Organisatie | Groningen (Gr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen |
Citeertitel | Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen |
Externe bijlage | Toelichting op algemene regels meubilair: kleurenwaaier en voorbeeldmodellen terrasstoelen |
Geen.
Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2009, art. 2:27
Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2009
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2013 | 17-12-2016 | nieuwe regeling | 05-02-2013 Gemeenteblad, 2013, 14 | RO 12.3426747 |
De stad Groningen is een dynamische stad. De vierkante kilometer die de binnenstad groot is, wordt gedeeld door vele gebruikers. Dat bepaalt voor een groot deel de aantrekkingskracht van Groningen. Maar dat betekent ook dat er regels moeten zijn die dit drukke binnenstadsleven in goede banen leidt. Of het nu om fietsers, evenementen of horeca gaat.
Deze nota is een uitwerking van artikel 2.27 Exploitatie horecabedrijf van de Algemeen Plaatselijke Verordening Groningen 2009 (APVG 2009). Deze nota bevat de beleidsregels voor horecaterrassen: heldere en overzichtelijke regels, zodat horecaondernemers en de mensen die de regels moeten handhaven, weten waar ze aan toe zijn. De regels worden voorafgegaan door een korte beschrijving van het beleid.
Als er sprake is van een nieuwe horecaonderneming of een nieuw of te wijzigen terras bij een bestaand horecabedrijf dient de horecaondernemer een vergunning aan te vragen voor het terras. De aanvraagprocedure is te vinden op de website van de gemeente.
Terrassen zijn belangrijk voor de stad: zij zijn uitnodigend en zij benadrukken de gastvrijheid, de verblijfskwaliteit en de economische vitaliteit.
Terrassen maken gebruik van de openbare ruimte. En daar gaat de gemeentelijke overheid over. In samenspraak met Koninklijke Horeca Nederland, de Adviesraad voor Gehandicaptenbeleid, de Groningen City Club en de politie zijn deze regels opgesteld. Om verrommeling tegen te gaan, om de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen, om overlast te voorkomen en tegemoet te komen aan een aantal wensen van horecaondernemers.
Deze nota is van toepassing op alle terrassen binnen de gemeente Groningen. Voor terrassen in de zone binnen de diepenring gelden extra regels voor kwaliteit, uitstraling en openingstijden.
Terrassen kunnen alleen door horecabedrijven worden geëxploiteerd. De exploitatie van het terras wordt opgenomen in de exploitatievergunning horecabedrijven en - indien van toepassing - in de drank- en horecavergunning.
In de vergunning staat omschreven: de oppervlakte, het soort terras en of het een terras is op eigen grond of gemeentegrond. Dit laatste is van belang voor het heffen van precario. Bij de vergunning hoort een terrastekening. De gemeente heft jaarlijks precario voor het gebruik van de openbare ruimte ten behoeve van het terras. De hoogte van dit bedrag is te vinden op de website van de gemeente Groningen.
De burgemeester kan een vergunning verlenen voor terrassen als wordt voldaan aan de regels en voorschriften in deze beleidsregels. Indien niet wordt voldaan aan de regels, kan hij een terras weigeren op basis van artikel 2:27 APVG.
Voor afwijkingen dient toestemming te worden gevraagd aan de burgemeester. Dit moet goed worden onderbouwd door de horecaondernemer of een collectief van ondernemers. De vereisten hiervoor zijn te vinden in hoofdstuk 4.
De burgemeester kan bij een verzoek tot toestemming advies inwinnen bij de tripartiete commissie: deze commissie adviseert de burgemeester op basis van vier criteria:
De gemeente heeft als eerste prioriteit een goed functionerende openbare ruimte waarin veiligheid en vrije loopruimte gewaarborgd zijn.
Voetgangers en minder- validen moeten altijd voldoende ruimte hebben om het trottoir te gebruiken en moeten elkaar daarbij kunnen passeren. Deze doorloopbreedte moet daarom obstakelvrij zijn. In voetgangersgebieden moet er voldoende vrije doorgang zijn voor hulpdiensten. De gemeente heeft de bevoegdheid om tijdelijk een terras op te schorten om andere gebruikers ruim baan te geven, bijvoorbeeld bij grote evenementen.
