Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Papendrecht

Legesverordening 2013, incl. 1e wijziging

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Papendrecht
Officiële naam regelingLegesverordening 2013, incl. 1e wijziging
CiteertitelLegesverordening 2013, incl. 1e wijziging
Vastgesteld door
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerplegesverordening 2013

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

n.v.t.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

229 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-04-201301-01-20141e wijziging betreft 1.18.1, 1.20.2.1 en 2, 3.1.3, 3.1.5 en 3.1.6

21-03-2013

PN 03-04-2013

2013/016

Tekst van de regeling

HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen 

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van n dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de n dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

 

Artikel 2 Belastbaar feit

 

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

 

Artikel 3 Belastingplicht

 

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

 

Artikel 4 Vrijstellingen

 

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    een afwijzende beschikking op aanvraag, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald;

  • e.

    stukken, inlichtingen of nasporingen in hun persoonlijk belang benodigd door personen, die door een verklaring, afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats, of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken;

  • f.

    stukken en legalisaties van handtekeningen op stukken met betrekking tot militaire zaken;

  • g.

    kwitanties voor geldsommen en andere stukken, waarbij de ontvangst of overneming van gelden of goederen wordt erkend of vermeld;

  • h.

    verrichtingen, welke ambtshalve ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos moeten worden voldaan;

  • i.

    inlichtingen uit in de archiefbewaarplaats gedeponeerde archieven, waarmee een algemeen maatschappelijk belang is gediend;

  • j.

    1. stukken, inlichtingen of nasporingen door openbare besturen, ambtenaren en instellingen, aangevraagd in het openbaar belang, met uitzondering van computeroverzichten;

    2. de vrijstellingsbepaling onder lid h, sub 1, is niet van toepassing voor de rijksdienst van het kadaster en de openbare registers;

  • k.

    beschikkingen op een aanvraag om een gemeentelijke subsidie;

  • l.

    de in de artikelen 1.7.1, 1.7.2 en 1.7.3, voor zover de verstrekking plaatsheeft ten behoeve van de pers.

 

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van de in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

 

Artikel 6 Wijze van heffing

 

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling 

 

  • 1.

    In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

 

Artikel 8 Teruggaaf

 

1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

2. Voor de toepassing van artikel 28 , vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

 

Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden

 

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

 

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

 

  • 1.

    De ‘Legesverordening 2012’ van 8 december 2011 en de Eerste wijziging van de Legesverordening 2012 van 27 december 2011, worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2013’.

TARIEVENTABEL

behorende bij de Legesverordening 2013

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Gereserveerd

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 
 Alle tarieven in  
1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op: 
1.1.1.1 maandag om 09.00 uur en 09.30 uurnihil
1.1.1.2ieder heel uur op maandag van 10.00 tot 16.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur 380,00
1.1.1.3zaterdag om 11.00 uur en 12.00 uur1088,73
1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op: 
1.1.2.1 maandag om 09.00 uur en 09.30 uur, in de kamer van Burgemeester en wethouders voor paar en ambtenaar Burgerlijke Standnihil
1.1.2.2 ieder heel uur op maandag van 10.00 tot 16.00 uur 380,00
1.1.2.3ieder heel uur op dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur 380,00
1.1.3 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek 380,00
1.1.4 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek 380,00
1.1.5Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap op een locatie als bedoeld in de Verordening huwelijkslocaties 2004: 
1.1.5.1maandag tussen 10.00 uur en 16.00 uur, dinsdag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 16.00 uur 510,00
1.1.5.2zaterdag om 11.00 uur en 12.00 uur 1700,00
1.1.6Het tarief bedraagt voor het fungeren van een gemeenteambtenaar als getuige bij een huwelijksvoltrekking of een partnerschapregistratie per ambtenaar per huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie 29,25
1.1.7Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 
1.1.7.1 een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering 25,00
1.1.7.2 een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering 35,00
1.1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het annuleren of wijzigen van een afspraak huwelijksaangifte of aangifte geregistreerd partnerschap, wijzigen van de afspraak voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of het wijzigen van de datum van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap 50,00
1.1.9Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 
1.1.10Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor één dag100,00

