VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE WWB
GOES en NOORD-BEVELAND 2013
De raad van de gemeente Goes;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van Goes;
Gelet op artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand (WWB);
Overwegende dat artikel 47 WWB voorschrijft dat iedere gemeente een
verordening cliëntenparticipatie dient vast te stellen;
Overwegende dat de Wet investeren in jongeren (Wij) per 1 januari 2012 is
ingetrokken;
Overwegende dat de verordening cliëntenparticipatie aanpassingen
behoeft;
Besluit:
- I.
Over te gaan tot intrekking van de "Verordening Cliëntenparticipatie
Wwb en Wij voor Goes en Noord-Beveland”
- II.
Vast te stellen de “Verordening Cliëntenparticipatie WWB Goes en
Noord-Beveland 2013”
Artikel 1. Begripsbepalingen.
- a.
de cliëntenraad: de cliëntenraad bijstand en minima van de afdelingen
“Zorg” en “Activering en Inkomensvoorziening” van Goes en Noord-Beveland;
- b.
het college: het college van burgemeester en wethouders;
- c.
de gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeenten Goes en
Noord-Beveland;
- d.
de afdelingen: de afdelingen “Zorg” en “Activering en
Inkomensvoorziening”;
- e.
het afdelingshoofd: hoofd van de afdelingen als onder d. genoemd;
- f.
de cliënt/klant: de persoon die op enigerlei wijze een uitkering
ontvangt via de afdelingen, met inbegrip van een vergoeding uit het
declaratiefonds;
- g.
de overlegvergadering: de gezamenlijke vergadering van de cliëntenraad
met gemeentelijke vertegenwoordigers.
Artikel 2. Doel.
Het doel van de cliëntenparticipatie is, dat cliënten en vertegenwoordigers
invloed kunnen uitoefenen op het beleid en de uitvoering en kwaliteit van
dienstverlening van de afdelingen door hierover gevraagd en ongevraagd te
adviseren.
Artikel 3. Taak.
- 1.
In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert de Cliëntenraad over
het gemeentelijk beleid op het terrein van de WWB en aanverwante
regelingen, alsmede over aangelegenheden die de uitvoering en de
kwaliteit van de dienstverlening betreffen.
- 2.
De Cliëntenraad houdt zich niet bezig met:
- -
individuele klachten, bezwaarschriften, en andere zaken die een
individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op
individuele cliënten;
- -
verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van
wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen
ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is;
- -
de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
Artikel 4. Samenstelling.
- 1.
de Cliëntenraad wordt samengesteld uit de volgende leden:
- -
vertegenwoordigers van maximaal drie belangenorganisaties voor
minima;
- -
vier personen uit de gemeente Goes die een bijstandsuitkering of
een andere tegemoetkoming via één of beide afdelingen van de
gemeente Goes ontvangen;
- -
twee personen uit de gemeente Noord-Beveland die een
bijstandsuitkering of een andere tegemoetkoming via één of beide
afdelingen van de gemeente Goes of van de gemeente
Noord-Beveland ontvangen;
- 2.
De Cliëntenraad behoudt zich het recht voor om tijdens de
zittingsperiode maximaal twee onafhankelijke leden voor te dragen
voorzover daarmee het maximum aantal leden van negen niet wordt
overschreden. Ten aanzien hiervan wordt niet tot de zittingsperiode
gerekend een periode van twee maanden voorafgaand aan de aanvangsdatum
van de vierjaarlijkse zittingsperiode.
- 3.
De leden worden benoemd door het college, en wel als volgt:
- -
vertegenwoordigers van belangenorganisaties en cliënten van de
afdelingen Zorg en Activering & Inkomensvoorziening op
voorstel van de Cliëntenraad en/of de ambtelijk adviseur;
- -
onafhankelijke leden op voorstel van de Cliëntenraad of van één
of beide colleges van burgemeester en wethouders van de
gemeenten Goes en Noord-Beveland;
- -
bij het staken van de stemmen telt de stem van de ambtelijk
adviseur dubbel.
- 4.
De Cliëntenraad kiest uit haar midden een voorzitter, een secretaris en
een penningmeester.
Artikel 5. Benoeming en aftreden.
- 1.
De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijdse aftreding, vier
jaar.
- 2.
Na de zittingsduur van vier jaren treden alle leden af, ook de leden die
eventueel tussentijds zijn toegetreden.
- 3.
