Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Verordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
CiteertitelVerordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpVerordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. gemeentewet
  2. invorderingswet 1990
  3. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-04-201301-01-201330-12-2016nieuwe regeling.

04-04-2013

onbekend.

geen.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

De raad van de gemeente Súdwest-Fryslân;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 5 februari 2013;

b e s l u i t:

vast te stellen de

Vast te stellen de Verordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen.

Artikel 1 Toepassingsgebied

  • 1

    Kwijtschelding kan slechts worden verleend van de volgende belastingen:

    a. onroerende-zaakbelastingen;

    b. afvalstoffenheffing;

    c. rioolheffing

Artikel 2 Aanvullende beleidskeuzes

Bij het verlenen van kwijtschelding als bedoeld in artikel 26 van de Invorderingswet 1990 vindt het bepaalde in hoofdstuk 2 van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 toepassing met dien verstande dat:

1. de kosten van bestaan als bedoeld in artikel 16 dienen te worden gesteld op 100% van de genormeerde bijstandsuitkeringen;

2. bij de beoordeling van het kwijtscheldingsverzoek rekening wordt gehouden met de netto kosten voor kinderopvang;

3. ingeval de aanvraag betrekking heeft op een 65-plusser, voor wat betreft de normkosten van bestaan wordt aangesloten bij de netto AOW-norm.

4. er onder nader door burgemeester en wethouders vast te stellen voorwaarden  kwijtschelding van privébelastingen kan worden verleend aan een natuurlijk persoon die een bedrijf of zelfstandig een beroep uitoefent, vooralsnog voor de duur van 2 jaar waarbij aan het einde van deze periode een evaluatie wordt gehouden.

Artikel 3 Wijze van aanvraag kwijtschelding

Voor de aanvraag om kwijtschelding dient gebruik te worden gemaakt van het door de gemeenteambtenaar belast met de invordering van gemeentelijke belastingen, als bedoeld in artikel 231, lid 2 onder c van de Gemeentewet (invorderingsambtenaar), vastgestelde aanvraagformulier.

Artikel 4 Termijnen

  • 1

    Een verzoek om kwijtschelding moet binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag, waarvoor kwijtschelding wordt gevraagd, bij de gemeente worden ingediend.

  • 2

    Verzoeken om kwijtschelding die na afloop van deze termijn worden ingediend, worden ambtshalve in behandeling genomen.

  • 3

    Alleen bedragen die binnen drie maanden voorafgaand aan het verzoek om kwijtschelding zijn betaald, worden ingeval er positief op het verzoek wordt beslist, terugbetaald.

Artikel 5 Uitsluiting kwijtschelding invorderingskosten

In het geval terzake de belastingaanslag waarvoor de kwijtschelding wordt aangevraagd kosten zijn gemaakt, wordt voor die kosten geen kwijtschelding verleend. Nadere beleidsregels hierover zijn vastgelegd in de artikelen 26.1.5 en 75.10 van de Leidraad invordering gemeentelijke belastingen gemeente Súdwest-Fryslân.

Artikel 6 Inwerkingtreding, toepassing en citeerartikel

  • 1

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van bekendmaking.

  • 2

    De datum van ingang van de verordening is 1 januari 2013.

  • 3

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 4 april 2013

 

drs. H.H. Apotheker,

voorzitter.

 

G.W. Stegenga,

wnd. griffier.