Organisatie | Werkorganisatie Duivenvoorde |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening financiële bijdragen gemeenten Gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie Duivenvoorde |
Citeertitel | Bijdrageverordening Werkorganisatie Duivenvoorde |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiële bijdragen van de gemeenten aan de Gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie Duivenvoorde |
Geen
Wet gemeenschappelijke regelingen, art 33
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-01-2013 | 19-07-2014 | nieuwe regeling | 08-01-2013 De Wassenaarse Krant 15-01-2013, Groot Voorschoten, 17-01-2013 | Onbekend |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 8 januari 2013,
Het Algemeen Bestuur, voornoemd,
De voorzitter, concerndirectie ,
Toelichting op de Financiële Verordening Werkorganisatie Duivenvoorde
De financiële verordening van de Werkorganisatie Duivenvoorde is een belangrijk instrument van het algemeen bestuur (bestaande uit de twee volledige colleges) om invloed uit te oefenen op het financiële proces. Met de verordening regelt het algemeen bestuur op hoofdlijnen de spelregels
voor het financieel beleid, de financiële organisatie en het financieel beheer. Met de financiële verordening creëert het algemeen bestuur waarborgen voor de kwaliteit van de financiële functie van de Werkorganisatie. Ook geeft de verordening een nadere invulling aan de (financiële) verantwoording van het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur. Gezien deze belangrijke functie verdient de inhoud van de financiële verordening aandacht van de beide colleges.
Randvoorwaarde is om geen onnodige administratieve lasten te laten ontstaan. Daarom wordt geen hele uitgebreide verordening vastgesteld. De voorliggende regeling volstaat om de Werkorganisatie aan te sturen en de deelnemende gemeenten goed te informeren.
Voor de indeling van de financiële verordening is de inhoud van artikel 212 Gemeentewet gevolgd. Dit artikel uit de Gemeentewet zegt dat de financiële verordening de uitgangspunten voor het financieel beleid en regels voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie moet bevatten. De elementen financieel beleid, financieel beheer en financiële organisatie komen terug in de hoofdstukindeling van de verordening. In de financiële verordening gaan achtereenvolgens de hoofdstukken 3, 4 en 5 over deze onderwerpen.
Het eerste lid van artikel 212 Gemeentewet stelt aanvullende eisen aan de inhoud van de verordening. De verordening moet waarborgen dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en interne controle wordt voldaan. Ook deze eisen vindt u terug in de verordening. Zo behandelt het tweede hoofdstuk de verantwoording over de uitvoering van de begroting. In hoofdstuk 3 zijn kaders voor het financieel beleid en in hoofdstuk 5 kaders voor de financiële organisatie opgenomen. Deze kaders maken tezamen de interne controle waaronder de controle op de rechtmatigheid van de (financiële) beheershandelingen mogelijk. Regels over interne controle zelf staan in artikel 13, als onderdeel van het hoofdstuk over het financieel beheer. De interne controle richt zich mede op de rechtmatigheid van de (financiële) beheershandelingen.
Het tweede lid van artikel 212 Gemeentewet geeft aan welke regels in elk geval in de verordening moeten zijn opgenomen. De verordening moet in elk geval regels bevatten voor waardering en afschrijving van vaste activa, grondslagen voor de berekening van tarieven en prijzen en de algemene doelstellingen en te hanteren richtlijnen en limieten voor de financieringsfunctie. Deze regels zijn opgenomen in het hoofdstuk 3, het hoofdstuk over het financieel beleid.