Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Dongeradeel

Mandaatbesluit Dongeradeel 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Dongeradeel
Officiële naam regelingMandaatbesluit Dongeradeel 2013
CiteertitelMandaatbesluit Dongeradeel 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-02-201501-04-2015bijlage: toevoeging II onder B, nr. 106a

10-02-2015

gemeenteblad, Nieuwe Dockumer Courant, 18 februari 2015

Onbekend
03-12-201419-02-2015bijlage: toevoeging II onder B nr. 122, verwijdering V onder B nr 6

11-11-2014

gemeenteblad, Nieuwe Dockumer Courant, 3 december 2014

Onbekend
12-11-201403-12-2014art. 1, bijlage: toevoeging IV onder A nr. 4a, IV onder B nr 5a

28-10-2014

gemeenteblad, Nieuwe Dockumer Courant, 12 november 2014

Onbekend
03-04-201412-11-2014bijlage, herschikking (hernummering) binnen onderdeel II (nieuw team KCC)

31-03-2014

gemeenteblad, Nieuwe Dockumer Courant, 2 april 2014

Onbekend
20-02-201403-04-2014bijlage, onderdeel II onder A, nrs. 34, 35, 86

10-12-2013

gemeenteblad, Nieuwe Dockumer Courant, 19 februari 2014

Onbekend
13-06-201320-02-2014nieuwe regeling

14-05-2013

Nieuwe Dockumer Courant, 12 juni 2013

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Dongeradeel 2013

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Dongeradeel, ieder voor zover het haar/zijn bevoegdheden betreft;

overwegende dat het gewenst is de mandaatfiguur te gebruiken opdat:

  • -

    er slagvaardiger gehandeld kan worden en het publiek snel en doeltreffend geholpen kan worden, omdat de procedures korter zullen zijn;

  • -

    bestuursorganen minder uitvoerend bezig hoeven te zijn, waardoor de werklast van de bestuurders zal worden verlicht en meer tijd beschikbaar zal zijn voor het uitzetten van de hoofdlijnen van het beleid en het nemen van de meer complexe beslissingen;

  • -

    de deskundigheid in het ambtelijk apparaat optimaal kan worden benut, hetgeen de motivatie van het personeel ten goede komt;

  • -

    de verantwoordelijkheid binnen de organisatie en naar buiten toe duidelijker tot uitdrukking komen;

 

gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en in de Gemeentewet;

b e s l u i t e n :

 

  • I.

    met behoud van eigen verantwoordelijkheid de uitoefening van hun bevoegdheden, aangegeven in de bij dit besluit behorende mandateringslijst, op te dragen aan de in die lijst genoemde medewerkers;

  • II.

    te bepalen dat bij het uitoefenen van de onder I bedoelde bevoegdheden de volgende voorschriften in acht moeten worden genomen.

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester;

  • 2.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten (inhoudende publiekrechtelijke rechtshandelingen) te nemen;

  • 3.

    (sub-)ondermandaat: de bevoegdheid om in naam van de mandataris besluiten te nemen;

  • 4.

    mandateringslijst: de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte bijlage, houdende een overzicht van de gemandateerde bevoegdheden met daarbij vermeld aan welke functionaris de bevoegdheid is opgedragen;

  • 5.

    mandataris: de medewerker aan wie de bestuursbevoegdheid is opgedragen;

  • 6.

    functioneel ambtenaar: de medewerker die door of namens het college van burgemeester en wethouders is aangewezen voor het binnen het betreffende organisatie-onderdeel uitvoeren van de taak waarop de bevoegdheid van toepassing is, inclusief degene die (via een bureau) voor het werken in de organisatie is ingehuurd of gedetacheerd;

  • 7.

    budgethouder: de door het college van burgemeester en wethouders in het kader van de Richtlijn budgethouders als zodanig aangewezen medewerker.

Artikel 2

  • 1. Binnen dit besluit wordt met mandaat [tot het nemen van besluiten] gelijkgesteld de bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders tot privaatrechtelijke rechtshandelingen te besluiten (volmacht) en de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten (machtiging);

  • 2. (Sub-)ondermandaat is toegestaan, voor zover zulks uit de mandateringslijst is aangegeven.

  • 3. Onverminderd het bepaalde in artikel 10.11 van de Algemene wet bestuursrecht worden de in mandaat genomen besluiten door de ((sub-)onder-)mandataris ondertekend. Indien namens de gemeente wordt ondertekend is de ((sub-)onder-)mandataris daartoe krachtens dit besluit conform het bepaalde in artikel 171, tweede lid, van de Gemeentewet door de burgemeester aangewezen.

Artikel 3

Onder de in de mandateringslijst aangegeven te mandateren bevoegdheden wordt, voor zover per bevoegdheid van toepassing, mede verstaan:

  • a.

    het uitreiken van ontvangstbevestigingen;

  • b.

    het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen e.d.;

  • c.

    het verdagen en/of uitstellen;

  • d.

    het verzoeken om aanvullende informatie;

  • e.

    het buiten behandeling laten van de aanvraag;

  • f.

    het voeren van correspondentie die direct te maken heeft met de opgedragen taken/bevoegdheden;

  • g.

    het stellen van (nadere) voorwaarden;

  • h.

    het toekennen van bedragen in termijnen;

  • i.

    het toekennen van voorschotten;

  • j.

    het uitvoeren van selectie;

  • k.

    het uitvoeren van gunning;

  • l.

    het afleggen van verantwoording aan het Rijk of aan de provincie;

  • m.

    het bekendmaken van besluiten;

  • n.

    het toezenden van besluiten aan instanties waar de verplichting daartoe in wetgeving is opgenomen;

  • o.

    het nemen en verrichten van andere voorbereidingsbeslissingen en -handelingen, c.q. afwikkelingshandelingen dan die genoemd onder a t/m n.

Artikel 4

  • 1. De in de mandateringslijst bij elke bevoegdheid eventueel aangegeven bepalingen worden in acht genomen.

