Artikel 1 Algemene bepalingen
- a.
- b.
Voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;
- c.
College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Leiderdorp;
- d.
Raad: de gemeenteraad van Leiderdorp;
- e.
Rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Leiderdorp;
- f.
Presidium: het dagelijks bestuur van de gemeenteraad bestaande uit
de voorzitter van de raad, deeerst plaatsvervangend voorzitter, de
fractievoorzitters of hun plaatsvervangers alsmede de griffier;
- g.
Griffier: de griffier als bedoeld in artikel 100 van de Wet;
- h.
Waar in dit reglement "hij" staat kan ook "zij" worden gelezen.
Artikel 2 Rekenkamer
- 1.
Er is een rekenkamer die onderzoek doet naar de effecten, de
doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het
gemeentelijke beleid.
- 2.
De rekenkamer bestaat uit 5 leden, inclusief de voorzitter;
- 3.
Bij afwezigheid van de voorzitter wijzen de leden van de rekenkamer een
plaatsvervanger uit hun midden aan.
Artikel 3 Presidium
Het presidium heeft in het kader van het functioneren van de rekenkamer
onder meer de volgende taken:
- a.
het adviseren van de raad over rapporten van de rekenkamer;
- b.
het onderhouden van de contacten namens de raad met de
rekenkamer;
- c.
de in artikel 6 genoemde taken omtrent ontslag en
non-activiteit.
Artikel 4 Benoeming leden
- 1.
De benoeming door de raad van de leden en de voorzitter van de
rekenkamer, als bedoeld in artikel 81c eerste lid van de Wet, vindt
plaats op aanbeveling van de sollicitatiecommissie.
- 2.
De sollicitatiecommissie wordt gevormd door twee leden van de
rekenkamer, twee fractievoorzitters en de griffier. Een van de
fractievoorzitters zal als voorzitter van de sollicitatiecommissie
optreden;
- 3.
De sollicitatiecommissie heeft als taak om op basis van een
sollicitatieprocedure kandidaten voor het lidmaatschap van de rekenkamer
voor te dragen voor benoeming door de raad. De voordracht gaat vergezeld
van een overzicht van openbare betrekkingen die de kandidaat
bekleedt;
- 4.
De leden van de rekenkamer worden benoemd voor zes jaar en kunnen
eenmaal worden herbenoemd.
Artikel 5 Betrekkingen leden
- 1.
Ten aanzien van drie van de leden geldt dat het streven is de volgende
kwalificaties vertegenwoordigt te krijgen: Eén van de leden van de
rekenkamer is ingevolge artikel 58 van de Wet op de Registeraccountants
ingeschreven in het accountantsregister, één heeft de hoedanigheid van
meester in de rechten en één is een aan een universiteit afgestudeerde
bestuurskundige.
- 2.
Voor de overige leden geldt het volgende: Benoembaar zijn voorts
degenen, van wie de raad van oordeel is dat hun kennis en ervaring
dienovereenkomstig is.
- 3.
De raad is bevoegd van het gestelde in de eerste volzin van het
voorgaande lid af te wijken, indien hij van oordeel is dat een of meer
aan te stellen leden beschikken over overeenkomstige kennis en
ervaring.
Artikel 6 Ontslag en non-activiteit
- 1.
Het presidium bericht de raad als een van de ontslaggronden of redenen
voor non-activiteit zich voordoen, zoals omschreven in artikel 81c,
zesde of zevende lid van de Wet of van artikel 81 d, eerste of tweede
lid, van de Wet.
- 2.
In de gevallen bedoeld in artikel 81c, zesde lid en artikel 81 d, eerste
lid bericht het presidium de raad dat deze gronden zich voordoen en dat
wordt overgegaan tot ontslag respectievelijk het op non-actief stellen
van het desbetreffende lid.
- 3.
In de gevallen, bedoeld in artikel 81c, zevende lid, en in artikel 81d,
tweede lid, van de Wet adviseert het presidium de raad over de vraag of
al dan niet moet worden overgegaan tot ontslag, respectievelijk het op
non-actief stellen van het desbetreffende lid.
