Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ridderkerk

Uitvoeringsregeling Sociaal statuut en plan BAR-samenwerking

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRidderkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling Sociaal statuut en plan BAR-samenwerking
CiteertitelUitvoeringsregeling Sociaal statuut en plan BAR-samenwerking
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerppersoneel en organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 160
  2. CAR/UWO, art. 12:1:5
  3. CAR/UWO, art. 12:2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-07-201301-01-201301-01-2018Nieuwe regeling

19-02-2013

gemeentejournaal, 4-7-2013

20819

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling Sociaal statuut en plan BAR-samenwerking

UITVOERINGSREGELING SOCIAAL STATUUT EN PLAN BAR-SAMENWERKING

 

Ten behoeve van de overplaatsingsprocessennaar GR-BAR per 1 januari 2014

 

(akkoord GO BAR-gemeenten op5 maart 2013)

De colleges van Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk hebben instemming verkregen in het Georganiseerd Overleg (= GO) van deze gemeenten over de volgende aanvullende uitvoeringsafspraken voor de overdracht en plaatsing van de ambtenaren van de drie BAR-gemeenten bij de Gemeenschappelijke Regeling BAR (= GR-BAR) per 1 januari 2014. Deze uitvoeringsregeling maakt onderdeel uit van het sociaal statuut en plan BAR-samenwerking 2013-2018.

 

Doel organisatiewijziging

De gemeenteraden van Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk gaan in het voorjaar van 2013 een Gemeenschappelijke Regeling afsluiten voor het oprichten van één ambtelijke uitvoeringsorganisatie. Alle ambtenaren in dienst bij de gemeente Barendrecht, Albrandswaard of Ridderkerk komen per 1 januari 2014 in ambtelijke dienst bij de Gemeenschappelijke Regeling BAR (= GR-BAR). Deze GR is aangesloten bij de CAR-UWO en het ABP.

De afzonderlijke gemeentelijke organisaties houden de volgende functionarissen in dienst: de gemeentesecretarissen en ambtenaren van de Griffies. Zij vallen daarom niet onder de strekking van deze uitvoeringsregeling.

 

De adjunct-gemeensecretarissen komen wel in dienst van de GR. De aanstelling van een adjunct-gemeentesecretaris is een verantwoordelijkheid van ieder afzonderlijk college. De plaatsing van adjunct-gemeentesecretarissen maakt daarom geen onderdeel uit van deze uitvoeringsregeling.

 

Afspraken over(toepassing) arbeidsvoorwaardenregelingen

  • 1.

    De colleges van de BAR-gemeenten stellen nieuwe lokale arbeidsvoorwaardenregelingen vast ten behoeve van de GR-BAR, nadat daarover instemming is bereikt in de GO’s van de drie BAR-gemeenten. Het technisch overleg vindt plaats in het BGO-BAR.

  • 2.

    Uitgangspunt is dat de kosten van het uiteindelijke nieuwe arbeidsvoorwaardenpakket gelijk zijn aan de som van de drie arbeidsvoorwaardenpakketten van de gemeenten in 2013. Over de kosten van de overgangsregelingen worden nog nadere afspraken gemaakt.

  • 3.

    Het bestuur stelt een functiewaarderingssysteem vast ten behoeve van de GR-BAR, nadat de instemming van de ondernemingsraden van de BAR-gemeenten is verkregen. De daarbij behorende conversietabel stelt het bestuur vast, nadat daarover de instemming is verkregen in de GO’s van de drie BAR-gemeenten. De BAR-directie verstrekt de functieboeken voor de GR-BAR ter kennisname aan de BAR-MC en het BGO-BAR.

  • 4.

    De regelingen, uit 2 en 3, worden gebruikt voor de individuele rechtspositievergelijkingen.

  • 5.

    In 2013 vinden er in de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk geen algehele herijkings- of fuwa-ronden plaats. Wij gaan uit van de veronderstelling dat de inschalingen uit 2012 een correct beeld geven van de zwaarte van de takenpakketten. Bij uitzondering kunnen de directies van de afzonderlijke gemeenten besluiten om individuele ambtenaren te plaatsen in een functie met een hoger functioneel niveau, indien de zwaarte van het takenpakket structureel significant afwijkt van het toegekende functieniveau.

  • 6.

    In 2014 vindt er een functieherwaarderingsronde plaats bij de GR-BAR. Hierover maakt het bestuur in 2013 nadere afspraken in het BGO-BAR. De directieraad onderzoekt in 2014 met name of er onbillijke beloningsverschillen zijn tussen ambtenaren die uit verschillende gemeenten afkomstig zijn en vergelijkbare niveau bepalende werkzaamheden verrichten voor een ander functioneel niveau. Voor dit onderzoek worden de individuele taakplannen gebruikt welke in het laatste kwartaal van 2013 zijn opgesteld. Mocht de ambtenaar in 2014 worden geplaatst in een functie met een hoger niveau, dan werkt de inschaling terug vanaf 1 januari 2014.