  • 2. Van de bevoegdheid is uitgesloten het beslissen op bezwaarschriften die tegen de in mandaat genomen besluiten worden ingediend.

  • 3. Bij het uitoefenen van de bevoegdheid worden de terzake aan het bestuursorgaan gestelde regelen in wetten, verordeningen, besluiten, circulaires of andere regelingen van welke aard ook met inbegrip van door het bestuursorgaan vastgestelde beleidsregels, in acht genomen.

  • 4. Bij voorgenomen aanvulling of afwijking van beleid zoals dat in schriftelijke beleidsregels is vastgelegd, legt de mandataris de zaak voor aan het bestuursorgaan.

  • 5. Indien het uitoefenen van de bevoegdheid financiële consequenties heeft, kan van die bevoegdheid geen gebruik worden gemaakt, indien er in de betreffende begrotingspost geen ruimte is.

  • 6. De beslissing blijft voorts voorbehouden aan het bestuursorgaan indien:

    • a.

      de afdoening van een zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen grote politieke gevolgen met zich mee kan brengen, dan wel precedentwerking kan oproepen;

    • b.

      het bepaalde in artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet van toepassing is;

    • c.

      omtrent een zaak de standpunten van de mandataris en de voorgeschreven adviserende instantie uiteenlopen;

    • d.

      het bestuursorgaan, de betrokken portefeuillehouder of de mandataris, in zijn geval in het bijzonder als zijn persoonlijke betrokkenheid in het geding is, daartoe de wens te kennen geeft;

    • e.

      indien meerdere afdelingen betrokken zijn bij de besluitvorming en er niet tot overeenstemming wordt gekomen.

Artikel 5

  • 1. Bij afwezigheid van de mandataris mag de ((sub-)onder-)gemandateerde bevoegdheid worden uitgevoerd door de hoger gemandateerde dan wel, als hij de (onder-)gemandateerde is of bij zijn afwezigheid, door de secretaris/algemeen directeur, dan wel diens plaatsvervanger.

  • 2. Bij (sub-)ondermandaat blijven de in dit besluit gegeven voorschriften onverminderd van toepassing.

Artikel 6

De verantwoording van de mandataris aan het betreffende bestuursorgaan dient periodiek te geschieden via de managementrapportages.

Artikel 7

  • 1. Gemandateerde besluiten van burgemeester en wethouders worden in de wij-vorm geredigeerd; ondertekening geschiedt als volgt: "Burgemeester en wethouders van Dongeradeel, namens hen", gevolgd door de naam en functieaanduiding van de mandataris en zijn/haar handtekening.

  • 2. Gemandateerde besluiten van de burgemeester worden in de ik-vorm geredigeerd; ondertekening geschiedt als volgt: "De burgemeester van Dongeradeel, namens haar", gevolgd door de naam en functieaanduiding van de mandataris en zijn/haar handtekening.

  • 3. Bij het uitoefenen van de bevoegdheid wordt gebruikgemaakt van digitale of persoonlijk geschreven handtekeningen.

  • 4. In publicaties en openbare kennisgevingen wordt volstaan met het vermelden van het betreffende bestuursorgaan.

Artikel 8

De in mandaat gegeven bevoegdheid vervalt door een daartoe strekkend besluit van het bestuursorgaan, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.

Artikel 9

Het bestuursorgaan kan te allen tijde omtrent de in mandaat gegeven bevoegdheid nadere instructies geven, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.

Artikel 10

Afzonderlijke besluiten tot mandaatverlening die niet zijn opgenomen in de bijlage blijven onverkort van toepassing. Indien een dergelijk besluit in strijd is met een in de bijlage opgenomen besluit prevaleert het besluit dat in de bijlage is opgenomen.

Artikel 11

Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit Dongeradeel 2013.

Artikel 12

Het Mandaatbesluit Dongeradeel 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 13

Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Dongeradeel op 14 mei 2013

Secretaris Burgemeester

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Dongeradeel op 14 mei 2013

Bijlage: Mandateringslijst 2013

 BevoegdheidGrondslag en voorwaardenMandaterend bestuursorgaanMandaat aan(Sub-)Ondermandaataan
IAlgemeen        
1.Inkopen en/of verlenen van opdrachten/doen van aanbestedingen van werken, leveringen en diensten, waarbij de waarde gelijk is aan of hoger is dan: € 100.000, voor werken; € 50.000, voor leveringen en diensten; en lager is dan de bedragen waarvoor europese aanbesteding vereist is (Aanbestedingswet, Besluit aanbestedingen overheidsopdrachten (Bao))BW Bij de uitoefening van de bevoegdheid dient het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid te worden toegepast.B&WGemeentesecretarisAfdelingsmanager
2.Inkopen en/of verlenen van opdrachten/doen van aanbestedingen van werken, leveringen en diensten beneden de drempelbedragen als genoemd onder 1. (behoudens specifiek mandaat per afzonderlijke afdeling (zie hieronder)).BW Bij de uitoefening van de bevoegdheid dient het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid te worden toegepast.B&WGemeentesecretarisBudgethouder
3.Het vertegenwoordigen van een bestuursorgaan in bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht, waarbij het orgaan verwerende partij is, inclusief het voeren van schriftelijk verweer.  B&W BurgemeesterGemeentesecretaris-Afdelingsmanager -Functioneel ambtenaar
4.Het namens de gemeente aanvragen van vergunningen, ontheffingen, vrijstellingen e.d., één en ander voor zover dienstbaar aan de gemeentelijke taakuitoefening.  B&WGemeentesecretaris-Afdelingsmanager -Functioneel ambtenaar
5.Het namens de gemeente aanvragen van subsidies, één en ander voor zover dienstbaar aan de gemeentelijke taakuitoefening.Met betrekking tot projectmatige deelname van de gemeente: het college beslist over deelname.B&WGemeentesecretarisAfdelingsmanager
6.Het bevestigen van ontvangst van een bezwaarschriftArtikel 6:14 Algemene wet bestuursrecht; [ondertekening geschiedt door bestuursorgaan] B&W BurgemeesterGemeentesecretaris-Afdelingsmanager -Functioneel ambtenaar
7.Het verdagen van de beslissing op een bezwaarschriftArtikel 7:10 lid 3 Algemene wet bestuursrechtB&W BurgemeesterGemeentesecretaris-Afdelingsmanager -Functioneel ambtenaar (w.o. secretaris commissie bezwaarschriften)
8.Onmiddellijke toepassing van bestuursdwang in spoedeisende gevallen (kan inhouden dat er voorzieningen moeten worden getroffen, zoals schoonspuiten wegen)Artikel 5:31 Algemene wet bestuursrecht, artikel 4.4.2 (verontreiniging bij werkzaamheden op de weg) en artikel 2.1.5.1 (opslag roerende goederen op, aan of boven de weg ) Algemene Plaatselijke VerordeningB&WGemeentesecretaris-Afdelingsmanager -Functioneel ambtenaar (toezichthouder)
IIAfdeling Publiekszaken        
Ateam VTH (Vergunning-verlening, Toezicht en Handhaving)        
a.Wabo        
1.Publicatie aanvraag om omgevingsvergunningArtikel 3.8 waboB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
2.Toezenden aanvraag naar het bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bedenkingen te gevenArtikel 3.11 WaboB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
3.Toezenden ontwerpbesluit en de beschikking op de aanvraag naar: -het bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bedenkingen te geven; -de bestuursorganen die daarvoor zijn aangewezen Artikel 3.12 lid 4 WaboB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
4.Verlenen omgevingsvergunning als de activiteit i.o.m. het vigerend en in voorbereiding zijnde bestemmingsplan isArtikel 3.3 WaboB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
5.Aanhouding aanvraag (bestemmingsplan)Artikel 3.3 WaboB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
6.Aanhouding aanvraag (exploitatieplan)Artikel 3.5 WaboB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
7.Aanhouding aanvraag (monumenten-status)Artikel 3.3 lid 4 WaboB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
8.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor de activiteit bouwenArtikel 2.1 lid 1 sub a WaboB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
9.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het bouwen met beperkte instandhoudingstermijnArtikel 2.23 WaboB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
10.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijndeArtikel 2.1 lid 1sub b Wabo, bestemmingsplanB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
11aBeslissen op een schriftelijk verzoek om informatie over de planologische haalbaarheid van een voorgenomen project dat afwijkt van het bestemmingsplanNa voorafgaand overleg met de portefeuillehouder.B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
11bBeslissen op een schriftelijk verzoek om informatie over het kunnen voldoen aan het bestemmingsplan en aan redelijke eisen van welstand van een voorgenomen (bouw-)project  B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
11cBeslissen op een verzoek om informatie over het voldoen aan andere regelgeving op het gebied van de Wabo van een voorgenomen project  B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
11dBeslissen op een verzoek om informatie over het vergunningvrij zijn van een voorgenomen bouwwerk  B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
11eBeslissen op een schriftelijk verzoek tot overschrijving van een verleende omgevingsvergunning  B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
12Weigeren omgevingsvergunning voor een projectafwijkingsbesluitArtikel 2.12 lid 1 sub a onder 3e WaboBenWGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
13.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het brandveilig gebruikArtikel 2.1 lid 1 sub d Wabo, artikel 2.2 Besluit omgevingsrecht Geen mandaat als er zienswijzen zijn ingediendB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
14.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het oprichten, veranderen, veranderen van de werking of in het werking hebben van een milieu-inrichtingArtikel 2.1 lid 1 sub e Wabo Geen mandaat als er zienswijzen zijn ingediendB&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
15.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het beperkt veranderen van (de werking van) milieu-inrichtingArtikel 2.1 lid 1 onder e jo. 3.10 lid 3 WaboB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
16.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het slopen, verstoren, verplaatsen, wijzigen van een beschermd monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebrachtArtikel 2.1 lid 1 sub f Wabo B&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
17.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk als dat in het bestemmingsplan is bepaaldArtikel 2.1 lid 1 sub g Wabo, bestemmingsplan B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