 

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 50,35
1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) 50,35  
1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) 50,35
1.2.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaren nog niet heeft bereikt 31,85
1.2.2.2In andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1 41,90
1.2.3 De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 46,60
1.2.6Het tarief tot het verstrekken van een reisdocument als bedoeld in 1.2.1 en 1.2.2 wordt, in geval het oude reisdocument niet of niet volledig wordt ingeleverd, vermeerderd met 23,00
1.2.7Het tarief tot het verstrekken van een reisdocument als bedoeld in 1.2.1 en 1.2.2 wordt, ingeval de aanvraag op een locatie buiten het gemeentehuis moet worden gedaan, vermeerderd met  50,00

 

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs 37,05
1.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met 34,09
1.3.3Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt, indien het oude rijbewijs niet of niet-volledig wordt ingeleverd, vermeerderd met  22,89

 

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking 8,50,
1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
1.4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen 187,83
1.4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen 700,55
1.4.2.2.3 voor 1.000 verstrekkingen 1.048,23
1.4.2.2.4 voor 5.000 verstrekkingen 2.370,47
1.4.2.2.5 voor 10.000 verstrekkingen 4.335,11
1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. 
1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking 14,60  
1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
1.4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen 187,83
1.4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen 700,55
1.4.4.2.3 voor 1.000 verstrekkingen 1.048,23
1.4.4.2.4 voor 5.000 verstrekkingen 2.370,47
1.4.4.2.5 voor 10.000 verstrekkingen 4.335,11
1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2,27
1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier 14,60

 

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet  8,50

 

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: 
1.6.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: 
1.6.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina 0,23
 met een maximum per bericht van 5,00
1.6.1.1.2 meer dan 100 pagina’s 22,50
1.6.1.2 bij verstrekking anders dan op papier 5,00
1.6.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking 22,50
1.6.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd. 
1.6.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens 5,00

 

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

 

1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting 61,05
1.7.1.2 een afschrift van de gemeenterekening 61,05
1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.2.1 tot het verstrekken van: 
1.7.2.1.1 een afschrift van het verslag van een raadsvergadering 5,60
1.7.2.1.2 een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering 6,00
1.7.2.2 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
1.7.2.2.1 op de verslagen van de raadsvergaderingen 61,05
1.7.2.2.2 op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen 55,30
1.7.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.3.1 tot het verstrekken van: 
1.7.3.1.1 een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie of functionele raad 3,90
1.7.3.1.2 een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie 3,75
1.7.3.2 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
1.7.3.2.1 op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie of functionele raad 29,55
1.7.3.2.2 op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie of functionele raad 29,55
1.7.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.4.1 een afschrift van de Bouwverordening 47,60
1.7.4.2 een afschrift van de toelichting op de Bouwverordening 38,15
1.7.4.3een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening 20,15

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: vermeerderd met 14,20  
1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde 0,50
1.8.1.1.2 in formaat A3 1,00
1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, ongeacht het formaat 8,40
1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: 
1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen 14,20
1.8.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet 14,20
1.8.2.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 14,20
1.8.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 14,20
1.8.2.5 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen 8,95
1.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van: 
1.8.3.1 het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres 14,20
1.8.3.2 het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie 14,20
1.8.3.3 het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat 14,20

 

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1 tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag 30,05
1.9.2 tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn 10,00
1.9.3 tot het legaliseren van een handtekening 10,00

 

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

 

1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, zowel in het kader van het ter inzage leggen als het op andere manier verstrekken van informatie, voor ieder daaraan besteed kwartier     14,55

 

 

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

 

1.11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.11.1tot het verkrijgen van een sociale of medische indicatie (‘voorrangsverklaring’) in de Huisvestingswet c.q. Huisvestingsverordening   57,35

 

 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

 

