Organisatie | Haren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Haren 2013 |
Citeertitel | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Haren 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Haren 2012
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling ter vervanging Besluit maatschappelijke ondersteuning 2012 | 26-02-2013 Harener Weekblad, 7 maart 2013 | 8502 |
Hoofdstuk 2 REGELS OVER HET PERSOONSGEBONDEN BUDGET
Artikel 2 Algemene voorwaarden persoonsgebonden budget
Op het persoonsgebonden budget zoals genoemd in artikel 6 van de wet, zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
a. een persoonsgebonden budget wordt alleen op verzoek van de aanvrager verstrekt ten aanzien van een individuele voorziening;
b. de omvang van het persoonsgebonden budget is maximaal de tegenwaarde van de in de betreffende situatie goedkoopst compenserende te verstrekken voorziening in natura, indien nodig aangevuld met een vergoeding voor instandhoudingkosten, zoals vastgelegd in dit Besluit;
c. op het persoonsgebonden budget is de Overeenkomst persoonsgebonden budget gemeente Haren van toepassing.
Verstrekking als persoonsgebonden budget vindt niet plaats indien:
a. op grond van aanwijzingen die tijdens het onderzoek duidelijk zijn geworden het ernstige vermoeden bestaat dat de aanvrager het persoonsgebonden budget niet doelmatig en rechtmatig zal besteden;
b. het gaat om een collectieve voorziening;
c. het op grond van het ziektebeeld te verwachten valt dat de voorziening binnen de normale vervangingstermijn zal moeten worden vervangen;
d. het gaat om een kind van 0 tot en met 12 jaar waarbij te verwachten valt dat de voorziening binnen de normale vervangingstermijn zal moeten worden vervangen.
Hoofdstuk 3 EIGEN BIJDRAGE, EIGEN AANDEEL
Artikel 6 Vaststelling en inning van de eigen bijdrage
De eigen bijdrage of het eigen aandeel over een periode van 4 weken is gelijk aan de wettelijke ‘Maximale periodebijdrage’ in die periode tenzij deze hoger is dan de ‘Kosten van de voorziening per 4 weken’ in die periode. In dat geval is de eigen bijdrage of het eigen aandeel gelijk aan de ‘Kosten van de voorziening per 4 weken’.
Wanneer meerdere Wmo voorzieningen verstrekt worden en/of wanneer er ook voor AWBZ-zorg een eigen bijdrage opgelegd wordt, geldt het anticumulatiebeginsel. Het anticumulatiebeginsel bepaalt dat de cliënt per 4 weken nooit meer betaalt dan de voor zijn situatie berekende ‘Maximale periodebijdrage’, ongeacht de totale kosten van alle voorzieningen (van AWBZ-zorg en/of Wmo). In afwijking hierop geldt dat indien er sprake is van intramurale zorg waarvoor een AWBZ-bijdrage verschuldigd is, er geen eigen bijdrage of eigen aandeel op grond van de Wmo verschuldigd is.
Artikel 7 Omvang van eigen bijdragen
Bij de bepaling van de hoogte van de Maximale periodebijdrage in een bepaald jaar, wordt rekening gehouden met de grondslag zoals die in het landelijk Besluit maatschappelijke ondersteuning is vastgelegd. Hierbij wordt uitgegaan van het tweede kalenderjaar voorafgaande aan het jaar waarin aan een persoon maatschappelijke ondersteuning is verleend. De hiervoor benodigde gegevens worden door het CAK ingewonnen bij de belastingdienst.
Het bedrag dat ongehuwde personen die de pensioengerechtigde leeftijd nog niet hebben bereikt dienen te betalen bedraagt € 18,60 per 4 weken, met dien verstande dat indien zijn verzamelinkomen meer bedraagt dan € 23.208,- het bedrag van € 18,60 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen zijn verzamelinkomen en € 23.208,-.
Het bedrag dat ongehuwde personen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt dienen te betalen bedraagt € 18,60 per 4 weken, met dien verstande dat indien zijn verzamelinkomen meer bedraagt dan € 16.257,- het bedrag van € 18,60 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen zijn verzamelinkomen en € 16.257,-.
Het bedrag per 4 weken dat gehuwde personen die beide of een van beiden de pensioengerechtigde leeftijd nog niet hebben bereikt dienen te betalen bedraagt € 26,60 per vier weken, met dien verstande dat indien hun gezamenlijke verzamelinkomen meer bedraagt dan € 28.733,- het bedrag van € 26,60 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen hun gezamenlijke verzamelinkomen en € 28.733,-.