18.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezichtArtikel 2.1 lid 1 sub h Wabo B&Wgemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
19.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het verrichten van een andere activiteit die behoort tot een bij amvb aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgevingArtikel 2.1 lid 1 sub i Wabo B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
20.Verlenen/ weigeren omgevingsvergunning voor het aanleggen en veranderen van een wegArtikel 2.2. lid 1 onder d Wabo, artikel 2.1.5.2. Algemene Plaatselijke VerordeningB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
21.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het maken, hebben, veranderen van een uitweg of het gebruik daarvan veranderenArtikel 2.2 lid 1 sub e Wabo, artikel 2.1.5.3 Algemene Plaatselijke VerordeningB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
22.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het vellen of doen vellen van een houtopstandArtikel 2.2 lid 1 sub f Wabo, artikel 4.5.2 e.v. Algemene Plaatselijke VerordeningB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
23.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het voeren van handelsreclameArtikel 2.2 lid 1 sub h Wabo, artikel 4.7.2 Algemene Plaatselijke Verordening; één en ander voor zover passend binnen beleid B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
24.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het opslaan van roerende zaken op, aan of boven de weg Artikel 2.2 lid 1 sub j en k Wabo, artikel 2.1.5.1 Algemene Plaatselijke Verordening; één en ander voor zover passend binnen beleidB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
25.Verlenen/ weigeren omgevingsvergunning voor het handelen in beschermd natuurgebiedHoofdstuk IX, titel 2 Natuurbeschermingswet 1998B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
26.Verlenen/ weigeren omgevingsvergunning voor het handelen in habitatgebied Hoofdstuk IX, titel 2 Natuurbeschermingswet 1998B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
27.Verlenen/ weigeren omgevingsvergunning voor het handelen met gevolgen voor beschermde soortenHoofdstuk V, titel III, afdeling 2a Flora- en faunawetB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
28.Intrekken omgevingsvergunningArtikel 2.33 lid 2 sub a, b en c Wabo Geen mandaat als er zienswijzen zijn ingediendB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
b.Bouwen        
29.Verlenen/ weigeren ontheffing BouwbesluitArtikel 6 Woningwet en BouwbesluitB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
30.Verlenen/ weigeren ontheffing BouwverordeningArtikel 11 Woningwet en BouwverordeningB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
31.Afhandeling sloopmeldingBouwbesluit paragraaf 1.7B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
32.Afhandeling gebruiksmeldingBouwbesluit paragraaf 1.5B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
33.Ontheffing geluidhinder/trillingshinder i.v.m. bouw- of sloopqwerkzaamhedenArtikel 8.4 lid 2 en artikel 8.5 lid 2 Bouwbesluit 2012B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
34.Verlenen/ weigeren vergunning voor huur en verhuur van woonruimteAtikel 15 LeegstandswetB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
c.Milieu        
35.Afhandeling melding activiteiten milieu en stellen van maatwerkvoorschriftenActiviteitenbesluit, Amvb landbouw ingevolge artikel 8.40 Wet MilieubeheerB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
36.Weigeren/verlenen ontheffing stookverbodArikel 10.63 lid 2 Wet MilieubeheerB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
37.Besluit vaststelling hogere grenswaardeArtikel 110a Wet geluidhinder, Indien geen bedenkingenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
38.Melding geval van ernstige bodemverontreinigingWet Bodembescherming artikel 28B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
39.Afhandelen melding lozen afvalwaterBesluit lozen buiten inrichtingen artikel 1.10; Lozingenbesluit open teelt en veehouderij artikel 19      
40.Afhandeling melding grond en bouwstoffenBesluit Bodemkwaliteit artikel 4B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
d.Algemeen Plaatselijke Verordening        
41.Verlenen/ weigeren vergunning voor organiseren optochtenAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 2.1.2.1BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
42.Afhandeling melding betogingAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 2.1.2.2BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
43.Verlenen/weigeren vergunning voor vertoningen, muziek, feest of wedstrijdAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 2.1.4.1 BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
44.Verlenen/weigeren ontheffing voor optreden als straatartiest, fotograaf, gids etc.Algemene Plaatselijke Verordening artikel 2.1.4.3BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
45.Verlenen/weigeren vergunning voor voorwerpen of stoffen op, aan of boven de wegAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 2.1.5.1B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
46.Verlenen/ weigeren vergunning voor houden van evenementenAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 2.2.2BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
47.Verlenen/weigeren vergunning voor het exploiteren van speelgelegenhedenAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 2.3.3.1BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
48.Verlenen/weigeren vergunning voor ter beschikking stellen van vuurwerkAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 2.6.2B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
49.Afhandeling kennisgeving incidentele festiviteitAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 4.1.3B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
50.Afhandeling melding tijdelijk aanbrengen van opschriften of aankondigingenAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 4.7.2B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
51.Verlenen/weigeren ontheffing voor het langere tijd parkeren op de weg van caravans, campers, aanhangwagens etc.Algemene Plaatselijke Verordening artikel 5.1.5B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
52.Verlenen/weigeren ontheffing voor het parkeren van reclamevoertuigen/te koop aangeboden voertuigenAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 5.1.6B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
53.Verlenen/weigeren ontheffing voor het parkeren van grote voertuigenAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 5.1.7B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
54.Verlenen/weigeren ontheffing voor het het met een voertuig rijden in park of plantsoenAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 5.1.10B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
