Organisatie | Gorinchem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit nadere eisen elektronisch berichtenverkeer gemeente Gorinchem 2013 |
Citeertitel | Besluit nadere eisen elektronisch berichtenverkeer gemeente Gorinchem 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Elektronisch berichtenverkeer |
Geen.
Algemene wet bestuursrecht; afdeling 2.3
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2013 | n.v.t. | 12-04-2013 n.v.t. | 2013/2240 |
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gorinchem, elk voor zover bevoegd;
overwegende dat het wenselijk is duidelijk te zijn op welke wijze de gemeente Gorinchem het elektronisch berichtenverkeer van en naar de gemeente openstelt voor burgers en bedrijven;
dat de Algemene wet bestuursrecht regels bevat voor het verkeer langs elektronische weg;
dat bestuursorganen nadere eisen kunnen stellen aan het gebruik van de elektronische weg;
Artikel 3 Formele elektronische berichten
Indien het formele elektronische bericht niet voldoet aan de eisen van artikel 3, eerste lid, licht het bestuursorgaan de indiener van het bericht hierover binnen vijf dagen in, onder verwijzing naar de schriftelijke procedure of de procedure per email met een webformulier, zoals beschreven in artikel 3, eerste lid. Het bestuursorgaan merkt in deze gevallen de datum van eerste binnenkomst van het formele elektronische bericht aan als datum van indiening van de aanvraag, het bezwaarschrift of de zienswijze, mits de papieren of per webformulier ingediende aanvraag, bezwaarschrift of zienswijze binnen een termijn van 10 werkdagen na ontvangst van het eerste elektronisch bericht alsnog door de gemeente is ontvangen.
Artikel 4 Bestuurlijke berichten
Op bestuurlijke berichten, zoals bedoeld in artikel 4, eerste lid, reageert het bestuursorgaan door een bericht via de email te zenden aan de indiener, tenzij de indiener uitdrukkelijk te kennen heeft gegeven een schriftelijk antwoord of reactie van het bestuursorgaan te verwachten door middel van een papieren brief. Het bestuursorgaan kan er voor kiezen om naast een antwoord of reactie via email ook schriftelijk te reageren via een papieren brief.
Artikel 5 Weigering bestuurlijke berichten per email en/of webformulier
Het bestuursorgaan weigert een per email en/of webformulier aan de gemeente verzonden bestuurlijk bericht indien:
a. het bericht of de bijlage bij het bericht niet kunnen worden geopend;
b. het bericht of de bijlage een virus bevat;
c. het bericht en de bijlagen groter is dan 5Mb, of;
d. het bericht niet is voorzien van een naam, adres en woonplaats van de afzender.
Artikel 6 Weigering bestuurlijke berichten per fax
Het bestuursorgaan weigert een per fax aan de gemeente verzonden bestuurlijk bericht indien:
a. de fax niet is verstuurd naar het door de gemeente opengestelde algemene faxnummer;
b. het faxbericht meer dan 40 pagina’s omvat;
c. het faxbericht geheel of gedeeltelijk onleesbaar is, of;
d. het faxbericht niet is voorzien van een naam, adres en woonplaats van de afzender.