- 4.
Het presidium adviseert de raad tevens met betrekking tot een beslissing
tot verlenging of beëindiging van de non-activiteit als bedoeld in
artikel 81 d, derde lid van de Wet.
Artikel 7 Budget
- 1.
De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting
beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de
uitvoering van haar taken.
- 2.
De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig
begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel
185, derde lid van de Wet.
- 3.
De voorzitter doet jaarlijks vóór 1 juni een voorstel aan de raad voor
de nodige middelen voor een goede uitoefening van de taken.
- 4.
Voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer wordt, voor wat
betreft de toe te kennen vergoeding aan de leden van de rekenkamer,
artikel 3, lid 3, 4 en 5 van de "Verordening geldelijke voorziening
(burger)raadsleden- en commissieleden 2011" van overeenkomstige
toepassing verklaard.
Artikel 8 Ambtelijke bijstand
De verordening op de ambtelijke bijstand van de raad en de
fractieondersteuning gemeente Leiderdorp 2011 is van overeenkomstige
toepassing op de rekenkamer.
Artikel 9 Onderzoek
De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het in stellen
van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad gemotiveerd binnen een
maand of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan.
Artikel 10 Vergaderingen, beslotenheid en geheimhouding en
besluitvorming
- 1.
De vergaderingen van de rekenkamer worden in beginsel in beslotenheid
gehouden. De rekenkamer vergadert zo dikwijls zij nodig oordeelt om tot
een zorgvuldige rapportage of aanbeveling te kunnen komen.
- 2.
De rekenkamer kan de raad verzoeken geheimhouding op te leggen over het
ter vergadering behandelde en over de stukken welke aan haar zijn
overlegd. Tenzij zij van oordeel is, dat de geheimhouding in strijd is
met de door het onderzoek of de controle te dienen belang, willigt de
raad verzoeken om geheimhouding in.
- 3.
De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren of
daarvan kennis dragen, in acht genomen totdat de raad haar opheft.
Betreft het stukken waarover door andere organen geheimhouding is
opgelegd, of het verslag van de behandeling van zulke stukken, blijft de
geheimhouding gehandhaafd tot het betreffende orgaan de geheimhouding
opheft.
- 4.
Besluiten worden binnen de rekenkamer genomen met eenvoudige meerderheid
van stemmen. Indien de stemmen mochten staken, is de stem van de
voorzitter beslissend. Minderheidsstandpunten worden in het rapport of
in de aanbeveling opgenomen.
Artikel 11 Rapportage en terugkoppeling
- 1.
De rekenkamer stelt de betrokken instelling schriftelijk op de hoogte
van het (nog niet gepubliceerde) ontwerponderzoeksrapport. Indien de
bevindingen daartoe aanleiding geven kan de rekenkamer ter zake
conceptaanbevelingen aan de betrokken partij opnemen.
- 2.
De rekenkamer stelt de betrokken instelling in de gelegenheid om binnen
vier weken schriftelijk te reageren op het conceptonderzoeksrapport en,
indien van toepassing, de conceptaanbevelingen.
- 3.
Na ontvangst van de reactie(s) sluit de rekenkamer haar onderzoek af en
stelt een definitief rapport op waarin de bevindingen, conclusies en,
indien van toepassing, aanbevelingen, alsmede de reacties hierop zijn
opgenomen.
Artikel 12 Toepassing verordening
In de gevallen, waarin deze verordening niet voorziet of wanneer een artikel
voor verschillende uitleg vatbaar blijkt te zijn, beslist de raad.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening op de rekenkamer
gemeente Leiderdorp 2013".
Artikel 14 Inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking in de
rubriek Gemeente- aan-Huis van het Leiderdorps Weekblad van 15 mei
2013.
- 2.
Met ingang van de in het eerste lid genoemde datum wordt de
Verordening op de rekenkamer Leiderdorp 2011, zoals vastgesteld door
de raad bij besluit van 30 mei 2011, ingetrokken.