Het bedrag per 4 weken dat gehuwde personen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt dienen te betalen bedraagt € 26,60 per vier weken, met dien verstande dat indien hun gezamenlijke verzamelinkomen meer bedraagt dan € 22.676,- het bedrag van € 25,80 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen hun gezamenlijke verzamelinkomen en € 22.676,-.
Artikel 8 Eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp
Voor huishoudelijke hulp in natura wordt een eigen bijdrage opgelegd zolang de huishoudelijke hulp wordt verstrekt. De ‘Kosten van de voorziening per 4 weken’ worden als volgt vastgesteld: het aantal uren ontvangen zorg in die 4 weken, vermenigvuldigd met het uurtarief dat de gemeente Haren aan de zorgaanbieder betaalt.
Voor huishoudelijke hulp in de vorm van een persoonsgebonden budget wordt een eigen bijdrage opgelegd zolang het periodieke persoonsgebonden budget wordt verstrekt. De ‘Kosten van de voorziening per 4 weken’ worden als volgt vastgesteld: de hoogte van het periodieke persoonsgebonden budget omgerekend naar het bedrag per periode van 4 weken.
Artikel 9 Eigen bijdrage voor financiële tegemoetkomingen
Voor voorzieningen die verstrekt worden in de vorm van een periodieke financiële tegemoetkoming (bijvoorbeeld de gebruiksvergoeding voor eigen auto, taxi, bruikleenauto of rolstoeltaxi) wordt een eigen aandeel opgelegd zolang de tegemoetkoming verstrekt wordt. De ‘Kosten van de voorziening per 4 weken’ worden als volgt vastgesteld: hoogte van de periodieke financiële tegemoetkoming omgerekend naar het bedrag per periode van 4 weken.
Voor voorzieningen die verstrekt worden in de vorm van een eenmalige financiële tegemoetkoming (bijvoorbeeld woningaanpassing of woningsanering) wordt een eigen aandeel opgelegd gedurende 39 periodes van 4 weken (3 jaar). De ‘Kosten van de voorziening per 4 weken’ worden als volgt vastgesteld: de hoogte van de financiële tegemoetkoming gedeeld door 39 periodes van 4 weken.
Artikel 10 Eigen bijdrage bij verstrekking in eigendom, bruikleen en persoonsgebonden budget
Voor voorzieningen in bruikleen wordt een eigen bijdrage opgelegd zolang de voorziening gebruikt wordt. De ‘Kosten van de voorziening per 4 weken’ worden als volgt vastgesteld:
a. indien de voorziening door de gemeente wordt gehuurd: de huurprijs die de gemeente betaald aan de leverancier omgerekend naar een bedrag per 4 weken;
b. indien de voorziening door de gemeente wordt gekocht: de prijs (aanschaf, accessoires, onderhoud) van de voorziening gedeeld door de gemiddelde levensduur van de voorzieningensoort, omgerekend naar een bedrag per 4 weken.
Indien gekozen wordt voor een eenmalig persoonsgebonden budget in plaats van een voorziening in bruikleen, wordt een eigen bijdrage opgelegd gedurende een periode die overeenkomt met de in de beschikking genoemde verwachte gebruiksduur van de voorzieningensoort waarvoor het persoonsgebonden budget wordt verstrekt. De ‘Kosten van de voorziening per 4 weken’ worden als volgt vastgesteld: het eenmalige persoonsgebonden budget bedrag gedeeld door het aantal periodes van 4 weken waarover de eigen bijdrage verschuldigd is.
Indien gekozen wordt voor een eenmalig persoonsgebonden budget in plaats van een voorziening in eigendom, wordt een eigen bijdrage opgelegd gedurende 39 periodes van 4 weken (3 jaar). De ‘Kosten van de voorziening per 4 weken’ worden als volgt vastgesteld: het eenmalige persoonsgebonden budget bedrag gedeeld door 39 periodes van 4 weken.
Ten aanzien van een voorziening die in het verleden door middel van een persoonsgebonden budget of financiële tegemoetkoming is verstrekt en waarvoor een eigen bijdrage wordt gevraagd, wordt het aantal perioden genoemd in lid 3 en 4 van dit artikel verminderd met het aantal perioden dat is verstreken tussen de datum waarop de voorziening is verstrekt en de datum waarop de eigen bijdrage wordt opgelegd.