1.12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.12.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet 169,40
1.12.2tot het verkrijgen van een verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet  169,40

 

 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

 

1.13 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.13.1 tot het verkrijgen van een gemeentegarantie 
1.13.1.1tot en met een bedrag van € 20.000,00 217,00
1.13.1.2tot en met een bedrag van € 100.000,00 433,00
1.13.1.3tot en met een bedrag van € 500.000,00 651,00
1.13.1.4voor een bedrag groter dan € 500.000,00 892,00
1.13.2Voor aanvragen als bedoeld in onderdeel 1.13.1 die de gemeente bereiken nadat deze in behandeling zijn genomen door een waarborgfonds is van de hiervoor genoemde vergoedingen een percentage verschuldigd ter grootte van25 %
1.13.2 tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening van de hiervoor genoemde vergoedingen een percentage verschuldigd van 25 %

 

 

Hoofdstuk 14 Gereserveerd

 

   

 

 

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

 

1.15 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.15.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet 15,87

 

 

Hoofdstuk 16 Kansspelen

 

1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 
1.16.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat 56,50
1.16.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat  56,50
 en voor iedere volgende speelautomaat34,00
1.16.1.3 voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van vier jaar of meer, of voor onbepaalde tijd 226,50
1.16.1.4 voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van vier jaar of meer, of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat 226,50
 en voor iedere volgende speelautomaat136,00
1.16.2De subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan 12 maanden of langer dan 12 maanden maar ten hoogste 4 jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd worden onderscheidelijk verhoogd worden.  
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) 40,00

 

 

Hoofdstuk 17 Gereserveerd

 

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

 

1.18.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding/melding in verband met het verkrijgen van instemming/toestemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet of als bedoeld in artikel 4 van de Leidingenverordening 100,00
1.18.1.1 indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met 1,70
1.18.1.2 indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met 1,70
1.18.1.3 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met 53,15
1.18.1.4 indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met 53,15
1.18.1.5 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
1.18.2 Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

 

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

 

1.19 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.19.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 64,00
1.19.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen 34,45
1.19.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)28,25
1.19.4tot het wijzigen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) 25,00
1.19.5Het tarief als bedoeld onder 1.19.3 wordt vermeerderd met de kosten voor de vereiste medische keuring, als volgt: 
1.19.5.1in geval van een standaard medische keuring 95,45
1.19.5.2in geval van een uitgebreide medische keuring 189,55
1.19.5.3Indien de aanvrager zonder voorafgaand bericht van verhindering niet verschijnt voor de medische keuring als bedoeld onder 1.19.6 worden de administratiekosten in rekening gebracht ter grootte van 95,45
1.19.5.4Indien de keuringsarts door verzuim van de aanvrager genoodzaakt is het medisch dossier op te vragen bij derden wordt het tarief als bedoeld onder 1.19.6 vermeerderd met 90,80
1.19.6tot het plaatsen van een verkeersbord waarmee een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats wordt aangegeven, als bedoeld in artikel 67 RVV en 29 BABW 244,30
1.19.7tot het wijzigen of verplaatsen van een kentekenbord bij een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, als bedoeld in artikel 67 RVV en 29 BABW 64,00
1.19.8tot het treffen van een tijdelijke verkeersmaatregel ten behoeve van de (gedeeltelijke) afsluiting van een openbare weg 11,65
1.19.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 21 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen 319,20
1.19.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van  
1.19.10.1een ontheffing in de parkeerschijfzone van het centrum voor de in artikel 3 lid1 Beleidsregels inzake uitgifte parkeerontheffingen centrum Papendrecht gedefinieerde bewoners voor de duur van 1 jaar 25,35
1.19.10.2een ontheffing in de parkeerschijfzone van het centrum voor de in artikel 4 lid 1 Beleidsregels inzake uitgifte parkeerontheffingen centrum Papendrecht gedefinieerde gebruikers voor de duur van 1 jaar 152,40
1.19.10.3bezoekerskaarten voor bewoners en gebruikers, als bedoeld in artikel 5 Beleidsregels uitgifte parkeerontheffingen centrum Papendrecht, set van 25 kaarten per adres per kwartaal 28,95
1.19.10.4bezoekerskaarten voor zorginstellingen, als bedoeld in artikel 7 Beleidsregels uitgifte parkeerontheffingen centrum Papendrecht, met een maximum van 12 bezoekerskaarten per zorgbehoevende, per bezoekerskaart  1,15
1.19.10.5Een tijdelijke gebruiksontheffing in de parkeerschijfzone van het centrum als bedoeld in artikel 4 lid 6 van de Beleidsregels inzake uitgifte parkeerontheffingen centrum Papendrecht, per maand 12,75
1.19.10.6het wijzigen van de ontheffing van de parkeerschijfzone (eerste twee keer per jaar gratis) 16,85
   

