Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harderwijk

Variabele werktijden (SDV)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarderwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVariabele werktijden (SDV)
CiteertitelVariabele werktijden (SDV)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 4:1 AVHR

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-06-201301-01-2020Onbekend

04-06-2013

Onbekend

AVRH

Tekst van de regeling

Intitulé

Variabele werktijden (SDV)

 

 

Regeling variabele werktijden Sociale Dienst Veluwerand (SDV)

  • Artikel 1 Arbeidsduur SDV

  • Artikel 2 Werktijden SDV

  • Artikel 3 Tijdsregistratie SDV

  • Artikel 4 Fictieve diensttijd SDV

  • Artikel 5 Fictieve diensttijd SDV

  • Artikel 6 Saldi en saldibepalingen SDV

  • Artikel 7 Saldi en saldibepalingen SDV

  • Artikel 8 Saldi en saldibepalingen SDV

  • Artikel 9 Opnemen van tegoeden SDV

  • Artikel 10 Brugdagen SDV

  • Artikel 11 Overwerk SDV

  • Artikel 12 Slotbepalingen SDV

  • Artikel 13 Slotbepalingen SDV

De Regeling variabele werktkijden is niet van toepassing op de medewerkers die in dienst zijn bij de Sociale Dienst Veluwerand. Zij hebben een eigen regeling variabele werktijden.

De gemiddelde formele arbeidsduur bij een volledige betrekking is 36 uur per week.

De feitelijke arbeidsduur mag hier van afwijken, waarbij de afwijking maximaal het onderstaande aantal uren mag bedragen:

  • + of - 2 uur bij een formele arbeidsduur per week van 0 tot 12 uur;

  • + of - 4 uur bij een formele arbeidsduur per week van 12 tot 24 uur;

  • + of - 6 uur bij een formele arbeidsduur per week van 24 t/m 36 uur.

Afhankelijk van het werkaanbod kan binnen de in het vorige lid aangegeven bandbreedte in drukke perioden langer worden gewerkt dan de formele arbeidsduur per week en in minder drukke perioden minder, een en ander in onderling overleg tussen het afdelingshoofd en de deelnemer.

De arbeidsduur bedraagt maximaal 9 en minimaal 6 uur per dag. Tenzij de bedrijfsvoering zich daartegen verzet kan de deelnemer, met inachtname van het gestelde in artikel 4:3, deze arbeidsduur vrij kiezen. Indien de bedrijfsvoering dit vereist kan de arbeidsduur 1 dag per week op 10 uur worden gesteld.

Er wordt arbeid verricht gedurende 5 dagen per week van maandag t/m vrijdag.

De aanvang van de ochtendwerktijd is niet eerder dan 7.30 uur.

Het einde van de middagwerktijd is niet later dan 18.00 uur. Met uitzondering tijdens de avondopenstelling van de Stadswinkel.

De verplichte werktijden, zogenaamde bloktijden, zijn van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur.

De middagpauze, welke variabel is, begint niet eerder dan 12.00 uur en eindigt niet later dan 14.00 uur, doch bedraagt tenminste 30 minuten.

Indien een medewerker meer dan 5,5 uur per dag werkt, is een pauze van minimaal 30 minuten verplicht.

Iedere afdeling dient van 09.00 tot 12.30 en van 13.30 tot 17.00 uur redelijk bezet te zijn, met uitzondering van de vrijdagmiddag.

Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere omstandigheden of voor bepaalde groepen deelnemers voor bepaalde tijd de in de leden 2, 4 en 6 genoemde tijdstippen wijzigen.

Medewerkers bepalen, in overleg met het afdelingshoofd, een wekelijks werkrooster. Dit rooster wordt door de afdeling Personeel & Organisatie vastgelegd in Novatime. Dit werkrooster is bepalend voor de registratie van het aantal gewerkte of nog te werken uren.

De gewerkte uren dienen te worden geregistreerd met behulp van een “badge”via een geautomatiseerd systeem.

De registratie dient door de deelnemer zelf, viermaal per dag, namelijk bij het begin van de ochtendwerktijd, de middagpauze, de midddagwerktijd en aan het einde van de middagwerktijd te geschieden. Medewerkers met een parttime dienstverband kunnen in overleg met het afdelingshoofd hiervan afwijken. Parttimers kunnen hiervan afwijken.

Is de registratie verzuimd, dan wordt geacht:

  • a

    de ochtendwerktijd te zijn aangevangen te 9.00 uur;

  • b

    de middagpauze te zijn aangevangen te 12.00 uur;

  • c

    de middagwerktijd te zijn aangevangen te 14.00 uur en

  • d

    de middagwerktijd beëindigd te zijn 17.00 uur.

Eventuele correcties van de registratie, herstel van verzuimregistratie, moeten zo spoedig mogelijk door de deelnemer handmatig in het geautomatiseerd systeem worden aangebracht.

De directeur kan, met instemming van de ondernemingsraad, functionarissen aanwijzen voor wie de registratie op andere wijze dan door middel van een registratieklok plaats vindt.

Bij afwezigheid wegens:

  • 1

    vakantie, verlof en ziekte wordt als fictieve diensttijd aangemerkt volgens het vooraf door de afdeling Personeel & Organisatie, in het systeem aangebrachte werkrooster per dag.