De leden kunnen zich na de zittingsperiode wederom beschikbaar c.q.
herkiesbaar stellen.
- 4.
Het lidmaatschap van de Cliëntenraad eindigt:
- -
aan het einde van de zittingsperiode als bedoeld in lid 1.;
- -
- -
indien het lid geen vertegenwoordiger meer is van een
belangenorganisatie voor minima;
- -
indien het lid geen cliënt meer is van één of beide afdelingen
van de gemeente Goes of van de gemeente Noord-Beveland, tenzij
dit het gevolg is van het bereiken van de pensioengerechtigde
leeftijd. In zo'n geval mag de zittingsperiode worden vol
gemaakt;
- -
in voorkomende gevallen op voorstel van de organisatie die het
lid vertegenwoordigt.
Artikel 6. Werkwijze.
- 1.
Teneinde haar taak te kunnen uitoefenen, ontvangt de Cliëntenraad alle
van belang zijnde informatie die met zijn taak verband houdt.
- 2.
De afdelingen dragen er zorg voor dat beleidsvoornemens tijdig aan de
Cliëntenraad worden bekendgemaakt en wel op een zodanig tijdstip dat het
uitgebrachte advies, waar nodig, toegevoegd kan worden aan de stukken
voor het college, de raadscommissie of de gemeenteraad.
- 3.
De advisering door de Cliëntenraad vindt zowel gevraagd als ongevraagd
plaats en kan gericht zijn aan de afdelingshoofden, het college, de
raadscommissie of de gemeenteraad.
- 4.
Indien een advies van de Cliëntenraad wordt uitgebracht aan één van de
afdelingshoofden, dan delen deze hun standpunt hierover schriftelijk of
mondeling aan de Cliëntenraad mee.
- 5.
Met betrekking tot de wijze waarop de inspraak van de Cliëntenraad ten
aanzien van bepaalde uitvoerings- en/of beleidsaangelegenheden zou
kunnen geschieden, vindt met het oog op een effectieve afstemming zoveel
mogelijk overleg plaats met het hoofd van de betrokken afdeling of,
indien nodig, de raadsgriffier.
- 6.
De adviezen dienen te handelen over algemene aangelegenheden, behorende
tot het takenveld van de afdelingen en kunnen niet de positie van een
individuele cliënt betreffen.
- 7.
Leden van de Cliëntenraad, die cliënt zijn van één of beide afdelingen,
worden in die hoedanigheid niet aangesproken op hun functioneren c.q.
lidmaatschap.
Artikel 7. Vergaderingen Cliëntenraad.
- 1.
De vergaderingen van de Cliëntenraad vinden tenminste 10 maal per jaar
plaats.
- 2.
Op initiatief van de voorzitter van de Cliëntenraad of minimaal drie
leden kunnen één of meerdere extra vergaderingen worden belegd, indien
zij dit op grond van omstandigheden noodzakelijk achten.
- 3.
De vergaderingen van de Cliëntenraad zijn in principe openbaar, tenzij
de Cliëntenraad uitdrukkelijk besluit dat een bepaald onderwerp in een
besloten zitting zal worden behandeld. Dit laatste is in ieder geval aan
de orde wanneer over personen wordt vergaderd. Plaats en tijdstip worden
bekendgemaakt op de websites van de gemeenten Goes en
Noord-Beveland.
- 4.
De secretaris stelt in overleg met de voorzitter de agenda voor de
vergadering op en verzendt deze onder bijvoeging van de vergaderstukken
zo mogelijk tien dagen voor de vergadering aan de leden van de
Cliëntenraad, alsmede aan de afdelingshoofden.
- 5.
De vergadering wordt niet gehouden indien niet de meerderheid van de
zitting hebbende leden aanwezig is. De voorzitter bepaalt terstond de
datum en het uur waarop de vergadering alsnog gehouden kan worden. De
tweede vergadering wordt gehouden, ongeacht het aantal opgekomen
leden.
- 6.
Een advies van de Cliëntenraad wordt met meerderheid van stemmen van de
leden uitgebracht. Het advies wordt schriftelijk vastgelegd. Desgewenst
worden minderheids-standpunten in het advies vermeld. Bij staken van
stemmen beslist de stem van de voorzitter.
- 7.
Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt door een notulist(e) van,
of ingehuurd door, de gemeente Goes. Dit verslag wordt vastgesteld in de
eerstvolgende vergadering.