55.Verlenen/ weigeren ontheffing voor het innemen van een standplaats binnenstad DokkumAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 5.2.3 B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
56.Verlenen/ weigeren vergunning voor het houden van snuffelmarkten Algemene Plaatselijke Verordening artikel 5.2.4BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
57.Verlenen/weigeren ontheffing voor innemen van ligplaatsAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 5.3.2B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
58.Verlenen/weigeren ontheffing voor aanleggen aan oeverAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 5.3.3B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
59.Mededeling niet langer innemen ligplaatsAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 5.3.5B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
60.Verlenen/weigeren ontheffing voor het ankeren van een vaartuigAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 5.3.6B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
61.Verlenen/weigeren ontheffing voor het varen door rietkraagAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 5.3.7B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
62.Verlenen/weigeren ontheffing voor het het met een voertuig rijden natuurgebiedenAlgemene Plaatselijke Verordening artikel 5.4.2B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
e.Drank- en Horecawet        
63.Verlenen/weigeren DHW-vergunning Drank- en Horecawet, artikel 3B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
64.Verlenen/weigeren DHW-ontheffing Drank/ en Horecawet, artikel 4B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
65.Verlenen/weigeren ontheffing schenken buiten de inrichting (bij bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard)Drank- en Horecawet, artikel 35BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
66.Verlenen/weigeren verlof verstrekken alcoholvrije drankVerordening beperking drankverstrekking 2002, artikel 3.2BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
67.Verlenen/weigeren ontheffing eisen lokaliteitVerordening beperking drankverstrekking 2002, artikel 3.4 BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -functioneel ambtenaar
f.Overig        
68.Aanwijzen van verkeersregelaarsBesluit administratieve bepalingen wegverkeer, artikel 56 BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
69.Verlenen/ weigeren van ontheffing winkeltijdenVerordening winkeltijden, artikel 7 B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
70.Verlenen/weigeren ontheffingen ZondagswetZondagswet, artikelen 3, 4 en 5 BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
71.Goedkeuring uitgangspuntendocument brandveiligheidsinstallatie PGS 15, artikel 4.8.3B&WGemeentesecretaris-Commandant brandweer NOF
72.Verlenen/weigeren gebruiksvergunningBrandbeveiligingsverordening, artikel 2B&WGemeentesecretaris-Commandant brandweer NOF
73.Behandeling verzoek verklaring geen bezwaar afsteken evenementenvuurwerkVuurwerkbesluit, artikel 3b1.3B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
74.Verlenen/weigeren parkeervergunningen en parkeerontheffingenParkeerverordening, artikelen 3, 7 en 9B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
75.Verlenen/weigeren toestemming voor het incidenteel gebruik van gemeentegrondBurgerlijk WetboekB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
76.Afhandeling mededeling houden van een klein kansspel Wet op de kansspelen, artikel 7cBurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
77.Verlenen/weigeren aanwezigheidsvergunning kansspelautomaatWet op de kansspelen, artikel 30bBurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
78.Verlenen/weigering vergunning voor een verloting of bingoWet op de kansspelen, artikel 3BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
79.Verlenen/weigeren vergunning voor een ligplaats voor een woonschipWoonschepenverordening, artikel 6B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
80.Verlenen/weigeren ontheffing bouwwerkzaamheden/gebruik generator bij ligplaats voor een woonschipWoonschepenverordening, artikelen 11 en 12B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
81.Verlenen/weigeren van een ontheffing van een verkeersverbod Wegenverkeerswet, artikel 149 juncto Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, artikel 87 B&WGemeentesecretarisManager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
82.Verlenen/weigeren ontheffing voor houden van excursies, evenementen, rondvaarten in het WaddenzeegebiedGemeentelijke verordening waddenzeegebied, artikel 8BurgemeesterGemeentesecretarisManager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
83.Verlenen/weigeren ontheffing van overige verbodsbepalingen WaddenzeegebiedGemeentelijke verordening waddenzeegebied, artikel 11B&WGemeentesecretarisManager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
84.Verlenen/ weigeren ontheffing WegenverkeerswetWegenverkeerswet, artikel 148B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
g.Toezicht en handhaving        
85.Verzoek tot indienen aanvraag of doen van melding (constatering illegale situatie)Wabo, Woningwet, Wet Milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Monumentenwet, APV, Afvalstoffenverordening, Wet bodembescherming, Wet milieugevaarlijke stoffen, Bouwbesluit, Asbestverwijderingsbesluit, Besluit Bodemkwaliteit, Vuurwerkbesluit, Wet geluidhinder, Algemene wet bestuursrecht, Bestemmingsplannen, Gemeentelijke handhavingsbeleid B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar -Commandant Brandweer NOF
86.Mondelinge en schriftelijke waarschuwing naar aanleiding van controle gemeentelijk inspecteur of toezichthouderWabo, Woningwet, Wet Milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Monumentenwet, APV, Afvalstoffenverordening, Wet bodembescherming, Wet milieugevaarlijke stoffen, Bouwbesluit, Asbestverwijderingsbesluit, Besluit Bodemkwaliteit, Vuurwerkbesluit, Wet geluidhinder, Algemene wet bestuursrecht, Bestemmingsplannen, Gemeentelijke handhavingsbeleid B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar -Commandant Brandweer NOF
87.Schriftelijk voornemen tot opleggen last onder bestuursdwang/ dwangsom Gemeentewet, artikel 125; Wabo, Woningwet, Wet Milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Monumentenwet, APV, Afvalstoffenverordening, Wet bodembescherming, Wet milieugevaarlijke stoffen, Bouwbesluit, Asbestverwijderingsbesluit, Besluit Bodemkwaliteit, Vuurwerkbesluit, Wet geluidhinder, Algemene wet bestuursrecht, Bestemmingsplannen, Gemeentelijke handhavingsbeleid Na voorafgaand overleg met portefeuillehouder handhavingB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Senior VTH