  • 7.

    In 2013 maken de college’s afspraken met de bonden over het flexibel beloningsbeleid van de GR-BAR.

     

Afspraken over wervings- en selectiebeleid in 2013 en 2014

  • 1.

    Vanaf 1 januari 2013 stelt de directie geen nieuwe leidinggevenden meer aan op vaste contracten c.q. aanstellingen, totdat de plaatsingsprocessen voor de managers en de overige ambtenaren zijn afgerond. Indien vacatures voor managementfuncties in de GR-BAR vacant blijven dan worden deze vacatures eerst intern opengesteld voor alle ambtenaren van de GR-BAR. Managementfuncties zijn vacant indien de leidinggevenden van de BAR-gemeenten daarop niet geplaatst kunnen worden.

  • 2.

    Vanwege de bezuinigingstaakstelling en ter bevordering van de plaatsing van de boventalligen worden nieuwe ambtenaren in 2013 en 2014 uitsluitend aangesteld op tijdelijke basis zonder vooruitzicht op een vaste aanstelling. De BAR-directie kan hierop een uitzondering maken indien in specifieke gevallen een vaste aanstelling vanuit organisatorisch oogpunt gewenst is. Zij informeert onmiddellijk de BAR-MC. De BAR-directie gebruikt vacatures in eerste instantie voor het oplossen van plaatsingsknelpunten of het plaatsen van boventalligen. Op deze wijze wordt de kans vergroot dat alle huidige ambtenaren een passende of geschikte functie krijgen bij de GR-BAR.

  • 3.

    In 2013 bereikt het bestuur overeenstemming in de GO’s van de drie BAR-gemeenten over het wervings- en aanstellingsbeleid vanaf 2014, waarin expliciet wordt ingegaan op de realisatie van de bezuinigingstaakstelling op de bedrijfsvoering.

     

Plaatsingsprocessen voor de overdracht van de BAR-ambtenaren naar de GR-BAR

In 2013 vinden er twee plaatsingsprocessen plaats: één voor de benoeming van de leidinggevenden bij de GR-BAR en één voor de plaatsing van de overige ambtenaren naar de GR-BAR. De planning voor deze plaatsingsprocessen is bijgesloten en opgesteld conform het sociaal statuut en plan BAR-samenwerking 2013 - 2017.

 

De eerste fase, het benoemen van de leidinggevenden bij de GR-BAR

De BAR-colleges benoemen de leden van de directieraad buiten het plaatsingsprocessen om. Het plaatsingsproces voor alle overige leidinggevende functies bij de GR-BAR vindt plaats op basis van een selectieprocedure.

 

Onder ‘huidige leidinggevenden’ wordt verstaan: alle leidinggevenden met een vaste aanstelling binnen één van de drie BAR-gemeenten. Hiertoe worden ook leidinggevenden gerekend waarbij leidinggeven wordt gecombineerd met andere taken (coördinatoren in Ridderkerk en Albrandswaard).

 

Het plaatsingsproces voor de leidinggevenden van de GR-BAR bestaat uit 7 stappen.

 

Stap 1 Voorbereiding

De BAR-directie stelt een organogram vast en een functieboek met alle managementfuncties van de GR-BAR. Dit functieboek bevat per leidinggevende functie een functiewaarderings-functieprofiel, de competentie- en selectiecriteria. Dit functieboek wordt op intranet geplaatst.

 

De BAR-directie nodigt alle huidige leidinggevenden uit om een ontwikkel/selectie-assessment te doorlopen bij een door de directie gekozen bureau binnen een aangegeven periode. Dit bureau geeft een oordeel over de individuele leidinggevende capaciteiten en groeipotenties.

 

Stap 2Belangstellingenregistratie

Alleen de leidinggevenden die een ontwikkel/ selectie assessment hebben afgelegd, kunnen hun belangstelling voor één of meerdere leidinggevende functies schriftelijk kenbaar maken bij de plaatsingscommissie.

 

Stap 3Advies plaatsingscommissie

De plaatsingscommissie brengt in één keer een advies uit aan de BAR-directie over de benoeming van alle leidinggevenden bij de BAR-GR. Zij is bevoegd om de gemeentesecretarissen van de BAR-gemeenten en de huidige leidinggevenden van kandidaat-leidinggevenden te horen. De plaatsingscommissie maakt verder gebruik van de resultaten van het ontwikkel/ selectie assessment, het functie-, competentieprofiel, functioneringsverslagen en beoordelingen en de belangstellingregistratie met daarbij het Curriculum Vitae.