Hoofdstuk 4 HULP BIJ HET HUISHOUDEN
Artikel 11 De omvang van de toe te kennen hulp bij het huishouden
De omvang van de toe te kennen hulp bij het huishouden wordt bij hulp in natura uitgedrukt in klassen, waarbij de volgende klassen met de daarbij behorende uren kunnen worden toegekend:
a. Klasse 1, 0 tot en met 1,9 uur per week;
b. Klasse 2, 2 tot en met 3,9 uur per week;
c. Klasse 3, 4 tot en met 6,9 uur per week;
d. Klasse 4, 7 tot en met 9,9 uur per week;
Het persoonsgebonden budget voor hulp in de huishouding wordt beschikbaar gesteld als bruto bedrag per jaar op basis van het toegekende niveau en de toegekende omvang van de hulp:
a. Voor hulp bij het huishouden niveau 1 (HH-1): toegekende uren per week x € 15,42 x 52 weken
b. Voor hulp bij het huishouden niveau 2 (HH-2): toegekende uren per week x € 17,53 x 52 weken
Artikel 13 Waardestijging en afschrijving
De eigenaar-bewoner, die krachtens de verordening een woonvoorziening heeft ontvangen die leidt tot waardestijging van de woning, dient bij verkoop van deze woning, deze verkoop van de woning onverwijld aan het college te melden. De meerwaarde van de woning die toe te rekenen is aan de verstrekte woonvoorziening, dient te worden terugbetaald. De in rekening gebrachte en betaalde eigen bijdrage of eigen aandeel wordt op de meerwaarde in mindering gebracht.
Voor zover de woningaanpassing een aanpassing betreft die in het economisch verkeer wordt afgeschreven, luidt het afschrijvingsschema op basis van afschrijving in tien jaar als volgt:
a. in het eerste jaar 100% van de meerwaarde,
b. in het tweede jaar 90% van de meerwaarde,
c. in het derde jaar 80% van de meerwaarde,
d. in het vierde jaar 70% van de meerwaarde,
e. in het vijfde jaar 60% van de meerwaarde,
f. in het zesde jaar 50% van de meerwaarde,
g. in het zevende jaar 40% van de meerwaarde,
h. in het achtste jaar 30% van de meerwaarde,
i. in het negende jaar 20% van de meerwaarde,
j. in het tiende jaar 10% van de meerwaarde,
in alle gevallen minus het percentage dat voor rekening van de eigenaar van de woonruimte is gekomen.
Artikel 14 Bijzondere bepalingen, uitsluitingen en uitzonderingen
De bepalingen van dit hoofdstuk zijn niet van toepassing op:
a. het treffen van voorzieningen aan hotels/pensions, trekkerswoonwagens, kloosters, tweede woningen, vakantiewoningen, recreatiewoningen, kamerverhuur;
b. het treffen van voorzieningen in specifiek op mensen met beperkingen gerichte woongebouwen voor wat betreft voorzieningen in gemeenschappelijke ruimten of voorzieningen die bij nieuwbouw of renovatie zonder noemenswaardige meerkosten meegenomen kunnen worden.
Een woonvoorziening wordt slechts verleend indien de aanvrager zijn hoofdverblijf heeft of zal hebben in de zich in de gemeente Haren bevindende woning waaraan de voorziening wordt getroffen, waarbij bijzondere regels gelden ten aan van het bezoekbaar maken van een woning:
a. er kan een woonvoorziening getroffen worden voor het bezoekbaar maken van één woning indien de aanvrager zijn hoofdverblijf heeft in een AWBZ-instelling.
b. de aanvraag voor het bezoekbaar maken wordt ingediend in de gemeente waar de aan te passen woning staat.
c. de woonvoorziening betreft slechts het bezoekbaar maken van de onder a bedoelde woning met een door het college in dit Besluit vast te leggen maximumbedrag.
d. onder bezoekbaar maken wordt uitsluitend verstaan het door middel van een woonvoorziening bewerkstelligen dat de aanvrager de woning kan bereiken en een toilet kan bereiken en gebruiken.
De aanvraag voor een woonvoorziening als bedoeld in dit hoofdstuk wordt geweigerd indien:
a. de noodzaak tot het treffen van de woonvoorziening het gevolg is van een verhuizing waartoe op grond van belemmeringen bij het normale gebruik van de woning ten gevolge van ziekte of gebrek geen aanleiding bestond en er geen andere belangrijke reden aanwezig was;
b. de aanvrager niet is verhuisd naar de voor zijn of haar beperkingen op dat moment beschikbare meest geschikte woning, tenzij daarvoor tevoren schriftelijk toestemming is verleend door het college;
c. deze betrekking heeft op voorzieningen in gemeenschappelijke ruimten anders dan automatische deuropeners, hellingbanen, drempelhulpen, stoelliften (mits het woongebouw niet vrij toegankelijk is voor derden) en extra trapleuningen;
d. de aanvrager voor het eerst zelfstandig gaat wonen;
e. verhuisd is vanuit of naar een woning die niet geschikt is het gehele jaar door bewoond te worden;
f. verhuisd is naar een AWBZ-instelling of een andere instelling gericht op het verstrekken van zorg;
g. er in de verlaten woonruimte geen problemen met het normale gebruik van de woning zijn ondervonden;
h. de ondervonden problemen bij het normale gebruik van de woning voortvloeien uit de aard van de in de woning gebruikte materialen.
