Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Buren

Beleidsregel subsidieverordening maatschappelijke ontwikkeling gemeente Buren, met aanpassinng februari 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBuren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel subsidieverordening maatschappelijke ontwikkeling gemeente Buren, met aanpassinng februari 2013
CiteertitelBeleidsregel subsidieverordening maatschappelijke ontwikkeling
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

autonoom beleid, de raad mandateerde het college

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-201313-11-2015wijziging

26-02-2013

Niet apart bekend gemaakt

B&W/13/00789 (zaak: Z12/16159)

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel subsidieverordening maatschappelijke ontwikkeling gemeente Buren, met aanpassinng februari 2013

 

 

Hoofdstuk 1 Inleiding

De beleidsregel is een nadere uitwerking van de subsidieverordening maatschappelijke ontwikkeling Buren 2011, vastgesteld door de gemeenteraad op 12 april 2011.

Artikel 2 van de verordening geeft aan dat het college nadere regels kan stellen waarin de te subsidiëren activiteiten, de doelgroepen en de verdeling van de subsidie per beleidsterrein worden omschreven.

De aanpassing betreft art. 3.7. Dat artikel regelt de besteding van het structurele budget voor de aanpak van ontwikkelingsachterstanden bij peuters. 

Hoofdstuk 2 Algemene regels

Artikel 2  

  • 1

    De raad heeft in zijn begroting bepaald hoe het beschikbare subsidiebedrag wordt verdeeld.

  • 2

    Weigeringgronden

    De subsidieverlening kan worden geweigerd indien:

    • 1.

      De subsidieaanvraag te laat is ingediend;

    • 2.

      De subsidieaanvraag in strijd is met de wet, deze beleidsregel of in de verordening vermelde eisen of verplichtingen;

    • 3.

      De activiteit tot de (subsidie)verantwoordelijkheid van andere overheden behoort;

    • 4.

      De activiteit het karakter heeft van een feest of receptie;

    • 5.

      De subsidieaanvraag betrekking heeft op het verstrekken van een overheidsgarantie of renteloze lening.

    • 6.

      Door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden.

    • 7.

      Andere gronden zoals in artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald.

  • 3

    Subsidieplafond

    Het subsidieplafond is het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste in de begroting beschikbaar is gesteld voor subsidies voor het betreffende beleidsterrein krachtens een bepaald wettelijk voorschrift.

  • 4

    Uitvoeringsovereenkomst

    • 1.

      Voor de uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening kan een overeenkomst worden gesloten.

    • 2.

      In de overeenkomst kunnen voorwaarden worden opgenomen met betrekking tot het voldoen aan in de sector gebruikelijke kwaliteitsnormering en governance code.

    • 3.

      Tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de subsidie zich daartegen verzet, kan in de overeenkomst worden bepaald dat de subsidieontvanger verplicht is de activiteiten te verrichten waarvoor de subsidie is verleend.

Hoofdstuk 3 Verdeelregels

Artikel 3  

  • 1

     

    Bibliotheekwerk

    Doelstelling

    Het verlenen van een bijdrage aan de Openbare Bibliotheek Rivierenland ten behoeve van het in stand houden van bibliotheekvoorzieningen.

    Beheersproduct

    Openbaar bibliotheekwerk

    Subsidievorm

    Jaarlijkse subsidie

     

  • 2

     

    Steunpunt amateurkunst

    Doelstelling

    Ondersteunen van verenigingen op het terrein van kunst en cultuur.

    Beheerproduct

    Kunstzinnige vorming.

    Subsidievorm

    Jaarlijkse subsidie

     

  • 3

     

    Algemeen maatschappelijk werk

    Doelstelling

    Laagdrempelige beschikbaarheid voor alle inwoners van psychosociale hulpverlening.

    Beheerproduct

    Algemeen maatschappelijk werk.

    Subsidievorm

    Jaarlijkse subsidie

     

  • 4

     

    Steunpunt maatschappelijk inzet

    Doelstelling

    Ondersteunen van verenigingen bij versterken van hun zelfstandigheid.

    Beheerproduct

    Vrijwilligerswerk.

    Subsidievorm

    Jaarlijkse subsidie

     

  • 5

     

    Stichting Welzijn Buren

    Doelstelling

    Het scheppen van faciliteiten en het geven van zorg aan ouderen opdat deze zich kunnen handhaven in de samenleving. de zelfstandigheid wordt vergroot, en de afhankelijkheid van zorgvoorzieningen wordt verminderd c.q. uitgesteld.