 

Uitgangspunt voor de plaatsing op een leidinggevende functie bij de GR-BAR is bekwaamheid. Aanvullend geldt dat de leidinggevende alleen geplaatst kan worden op een functie met hetzelfde of één functioneel niveau hoger of lager dan de leidinggevende functie die hij direct voorafgaande aan de plaatsing vervulde bij één van de BAR-gemeenten. Hierbij worden de tussenschalen (10a en 11a) buiten beschouwing gelaten

Voordat de plaatsingscommissie een advies uitbrengt zal ze, de leidinggevenden die belangstelling kenbaar hebben gemaakt, in de gelegenheid stellen om bedenkingen op het voorgenomen advies uit te brengen.

 

Stap 4Formele besluitvorming

Op basis van het advies van de plaatsingscommissie nemen de gemeentesecretarissen (beoogde directieraad) een gezamenlijk besluit tot plaatsing en inpassing van alle beoogde leidinggevenden bij de BAR-GR.

Alle leidinggevenden ontvangen schriftelijk een afwijzing of het individuele plaatsings- en inpassingsbesluit, inclusief het voor hen uitgebrachte advies van de plaatsingscommissie.

 

Stap 5 Bezwaar en beroep

Tegen het besluit van de BAR-directie kan de ambtenaar bezwaar indienen bij het college waar hij in dienst is. Het bezwaar wordt ingediend op grond van de algemene wet bestuursrecht. Het college neemt een besluit nadat de bezwarencommissie een advies heeft uitgebracht. Tegen het collegebesluit staat beroep open conform de algemene wet bestuursrecht bij de rechtbank in Rotterdam.

 

Stap 6Voortzetting werkzaamheden in 2013

In 2013 blijven alle huidige leidinggevenden hun functie vervullen. Daarnaast gaan de toekomstige leidinggevenden van de BAR-GR als kwartiermakers in 2013 een bijdrage leveren aan de verdere uitwerking van de fijnstructuur c.q. verdere inrichting van de afdelingen en processen, het opstellen van de individuele taakplannen en andere voorbereidende werkzaamheden. Hierbij betrekt hij zijn medewerkers.

 

Stap 7 Plaatsing van niet geplaatste huidige leidinggevenden

De niet geplaatste huidige leidinggevenden kunnen in de tweede fase hun belangstelling kenbaar maken voor vacatures uit het formatieboek. Conform stap 8 uit de tweede fase krijgen zij een voorkeursbehandeling.

 

De plaatsing op de nieuwe leidinggevende functie treedt formeel in werking op 1 januari 2014.

 

De tweede fase, het plaatsen van de overige ambtenaren bij de GR-BAR

Deze fase bestaat uit twee delen: een technisch plaatsingsproces en een plaatsingsproces voor, de door de directie vrijgegeven, vacatures.

 

Alle niet leidinggevende ambtenaren worden technisch geplaatst bij de nieuwe afdeling waar hun hoofdtaak, volgens de fijnstructuur, is ondergebracht. Zij worden geplaatst op een functie, uit het functieboek van de GR-BAR, met hetzelfde functionele niveau. Ook de leidinggevenden met een combinatiefunctie (die naast hun leidinggevende taak andere taken verrichten) worden technisch geplaatst op hun niet leidinggevende hoofdtaak, indien zij in de eerste fase niet zijn geplaatst op een leidinggevende functie. Een technisch plaatsingsproces biedt iedere ambtenaar een gelijkwaardige, of zo gelijk mogelijke, functie. Er geldt hiervoor ook geen selectieprocedure.

 

Deze tweede fase van het plaatsingsproces bestaat uit 11 processtappen.

 

Stap 1 Inzicht in hoofdtaken

Elke niet geplaatste ambtenaar bepaalt voor zichzelf de hoofdtaak van zijn huidige functie.

De ambtenaar bespreekt dit inzicht op zijn hoofdtaak met zijn huidige leidinggevende. Aan de hand van de fijnstructuur bepalen zij in onderling overleg bij welke afdeling van de GR-BAR de medewerker het best geplaatst kan worden.

 

Stap 2 Was-wordt-lijst

De huidige leidinggevende maakt een overzicht van de hoofdtaken van zijn ambtenaren en geeft daarop per medewerker aan bij welke afdeling in de GR-BAR de medewerker geplaatst moet worden. De personeelsadviseur zal de leidinggevende hierbij ondersteunen.

Mocht er onduidelijkheid zijn over de fijnstructuur dan neemt de projectleider BAR hierover een besluit, als dat voor de voorbereiding van de technische plaatsingen relevant is.

 

Stap 3 Vacatureoverzicht

De BAR-directie publiceert op intranet alle vrijgegeven vacatures voor nieuwe en bestaande functies.

 

Stap4Globale inschalingstoets

De BAR-directie stelt aan de hand van de was-wordt-lijst een globaal onderzoek in naar onrechtvaardige beloningsverschillen tussen ambtenaren uit verschillende gemeenten met een vergelijkbare functie. Zij neemt een besluit over eventuele correcties en verwerkt deze in de was-wordt-lijst.

