Organisatie | Sint Maarten |
---|---|
Organisatietype | Koninkrijksdeel |
Officiële naam regeling | LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, van de 24ste mei 2013 tot uitvoering van de artikelen 11c, vijfde lid, en 11d, zesde en zevende lid, van de Landsverordening voortgezet onderwijs |
Citeertitel | Regeling verwijzingscommissie AGO |
Vastgesteld door | regering |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen
Landsverordening voortgezet onderwijs, artikel 11c en 11d
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-07-2013 | 01-09-2012 | nieuwe regeling | 24-05-2013 AB 2013, no. 21 | Onbekend |
Hoofdstuk 2 Verwijzingscommissie
De verwijzingscommissie bestaat uit een voorzitter, die tevens lid is, en ten minste twee andere leden. Tot de leden behoren in ieder geval een diagnostisch geschoold psycholoog of diagnostisch geschoold orthopedagoog en een deskundige die kennis heeft en zicht heeft op het terrein van het voorbereidend secundair beroepsonderwijs.
Bij de samenstelling van de aanvraag hanteert het bevoegd gezag de gegevens, bedoeld in artikel 5, eerste lid, onderdelen a, b, c, en die met betrekking tot d en e zijn toegepast onder verantwoordelijkheid van een diagnostisch geschoold psycholoog of diagnostisch geschoold orthopedagoog met gebruik van de in artikel 6, eerste lid, bedoelde screenings- en testinstrumenten.
Het bevoegd gezag dient de aanvraag tot indicatiestelling betreffende leerlingen die het eerste leerjaar instromen, onverwijld doch uiterlijk voor 1 februari, in bij de verwijzingscommissie. De later dan 1 februari ingediende aanvragen worden niet door de verwijzingscommissie in behandeling genomen.
Het bevoegd gezag maakt bij de aanvraag tot indicatiestelling gebruik van het door de verwijzingscommissie ter beschikking gestelde aanmeldingsformulier. Als aanmeldingsformulier geldt het formulier zoals opgenomen in bijlage 1 van deze regeling. Een afschrift van het bij de verwijzingscommissie ingediende aanmeldingsformulier wordt aan de ouders van de leerling beschikbaar gesteld.
Binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag tot indicatiestelling ontvangt het bevoegd gezag van de verwijzingscommissie een schriftelijke mededeling of de gegevens, als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onderdelen a, b, c, d en e volledig zijn. Bij de beoordeling of de vraag volledig is, wordt de vraag betrokken of de school de in artikel 6, eerste lid bedoelde screenings- en testinstrumenten heeft toegepast.
Indien de gegevens niet volledig zijn, vermeldt de verwijzingscommissie in de schriftelijke mededeling als bedoeld in het vierde lid, de ontbrekende gegevens. Het bevoegd gezag wordt na ontvangst van de mededeling eenmaal in de gelegenheid gesteld de gegevens te completeren. De termijn om de gegevens te completeren bedraagt maximaal één week na ontvangst van de schriftelijke mededeling.
Indien de gegevens volledig zijn, registreert de verwijzingscommissie de gegevens. De verwijzingscommissie geeft vervolgens ten aanzien van de op 1 februari ingediende aanvragen uiterlijk 1 april en de op 1 april ingediende aanvragen uiterlijk 1 juni en ten aanzien van de op 1 oktober ingediende aanvragen uiterlijk 1 december een beslissing over de indicatiestelling af aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag stuurt de ouders een afschrift van de beslissing en stelt hen ook mondeling op de hoogte.
De verwijzingscommissie baseert per aanvraag als bedoeld in artikel 4 de beslissing over de indicatiestelling uitsluitend op:
indien dat noodzakelijk is voor het vormen van een oordeel, de resultaten van een of meer persoonlijkheidsonderzoeken met betrekking tot prestatiemotivatie, faalangst en emotionele instabiliteit die een beeld geven van de sociaal-emotionele problematiek van de leerling in relatie tot de leerprestaties.
De leerachterstand van de leerling is de uitkomst van 1 minus (DLE/DL), waarin DLE het aantal maanden onderwijs is dat behoort bij het niveau dat de leerling feitelijk heeft bereikt en DL het aantal maanden is dat een leerling vanaf klas 1 in de perioden van september tot en met juni was ingeschreven bij het (speciaal) basisonderwijs.
De verwijzingscommissie geeft uitsluitend een positieve beslissing, indien de leerling:
een intelligentiequotiënt heeft van ten minste 60 en ten hoogste 80 en een leerachterstand heeft op ten minste twee van de vier domeinen te weten inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spellen en waarvan ten minste één van deze twee domeinen inzichtelijk rekenen of begrijpend lezen betreft, en deze leerachterstand gelijk is aan of groter is dan 0,5;
een intelligentiequotiënt heeft van ten minste 80 en ten hoogste 91, waarbij de verbale intelligentie lager is dan 80, alsmede een leerachterstand heeft op tenminste twee van de vier domeinen inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spellen en waarvan ten minste één van deze twee domeinen inzichtelijk rekenen of begrijpend lezen betreft, en deze leerachterstand tenminste 0,5 is; of
een intelligentiequotiënt heeft van ten minste 60 en ten hoogste 80 alsmede een leerachterstand heeft op ten minste twee van de vier domeinen inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spellen en waarvan minimaal één van deze twee domeinen inzichtelijk rekenen of begrijpend lezen betreft, en deze leerachterstand tussen 0,25 tot 0,5 is alsmede sociaal-emotionele problemen heeft die belemmerend zijn voor goed functioneren in het onderwijs én die leerprestaties negatief beïnvloeden.
Het intelligentiequotiënt, bedoeld in het eerste lid, onderdeel d, alsmede een persoonlijkheidsonderzoek als bedoeld in het eerste lid, onderdeel e, wordt getest respectievelijk uitgevoerd door een diagnostisch geschoold psycholoog of orthopedagoog. De leerachterstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt getoetst door een diagnostisch geschoold psycholoog.
Hoofdstuk 3 Arbeidsgericht onderwijs
Arbeidsgericht onderwijs is ten behoeve van leerlingen tussen 12 en 18 jaar, voor wie vaststaat dat een orthopedagogische en orthodidactische benadering geboden is.