88.Onmiddellijke toepassing van bestuursdwang in spoedeisende gevallen (kan inhouden dat het bouwen, gebruik, of slopen moet worden gestaakt of dat er voorzieningen moeten worden getroffen)Gemeentewet, artikel 125; Artikel 5:24 lid 5 en 6 Algemene wet bestuursrecht; artikel 100d Woningwet, Wet milieubeheer, titel 17.1 en 17.2, artikel 5.17 Wabo Wet ruimtelijke ordening, Monumentenwet, APV, Afvalstoffenverordening, Wet bodembescherming, Wet milieugevaarlijke stoffen, Bouwbesluit, Asbestverwijderingsbesluit, Besluit Bodemkwaliteit, Vuurwerkbesluit, Wet geluidhinderB&WGemeentesecretarisManager Publiekszaken
89.Het (ambtshalve) besluiten tot opleggen van een last onder bestuursdwang of het opleggen van een last onder dwangsom ter handhaving van voorschriften op grond van het gestelde in genoemde wetten, plannen en verordeningen.Gemeentewet, artikel 125; Wabo, Woningwet, Wet Milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Monumentenwet, APV, Afvalstoffenverordening, Wet bodembescherming, Wet milieugevaarlijke stoffen, Bouwbesluit, Asbestverwijderingsbesluit, Besluit Bodemkwaliteit, Vuurwerkbesluit, Wet geluidhinder, Algemene wet bestuursrecht, Bestemmingsplannen, Gemeentelijke handhavingsbeleid; Na voorafgaand overleg met portefeuillehouder handhavingB&WGemeentesecretarisManager Publiekszaken
90.Last onder dwangsom tot staken illegale bouwwerkzaamheden bij stilleggingGemeentewet, artikel 125; Algemene wet bestuursrecht, artikel 5:32 en 5:24 lid 5 en 6, WoningwetB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Senior VTH
91.Afhandeling klachten en meldingen Algemene wet bestuursrecht annex Wabo, Woningwet, Wet Milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Monumentenwet, APV, Afvalstoffenverordening, Wet bodembescherming, Wet milieugevaarlijke stoffen, Bouwbesluit, Asbestverwijderingsbesluit, Besluit Bodemkwaliteit, Vuurwerkbesluit, Wet geluidhinder, Bestemmingsplannen, Gemeentelijke handhavingsbeleid- Handboek werkinstructiesB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
92.Honoreren/weigeren verzoek om te gedogenGemeentelijke handhavingsbeleid, handboek werkinstructies; Na voorafgaand overleg met portefeuillehouder handhavingB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken
93.Honoreren/weigeren verzoek tot handhavenGemeentewet, artikel 125; Awb 4.1.2 en 4.1.3, Wabo 5.20 Woningwet, Wet Milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Monumentenwet, APV, Afvalstoffenverordening, Wet bodembescherming, Wet milieugevaarlijke stoffen, Bouwbesluit, Asbestverwijderingsbesluit, Besluit Bodemkwaliteit, Vuurwerkbesluit, Wet geluidhinder, Bestemmingsplannen, Gemeentelijke handhavingsbeleid – Handboek werkinstructies; Na voorafgaand overleg met portefeuillehouder handhavingB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken
94.Geven van aanwijzingen innemen ligplaatsAlgemeen Plaatselijke Verordening artikel 5.3.4B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
h.Handhaving Wet Kinderopvang        
95.Het geven van een aanwijzingWet kinderopvang, artikel 65 lid 1 en 2B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
96.Het verlengen van een bevelWet kinderopvang, artikel 65, lid 3 B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Senior bouwen en milieu
97.Schriftelijk voornemen tot opleggen last onder dwangsom/ bestuursdwang ter uitvoering Wet kinderopvangAlgemene wet bestuursrechtB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Senior bouwen en milieu
Bteam KCC        
a.Burgerzaken        
98.uitvoeren diverse regelingen Kieswet en KiesbesluitKieswet en KiesbesluitB&W BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
99.-in ontvangst nemen optieverklaringen -beoordelen naturalisatieverzoeken -toetsing gegevensbevestiging -weigering bevestiging optieverklaring -afdracht gelden naturalisatie-verzoekenRijkswet Nederlanderschap/Besluit naturalisatiegelden/ Besluit verkrijging NederlanderschapBurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
100.-uitgifte van graven c.a. -andere termijn stellen voor lijkbezorging -afgeven laissez-passerWet op de Lijkbezorging en daarop gebaseerde gemeentelijke verordeningenB&W BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
101.Afgifte verklaring betreffende legalisatie handtekeningen en waarmerken documenten  BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
102.Uitvoering Wet GBA: afgifte uittreksels, afgifte diverse verklaringen, verstrekken van inlichtingen en muteren van gegevens; het nemen van negatieve besluiten (w.o. weigeren informatieverstrekking aan derden)Wet GBAB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
103.Verstrekking en weigering, wijziging en intrekking paspoorten en identiteitskaarten en kindbijschrijvingenPaspoortwet; Besluit paspoortgelden, Paspoortuitvoeringsregeling NederlandBurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
104.Inname rijbewijs, afgifte rijbewijs, afgifte vervangend rijbewijs, ongeldig verklaren rijbewijsWegenverkeerswet artikel 115,116, 210, 214 en 125BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
105.Aanvragen uittreksels uit registers en in ontvangst nemen verzoeken om een verklaring omtrent het gedragWet justitiële gegevens art. 30BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
106Toekennen/wijzigen/intrekken van nummeraanduidingenGemeentewet, art. 108, Verordening naamgeving en nummering (adressen), art. 3 lid 2B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
106abenoemen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke standBurgerlijk Wetboek, boek 1, artikel 16B&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Teamleider KCC
bWet BAG        
 Beheer basisregistraties adressen en gebouwen        
107.Het houden en beheren van een adressenregister en een geautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratieArtikelen 2, 9, 14 en 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
108.Het opstellen van ambtelijke verklaringen. Hieronder valt niet het inschrijven van de in of op grond van artikel 10 lid 1 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregisterWet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
109.Het toetsen van brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenArtikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
110.Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummersWet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
111.Het inschrijven van brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregisterArtikel 10 lid 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
112.Het verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar isArtikel 9 lid 1 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
113.Het zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie.Artikel 14 lid 1 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
114.Het op basis van brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en in de gebouwenregistratieArtikel 14a en 15 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
115.Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen, inclusief de verwerking daarvan.Artikelen 37 en 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
