Organisatie | Tynaarlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van reinigingsrechten 2010 |
Citeertitel | Verordening op de heffing en de invordering van reinigingsrechten 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2000 | 01-01-2011 | Onbekend | 08-12-2009 Onbekend | Onbekend |
Betreft: Verordening reinigingsrechten 2010
De raad van de gemeente Tynaarlo;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 november 2009;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet;
Verordening op de heffing en de invordering van reinigingsrechten 2010
Onder de naam 'reinigingsrechten' worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Met betrekking tot de rechten die per kwartaal worden geheven is het belastingtijdvak gelijk aan een kalenderkwartaal.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld
De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
Artikel 8 Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in twee gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van de kennisgeving staat vermeld en de volgende termijn één maand later.
Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de reinigingsrechten.
Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel
De “Verordening reinigingsrechten 2009” van de gemeente Tynaarlo, vastgesteld bij raadsbesluit van 25 november 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 december 2009.
F.A. van Zuilen, voorzitter
J.L. de Jong, griffier
behorende bij de 'Verordening reinigingsrechten 2009'.
De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.
Hoofdstuk 1 Maatstaven en tarieven periodiek geheven reinigingsrechten
1.1.Het recht bedraagt voor het gebruik van de ter beschikking gestelde gemeentelijke inzamelvoorziening dan wel het op de lokale milieustraat achterlaten van grof huishoudelijk afval dan wel het op aanvraag aan huis ophalen van grof huishoudelijk afval en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur per kwartaal
Hoofdstuk 2. Maatstaven en tarieven overige reinigingsrechten
Hoofdstuk 2.1 Maatstaven en tarieven Milieustraat
2.1.1.Onverminderd het bepaalde in 1.1 bedraagt het tarief voor het op de
milieustraat achterlaten van grof huishoudelijk afval bedraagt, per kilogram € 0,14
Er geldt een minimum van € 2,80 per aanbieding en de weging wordt
rekenkundig afgerond op een veelvoud van 10 kilogram.
2.1.2.Indien tijdens de openingstijden door een calamiteit of door een technische storing van de weegbruggen, of van de op de weegbruggen geplaatste weeg- of registratieapparatuur of van de middelen waarmee de gegevens van de weegbruggen worden opgeslagen geen automatische weging of registratie of gegevensverwerking plaatsvindt, wordt per aanbieding een vast bedrag geheven, welke bedraagt voor:
• een aanhanger met één as € 8,40
• een aanhanger met twee assen € 11,20
2.1.3.Onverminderd het bepaalde in 1.1 bedraagt het tarief voor het op aanvraag aan huis ophalen van grof huishoudelijk afval en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur op de reguliere ophaaldag bedraagt tot en met 1m3 € 41,40
voor elke 1 m3 of gedeelte daarvan, waarmee de genoemde hoeveelheid wordt overschreden vermeerderd met € 27,55
2.1.4.Onverminderd het bepaalde in 1.1 bedraagt het tarief voor het op aanvraag op een andere werkdag (niet zaterdag) aan huis ophalen van afval buiten de reguliere ophaaldag bedraagt tot en met 5 m3 € 131,60
voor elke 5 m3 of gedeelte daarvan waarmee genoemde hoeveelheid wordt
Hoofdstuk 2.2 Vervangen van toegangspas
2.2.1.Het tarief voor het op aanvraag vervangen van een in bruikleen gegeven toegangspas in verband met vermissing of door beschadiging die niet het gevolg is van slijtage bij normaal gebruik bedraagt € 18,55