 

 

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.20.1.1 tot het verkrijgen van toestemming om te vissen in gemeentelijke openbare wateren (visvergunning) 10,00
1.20.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van het Lozingenbesluit Wet bodembescherming 1.333,00
1.20.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.10A van de Algemene plaatselijke verordening voor het plaatsen van: 
1.20.2.1driehoeksreclameborden en sandwichborden 16,45
1.20.2.2per driehoeksreclame- of sandwichbord per week vermeerderd met 7,60
1.20.2.3overige reclameaanduidingen, per reclameaanduiding 38,00
1.20.2.4de in onderdeel 1.20.2.1 en 1.20.2.3 bedoelde tarieven worden vermeerderd met de kosten van advies van de Welstandscommissie. De advieskosten worden berekend aan de hand van het begrote aantal uren dat met de beoordeling van de aanvraag is gemoeid, tegen een tarief van een kwartier of een gedeelte ervan. De begrote kosten worden op voorhand kenbaar gemaakt aan de aanvrager. De kosten zijn ook verschuldigd indien de vergunning wordt geweigerd of van de verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt. Indien de begrote kosten in werkelijkheid minder bedragen vindt verrekening plaats. In het omgekeerde geval vindt geen verrekening plaats.  
1.20.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.20.3.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 2,15
1.20.3.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
1.20.3.2.1per pagina op papier van A4-formaat 0,50
1.20.3.2.2per pagina op papier van een ander formaat 1,00
1.20.3.3een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen 38,00
1.20.3.4stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 10,65

 

TITEL 2 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING / OMGEVINGSVERGUNNING

Alle tarieven in €

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en tecnische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.2bouwkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

 

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
2.2.1tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld, met een minimum van € 132,0010 %  
   
 Indien een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor hetzelfde project als waarvoor een conceptaanvraag is ingediend, in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor te heffen leges met deze leges verrekend, met uitzondering van de € 25 administratiekosten welstand. Indien geen aanvraag om een project wordt ingediend wordt geen teruggaaf van de leges gedaan.  

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
   
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 25.000 bedragen:3,0 %
 van de bouwkosten met een minimumtarief van 132,00
  
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 25.000 tot € 250.000 bedragen:3,0 %
 van de bouwkosten met een minimumtarief van 790,00
  
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 250.000 tot € 500.000 bedragen:2,9%
 van de bouwkosten met een minimumtarief van7.639,00
  
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 500.000 of meer bedragen:2,3 %
 van de bouwkosten met een minimumtarief van14.805,00
  
   
 Extra welstandstoets 
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is: 25,00
   
 Verplicht advies agrarische commissie 
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 worden de advieskosten voor het inwinnen van een advies bij de agrarische adviescommissie in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.  
   
 Achteraf ingediende aanvraag 
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:25 %
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 
   
 Beoordeling aanvullende gegevens 
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:nihil
   
2.3.2Aanlegactiviteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: 396,00
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 316,50
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):316,50
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 4.213,50
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):946,50
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 316,50
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 316,50
  van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 316,50
  van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 316,50
   
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 316,50
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 316,50
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 4.213,50
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) 946,50
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 316,50
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 316,50
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 316,50
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 316,50
2.3.4.9In geval toepassing van onder 2.3.3 tot en met 2.3.4.8 genoemde artikelen eerst mogelijk is nadat extern onderzoek, advies of plan is uitgevoerd of opgesteld, worden voor het in gang zetten van deze procedure deze kosten in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager.  
   
