Organisatie | Texel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenverordening Texel |
Citeertitel | Klachtenverordening Texel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen bestuur |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-10-2012 | Onbekend | 21-03-2012 Texelse Courant 5 oktober 2012 | Onbekend |
Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
1.Deze regeling verstaat onder:
2.Een persoon die werkzaam is bij een inrichting van openbaar onderwijs is geen ambtenaar in de zin van deze regeling.
De in deze verordening vervatte klachtenregeling is erop gericht de relatie tussen de burger en de gemeentelijke bestuursorganen, en de onder hun verantwoordelijkheid werkzame personen, waar mogelijk te verbeteren.
Hoofdstuk 3 De schriftelijke klachtenprocedure
Artikel 9 Het in behandeling nemen van de klacht
De klachtbehandelaar draagt zorg voor:
dat bij het horen van de klager ook wederhoor wordt toegepast bij de aangeklaagde. De klachtbehandelaar kan de klager met instemming van de klager telefonisch horen. Als dit gebeurt, wordt de klager de gelegenheid geboden zijn klaagschrift in een 2e gesprek toe te lichten, zodat de klager zich hierop kan voorbereiden;
het opstellen van een (concept-)afhandelingsbrief aan klager. Deze (concept-)afhandelingsbrief wordt ter ondertekening voorgelegd aan het bestuursorgaan. De brief stelt de klager gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, alsmede van eventuele conclusies die daaraan worden verbonden. Indien van toepassing is aan de brief toegevoegd de rapportering van bevindingen naar aanleiding van het hoor en wederhoor;
Artikel 11 Rapportage klachten
De klachtencoördinator doet jaarlijks aan het college van Burgemeester en Wethouders geanonimiseerd verslag van het aantal ingekomen schriftelijke klachten in het afgelopen kalenderjaar, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de behandeling zijn getroffen.