 

Stap 5Inpassingsvoorstel

De afdelingen HRM stellen voor iedere technisch te plaatsen ambtenaar een concept inpassingsvoorstel op, aan de hand van het sociaal plan van de BAR-samenwerking en de lokale arbeidsvoorwaardenregelingen van de GR-BAR. Toekomstige rechten of verplichtingen worden hierop eveneens aangetekend.

 

Stap 6 Reactie aan plaatsingscommissie

Iedere nog niet geplaatste ambtenaar ontvangt zijn concept-plaatsing- en inpassingsvoorstel, met uitzondering van niet-geplaatste huidige leidinggevenden zonder combinatiefunctie. Is hij het hier niet mee eens, dan kan hij zijn schriftelijk reactie kenbaar maken bij de plaatsingscommissie.

 

Stap 7 Belangstellingsregistratie voor vacatures

Alle ambtenaren kunnen hun belangstelling kenbaar maken bij de plaatsingscommissie voor één of meerdere vrijgegeven vacatures.

 

Stap 8 Advies plaatsingscommissie

De plaatsingscommissie controleert of de technische plaatsings- en inpassingsvoorstellen correct zijn opgesteld, Zij betrekt daarbij de ontvangen reacties. Daarna stelt de plaatsingscommissie een advies op over de plaatsing van ambtenaren op de vacatures. Bij dit advies houdt de plaatsingscommissie rekening met de voorrangspositie van de nog niet-geplaatste leidinggevenden.

De plaatsingscommissie kan ambtenaren horen. Zij legt haar bevindingen en advies vast in een rapportage voor de BAR-directie.

 

Stap 9 Formele besluitvorming

De BAR-directie neemt een besluit over de individuele plaatsingen en inpassingen voor zowel alle technische plaatsingen als de plaatsingen op de vacatures. De BAR-directie stelt iedere ambtenaar schriftelijk op de hoogte van haar besluit. Mocht de plaatsingscommissie voor een ambtenaar een advies hebben uitgebracht dan wordt dit advies toegevoegd aan het besluit.

 

Stap 10 Bezwaar en beroep

Tegen het besluit van de BAR-directie kan de ambtenaar bezwaar indienen bij het college waar hij in dienst is. Het bezwaar wordt ingediend op grond van de algemene wet bestuursrecht. Het college neemt een besluit nadat de lokale bezwarencommissie een advies heeft uitgebracht. Tegen dit collegebesluit staat beroep open conform de algemene wet bestuursrecht bij de rechtbank van Rotterdam.

 

Stap 11 Verdere procedure

In 2013 blijven alle ambtenaren hun huidige functie vervullen. Zij gaan samen met de kwartiermakers in 2013 daarnaast een bijdrage leveren aan de verdere uitwerking van de fijnstructuur, inrichten processen, het opstellen van de individuele taakplannen en andere voorbereidende werkzaamheden.

 

Indien niet-geplaatste huidige leidinggevenden na deze tweede fase nog niet zijn geplaatst, dan gaat het interne mobiliteitsbureau hen begeleiden naar ander werk onder de verantwoordelijkheid van de BAR-directie. De taken van het interne mobiliteitsbureau staan beschreven in artikel 24 sociaal statuut en plan BAR samenwerking.

 

De plaatsing op de nieuwe functie treedt formeel in werking op 1 januari 2014.

 

Samenstelling plaatsingscommissie 2013

  • 1.

    De onafhankelijke voorzitter is mevrouw J. van Popering-Van der Stokker;

  • 2.

    Namens de bonden participeert de heer L. van Halm;

  • 3.

    Namens de werkgever participeert de heer C.M. Ritzema.

     

Vastgesteld in het college van de gemeente Barendrecht d.d. 19 februari 2013

 

Namens het college,

 

Gemeentesecretaris, Burgemeester,

 

Mevr. mr. A. Knol Dhr. drs. J. van Belzen

 

Vastgesteld in het college van de gemeente Albrandswaard d.d. 19 februari 2013

 

Namens het college,

 

Gemeentesecretaris, Burgemeester,

 

Dhr. J.C.M. Cats mevr. G.J. van de Velde - de Wilde

 

Vastgesteld in het college van de gemeente Ridderkerk d.d. 19 februari 2013

 

Namens het college,

 

Gemeentesecretaris, Burgemeester,

 

Dhr. H.W.J. Klaucke Mevr. A. Attema

 

Instemming met de bonden is verkregen in de lokale Georganiseerde Overleggen op 5 maart 2013

 

Namens de vakbonden van het GO van de BAR-gemeenten

Vertegenwoordiger ABVAKABO FNV, vertegenwoordiger CNV Publieke Zaak