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
2.3.5.1Indien de aanvraag om de omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte: 
2.3.5.1.10 tot en met 100 m2  281,00
2.3.5.1.2101 tot en met 500 m2 115,00
 per m2 vermeerderd met  1,35
2.3.5.1.3501 tot en met 2000 m2 642,00
 per m2 vermeerderd met 0,50
2.3.5.1.42001 tot en met 5000 m2 1.580,50
 per m2 vermeerderd met 0,11
2.3.5.1.55001 tot en met 50.000 m2 2.172,50
 per m2 vermeerderd met 0,35
2.3.5.1.6meer dan 50.000 m2 3.459,50
 per m2 vermeerderd met 0,01
2.3.5.2Indien de aanvraag als bedoeld in 2.3.5.1 betrekking heeft op een wijziging of uitbreiding van een vergunning, bedraagt het tarief: 
2.3.5.2.1indien het betreft een uitbreiding van de inrichting ter grootte van ten minste 10 % van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte: het tarief als bedoeld onder 2.3.5.1.1 tot en met 2.3.5.1.6, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding; 
2.3.5.2.2indien het betreft een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting of een deel daarvan ter grootte van ten minste 10% van de oorpronkelijke gebruiksoppervlakte: 50% van het tarief als bedoeld onder 2.3.5.1.1 tot en met 2.3.5.1.2, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding 
   
2.3.6Gereserveerd 
   
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 105,50
   
2.3.8Handelsreclame 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief 180,00
   
2.3.9Aanleggen of veranderen weg 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 203,50
   
2.3.10Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: 300,00
   
2.3.11Kappen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in de Bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: 200,00
   
2.3.12Opslag van roerende zaken 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor op grond van artikel 2:10A van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo 237,00
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo   237,00
 in afwijking van artikel 2.3.11.1 en 2.3.11.2 bedraagt het tarief indien de maximaal benodigde oppervlakte minder is dan 30 m2 en de maximale duur korter dan 10 dagen 40,00
   
2.3.13Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van de Natuurbeschermingswet ontheffing nodig is, in het kader waarvan een andere instantie advies moet uitbrengen, worden deze kosten in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager. 
   
   
2.3.14Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en faunawet ontheffing nodig is, in het kader waarvan een andere instantie advies moet uitbrengen, worden deze kosten in zijn geheel doorberekend aan de aanvrager. 
   
2.3.15Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.15.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: 79,00
2.3.15.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.15.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief: 79,00
2.3.15.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
2.3.16Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.16.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase:  
2.3.16.1.1indien de bouwkosten minder dan € 25.000,00 bedragen1,8 %
 van de bouwkosten met een minimumtarief van  53,00
   
2.3.166.1.2indien de bouwkosten € 25.000,00 tot € 250.000,00 bedragen1,6 %
 van de bouwkosten met een minimumtarief van  474,00
   
2.3.16.1.3indien de bouwkosten € 250.000,00 tot € 500.000,00 bedragen 1,5 %
 van de bouwkosten met een minimumtarief van  4.213,50
   
2.3.16.1.4indien de bouwkosten € 500.000,00 of meer bedragen1,4 %
 van de bouwkosten met een minimumtarief van  7.900,00
   
2.3.16.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase:  
2.3.16.2.1indien de bouwkosten minder dan € 25.000,00 bedragen1,6 %
 van de bouwkosten met een minimumtarief van  106,00
   
2.3.16.2.2indien de bouwkosten € 25.000,00 tot € 250.000,00 bedragen1,5 %
 van de bouwkosten met een minimumtarief van  422,50
   
2.3.16.2.3indien de bouwkosten € 250.000,00 tot € 500.000,00 bedragen1,4 %
 van de bouwkosten met een minimumtarief van  3.950,00
   