De gemeente wil na dagelijkse sluiting van het horecabedrijf zo weinig mogelijke gestapeld terrasmeubilair in de openbare ruimte vanwege de aantrekkingskracht van de stad. In het kernuitgaansgebied (Grote Markt zuidzijde, Poelestraat) is op sommige plekken de toegankelijkheid van de openbare ruimte en veiligheid in het geding. Op deze plekken werkt de gemeente samen met de ondernemers aan maatwerkoplossingen. In de gehele stad moeten schotten, bloembakken, buffetkasten, afzetpaaltjes en parasols bij sluiting van het horecabedrijf uit de openbare ruimte verdwijnen.
Schotten en bloembakken helpen bij een heldere begrenzing van een terras. Ze verhogen de aantrekkingskracht van het terras voor de toeschouwer en voor degene die gebruik maakt van het terras. Mits uitgevoerd in de voorgeschreven materialen en passend binnen de grenzen van het terras, zijn zij een welkome toevoeging. Dit geldt eveneens voor het gebruik van menuborden. Het doel is dat horecaondernemers hun eigen waar kunnen aanprijzen.
Groningen ambieert een harmonieus stadsbeeld, waar terrassen zich als vanzelfsprekend voegen in de historische binnenstad. Daarom zijn in de binnenstad regels voor het uiterlijk van terrassen. Al het meubilair moet passen binnen de voorgeschreven kleurstelling. De keuze hiervoor is gebaseerd op stedenbouwkundig beeld van de stad met haar gele steen. Verder is gekozen voor de natuurlijke kleuren van hout en rotan. De kleurschakering loopt van crème-wit naar zacht geel, naar donkergrijs, donkerbruin en zwart. Binnen deze kleurstelling zoekt de horecaondernemer de stijl die bij zijn onderneming past. De zitvlakken en rugleuningen, aan beide zijden van stoelen en banken, moeten uitgevoerd zijn in grof geweven of gevlochten materiaal.
Lijnelementen, zoals poten en frames van stoelen en strips aan tafelranden moeten eveneens binnen de kleurstelling passen of deze moeten van chroom of RVS zijn. De zijkanten van stoelen en banken moeten open zijn in die zin dat de stoelen en banken stapelbaar blijven.
Ter uitwerking van artikel 2:27 van Algemene Plaatselijke Verordening Groningen
Tripartiete commissie : indien de burgemeester wordt verzocht een uitzondering te maken op de voorschriften, kan hij advies inwinnen bij de tripartiete commissie: deze commissie bestaande uit drie leden: een lid dat adviseert over welstand en ruimtelijke kwaliteit, een lid met economische expertise en een vertegenwoordiger van Koninklijke Horeca Nederland.
Al het meubilair in de binnenstad moet qua kleur passen binnen de voorgeschreven kleurstelling (kleurenwaaier), uitzondering hierop vormen chroom of RVS, kunststof en hout: dit mag uitsluitend worden toegepast op poten of frames van tafels en stoelen; op strips om tafels; op afzetpaaltjes en heaters.
De burgemeester kan toestemming verlenen voor opslag van tafels, stoelen en banken in de openbare ruimte in uitzonderlijke gevallen indien er geen mogelijkheden zijn voor inpandige opslag en de opslag in de openbare ruimte niet onredelijk belast. De exploitant houdt bij de aanschaf van meubilair rekening met de verplichting van inpandige opslag.
In de binnenstad dienen de zitvlakken en rugleuningen van stoelen of banken aan beide zijden in technisch grof geweven of gevlochten materiaal te zijn uitgevoerd. Grof geweven betekent dat de geweven structuur zichtbaar moet zijn en een minimale materiaaldikte moet hebben van 2 mm. De zijkanten van stoelen en banken moeten open zijn in die zin dat de stoelen en banken stapelbaar blijven.
Gedaan te Groningen in de collegevergadering van 5 februari 2013.
De burgemeester van Groningen,
dr. J.P. (Peter) Rehwinkel.
Toelichting op algemene regels meubilair: kleurenwaaier en voorbeeldmodellen terrasstoelen