    Beheerproduct

    Ouderenwerk.

     

     

    Subsidievorm

    Jaarlijkse subsidie

     

  • 6

     

    Jeugd- en Jongerenwerk

    Doelstellling

    Het beperken van risico’s in de ontwikkeling van de jeugd, zodat ze opgroeien tot volwassenen die sterk en zelfstandig de samenleving kwaliteit kunnen geven

    Beheerproduct

    Jeugdzaken

    Subsidievorm

    Jaarlijkse subsidie

     

     

  • 7

     

    Inzet middelen ontwikkelingsachterstanden bij peuters

    Doelstellling

    Terugdringen van ontwikkelingsachterstanden bij peuters (in de leeftijd van 2 tot 4 jaar), met name achterstanden in taalontwikkeling.

    Beheerproduct

    Gemeentelijk onderwijsbeleid

    Subsidievorm

    Jaarlijkse subsidie

    Budget

    € 60.000,- per jaar

    Aanvraagtermijn

    Voor 2013: subsidie moet uiterlijk 1 juni 2013 zijn aangevraagd.

    Beslistermijn

    Voor 2013: tien weken na binnenkomst van de aanvraag

    Subsidiegrondslag

    subsidie wordt vastgesteld:

    -op basis van aantal ingezette uren

    -per kind

    -naar rato van het inkomen van de ouders, volgens de volgende systematiek:

     

    Inkomenscategorie*:

    Bijdrage gemeente per uur:

    Maximale bijdrage gemeente per peuter per jaar:

    Maximale bijdrage ouder

    per uur:

    0 tot 19.000,-

    € 5,-

    € 1.430,-

    € 1,57

    19.000,- tot 24.750,-

    € 4,-

    € 1.144,-

    € 2,57

    24.750,- tot 33.000,-

    € 3,-

    € 858,-

    € 3,57

    33.000,- tot 49.500,-

    € 2,-

    € 572,-

    € 4,57

    49.500,- en hoger

    € 0,-

    € 0,-

    € 6,57

    *) Bedoeld is hier het loon voor loonheffingen, zoals dat staat op de laatste jaaropgaaf)

     

    Beoordelingscriteria:

    -alleen een kinderdagverblijf kan subsidie aanvragen;

    -voor de uitvoering van de werkzaamheden maakt het kinderdagverblijf gebruik van een gecertificeerde methode (voorbeelden van die methode zijn: Piramide en Uk & Puk);

    -Het kinderdagverblijf is zelf gecertificeerd om de gecertificeerde methode te gebruiken.

    -in 2013 komen de volgende organisaties in aanmerking:

    -SKLM te Ingen

    -Kinderopvang Rivierenland BV te Geldermalsen

    -Heisa Hop te Lienden

    -alleen peuters met indicatie voor taalachterstand komen in aanmerking voor gemeentelijke bijdrage;

    -het consultatiebureau stelt de indicatie;

    -subsidie is voor maximaal 5,5 uur per week per kind;

    -de hoogte van de bijdrage is afhankelijk van het inkomen van;

     de ouder;

    -het gezin is een eenverdieners-gezin. Dat betekent dat slechts één van beide ouders betaald werk verricht;

    -alleen peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar komen voor gemeentelijke bijdrage in aanmerking;

    -kinderdagverblijven rapporteren voor de vaststelling van de subsidie de volgende zaken:

    -hoeveel peuters er per categorie gebruik maken van de regeling

    -exact hoeveel uur opvang in welke inkomenscategorie is ingezet.

     

Hoofdstuk 4 Overgang- en slotbepalingen

Artikel 4  

  • 1

    Inwerkingtreding

    Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 dag na de datum van bekendmaking.

  • 2

    Intrekking

    De “Beleidsregel subsidieverordening maatschappelijke ontwikkeling gemeente Buren 2012, met aanpassing februari 2012” wordt ingetrokken.

  • 3

    Afwijkingsbevoegdheid

    Het college handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

Artikel 5  

Citeertitel

 

Dit besluit wordt aangehaald als: : “Beleidsregel subsidieverordening maatschappelijke ontwikkeling gemeente Buren 2012, met aanpassing februari 2013"