Artikel 8. Overlegvergaderingen.
- 1.
De overlegvergaderingen vinden eens per kwartaal plaats. Indien daartoe
aanleiding bestaat, kan op initiatief van de Cliëntenraad of de
gemeenten worden besloten tot het houden van een extra vergadering.
- 2.
De overlegvergaderingen worden bijgewoond door:
- -
de functioneel wethouders van de gemeenten Goes en
Noord-Beveland;
- -
de leden van de Cliëntenraad;
- -
één of beide afdelingshoofden of diens vervanger(s);
- -
de ambtelijk adviseur/contactpersoon van de Cliëntenraad.
- 3.
De overlegvergaderingen zijn in principe openbaar, tenzij de
Cliëntenraad of het hoofd van de afdeling of (één van) de wethouders het
wenselijk acht(en) dat een bepaalde vergadering, of een deel daarvan, in
besloten zitting plaatsvindt. De agenda wordt bekendgemaakt via de
inforubriek met verwijzing naar de websites van de gemeenten Goes en
Noord-Beveland.
- 4.
Het voorzitterschap van de overlegvergadering wordt in eerste aanleg
waargenomen door de wethouder. Bij afwezigheid van de wethouder neemt
een afdelingshoofd het voorzitterschap waar.
- 5.
De agenda voor de vergadering wordt opgesteld door de afdelingshoofden
waarbij de Cliëntenraad ook agendapunten aan kan dragen. De
afdelingshoofden verzenden de stukken zo mogelijk tien dagen voor de
vergadering aan de leden van de Cliëntenraad en de functioneel
wethouders.
- 6.
De overlegvergaderingen vinden plaats indien tenminste de helft van de
leden van de cliëntenraad aanwezig is.
- 7.
Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt door een notulist(e) van,
of ingehuurd door, de gemeente Goes. Dit verslag wordt vastgesteld in de
eerstvolgende overlegvergadering.
Artikel 9. Ambtelijke ondersteuning.
- 1.
De gemeente draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de
Cliëntenraad, te weten:
- -
het beschikbaar stellen van vergaderruimte;
- -
het zorgdragen voor de notulen van de vergaderingen;
- -
het vermenigvuldigen en verzenden van agenda's, notulen,
vergaderstukken e.d.;
- -
het geven van advies over en toelichting op aan de orde zijnde
onderwerpen.
Artikel 10. Financiële ondersteuning.
- 1.
Burgemeester en wethouders van Goes en Noord-Beveland stellen jaarlijks
een bedrag beschikbaar voor door de leden van de Cliëntenraad te maken
kosten in verband met cliëntenraadswerk, te weten huur van een eigen
werk-/vergaderlocatie, deelname aan studiedagen, deelname aan cursussen,
reis- en verblijfskosten en andere kosten.
- 2.
Alle leden ontvangen jaarlijks een onkostenvergoeding voor het
verrichten van vrijwilligerswerk. Deze vergoeding bestaat uit:
- -
een vaste vergoeding per jaar van € 300,00, te betalen naar rato
van de duur van het lidmaatschap;
- -
een vergoeding van € 37,50 per bezochte vergadering met een
maximum van 10 vergaderingen onder overlegging van een
presentielijst.
- 3.
De voorzitter, de secretaris en de penningmeester ontvangen per kwartaal
een vergoeding voor extra onkosten. De voorzitter ontvangt € 65,00 per
kwartaal. De secretaris en de penningmeester ontvangen € 32,50 per
kwartaal.
Artikel 11. Geheimhoudingsplicht.
De Cliëntenraad houdt zich aan de geheimhoudingsplicht van voor advies
beschikbaar gestelde (concept) beleidsstukken dan wel mondeling
overgebrachte beleidsvoornemens van de gemeenten.
Deze geheimhouding duurt tot het moment dat over het betreffende
beleidsonderdeel een openbaar besluit is genomen door het college en/of de
gemeenteraad.
Artikel 12.
Citeertitel.
Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Cliëntenparticipatie Wet
Werk en Bijstand Goes en Noord-Beveland 2013”.
Artikel 13.
Onvoorziene omstandigheden.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen
burgemeester en wethouders.
Artikel 14. Inwerkingtreding.
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Aldus vastgesteld door de raad van de
gemeente Goes in zijn openbare
vergadering van 16 mei 2013
de griffier, de voorzitter,
drs. J.W. Scherpenzeel mr. L.J. Verhulst