing: ‘Algemene bepalingen voor geldleningen’, ‘Productspecificaties Starterslening’, ‘Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels Starterslening’, ‘Productspecificaties Bouwkrediet’ en ‘Toelichting op een SVn Financieringsplan (Starterslening)’, zoals die op het moment van toekenning zijn opgenomen in de dan geldende SVn Informatiemap, die deel uitmaakt van de Deelnemingsovereenkomst tussen gemeente Berkelland en SVn.
Raadsvergadering : 26 juni 2013agendapunt : 21
Onderwerp : Vaststellen verordening Starterslening Berkelland
Onze ambitie is dat iedereen die dat wil zijn woonwens kan waarmaken in Berkelland of de regio Achterhoek. Jong en oud wonen comfortabel.
Uit het landelijk onderzoek blijkt dat 66% van de starters op de koopwoningmarkt in de Achterhoek jonger is dan 35 jaar en 5 % ouder dan 65 jaar. De thuiswonende starter van 18-30 in de Achterhoek heeft meestal (95%) een inkomen dat lager is dan modaal. Voor alle woonlasten is de thuiswonende starter bereid 600 euro uit te geven. De thuiswonende starter zoekt zowel een huur als koopwoning. Betaalbaarheid en financiering zijn de grootste problemen bij het zoeken naar een passende woning. Als oplossing zoeken thuiswonende starters meestal naar een goedkope woning( 47%), stelt men de eisen omlaag bij (39%), zoekt men een kleinere woning (33%) of een flat of appartement (29%).
Financiering van koopwoningen is geen zaak voor gemeenten. Die rol is weggelegd voor de banken en de Rijksoverheid. De Rijksoverheid beperkt door regelgeving mogelijkheden voor woningfinanciering. Financieringsmogelijkheden die mede de marktprijs beïnvloeden. Het Rijk biedt nu wel mogelijkheden aan voor starterslening die gekoppeld zijn aan startersleningen van provincie en/of gemeenten.
De ons omringende gemeenten hebben een starterslening, maar de uitvoering tussen de gemeenten verschilt. In de Achterhoek is geen behoefte gebleken aan uniformering van startersleningen. In een regionale woningmarkt is het van belang dat Berkelland de starter vergelijkbare mogelijkheden biedt als in omliggende gemeenten.
Minister Blok voor Wonen en Rijksdienst heeft 50 miljoen beschikbaar gesteld voor de Starterslening. Dankzij deze rijksbijdrage kunnen de kosten worden gedekt voor ongeveer 11.000 Startersleningen. De rijksbijdrage is vanaf 1 januari 2013 van kracht. De rijksbijdrage kent het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’. Met de rijksbijdrage legt het Rijk de ene helft van de Starterslening in. Gemeenten en/of provincies leggen de andere helft in. De rijksbijdrage is niet bedoeld voor woningcorporaties.
2.Doorstroming koopwoningmarkt bevorderen.
De koopwoningmarkt verkeert in zwaar weer. De doorstroming stagneert. Het aantal woningtransacties in 2012 in Berkelland is met 1,1% lager dan het regionaal gemiddelde van 1,3 %. Winterswijk kent beduidend meer transacties tot € 200.000, - , waarschijnlijk door de gemiddeld lagere woningprijs.
Met het inzetten van een starterslening kan in bepaalde gevallen de aankoop van een goedkopere koopwoning mogelijk worden. Of met deze maatregel de koopwoningmarkt echt in beweging komt is onzeker omdat andere factoren (o.a. ontwikkeling werkgelegenheid, woningprijs) zeker zo belangrijk zijn.
Aankoop ondersteunen van een bestaande koopwoning tot € 175.000, -
Demografische inzichten leiden tot het fors omlaag bijstellen van de nieuwbouwprogramma’s die de woningvoorraad vergroten. Stimulering van de verkoop van kavels voor nieuwbouw via startersleningen is vanuit dit perspectief niet wenselijk. Reden om de starterslening alleen in te zetten bij de aankoop van een bestaande koopwoning. De gemiddelde verkoopprijs van een hoekwoning in Berkelland in 2012 is ongeveer € 175.000, -. Deze prijs kan als maximale verwervingsprijs voor het verstrekken van een starterslening worden gehanteerd. De verwervingskosten omvat de koopsom van de woning en de daarbij komende kosten. Als we uitgaan van 5% bijkomende kosten dan betekent dit dat de koopsom van de woning maximaal ongeveer € 166.667, - mag bedragen.
3.Jongere starter tot en met 40 jaar
Een veel gebruikte definitie van starter is iemand die voor de eerste keer een woning koopt en in Nederland woont en verblijfsgerechtigd is. En zelfstandig een huurwoning of wooneenheid bewoont dan wel inwonend is. De starter is niet eerder eigenaar geweest van een koopwoning.
Jongere starters vormen een belangrijke doelgroep voor toekomstige ontwikkelingen van onze regio vanwege demografische ontwikkelingen van ontgroening en vergrijzing. Vanuit dit perspectief is het aan te bevelen een maximale leeftijdgrens te hanteren, bijvoorbeeld 40 jaar. Jongere starters hebben door inkomensgroei op termijn meestal meer mogelijkheden de starterslening zelf te gaan betalen.
Verordening Starterslening Berkelland.
We maken gebruik van de faciliteiten via de SVn, zoals bij de duurzaamheidslening.
Met een gemeentelijk budget van € 500.000 kunnen minimaal 20 starters worden geholpen. Of minimaal 40 als van de rijksbijdrage gebruik kan worden gemaakt. Vanaf 1 januari 2013 komen alle aanvragen voor Startersleningen die SVN ontvangt en voldoen aan de voorwaarden van het Rijk in aanmerking voor rijksbijdrage. De rijksbijdrage kent het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’. De datum van ontvangst van de aanvraag bij SVN is daarbij geldend.