116.Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwenArtikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
117.Het op verzoek van een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens.Artikel 32 lid 1, onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
118.Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet Basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen.Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
 Vaststelling definitieve geometrie      
119.Vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.Artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
 Opmaken proces-verbaal        
120.Het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, lid 1, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.Artikel 10 lid 1, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
 Opmaken schriftelijke verklaringen      
121.Het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument.Wet basisregistraties adressen en gebouwenB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken -Functioneel ambtenaar
c.Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb); beheer Wkpb        
122.Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen: a. toetsen brondocumenten aan vereisten inschrijving; b. uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers; c. inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie; d. plaatsen van aantekeningen op het brondocument; e. verwerken van kadastrale mutaties in de administratie; f. verstrekken van bewijs van inschrijving; g. waarmerken van afschriften van brondocumenten waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd; h. het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register; verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt dat op het betreffende perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn; j. het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties; k. het (doen) verstrekken van berichten aan de landelijke voorzieningWet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen - jaarlijks voor 1 juli wordt verslag gedaan van de wijze waarop van de bevoegdheid gebruik is gemaakt; - doormandatering mogelijk aan de plaatsvervangend beheerder; - bevoegdheden onder h. en i. mogen doorgemandateerd worden aan baliemedewerkersB&WGemeentesecretaris-Manager Publiekszaken; -Functioneel ambtenaar
IIIafdeling Ontwikkeling        
A.Team VRO/Economische en Grondzaken        
1.Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan Wabo, artikel 2.1 lid 1 sub c: -Wabo, artikel 2.12 lid 1, onder a onder 1°, Wabo, artikel 2.12 lid 1 onder a sub 3 (projectbesluit), Wro, artikel 3.6 lid 1 onderdeel c (binnenplans); -Wabo, artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 2°, Wro, artikel 3.23 (buitenplans) Geen mandaat als: -er een verklaring van geen bedenkingen van de raad benodigd is en de aanvraag niet past binnen de door de raad vastgestelde “lijst met categorieën in het kader van de verklaring van geen bedenkingen” -er zienswijzen zijn ingediend;B&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
2.Verlenen/ weigeren van de omgevingsvergunning voor het tijdelijk afwijken van het bestemmingsplanWabo, artikel 2.1 lid 1 onder c en artikel 2.12 lid 2, Wro, artikel 3.23 Geen mandaat als er zienswijzen zijn ingediendB&WGemeentesecretaris-Functioneel manager -Functioneel ambtenaar
3.Aangaan en publiceren kennisgeving exploitatieovereenkomstWro, artikel 6.24, Bro, artikel 6.1.12B&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
4.Opstarten openbare voorbereidingsprocedure voor archeologische monumentenvergunningMonumentenwet 1988, artikel 14a lid 1 sub b, Algemene wet bestuursrecht, artikelen 3:11 t/m 3:17 B&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
5.Verlenen subsidies stads- en dorpsvernieuwing, in overeenstemming met subsidieverordening en binnen budget (voorlopige toekenning, uitbetalen na gereedmelding)verlening met toepassing hardheidsclausule en weigering is niet gemandateerdB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Senior VRO/EZ
 Recreatievergunningen        
6.Verlenen/weigeren ontheffingen van eis permanente bewoningWet ruimtelijke ordening, bestemmingsplannenB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
7.Het waarmerken van digitale ruimtelijke plannen/besluiten tbv het electronisch beschikbaar stellenBro, artikel 1.2.1 B&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
 Economische zaken        
8.Besluiten over plaatsen promotionele advertentiesBinnen door de raad vastgesteld budgetB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
 Grondzaken        
9.Verlenen van opties en verkopen van grondBW Binnen vastgestelde exploitaties of conform anderszins door de raad vastgestelde grondprijzenB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
10.Besluiten over losse aan- en verkopen beneden € 23.000,00BW Op basis van individuele basisbesluiten of beleid B&W/raadB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
11.Besluiten over aankoop grond ten behoeve van stads- en dorpsuitbreidingenBW Binnen basisbesluit B&W tot aankoop met richtprijs of binnen taxatieprijzen c.q. met advies (agrarisch) makelaarB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar (tot € 450.000,00)
12.Verpachting, verhuur grond voor korte termijn, voor zover geen verplichting cf wettelijke termijnen worden aangegaanPachtwet, HuurwetB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
13.(tijdelijke) verhuur van grond in exploitatiegebiedenBW B&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
14.Afwijzen verkoop/ verhuur grond, indien niet passend binnen beleidBWB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
15.Het vestigen/weigeren van een opstalrechtBWB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
Bteam Welzijn        
16.Toekennen/weigeren aanvragen vergoedingen leerlingenvervoerVerordening LeerlingenvervoerB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
17.Uitvoering Leerplichtwet 1969, voor zover het collegebevoegdheden betreftLeerplichtwet 1969B&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar (leerplichtambtenaar)
18.Beslissingen op verzoeken tot verhuur buitensportaccommodatiesBW Gebruiksvoorwaarden gemeentelijke sportaccommodatiesB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
19.Afhandelen subsidieaanvragen welzijn tot een bedrag van € 5.000,00Algemene subsidieverordening 2005; beleidsregels per subsidiecategorie B&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
20.Toepassen jubileumregelingjubileumregeling (beleidsregel)B&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
21.Uitvoering gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleidPlan van aanpak gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleidB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
22.Uitvoering volwasseneneducatieWet Educatie Beroepsonderwijs; raamovereenkomst; productovereenkomstB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
