Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein Zutphen 2013 |
Citeertitel | Beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein Zutphen 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-06-2013 | 29-10-2015 | Nieuwe regeling | 28-05-2013 Zutphense Koerier, 05-06-2013 | 22.7 |
Het college van burgemeester en wethouders,
gezien het advies van de afdeling Klantcontact, team Omgeving van 16 mei 2013;
dat het gewenst is regels te stellen voor het beoordelen van aanvragen om (privaatrechtelijke) toestemming voor het realiseren van laadpalen met oplaadpunten voor elektrische auto’s op het grondgebied van de gemeente Zutphen;
gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht (Awb) jo. artikel 160, eerste lid Gemeentewet;
vast te stellen de volgende beleidsregel:
Beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein Zutphen 2013
Voor de toepassing van deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Elektrische auto: een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerwet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt;
Houder van een motorvoertuig: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuigdat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt
degene die een leasecontract heeft met een erkend autoverhuurbedrijf dan wel in dienst is van een bedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig of een leasecontract heeft met een erkend autoverhuurbedrijf, of
De elektrische auto mag niet met inbegrip van de lading een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2.40 meter, en mag geen woonwagen, kampeerwagen, kampeerauto, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig zijn dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd.
Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein
Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend wanneer de aanvrager:
over een privéparkeergelegenheid op het woonadres of op eigen terrein kan beschikken. Aan het hebben van een privéparkeergelegenheid wordt gelijkgesteld de situatie dat men woonachtig is in gebouwen die gerealiseerd zijn inclusief een parkeergelegenheid in het gebouw of in de nabije omgeving van dat gebouw, waar parkeerruimte gehuurd, geleasd of gekocht kan worden of anders ter beschikking kan staan van de aanvrager; of
Artikel 4 Gebieden met betaald- en vergunninghoudersparkeren
In gebieden waar van gemeentewege betaald parkeren is ingesteld wordt geen toestemming verleend. Ook wordt op locaties met een parkeerdruk van 90 % of meer op maatgevende momenten geen medewerking verleend aan de realisatie van een oplaadpunt. In het centrum (gebied waar sprake is van belanghebbendenplaatsen (vergunninghouders) en/of parkeerapparatenplaatsen) wordt geen medewerking verleend aan een aanvrager voor een oplaadpunt. Hiervan kan worden afgeweken als er voldoende aanvragers zijn (te denken valt aan 5 particulieren of 5 bedrijven) die een oplaadpunt willen.
Artikel 5 Eén oplaadpunt per perceel of woning
Per perceel of woning geldt een maximum van één oplaadpunt in de openbare ruimte.
Artikel 7 Tenaamstelling elektrische auto
Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend indien de aanvrager niet de houder is van de elektrische auto.
De toestemming voor het realiseren van een laadpaal op grond in eigendom van de gemeente wordt verleend voor de maximale duur van drie jaar met een stilzwijgende verlenging van telkens een jaar. Deze gaat in op de dag dat Partijen de Overeenkomst hebben getekend.
Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend wanneer blijkt dat aanvrager niet de intentie heeft de oplaadvoorziening openbaar toegankelijk te maken voor het opladen van elektrische auto’s. Het oplaadpunt moet gebruikt kunnen worden binnen de landelijke afspraken op het gebied van interoperabiliteit.
Artikel 10 Kosten plaatsen, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid tengevolge van schade door laadpaal en oplaadpunt
Om voor toestemming op een aanvraag in aanmerking te komen, dient een oplaadpunt op de oplaadlocatie daadwerkelijk te kunnen worden gerealiseerd. In dat kader wordt de geschiktheid van de locatie door de gemeente beoordeeld.
Indien uit de aanvraag blijkt dat er meerdere gebruikers van één elektrische auto zijn (bijvoorbeeld bij een deelauto), kan in afwijking van deze regeling toestemming worden gegeven.
Artikel 2 Afbakening elektrische auto's
In dit artikel is beoogd een afbakening te maken voor de voertuigen die gebruik mogen maken van de voorzieningen die worden getroffen in het kader van het elektrisch rijden. Niet meegenomen zijn snorfiets, scooter, bromfiets en andere tweewielige motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/uur. Verondersteld wordt dat in de meeste gevallen deze voertuigen op eigen terrein kunnen worden opgeladen en er geen voorzieningen nodig zijn in de openbare ruimte. Alleen elektrische en hybride plug--in auto's mogen op een oplaadlocatie parkeren.
Doel is dat ook anderen gebruik kunnen maken van voorzieningen in de openbare ruimte, ook al zijn ze geplaatst door particulieren.
Artikel 10 Kosten oplaadpunt en laadpaal, aanleg, onderhoud, beheer, risico, aansprakelijkheid
De kosten voor het plaatsen van een laadpaal en oplaadpunt, die niet worden gedragen door de netbeheerder of leverancier, zijn voor rekening van de aanvrager. De gemeente Zutphen aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het gebruik en eventuele schade door een laadpaal en oplaadpunt, ook al staat deze op gemeentelijk grondgebied.