Organisatie | Voorst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financieringsstatuut 2011 |
Citeertitel | Financieringsstatuut 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 13 Financiële verordening gemeente Voorst
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-06-2013 | 01-01-2011 | nieuwe regeling | 04-06-2013 Voorster Nieuws, 19-06-2013, G 483 | Z-13-01881_2013-22450 |
Doelstellingen financieringsfunctie:
a. een uitvoering passend binnen de kaders van het treasurybeleid, gestelde limieten en de begroting en gebruik makend van informatiebronnen en andere ex- en interne informatie;
b. een duurzame toegang tot de financiële markten verzekeren;
c. zorgen voor de tijdige beschikbaarheid van de benodigde middelen;
c. de financiële risico’s beheersen;
d. de in- en externe kosten binnen aanvaardbare risico’s minimaliseren;
e. het rendement van de beschikbare liquiditeiten optimaliseren.
De treasurer doet jaarlijks voor de begroting aanbevelingen in de conceptparagraaf financiering voor de vast te stellen limieten voor het volgende begrotingsjaar. De vast te stellen limieten betreffen de maxima aan bedragen, percentages en/of termijnen van:
a. de volgens wet- en regelgeving berekende kasgeldlimiet;
c. dag- en/of kasgeldleningen;
d. onderhandse geldleningen en/of obligaties;
e. uitgezette gelden op deposito;
f. op te nemen commercial papers;
Voor het uitzetten van gelden gelden de volgende uitgangspunten:
Financiële instellingen binnen de Europese Economische Ruimte (EER) in overeenstemming met de Regeling uitzettingen en derivaten centrale overheden (Ruddo), doch waarbij de financiële onderneming ongeacht de duur van de uitzetting minimaal de AA-rating moet hebben, afgegeven door tenminste 2 rating bureau’s.
De algemene uitgangspunten van het risicobeheer zijn:
a. vastleggen werkprocessen ter uitvoering van de financieringsfunctie;
b. minimaal 2 offertes van 2 verschillende marktpartijen;
c. iedere transactie door tenminste twee functionarissen geautoriseerd;
d. direct vastleggen alle transacties in de financiële administratie; e. wederpartijen dienen bevestiging van iedere transactie te versturen;
f. kiezen voor uitsluitend prudente uitzettingen;
g. financiële derivaten zijn niet toegestaan;
i. beleggingen, financieringen en cash management baseren op: - liquiditeitenplanning;
- analyse beleggingsportefeuille;
- treasuryparagraaf begroting;
j. beleggingen uitsluitend in de volgende producten:
* kredietlimiet op rekening-courant;
De treasurer is verantwoordelijk voor:
a. de uitvoering van het treasurybeleid;
b. de tijdige en juiste verantwoording over de uitvoering van het treasurybeleid;
c. de rapportages over de uitvoering van het treasurybeleid;
d. het beheer van de geldstromen;
e. de te onderhouden contacten met banken en andere financiële instellingen.
De treasurer is verantwoordelijk voor:
a. een actuele en inzichtelijke planning van de liquiditeitspositie en –behoefte;
b. de mogelijkheid van een tijdige en juiste actie bij te verwachten behoeften of overschotten;
c. de bepaling van de rentepositie;
d. de optimalisering van het saldobeheer;
e. het benodigde inzicht in de (meerjarige) verplichtingen en investeringen.
Administratieve organisatie en interne controle
De interne controle controleert of de informatievoorziening en de uitvoering van het treasurybeleid adequaat is en waarborgt aldus dat:
a. de uitvoering van de financieringsfunctie rechtmatig en doelmatig is;
b. de financieringsfunctie adequaat kan worden uitgevoerd en dat bijgestuurd kan worden,
c. de risico’s kunnen worden beheerst;
d. de juistheid, tijdigheid en volledigheid van de informatie verzekerd zijn.