23.Uitvoering Wet Kinderopvang: beschikkingen inzake voorzieningen gastouderopvang en registratie in landelijk registerWet kinderopvangB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
Cteam Openbare Werken        
24.Verlenen/weigeren vergunning kabels en leidingenAPVB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
25.Verkoop grasgewassenBWB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
26.Bouwstoffenbesluit: afhandeling melding, controle werken van derdenzie afdeling PubliekszakenB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
27.Verlenen/weigeren ontheffingen bijzondere transportenWegenverkeerswet, Voertuigenreglement Reglement verkeersregels en verkeerstekensB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Algemeen Directeur Rijks-dienst Wegverkeer (RDW)
28.Verkeersbesluit tot plaatsing bord E6 bijlage I RVV met kenteken-onderbord t.b.v. individuele invalidenparkeerplaats art. 15/18 Wegenverkeerswet, art.12 Besluit Administratieve Bepalingen WegverkeerB&WGemeentesecretaris-Manager Ontwikkeling -Functioneel ambtenaar
IVAfdeling Financiële en Juridische Zaken        
Ateam Algemene en Juridische Zaken (AJZ)        
1.Verzekeringen: aansprakelijkstellingen bij schade aan gemeente-eigendommen; verstrekken van inlichtingen aan verzekeringsmaatschappijen over schade aan gemeente-eigendommen; schademeldingen door derdenBWB&WGemeentesecretaris-Manager Financiële en Juridische Zaken -Functioneel ambtenaar
2.Risicobeheer; o.a. BWB&WGemeentesecretaris-Manager Financiële en Juridische Zaken -Functioneel ambtenaar
3.Doen van wettelijke voorgeschreven publicaties in kader van de Wet Gemeenschappelijke RegelingenWet gemeenschappelijke regelingenB&WGemeentesecretaris-Manager Financiële en Juridische Zaken -Functioneelambtenaar
4.Het beslissen op aanvragen om informatie in kader van de Wet Openbaarheid van BestuurWet openbaarheid van bestuurB&WGemeentesecretaris-Manager Financiële en Juridische Zaken -Functioneel ambtenaar
4a.Het beslissen op verzoeken om een bijdrage in de kosten van Oud en Nieuw-activiteitenAlgemene subsidieverordening na voorafgaand overleg met portefeuillehouderB&WGemeentesecretaris-Manager Financiële en Juridische Zaken -Functioneel ambtenaar
Bteams Belastingen en Financiële Administratie en Beleid        
5.Gemeentelijke belastingen: -toepassen hardheidsclausule -ambtshalve kwijtschelding administratieve verhoging belastingaanslag -instelling cassatie belastingzaken  B&WGemeentesecretaris-senior beleidsmedewerker belastingen -comptabele
5a.Het beslissen op administratieve beroepen tegen besluiten op verzoeken om kwijtschelding gemeentelijke belastingenGemeentewet, art. 255; Invorderingswet 1990, art. 26; Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990; Leidraad invorderingB&WGemeentesecretarisManager Financiële en Juridische Zaken (heffingsambtenaar)
6.Oninbaarverklaren belastingschulden  B&WComptabele  
7.Aangaan langlopende geldleningenTreasurystatuutB&WComptabele  
8.Hypothecaire geldleningen ambtenarenVerordening (overgangsrecht)B&WGemeentesecretaris-Manager Financiële en Juridische Zaken -Functioneel ambtenaar
9.Aangaan kas-/daggeldleningenkasgeldbesluit, raadB&WGemeentesecretarisComptabele
10.Uitzetten overtollige kasmiddelenVerordening, TreasurystatuutB&WGemeentesecretarisComptabele
11.Ondertekeningsbevoegdheid:        
 betaalopdrachten  B&WGemeentesecretaris1e handtekening medewerker comptabiliteit/belastingen 2e handtekening medewerker FAB
 facturen, nota’s  B&WGemeentesecretaris-Manager Financiële en Juridische Zaken -Functioneel ambtenaar
 correspondentie over facturen en nota’s  B&WGemeentesecretaris-Manager Financiële en Juridische Zaken -Productverantwoordelijk ambtenaar
12.BTW-aangifte  B&WGemeentesecretaris-Manager Financiële en Juridische Zaken -Functioneel ambtenaar
13.IV3-opgave  B&WGemeentesecretaris-Manager Financiële en Juridische Zaken -Functioneel ambtenaar
V Afdeling Bestuurs- en Managementonder-steuning        
Ateam Personeel en Organisatie        
1.Uitvoering CAR/UWO en op grond daarvan nader vastgestelde regelingen:Car/UWO:      
 -aanstellen van medewerkers m.u.v. directeuren, griffier en afdelingsmanagerformatieve ruimte, regels mbt werving en selectieB&WGemeentesecretarisAfdelingsmanager
 -aanstellen van afdelingsmanagerformatieve ruimte, regels mbt werving en selectieB&WGemeentesecretaris  
 -ontslag op verzoek van alle medewerkers m.u.v. directeuren, griffier en afdelingsmanageroverige ontslagbesluiten worden niet gemandateerdB&WGemeentesecretarisAfdelingsmanager
 -ontslag op verzoek van afdelingsmanageroverige ontslagbesluiten worden niet gemandateerdB&WGemeentesecretaris  
 -alle rechtspositionele besluiten, behalve aanstelling en ontslag, m.u.v. directeuren, griffier en afdelingsmanagerconform beleidsregels en in overleg met P&OB&WGemeentesecretarisAfdelingsmanager
 -alle rechtspositionele besluiten, behalve aanstelling en ontslag, t.b.v. afdelingsmanagerconform beleidsregels en in overleg met P&OB&WGemeentesecretaris  
 -aanstelling of inlenen in verband met (ziekte)vervanginggeen formatieruimte, advies van P&O en financiën zijn verwerkt in voorstelB&WGemeentesecretaris  
 -opstellen en ondertekenen van reïntegratieplannen bij langdurig ziekenin overleg met P&OB&WGemeentesecretaris-Afdelingsmanager -teamleider
 -toestemming werkhervatting na ziektein overleg met P&OB&WGemeentesecretaris-Afdelingsmanager -teamleider
 -uitvoering personeels- en salarisadministratie  B&WGemeentesecretaris-Manager Bestuurs- en Managementondersteuning -Functioneel ambtenaar
2.Vaststellen personeelsbeleid voor zover het geen algemeen verbindende voorschriften betreft  B&WGemeentesecretaris  
Bteam DIV/Bodedienst        
3.Verlenen toestemming gebruik localiteiten van/t.b.v. gemeentekantoor  B&WGemeentesecretaris-Manager Bestuurs- en Managementondersteuning -Boden
4.In ontvangst nemen van alle poststukken o.v.k. postmachtiging PTT  B&WGemeentesecretaris-Manager Bestuurs- en Managementondersteuning -Boden
5.Het in bruikleen uitgeven van foto’s, tekeningen, schilderijen e.d., die in eigendom van de gemeente zijnBWB&WGemeentesecretaris-Manager Bestuurs- en Managementondersteuning -Functioneel ambtenaar
VIAfdeling Gemeentewurk        
1.Verlenen/weigeren vergunning/aanwijzing o.g.v. gemeentelijke AfvalstoffenverordeningAfvalstoffenverordening;B&WGemeentesecretaris-Manager Gemeentewurk -Functioneel ambtenaar
2.Beslissingen op verzoeken tot verhuur binnensportaccommodaties (sporthallen, gymzalen)BWB&WGemeentesecretaris-Manager Gemeentewurk -Functioneel ambtenaar
3Beslissen over tijdelijke beperking of stopzetting gebruik binnen- en buitensportaccommodaties i.v.m. (weers-)omstandighedenBWB&WGemeentesecretaris-Manager Gemeentewurk -Functioneel ambtenaar
4.Het doen van aangifte bij de politie in geval van inbraak in, diefstal van en/of schade aan gemeentelijke eigendommen  BurgemeesterGemeentesecretaris-Manager Gemeentewurk -Functioneel ambtenaar