  • 2

    dienstreis worden als fictieve diensttijd aangemerkt de werkelijke uren, eventueel vermeld op de reisdeclaratie, met een aftrek van de lunchtijd, minimaal 30 minuten.

  • 3

    het bijwonen van vergaderingen, besprekingen en dergelijke buiten het kantoor, voor zover het geen dienstreis betreft, worden met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 als diensttijd aangemerkt de werkelijke uren tussen 7.30 en 18.00 uur;

  • 4

    bezoek aan arts of therapeut aansluitend aan het begin of einde van de werktijden wordt het begin en einde van de ochtendwerk¬tijd gesteld op respectievelijk 8.15 en 12.00 uur en van de middagwerktijd op 13.30 en 17.00 uur;

  • 5

    schoolbezoek of deelneming aan cursussen in het kader van het opleidingsplan, wordt gezien als opleidingsverlof en toegekend per dagdeel (3,6 uur) of per dag (7,2 uur). Een avondopleiding wordt gerekend als een dagdeel. Opgeteld dus maximaal 10,8 uur. Indien de opleiding meer uren in beslag neemt, komen deze uren voor rekening van de ambtenaar. Dit is exclusief de tijd die nodig was om te reizen. Deze tijd komt voor rekening van de werkgever.

  • 6

    recepties van medewerkers van de gemeente Harderwijk, wordt met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, maximaal één uur als diensttijd aangemerkt.

  • 7

    de eindejaarsbijeenkomst, wordt met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, maximaal twee uur als diensttijd aangemerkt.

Het totaal aantal werkuren en fictieve uren kan maximaal negen per dag bedra¬gen met uitzondering van de fictieve diensttijd voor opleidingen. Met instemming van het afdelingshoofd zijn overschrij¬dingen toegestaan.

Positieve en negatieve saldi in het geautomatiseerde systeem zijn toege¬staan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 4:9.

De saldobepaling dient door de deelnemer dagelijks via het geautomatiseerde systeem bijgehouden te worden. De direct leidinggevende fiatteert wekelijks de uren van de deelnemer in het systeem.

Aan het eind van een kalenderjaar mag het positieve saldo niet meer bedragen dan 72 uur, overeenkomend met 10 werkdagen. Het eventuele meerdere komt zonder compensatie te vervallen. Een negatief saldo mag niet meer bedragen dan 14,4 uur, overeenkomend met 2 werkdagen. Het eventuele meerdere wordt verrekend met het vakantieverlof en als dat niet mogelijk is met het salaris. Voor medewerkers met een parttime dienstverband gelden saldi naar rato van de omvang van de aanstelling.

Voor het opnemen van een urentegoed binnen de bloktijden dient tevoren toestemming van het hoofd te zijn verkregen. Voor zover de bedrijfsvoering dit toelaat, zulks ter beoordeling van het afdelingshoofd, mag een positief urensaldo aaneengesloten worden opgenomen, waarbij een werkdag, de uren die vastgesteld zijn in het rooster in Novatime, leidend zijn. Voor deeltijders komt een werkdag overeen met de formele arbeidsduur per dag welke is vastgelegd in het rooster in Novatime.

Met uitzondering van de collectieve vrije dag na Hemelvaartsdag kunnen Burgemeester en wethouders met instemming van de ondernemingsraad per jaar maximaal 2 dagen aanwijzen als zogenaamde brugdagen, waarop er collectief niet gewerkt wordt. Per brugdag kan de deelnemer hiervoor naar keuze uren in mindering brengen van het urensaldo op de tijdregistratiekaart dan wel verlofuren opnemen. De uren die vastgesteld zijn in het rooster in Novatime, zijn leidend.

Overwerk dient binnen de organisatie zoveel mogelijk beperkt te blijven. Uitsluitend bij dringende werkzaamheden, waarbij een andere werkorganisatie geen adequate oplossing biedt, kan incidenteel overwerk worden verricht. Overwerk geldt alleen indien daartoe door het afdelingshoofd opdracht is gegeven.

De omvang van de arbeidsduur per dag inclusief overwerk mag niet meer bedragen dan 12 uur.

Overwerk dient te worden gecompenseerd in vrije tijd, zodat alleen de toeslag behoeft te worden uitbetaald overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:2:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling. Indien compensatie niet mogelijk is, zulks ter beoordeling van het afdelingshoofd en dit aan het eind van het jaar leidt tot een overschrijding van het in artikel 4:9 genoemde saldo in het geautomatiseerde systeem, kan aan de directie voorgesteld worden het meerder uit te betalen.

Het is niet toegestaan overuren te maken met als doel een negatief urensaldo in het geautomatiseerde systeem weg te werken.

De hoofden zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het goed functioneren van hun afdelingen.

De directeur kan in incidentele gevallen beperkingen aanbrengen in de variabele werktijden, voor zover het belang van de dienst dit vordert. Voor structurele wijzigingen is vooraf instemming van de ondernemingsraad vereist.

Bij onduidelijkheden of leemten in deze regeling beslist het college van burgemeester en wethouders na instemming van de ondernemingsraad.