2.3.16.2.4indien de bouwkosten meer dan € 500.000,00 bedragen1,3 %
 van de bouwkosten met een minimumtarief van  7.374,00
   
   
2.3.17Beoordeling bodemrapport 
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 
2.3.17.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport 
2.3.17.1.1indien de aanvraag afkomstig is van een particulier 341,00
2.3.17.1.2Indien de aanvraag afkomstig is van een bedrijf 728,00
2.3.17.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport: het door de extern deskundige aan de gemeente in rekening gebracht bedrag. 
   
2.3.18Advies 
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, het gehele bedrag dat aan de gemeente in rekening wordt gebracht. 
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
   
2.3.119Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.19.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.19.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: 421,00
2.3.19.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   

 

Hoofdstuk 4 Gereserveerd

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, maar nog niet op de aanvraag is beslist, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50 %
 van de leges als bedoeld in het onderdeel 2.3.1.1. Indien de aanvraag nog niet is getoetst aan welstand, brandveiligheid en/of constructieve veiligheid, bestaat aanspraak op teruggaaf van 100%
 van de leges als bedoeld in het onderdeel 2.3.1.1.   
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen zes maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:25 %
  van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
   
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen zes maanden na weigering van de vergunning. De teruggaaf bedraagt:25 %
  van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 
   
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven. 
   
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen 
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.18 en 2.3.19 wordt geen teruggaaf verleend. 

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: 79,00

 

Hoofdstuk 7 Gereserveerd

   

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening 4.213,50
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening316,50
2.8.3In geval toepassing van onder 2.8.1 en 2.8.2 genoemde artikelen eerst mogelijk is nadat extern onderzoek, advies of plan is uitgevoerd of opgesteld, worden voor een dergelijke procedure extra leges geheven tot het bedrag van de aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college is opgesteld. Indien de begroting is uitgebracht wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

 

Hoofdstuk 9 Vervallen

 

   

 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:  79,00

TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN EN NIET VALLEND ONDER TITEL 2

 

Alle tarieven in €

Hoofdstuk 1 Horeca

 

3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: 
3.1.1 een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet  500,00
3.1.2een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2.28 van de Algemene plaatselijke verordening  600,00      
3.1.3een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning als bedoeld in onderdeel 3.1.2, voor zover het een wijziging van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde de houder van de inrichting, betreft100,00
3.1.4een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet  350,00
3.1.5een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet, voor zover het een wijziging van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde de houder van de inrichting, betreft 100,00
3.1.6een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet  25,00

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening (feest, muziek, wedstrijd op of aan de weg), voor de duur van: 
3.2.1.1 een dag 11,29
3.2.1.2 zes dagen 17,20
3.2.1.3 een maand 23,40
3.2.1.4 een kwartaal 34,04
3.2.1.5een jaar 67,26

 

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening voor een seksinrichting of een escortbedrijf 1.000,00

 

 

Hoofdstuk 4 Gereserveerd

 

   

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

 

   

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

 

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: 
3.6.1een aanvraag tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening  
3.6.1.10 tot en met 100 m2  281,00
3.6.1.2101 tot en met 500 m2 115,00
 per m2 vermeerderd met  1,35
3.6.1.3501 tot en met 2000 m2 642,00
 per m2 vermeerderd met 0,50
3.6.1.42001 tot en met 5000 m2 1.580,50
 per m2 vermeerderd met 0,11
3.6.1.55001 tot en met 50.000 m2 2.172,50
 per m2 vermeerderd met 0,35
3.6.1.6meer dan 50.000 m2 3.459,50
 per m2 vermeerderd met 0,01
3.6.2 een aanvraag tot wijziging van de tenaamstelling van een eerder afgegeven vergunningals bedoeld onder 3.6.1 45,50
         

 

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 16,45

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 6 december 2012,

 

de griffier,       A.P.M.A.F. Bergmansde voorzitter,       C.J.M. de Bruin