Artikel 15 Verhuiskosten, bezoekbaar maken, woningsanering, onderhoud, tijdelijke woonruimte
Bij het vaststellen van de hoogte van de tegemoetkoming of het budget in de kosten van woningsanering wordt rekening gehouden met de reeds verlopen afschrijvingsperiode. De tegemoetkoming of het budget bedraagt een percentage van de kosten, afhankelijk van de afschrijvingsperiode:
a. 100% indien het artikel nieuwer is dan twee jaar;
b. 75% indien het artikel 2 of 3 jaar oud is;
De tegemoetkoming in de kosten van tijdelijke woonruimte in verband met de toekenning van bouwkundige of woontechnische woonvoorzieningen of een uitraasruimte zoals bedoeld in artikel 9 van de Verordening bedraagt:
a. de werkelijke kosten met een maximum van € 667,- per maand als tegemoetkoming in de kosten van het tijdelijk betrekken van zelfstandige woonruimte en het langer moeten aanhouden van de te verlaten woonruimte;
b. de werkelijke kosten met een maximum van € 367,- per maand als tegemoetkoming in de kosten van het tijdelijk betrekken van niet-zelfstandige woonruimte.
Hoofdstuk 6 HET ZICH LOKAAL VERPLAATSEN PER VERVOERMIDDEL
Het persoonsgebonden budget voor vervoersvoorzieningen wordt als volgt vastgesteld:
a. Op basis van de tegenwaarde van de huurprijs van de adequate en goedkoopste voorziening inclusief eventuele verzekering, onderhoud en reparatie zoals dat door het college in vijf jaar aan de leverancier wordt betaald.
b. Op basis van de aanschafkosten van de door aanvrager gekozen en door de gemeente goedgekeurde voorziening plus een opslag van 25% voor de kosten van eventuele verzekering, onderhoud en reparatie wanneer de som van de aanschafkosten plus de opslag minder bedraagt dan het budget op basis van de tegenwaarde van de huurprijs.
Hoofdstuk 7 VERPLAATSEN IN EN ROND DE WONING
Artikel 17 Persoonsgebonden budget
Het persoonsgebonden budget voor een handbewogen rolstoel wordt als volgt vastgesteld:
a. op basis van de tegenwaarde van de huurprijs voor de adequate en goedkoopste rolstoel inclusief onderhoud en reparatie zoals dat door het college in zeven jaar aan de leverancier wordt betaald;
b. op basis van de aanschafkosten van de door aanvrager gekozen en door de gemeente goedgekeurde voorziening plus een opslag van 25% voor de kosten van onderhoud en reparatie wanneer de som van de aanschafkosten plus de opslag minder bedraagt dan het budget op basis van de tegenwaarde van de huurprijs.
Het persoonsgebonden budget voor een elektrische rolstoel wordt vastgesteld:
a. op basis van de tegenwaarde van de huurprijs voor de adequate en goedkoopste rolstoel inclusief verzekering, onderhoud en reparatie zoals dat door het college in 5 jaar aan de leverancier wordt betaald;
b. op basis van de aanschafkosten van de door aanvrager gekozen en door de gemeente goedgekeurde voorziening plus een opslag van 25% voor de kosten van verzekering, onderhoud en reparatie wanneer de som van de aanschafkosten plus de opslag minder bedraagt dan het budget op basis van de tegenwaarde van de huurprijs.
Hoofdstuk 8 ADVISERING EN SAMENHANGENDE AFSTEMMING
Artikel 18 Samenhangende afstemming
Tijdens het gesprek dat aan de aanvraag voorafgaat, wordt zoals in de Verordening is aangegeven, de gehele situatie van de klant in beeld gebracht. Uitdrukkelijk wordt hierbij ook aandacht besteedt aan de mogelijkheid dat belanghebbenden in sterke mate een cumulatie van beperkingen op meerdere leefdomeinen kunnen ervaren zoals in artikel 7 van de verordening bedoeld.
Om de verkrijging van individuele voorzieningen samenhangend af te stemmen op de situatie van de aanvrager wordt bij het onderzoek inzake het advies ex artikel 24 van de Verordening indien van toepassing aandacht besteed aan:
a. de algemene gezondheidstoestand van de aanvrager;
b. de beperkingen die de aanvrager in zijn functioneren ondervindt als gevolg van ziekte of gebrek;
c. de woning en de woonomgeving van de aanvrager;
Haren, 26 februari 2013
burgemeester en wethouders voornoemd,
M.P. de Wilde, secretaris
J.H. Bats, burgemeester